View syllabus
ECONOMIC HISTORY
FABIO DARIO LUIGI LAVISTA
Academic year2019/20
CourseHISTORY AND CIVILISATION
Code411PP
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
ECONOMIC HISTORYSECS-P/12LEZIONI36
FABIO DARIO LUIGI LAVISTA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il corso offre una panoramica dello sviluppo economico dall'inzio del 19° secolo alla fine del 20° secolo, soffermandosi in particolare sui processi di globalizzazione/deglobalizzazione e sull'evoluzione del fenomeno della disuguaglianza.

Knowledge

The course offers an overview of the economic development from the 19th to the 20th century, focussing on the processes of globalisation/deglobalisation and on the problem of inequality.

Modalità di verifica delle conoscenze

Esame orale di fine corso.

Assessment criteria of knowledge

End-term oral exam.

Capacità

La comprensione dei fenomeni e delle politiche economiche contemporanee, con particolare riferimento ai problemi dello sviluppo e delle diseguaglianze nell'attuale contesto economico mondiale.

Skills

The understanding of contemporary economic phenomena and policies, especially as development issues and inequality are concerned.

Modalità di verifica delle capacità

Esame orale di fine corso.

Assessment criteria of skills

End-term oral exam.

Comportamenti

Lo studente potrà acquisire sensibilità alle problematiche economiche in prospettiva storica.

Behaviors

Students will acquire an awareness of economics issues in a historical perspective.

Modalità di verifica dei comportamenti

Esame orale di fine corso.

Assessment criteria of behaviors

End-term oral exam.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenza, nei suoi lineamenti generali e processi principali, della storia politica europea ed internazionale dalla fine del 18° secolo ad oggi.

Prerequisites

Knowledge of the general features and of the major processes of European and international political history from the end of the 17th century to the 2000s.

Indicazioni metodologiche

Lezioni frontali e discussioni in classe.

Teaching methods

Lectures and class discussions.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

La prima parte del corso sarà dedicata ad analizzare la cosiddetta "età dell'oro" del sistema economico internazionale durante gli ultimi decenni del 19° secolo e i primi anni del 20° secolo, il collasso del sistema durante negli anni della crisi 1914-1945, i differenti sistemi svilppatisi negli anni della guerra fredda e la nuova svolta verso l'integrazione internazionale alla fine del secolo:

  • la prima globalizzazione nella seconda metà del 19° secolo;
  • gli anni tra le due guerre mondiali, 1914-1945;
  • i differenti percorsi di sviluppo tra gli anni cinquanta e gli anni sessanta;
  • il processo di integrazione europeo;
  • la crisi degli anni settanta e l'emergere di nuovi mercati (1973-1981);
  • la seconda globalizzazione durante gli anni ottanta e novanta del Novecento.

La seconda parte del corso sarà dedicata al problema della disuguaglianza economica:

  • la disuguaglianza in prospettiva globale (convergenza e divergenza nel lungo periodo);
  • il caso italiano;
  • che cosa ha da dire la teoria economico su questo problema?
  • i problemi contemporanei e alcune possibili soluzioni.
Syllabus

The first part of the course explores the so-called "golden age" of the international economic system during the last decades of the 19th century and the first years of the 20th century, its collapse in the crises of 1914-1945, the different systems developed during the cold war years and the new turn towards global integration at the end of the century:

  • the first globalization in the second half of the 19th century;
  • the interwar period 1914-1945;
  • the different economic patterns in the 1950s and in 1960s;
  • the European integration process (1930-1990);
  • the slowdown and the emergence of new markets (1973-1981);
  • the second globalisation during the 1980s and the 1990s.

The second part of the course will be dedicated to the problem of economic inequality:

  • inequality in a global perspective (convergence and divergence in the long run);
  • the Italian case;
  • what does economic theory has to say on this topic?
  • today problems and some possible solutions.
Bibliografia e materiale didattico

Libri di testo

  • Jeffry A. Frieden, Global Capitalism: Its Fall and Rise in the Twentieth Century, New York, W.W. Norton, 2007.
  • Branko Milanović, Global Inequality: A New Approach for the Age of Globalization, Cambridge Mass., Belknap Press, 2018.

Letture per le discussioni in classe

1. La crescita economica in teoria e in pratica

  • Daron Acemoglu and James Robinson, Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty, New York, Crown Publishers, 2012, pp. 7-44.
  • Dani Rodrik, Growth Strategies, in Philippe Aghion and Steven N. Durlauf (eds.), Handbook of Economic Growth Vol. 1A, Amsterdam, North Holland, 2005, pp. 967-1014.

2. Disuguaglianza: l'ipotesi di Kuznets

3. Disuguaglianza: il caso italiano

  • Andrea Brandolini and Giovanni Vecchi, Standards of Living, in Gianni Toniolo (ed.), The Oxford Handbook of Italy and the World Economy since Unification, New York, Oxford University Press, 2013, pp. 227-248

4. Disuguaglianza: i problemi contemporanei

  • Lawrence Summers, Reflections on the ‘New Secular Stagnation Hypothesis’, in Richard Baldwin and Coen Teulings (eds), Secular Stagnation: Facts, Causes, and Cures, London: CEPR Press (2014), pp. 27-41. [https://voxeu.org/print/58186]
  • Jason Furman and Peter Orszag, Slower Productivity and Higher Inequality: Are They Related?, PIIE WP 18-4 (June 2018). [https://www.piie.com/system/files/documents/wp18-4.pdf]
Bibliography

Textbooks

  • Jeffry A. Frieden, Global Capitalism: Its Fall and Rise in the Twentieth Century, New York, W.W. Norton, 2007.
  • Branko Milanović, Global Inequality: A New Approach for the Age of Globalization, Cambridge Mass., Belknap Press, 2018.

References for class discussions

1. Economic Growth in Theory and in Practice

  • Daron Acemoglu and James Robinson, Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty, New York, Crown Publishers, 2012, pp. 7-44.
  • Dani Rodrik, Growth Strategies, in Philippe Aghion and Steven N. Durlauf (eds.), Handbook of Economic Growth Vol. 1A, Amsterdam, North Holland, 2005, pp. 967-1014.

2. Inequality: the Kuznets Hypothesis

3. Inequality: the Italian Case

  • Andrea Brandolini and Giovanni Vecchi, Standards of Living, in Gianni Toniolo (ed.), The Oxford Handbook of Italy and the World Economy since Unification, New York, Oxford University Press, 2013, pp. 227-248

4. Inequality: Today Problems

  • Lawrence Summers, Reflections on the ‘New Secular Stagnation Hypothesis’, in Richard Baldwin and Coen Teulings (eds), Secular Stagnation: Facts, Causes, and Cures, London: CEPR Press (2014), pp. 27-41. [https://voxeu.org/print/58186]
  • Jason Furman and Peter Orszag, Slower Productivity and Higher Inequality: Are They Related?, PIIE WP 18-4 (June 2018). [https://www.piie.com/system/files/documents/wp18-4.pdf]
Indicazioni per non frequentanti

Libri di testo

  • Jeffry A. Frieden, Global Capitalism: Its Fall and Rise in the Twentieth Century, New York, W.W. Norton, 2007.
  • Branko Milanović, Global Inequality: A New Approach for the Age of Globalization, Cambridge Mass., Belknap Press, 2018.
  • Anthony B. Atkinson, Inequality: What Can Be Done?, Cambridge Mass., Harvard University Press, 2015.

Altro materiale

  • Slide delle lezioni pubblicate su Moodle.
Non-attending students info

Textbooks

  • Jeffry A. Frieden, Global Capitalism: Its Fall and Rise in the Twentieth Century, New York, W.W. Norton, 2007.
  • Branko Milanović, Global Inequality: A New Approach for the Age of Globalization, Cambridge Mass., Belknap Press, 2018.
  • Anthony B. Atkinson, Inequality: What Can Be Done?, Cambridge Mass., Harvard University Press, 2015.

Other materials

  • Slides published on Moodle.
Modalità d'esame

Esame orale di fine corso.

Assessment methods

End-term oral exam.

Note

Commissione d'esame
Presidente: Fabio Lavista
Membri: Luca Badissara, Andrea Ventura

Alternate exam commission
Presidente: Gianluca Fulvetti
Membri: Cristina Cassina, Arturo Marzano

Notes

Exam commission
President: Fabio Lavista
Members: Luca Badissara, Andrea Ventura

Alternate exam commission
President: Gianluca Fulvetti
Members: Cristina Cassina, Arturo Marzano

Updated: 14/10/2019 17:11