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ITALIAN LINGUISTICS
MIRKO LUIGI AURELIO TAVOSANIS
Academic year2020/21
CourseMANAGEMENT FOR BUSINESS AND ECONOMICS
Code1326L
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
ITALIAN LINGUISTICSL-FIL-LET/12LEZIONI42
LEYLA MARIA GABRIELLA LIVRAGHI unimap
MIRKO LUIGI AURELIO TAVOSANIS unimap
GAIA TOMAZZOLI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Conoscenza delle caratteristiche principali della lingua italiana dal punto di vista storico e sociolinguistico.

Knowledge

Knowledge of the main features of the Italian language from a historical and sociolinguistic point of view.

Modalità di verifica delle conoscenze

Discussione orale.

Assessment criteria of knowledge

Oral discussion.

Capacità

Capacità di:

  • descrivere la lingua italiana dal punto di vista storico e sociolinguistico
  • collocare nel contesto informazioni relative alla lingua italiana
Skills

To be able to:

  • describe the Italian language from a historical and sociolinguistic point of view
  • Place in their context informations related to the Italian language
Modalità di verifica delle capacità

Sarà richiesto di presentare aspetti della lingua italiana dal punto di vista storico e sociolinguistico e di collocare nel contesto informazioni relative alla lingua italiana.

 

 

Assessment criteria of skills

It will be required to describe aspects of the Italian language from a historical and sociolinguistic point of view and to place in context information related to the Italian language.

Comportamenti

Lettura dei testi indicati nel programma.

Behaviors

Reading the texts listed in Bibliography.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Non è richiesta la conoscenza della lingua italiana.

Prerequisites

Knowledge of the Italian language is not required.

Indicazioni metodologiche

Lezioni.

Teaching methods

Lectures.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Introduzione (Mirko Tavosanis)

Introduzione generale al corso; parole e suoni dell'italiano

1. Storia della lingua italiana (Mirko Tavosanis)

Questa sezione racconta la storia della lingua italiana fin dalle sue origini. Descrive il rapporto tra l'italiano e il latino e ne delinea le fasi principali: la creazione di una lingua per la letteratura basata sulla lingua parlata di Firenze grazie a Dante, Petrarca e Boccaccio nel XIV secolo; la standardizzazione di questa lingua e la sua diffusione come lingua scritta in tutta Italia nel Rinascimento, soprattutto in relazione all'industria della stampa; la sua diffusione come lingua parlata in tutti gli strati della società dopo l'Unità; infine, il suo stato attuale. In tutte queste fasi, la storia della lingua viene collocata nel contesto della storia generale e sociale dell'Italia.

2. Geografia della lingua italiana (Leyla Livraghi)

Questa sezione si occupa delle variazioni linguistiche in Italia adottando un approccio cronologico, topografico e sociologico. In primo luogo, la situazione, eccezionalmente articolata, dell’Italia è confrontata con quella di altri paesi di lingua romanza, come Francia e Spagna. In secondo luogo, si analizza nello specifico il rapporto tra l’italiano standard e i dialetti, soffermandosi: 1) sulle loro differenze linguistiche; 2) sulle radici storiche della distinzione tra lingua nazionale e lingue regionali; 3) sulle loro interazioni più recenti. Infine, l’evoluzione moderna della lingua italiana (e dei dialetti) è valutata con un approccio socio-linguistico, ossia in relazione ad alcuni cambiamenti epocali, come l'ascesa dei social media e la crescente spinta migratoria verso l’Italia.

3. Discussioni sulla lingua italiana (Gaia Tomazzoli)

Questa sezione presenta la cosiddetta "questione della lingua", il dibattito che ha accompagnato lo sviluppo e l'affermazione dell'italiano fin dall'inizio della sua storia. L'adozione della lingua italiana non è stata semplice: la lingua romanza che oggi conosciamo come italiana ha dovuto lottare prima con il latino, poi con diverse varietà e dialetti, ed è oggi nel difficile processo di adattamento ad una società che cambia e ad un mondo globalizzato. In rapporto a questi percorsi, ci sono state molte discussioni. In questa sezione del corso, il lungo dibattito è visto in una prospettiva storica, ma con l'obiettivo principale di comprendere le peculiarità della lingua italiana e il suo rapporto con un contesto politico, sociologico e culturale in evoluzione.

Syllabus

Introduction (Mirko Tavosanis)

General introduction to the course; Italian words and Italian sounds

1. History of the Italian language (Mirko Tavosanis)

This section tells the history of the Italian language since its origin. It describes the relationship between Italian and Latin and it outlines the main phases of the language: the creation of a language for literature based on the spoken language of Florence thanks to Dante, Petrarch and Boccaccio in the 14th century; the standardization of this language and its spreading as written language everywhere in Italy in the Renaissance, especially in connection with the printing industry; its spreading as a spoken language in all layers of the society after the Unification; finally, its current state of use. The presentation will place the history of the language in the context of general and social history of Italy.

2. Geography of the Italian language (Leyla Livraghi)

This section offers an understanding of the internal linguistic variations in Italy through a chronological, topographical, and sociological approach. Firstly, the exceptionally articulated Italian situation is compared with those of other Romance languages, most notably French and Spanish. Secondly, the interaction between Italian and dialects is analyzed showing: 1) their linguistic differences; 2) the historical roots of the distinction between one national language and multiple regional sub-languages; 3) the present state of their co-existence. Eventually, the modern evolution of Italian language (and of Italian dialects), facing epochal changes, namely the rise of social media and the recent migration towards Italy, is analyzed with a socio-linguistic approach.

 

3. Discussions about the Italian language (Gaia Tomazzoli)

This section aims at exploring the so-called “questione della lingua”, the debate that has gone along the development and the establishment of our language since the very beginning of its history. The adoption of the Italian language has not been straightforward: the romance language that we now know as Italian had to fight with Latin at first, then with different varieties and dialects, and is nowadays in the difficult process of adapting itself to a changing society and to a globalized world. In the meantime, Italian language went through lengthy phases of discussion. In this section of the course, this long debate is seen in an historical perspective, but with the main goal of understanding the peculiarities of Italian language and its relationship with an evolving political, sociological and cultural context.

Bibliografia e materiale didattico

Testi per l'esame

Introduzione al corso e prima sezione:

  • John J. Kinder e Grazia Scotellaro, A Linguistic History of Italy, Canberra, ANU Press, 2020, <https://press.anu.edu.au/publications/textbooks/linguistic-history-italy>, sezioni “History and society” e “Language”.

Seconda e terza sezione (antologia di 120 pagine di testo):

  •  James Clackson, Latin as a source of the Romance languages, in The Oxford Guide to the Romance Languages, a cura di A. Ledgeway e M. Maiden, Oxford, Oxford University Press, 2016, pp. 3-9 (seconda sezione).
  • Martin Harris, The Romance Languages, in The romance languages, a cura di N. Vincent-M. Harris, London, Routledge, 1988, pp. 1-6, 18-21 (seconda sezione).
  • Anna Laura Lepschy e Giulio Lepschy, Italian Dialects, in The Italian language today, London, Routledge, 1988, pp. 41-47 (seconda sezione).
  • Arturo Tosi, Linguistic diversity, New conventions and The Language of Young People, in Language and society in a changing Italy, Clevendon, Multilingual matters, 2001, pp. 21-39, 75-90, 188-204 (seconda sezione).
  • Maurizio Campanelli, Languages, in The Cambridge Companion to the Italian Renaissance, a cura di M. Wyatt, Cambridge, Cambridge University Press, 2014, pp. 139-163 (terza sezione).
  • Brian Richardson, Questions of language, in The Cambridge Companion to Modern Italian Culture, a cura di Z.G. Baranski e R. J. West, Cambridge, Cambridge University Press, 2001, pp. 63-80 (terza sezione).

Gli studenti che conoscono l'italiano a livello madrelingua (C1 o C2) possono sostituire tutti i testi riportati sopra con:

Massimo Palermo, Linguistica italiana, Bologna, il Mulino, 2020 (seconda edizione).

I materiali didattici sono disponibili su Moodle.

Bibliography

Required readings

General introduction to the course and first section:

 

  • John J. Kinder and Grazia Scotellaro, A Linguistic History of Italy, Canberra, ANU Press, 2020, <https://press.anu.edu.au/publications/textbooks/linguistic-history-italy>, sections on “History and society” and “Language”.

 

Second and third section (120 pages of selected readings):

 

  • James Clackson, Latin as a source of the Romance languages, in The Oxford Guide to the Romance Languages, edited by A. Ledgeway and M. Maiden, Oxford, Oxford University Press, 2016, pp. 3-9 (second section).
  • Martin Harris, The Romance Languages, in The romance languages, edited by N. Vincent-M. Harris, London, Routledge, 1988, pp. 1-6, 18-21 (second section).
  • Anna Laura Lepschy and Giulio Lepschy, Italian Dialects, in The Italian language today, London, Routledge, 1988, pp. 41-47 (second section).
  • Arturo Tosi, Linguistic diversity, New conventions and The Language of Young People, in Language and society in a changing Italy, Clevendon, Multilingual matters, 2001, pp. 21-39, 75-90, 188-204 (second section).
  • Maurizio Campanelli, Languages, in The Cambridge Companion to the Italian Renaissance, edited by M. Wyatt, Cambridge, Cambridge University Press, 2014, pp. 139-163 (third section).
  • Brian Richardson, Questions of language, in The Cambridge Companion to Modern Italian Culture, edited by Z.G. Baranski, R. J. West, Cambridge, Cambridge University Press, 2001, pp. 63-80 (third section).

 

  • Only for non-attending students: Martin Maiden, The dialects, in A linguistic history of Italian, London, Routledge, 2014, pp. 695-705 (second section).

 

Students who have knowledge of Italian at mother tongue level (C1 or C2) can replace all the texts listed above with:

Massimo Palermo, Linguistica italiana, Bologna, il Mulino, 2020 (second edition).

Teaching materials are published on Moodle.

Indicazioni per non frequentanti

I non frequentanti devono aggiungere alla bibliografia:

Martin Maiden, The dialects, in A linguistic history of Italian, London, Routledge, 2014, pp. 695-705 (seconda sezione).

Non-attending students info

Non-attending students must add to the required readings:

Martin Maiden, The dialects, in A linguistic history of Italian, London, Routledge, 2014, pp. 695-705 (second section).

Altri riferimenti web

<https://press.anu.edu.au/publications/textbooks/linguistic-history-italy>

Additional web pages

<https://press.anu.edu.au/publications/textbooks/linguistic-history-italy>

Updated: 30/11/2020 17:50