Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
SEDIMENTOLOGIA | GEO/02 | LEZIONI | 64 |
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Al fine del corso lo studente avrà acquisito:
The student who successfully completes the course will be able to demonstrate as follow: 1) a robust knowledge of the sedimentary processes occurring in both marine and continental depositional environments; 2) the ability to describe and interpret the stratigraphic successions both in outcrops and in subsurface (this last through the analysis of continuous drilled cores); 3) the ability to reconstruct the space-time evolution of the depositional environments recorded in the sedimentary successions; 4) gain an exaustive knowledge of technical language ; 5) ability to summarize the field work in a concise report; 6) aptitude to work as a team 7) the ability to apply all these knowledges to the professional work.
E 'previsto, durante la prima lezione, un check per verficare i prerequisti di consocenza necessari per seguire con profitto il corso.
The student will have to be able to demonstrate his/her knowledge of the matter of the course and be able to discuss it thoughtfully and with propriety of language. A key point for the evaluation will be represented by the demonstration of the full understanding of the scientific method; correct acquisition of data, ability to get coherent interpretations and above all the ability to have definitely internalized the distinction between data and interpretation.
By the end of the course:
Durante l'escursione geologica lo studente dovrà dimostrare di sapere applicare le conoscenze acquiste durante il corso (saper fare) e successivamnete di essre in grado di organizzare e descrivere, in una relazione scritta, tutta l'attività di acquisizione dati svolta sul terreno insieme alle successive elaborazioni ed interpretazioni.
By the end of lectures at the time of field-trip:
Lo studente dovrà dimostrare l'attitudine
During the field trip the student will be able to demonstrate:
Durante l'escursione sarà verificato:
For each student will be evaluated:
Capacità di acquisizione dati in depositi sedimentari e loro sintesi in log stratigrafici; concetti di base di stratigrafia, paleontologia, petrografia e dinamica dei fluidi.
E' previsto l'uso parziale di termini e testi in inglese.
Il ricevimento studenti è su appuntamento e/o attraverso la piattaforma moodle.
Learning activities:
Attendance: advised
Teaching methods:
Lezioni frontali
4 CFU
Parte prima. I processi fisici rilevanti che sottendono alla dinamica sedimentaria. Stratificazioni: prodotte da flussi unidirezionali, bidirezionali, oscillatori e da alternanza processi trattivi e di decantazione. Depositi per trasporto in massa. Il concetto di facies e la legge di Whalter.
Parte seconda. Ambienti e sistemi deposizionali continentali, costieri e marini. Definizione della loro architettura deposizionale in relazione ai cambiamenti relativi del livello marino, ai tassi d'apporto sedimentario ed allo spazio disponibile per la sedimentazione. Il concetto di sequenza deposizionale.
Parte terza. Dinamica dei processi sedimentari: variazioni eustatiche e relative del livello marino. Interazione tra apporto sedimentario, spazio disponibile per la sedimentazione, e variazioni del livello marino. Tipi d'architetture deposizionali associate: aggradazionali, progradazionali (deposizionali e forzate), retrogradazionali
Parte quarta. Introduzione alla stratigrafia sequenziale con esempi di applicazioni per la ricerca di reservoir.
Parte quinta. Ambienti deposizionali: I fattori di pericolsità ed il concetto di rischio.
Sono previste lezioni fuori sede della durata complessiva di 3/4 giorni al termine della quale deve essere presentata una relazione scritta.
Lezioni fuori sede/ Laboratorio
2 CFU, escursione di 4 giorni continuativi, in aree didatticamente significative (possibilmente nella zona del Monteserrat in Spagna), più elaborazione di una relazione finale.
4 CFU
The following books constitute the reference to deepen specific topics. -Reading H.G. (1996): Sedimentary environments. Blackwell, London, pp. 688. - Emery D., Myers K. (1996): Sequence stratigraphy. Blackwell, London, pp. 304. - Ricci Lucchi F. (1992): Sedimentografia. Atlante fotografico delle strutture e dei sedimenti. Zanichelli, Bologna, pp. 250. - Bosellini A., Mutti E., Ricci Lucchi F. (1989): Rocce e successioni sedimentarie. UTET, pp. 395. - Ricci Lucchi F. (1972-1980): Sedimentologia. Vol. 1 (217 pp.), vol. 2 (210 pp.), vol. 3. Clueb, Bologna, -Cateneau O. Principles of sequence stratigraphy, Elsevier, Tokyo, pp.375.
PPT slides serve exclusevely like a stright line to followThe application fields of sedimentology: introduction. The physical background of the sedimentary processes: general concepts. Stratification due to: i) unidirectional and bidirectional flows and by wave motion, ii) alternation between tractive and fall out processes; iii) Mass flow deposits. The concept of facies and the Whalter law. Dynamic of sedimentary processes and their driven factors: eustatism and tectonic; the concept of relative sea level change. Interplay among sedimentary supply, accommodation, and relative sea level changes. Depositional architectures: aggradational, progradational, retrogradational. Continental and marine depositional systems: facies and depositional architecture. The concept of depositional sequence. Introduction to Sequence Stratigraphy with example of applications to reservoir researches.
Field trip/ Laboratory
2 CFU
Three/four days of field trip, to spend in didactic areas (hopefully Monteserrat Spain).
The following books constitute the reference to deepen specific topics.
La presenza all'escursione è fortemente consigliata. In funzione di specifiche esigenze da parte dello studente (es- studenti-lavoratori) contattare il docente per accordi.
The presence of the students during the field trip is strongly recommended. Depending on the specific needs of the student, Please contact the professor in case of specific needs (i.e. working students)
Prova orale e discussione della relazione conclusiva. La relazione individuale deve essere a disposizione del docente (anche tramite email) tre giorni prima della data dell'esame. L'esame orale concorre al 70% nella determinazione del voto finale. Il restante 30% dalla discussione sulla relazione conclusiva.
The exam is made up of a oral test and a written report (about field activity).
The final score of the exam is made of 70% by oral test and 30% by field trip report
It is mandatory that the report will be avaiable to the professor (also by email) three days before the exam date.
It is also mandatory before to take the exam the registration on the moodle platform.
http://www.giovannisarti.it/gs1/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=435
Contattare il docente per eventuali dubbi o necessità di ulteriori informazioni.
For any doubt or needs for further information, please contact the professor.