L'obiettivo principale dell'insegnamento è quello di presentare i principali modelli, metodi e strumenti per la gestione della catena logistica.
The objective of the course is presenting the main models, methods and tools for the Supply Chain Management.
The aim of the course is to provide students for models and tools to design and manage the supply chain. Such models and tools will allow the student not only to interpret the specific reality in which (s)he will be involved, but also to identify, formulate and solve problems.
La verifica delle conoscenze viene effettuata nella prima parte dell'esame orale
Verification of the knowledge will be evaluated in the first part of
the examination interview
The final test is composed of a written part followed by an oral exam. During the written part of the exam (1.5 hours on average), the student is asked to solve a simple case study in order to demonstrate his/her ability to put into practice the basic principles illustrated throughout the course. During the oral exam, the student will be assessed on his/her ability in discussing the main course contents with competence, critical awareness and use of appropriate language.
Methods:
Con riferimento alla capacità, l'obiettivo del corso è quello di fornire agli studenti i modelli e gli strumenti per progettare e gestire una catena logistica. Questi strumenti consentiranno allo studente non solo di interpretare la realtà specifica nella quale si troveranno ad operare ma anche di identificare, formulare e risolvere problemi relativi alla gestione della supply chain.
The aim of the course is to provide students for models and tools to design and manage the supply chain. Such models and tools will allow the student not only to interpret the specific reality in which (s)he will be involved, but also to identify, formulate and solve problems.
Verranno presentati casi aziendali da affrontare in gruppi di lavoro
Group work aimed at evaluating capacity learning will be carried out
Lo studente verrà messo in grado di acquisire l'attitudine al lavoro di gruppo
The student will be able to acquire team-related behavior
L'attitudine al lavoro di gruppo verrà verificata nell'ambito della presentazione alla classe dei casi aziendali analizzati appunto nei gruppi di lavoro
During the group work and the work presentation to the classroom, the problem solving attitude is evaluated
Elementi fondamentali di gestione d'impresa, gestione dei materiali e gestione della produzione
Basics of Business Management, Materials Management and Production Planning.
Delivery: face to face
Learning activities:
Attendance: Advised
Teaching methods:
Delivery: face to face
Attendance: Advised
Learning activities:
Teaching methods:
Approfondimento dei processi logistici. Modelli di relazione cliente-fornitore. Metodologie di valutazione e scelta del fornitore. E-purchasing. Progettazione e gestione della catena logistica. Innovazioni gestionali nella logistica. E-business. Supply chain 4.0. Closed Loop Supply Chain.
In-dept Logistics processes. Buyer-supplier relationship models. Vendor rating and selection. E-purchasing. Designing and managing the supply chain. Managerial innovation for Logistics. E-Business. Supply Chain 4.0. Closed Loop Supply Chain.
Testi consigliati : D. Simchi- Levi, P. Kaminsky, E. Simchi- Levi, Designing and Managing tha Supply Chain, McGraw-Hill, 3rd ed. R. W. Schmenner "Plant ans Service Tours in Operations Management", fifth ed., Prentice Hall. S. Chopra, P. Meindl, "Supply Chain Management: Strategy, Planning & Operation, Prentice Hall. Romano P., Danese P., Supply Chain Management, 2a ed. McGraw-Hill. Altri testi saranno eventualmente indicati agli studenti per appofondimenti su specifici argomenti.
Useful readings (although not mandatory) are: D. Simchi- Levi, P. Kaminsky, E. Simchi- Levi, Designing and Managing tha Supply Chain, McGraw-Hill, 3rd ed. R. W. Schmenner "Plant ans Service Tours in Operations Management", fifth ed., Prentice Hall. S. Chopra, P. Meindl, "Supply Chain Management: Strategy, Planning & Operation, Prentice Hall. Romano P., Danese P., Supply Chain Management, 2a ed. McGraw-Hill. Other texts are indicated for students who want to deepen specific aspects
L'esame finale è composto da una parte scritta e una orale. La parte scritta consiste nell'analisi di un caso aziendale semplice in modo consentire allo studente di dimostrare l'acquisizione di capacità di risolvere i problemi con gli strumenti e metodi forniti durante le lezioni. Nella fase di colloquio verrà valutata non solo l'acquisizione delle conoscenze e competenze fornite durante il corso ma anche la capacità di affrontare in maniera critica e con proprietà di linguaggio gli argomenti oggetto del corso.
The final test is composed of a written part followed by an oral exam. During the written part of the exam (1.5 hours on average), the student is asked to solve a simple case study in order to demonstrate his/her ability to put into practice the basic principles illustrated throughout the course. During the oral exam, the student will be assessed on his/her ability in discussing the main course contents with competence, critical awareness and propriety of expression.
Methods: