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ENGLISH LITERATURE D
LAURA GIOVANNELLI
Academic year2020/21
CourseEURO-AMERICAN LANGUAGES, LITERATURES AND PHILOLOGIES
Code1304L
Credits9
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
LETTERATURA INGLESE DL-LIN/10LEZIONI54
LAURA GIOVANNELLI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso, lo studente avrà acquisito una conoscenza diretta e approfondita riguardante

  • statuto, finalità comunicative e politiche discorsive soggiacenti alla letteratura      utopico/distopica
  • ricchezza dei dibattiti e variegato ambito terminologico che contrassegna questo tipo di produzione letteraria
  • tratti costitutivi, stratificazioni semantiche, codici stilistici e assiologici della narrativa britannica  otto-novecentesca di impianto utopico/distopico
  • metodologie d’analisi adeguate e aggiornate in relazione al genere di riferimento
  • vari contesti storici e sociali con cui gli autori analizzati hanno dialogato.
Knowledge

At the end of this course, students will be expected to achieve a high level of knowledge regarding

  • the organization, communicative goals and discursive policies underlying utopian and dystopian literature
  • the fruitful debates and stratified terminology associated with this literary production                  
  • the main features, levels of meaning, stylistic and axiological codes of nineteenth- and early twentieth-century English fiction dealing with utopian and dystopian themes  
  • updated critical tools and methodologies relating to this literary genre
  • the historical and social contexts referred to or discussed by the authors analyzed.
Modalità di verifica delle conoscenze

Per l'accertamento delle conoscenze si prevede la possibilità di riscontri in itinere (oral reports, in italiano o in inglese) e di eventuali momenti seminariali incentrati su testi e autori inseriti in programma (approfondimenti, messe a fuoco analitiche, valutazioni sulla bibliografia critica).

Coronamento di questi riscontri sarà l'esame finale, nella forma di un colloquio orale che riguarderà contestualmente le due parti del programma.

Il colloquio si svolgerà di norma in italiano, con alcune domande in lingua inglese. Lo studente potrà altresì scegliere di svolgere l’esame interamente in inglese. 

Assessment criteria of knowledge
  • During classes, students are encouraged to actively participate in the learning process and engage with the course material through short discussions. They may also, on a voluntary basis, present oral reports and case-based research which will demonstrate their level of factual knowledge and comprehension. Such reports will concern the authors or the primary as well as secondary texts included in the syllabus
  • This kind of participation will be taken into account in view of the final oral exam, which will focus on both Module A and Module B
  • Foreign students may choose to take the exam in English or in Italian.
Capacità

Durante il corso, lo studente maturerà la capacità di

  • argomentare con competenza e svolgere in autonomia ricerche dettagliate inerenti sia ai principi della comunicazione letteraria (substrato simbolico o archetipico del testo, connotatività, istanze, canali, codici, dimensione referenziale e intertestuale), sia alle specificità e alla fenomenologia della narrativa utopica/distopica
  • individuare chiavi di lettura e applicare metodologie critiche adeguate
  • contestualizzare in modo appropriato e consapevole una serie di autori, opere e tematiche
  • articolare l’analisi di opere e contesti con padronanza di registro.

 

Skills

During the course activities, students will acquire skills allowing them to

  • properly discuss and investigate in detail both the principles and dynamics of literary            communication (symbols, archetypes, connotation, instances, channels, codes, the spheres of referentiality and intertextuality) and the specific phenomenology of utopian and dystopian    fiction
  • recognize crucial tenets and choose the appropriate critical tools and methodologies
  • suitably contextualize a series of authors, works and topics
  • draw on the pertinent register when analyzing works and contexts.

 

Modalità di verifica delle capacità

La verifica delle capacità acquisite o maturate si concentrerà soprattutto in sede di esame finale, ma si prevedono momenti di riscontro attraverso oral reports, in italiano o in inglese, a scelta dello studente e riguardanti testi e autori inseriti in programma, con specifici riferimenti metodologici alle letture critiche.

Assessment criteria of skills
  • During classes, students are encouraged to actively participate in the learning process and engage with the course material through short discussions. They may also, on a voluntary basis, present oral reports and case-based research, which will demonstrate both their level of factual knowledge and comprehension and their communication/argument/analytical skills. Such reports will concern the authors or the primary as well as secondary texts included in the syllabus
  • This kind of participation will be taken into account in view of the final oral exam, which will focus on both Module A and Module B
  • Foreign students may choose to take the exam in English or in Italian.                    
Comportamenti

Durante il corso, lo studente

  • svilupperà o affinerà una sensibilità nei confronti dei processi comunicativi e della densità semantica e simbolica del discorso letterario
  • rivolgerà un'attenzione particolare a questioni legate alla politica discorsiva del genere              utopico/distopico e alle sue connessioni con l’orizzonte extratestuale
  • si confronterà con maggiore consapevolezza con i vari livelli del dialogo istituito dall’autore o      dall’opera letteraria con la complessità di determinati contesti situazionali
  • sarà stimolato a vagliare e ponderare l’apporto degli studi critici sull’argomento del corso.
Behaviors

During the course activities, students are expected to

  • develop a deep awareness of the semantic and symbolic relevance of the literary discourse and its communicative processes
  • pay attention to questions and issues informing the discursive policies of utopian/dystopian  writing and its connections with the extratextual sphere
  • consciously deal with the different levels of the dialogue involving  authors or literary              works and the complexity of situational contexts
  • respond to and provide a feedback on the relevance of critical studies concerning                  utopian/dystopian writing.
Modalità di verifica dei comportamenti

Oltre che in sede di esame finale, durante i momenti di interazione seminariale si terrà conto del grado di maturazione dello studente, ovvero del suo interesse, del coinvolgimento attivo e dell'impegno volti a inquadrare gli autori e i testi di riferimento in modo lucido e criticamente consapevole.

Assessment criteria of behaviors
  • During classes, students will be able to show their involvement, growth in cognitive understanding and critical sensibility through active participation in discussions and/or the presentation of oral reports and case-based research on the authors and texts included in the syllabus
  • The conclusive assessment will take place through a final oral exam
  • Foreign students may choose to take this exam in English or in Italian.
Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Lo studente dovrebbe possedere una buona padronanza della lingua inglese e un’adeguata conoscenza dei fondamenti della storia letteraria britannica, soprattutto dall'Ottocento alla contemporaneità, inclusi i suoi vari contesti storici e culturali.

Prerequisites

This course requires a good command of the English language. An adequate knowledge of the history of English literature and its contexts (at least from the nineteenth century to the contemporary age) is also recommended.

Corequisiti

Mentre si frequentano le lezioni di questo corso, è utile seguire anche i corsi di Lingua inglese previsti per la laurea magistrale.

Co-requisites

As regards foreign students, there is no specific co-requisite for this course.

Prerequisiti per studi successivi

Questo insegnamento non costituisce un requisito obbligatorio per corsi successivi.

Prerequisites for further study

This course is not a mandatory prerequisite for gaining access to other courses.

Indicazioni metodologiche
  • La maggior parte delle lezioni sarà di tipo frontale, con momenti di interazione seminariale in cui gli studenti potranno, su base volontaria, presentare interventi e relazioni che riguardino aspetti specifici dei testi o degli autori in programma, o a più ampio raggio. Le relazioni saranno in forma di oral reports, in italiano o in inglese
  • Lingua veicolare: italiano
  • Ai fini di una migliore articolazione del corso, si prevede la condivisione di materiale didattico, informazioni e aggiornamenti sulla pagina del corso nel sito E-learning “Area Umanistica”, https://elearning.humnet.unipi.it/
  • La docente è disponibile a fornire chiarimenti e delucidazioni sia in sede di ricevimento, sia nel corso dell'anno al suo indirizzo di posta elettronica: laura.giovannelli@unipi.it

 

Teaching methods
  • Although this course is mainly structured on a taught-class basis, the students’ active participation is warmly encouraged (e.g., through short discussions, oral reports, case-based research on relevant texts, authors and topics)
  • The main language employed in lectures is Italian
  • Course materials and information will be shared through the e-learning page of the course (see E-learning Website “Area Umanistica”, https://elearning.humnet.unipi.it/)
  • Students may contact me during office hours (Palazzo Scala, Via Santa Maria, 67, Pisa), or any time of the year at my email address: laura.giovannelli@unipi.it  
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Struttura del corso:

Il programma di questo insegnamento da 9 CFU (54 ore) si articola in due diverse parti:

  1. Modulo A: Cose d’altri mondi. Traiettorie dell’immaginario utopico/distopico nella narrativa inglese
  2. Modulo B: Letture complementari e di approfondimento

 

MODULO A

Cose d’altri mondi. Traiettorie dell’immaginario utopico/distopico nella narrativa inglese

Attraverso una sintetica ma significativa campionatura di testi pubblicati tra fine Ottocento e prima metà del Novecento, il corso intende indagare le stratificazioni semantico-figurali, le cifre argomentative e le valenze profetiche di un genere letterario ricchissimo di elementi (storicizzati e attuali), quale è la narrativa utopica/distopica. Come già suggerisce un nutrito corollario di definizioni terminologiche (dall’antiutopia alla critical dystopia, dalla speculative fiction alla social science fiction), questo macrogenere si presta ad una serie di interessanti modulazioni che ogni opera contribuisce a interpretare e veicolare. Le lezioni metteranno dunque a fuoco sia un apparato imprescindibile di premesse teoriche e di contestualizzazione storica, sia la specificità e l’architettura della dimensione cronotopica di ciascun testo. [Per i dettagli analitici, vd. Sezione 1. della Bibliografia]

 

MODULO B  

Letture complementari e di approfondimento

Questa seconda parte del programma, che lo studente dovrà preparare in modo autonomo, consiste in un’ulteriore selezione di testi primari e secondari grazie ai quali sarà possibile approfondire la sintassi del discorso utopico/distopico, con la rilevanza della sua mitopoiesi e il riverbero dei suoi interrogativi etici e sociali. [Per i dettagli analitici, vd. Sezione  2. della Bibliografia]

Syllabus

Course structure:

This course of English Literature D  (54 hours) is structured into two units, which are both mandatory:

  1. Module A: “Reality and Otherness. English Fiction and the Trajectories of the Utopian/Dystopian Imaginary
  2. Module B: Further reading material              

 

 MODULE A

“Reality and Otherness. English Fiction and the Trajectories of the Utopian/Dystopian Imaginary”

By looking at a small but significant selection of texts dating back to the nineteenth and twentieth century, this course aims at investigating the meanings, symbolic features, philosophical and prophetic connotations informing utopian and dystopian narratives. These narratives make up a fertile literary genre in which historically contextualized elements are often interfused with references to the present state of things. As suggested by its multiple definitions (e.g. “antiutopia”, “critical dystopia”, “speculative fiction”, “social science fiction”), this macrogenre lends itself to interesting modulations within each different work. After dealing with the necessary theoretical and historical premises, light will thus be thrown on the specificity of such chronotopic dimensions. [For further details, see Section 1. in the Bibliography]

MODULE B  

Further reading material              

This second unit consists in an individual learning experience that students are required to tackle. The four works included in the reading list are to be approached as tools for a further investigation of the utopian/dystopian discourse, in connection with the power of its mythopoetic imaginary and its moral and social questioning. [For further details, see Section 2. in the Bibliography]

Bibliografia e materiale didattico
  1. BIBLIOGRAFIA MODULO A

Testi primari: 

  • Samuel Butler, Erewhon, or Over the Range (1872)
  • H.G. Wells, The War of the Worlds (1898)
  • E.M. Forster, “The Machine Stops”, “The Other Side of the Hedge”, “The Celestial Omnibus”, in Collected Short Stories (1947)
  • George Orwell, Nineteen Eighty-Four (1949)     

           I testi sopraindicati dovranno essere letti in un’edizione integrale (cartacea o digitale) e in lingua originale.

 Testi secondari obbligatori:

  • Sue Zemka, “Erewhon and the End of Utopian Humanism”, ELH, 69 (2), 2002, pp.  439-472; con le credenziali d’Ateneo, scaricabile anche all’indirizzo URL https://www.jstor.org/stable/30032027?seq=1
  • Denis Gailor, “Wells’s War of the Worlds, the ‘Invasion Story’ and Victorian Moralism”, Critical Survey, 8 (3), January 1996, pp. 270-276; con le credenziali d’Ateneo, scaricabile anche all’indirizzo URL https://www.jstor.org/stable/41556021?seq=1
  • Ana Cristina Zimmermann and W.J. Morgan, “E.M. Forster’s ‘The Machine Stops’: Humans, Technology and Dialogue”, AI & Society, 34 (1), 2019, pp. 37-45; con le credenziali d’Ateneo, scaricabile anche all’indirizzo URL https://link.springer.com/article/10.1007/s00146-017-0698-3
  • David Dwan, “Truth and Freedom in Orwell’s Nineteen Eighty-Four”, Philosophy and Literature, 34 (2), October 2010, pp. 381-393; con le credenziali d’Ateneo, scaricabile anche all’indirizzo URL https://muse.jhu.edu/article/395666

 

  1. BIBLIOGRAFIA MODULO B  
  • William Morris, News from Nowhere (1890)
  • Aldous Huxley, Brave New World (1932)
  • Trevor Lloyd, “How to Write a Utopia: William Morris’s Medieval Interests and News from Nowhere”, Historical Reflections, 2 (1), 1975, pp. 89-108; con le credenziali d’Ateneo, scaricabile anche all’indirizzo URL https://www.jstor.org/stable/41298661?seq=1
  • Krishan Kumar, Utopia e antiutopia: Wells, Huxley, Orwell, Ravenna, Longo, 1995; in caso di difficile reperibilità, il testo di Kumar può essere sostituito con: Bülent Diken, “Huxley’s Brave New World – and Ours”, Journal for Cultural Research, 15 (2), 2011, pp. 153-172; con le credenziali d’Ateneo, scaricabile anche all’indirizzo URL https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14797585.2011.574056

 

 

Bibliography
  1. MODULE A - BIBLIOGRAPHY 

Primary texts: 

  • Samuel Butler, Erewhon, or Over the Range (1872)
  • H.G. Wells, The War of the Worlds (1898)
  • E.M. Forster, “The Machine Stops”, “The Other Side of the Hedge”, “The Celestial Omnibus”, in Collected Short Stories (1947)
  • George Orwell, Nineteen Eighty-Four (1949)     

 The works listed above may be read in any edition in English, provided it is an unabridged one.

 Required secondary sources:

 

  1. MODULE B - BIBLIOGRAPHY
  • William Morris, News from Nowhere (1890)
  • Aldous Huxley, Brave New World (1932)
  • Trevor Lloyd, “How to Write a Utopia: William Morris’s Medieval Interests and News from Nowhere”, Historical Reflections, 2 (1), 1975, pp. 89-108; the article can also be downloaded from https://www.jstor.org/stable/41298661?seq=1
  • Krishan Kumar, Utopia e antiutopia: Wells, Huxley, Orwell, Ravenna, Longo, 1995; or, alternatively, Bülent Diken, “Huxley’s Brave New World – and Ours”, Journal for Cultural Research, 15 (2), 2011, pp. 153-172; con le credenziali d’Ateneo, scaricabile anche all’indirizzo URL https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14797585.2011.574056 
Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti non frequentanti dovranno integrare il materiale bibliografico con le seguenti letture aggiuntive: 

  • Lyman Tower Sargent, Utopianism: A Very Short Introduction, Oxford, Oxford U.P., 2010, Introduction and Chapters 1-2 (pp. 1-49); in caso di difficile reperibilità, questo testo di Sargent può essere sostituito con: Lyman Tower Sargent, “Ideology and Utopia: Karl Mannheim and Paul Ricoeur”, Journal of Political Ideologies, 13 (3), 2008, pp. 263-273
  • Gregory Claeys, “The Origins of Dystopia: Wells, Huxley and Orwell”, in G. Claeys (ed.), The Cambridge Companion to Utopian Literature, Cambridge, Cambridge U.P., 2010, pp. 107-132; in caso di difficile reperibilità, il testo di Claeys può essere sostituito con: Richard A. Posner, “Orwell versus Huxley: Economics, Technology, Privacy, and Satire”, Philosophy and Literature, 24, 2000, pp. 1-33
  • Peter Fitting, “Utopia, Dystopia and Science Fiction”, in G. Claeys (ed.), The Cambridge Companion to Utopian Literature, Cambridge, Cambridge U.P., 2010, pp. 135-153; in caso di difficile reperibilità, il testo di Fitting può essere sostituito con: Gorman Beauchamp, “Technology in the Dystopian Novel”, Modern Fiction Studies, 32 (1), Spring 1986, pp. 53-63.
Non-attending students info

In addition to the bibliography relating to Module A and B, non-attending students are required to study the following works: 

  • Lyman Tower Sargent, Utopianism: A Very Short Introduction, Oxford, Oxford U.P., 2010, Introduction and Chapters 1-2 (pp. 1-49); or, alternatively, Lyman Tower Sargent, “Ideology and Utopia: Karl Mannheim and Paul Ricoeur”, Journal of Political Ideologies, 13 (3), 2008, pp. 263-273
  • Gregory Claeys, “The Origins of Dystopia: Wells, Huxley and Orwell”, in G. Claeys (ed.), The Cambridge Companion to Utopian Literature, Cambridge, Cambridge U.P., 2010, pp. 107-132; or, alternatively, Richard A. Posner, “Orwell versus Huxley: Economics, Technology, Privacy, and Satire”, Philosophy and Literature, 24, 2000, pp. 1-33
  • Peter Fitting, “Utopia, Dystopia and Science Fiction”, in G. Claeys (ed.), The Cambridge Companion to Utopian Literature, Cambridge, Cambridge U.P., 2010, pp. 135-153; or, alternatively, Gorman Beauchamp, “Technology in the Dystopian Novel”, Modern Fiction Studies, 32 (1), Spring 1986, pp. 53-63.
Modalità d'esame
  • Oltre a eventuali prove intermedie, di cui si terrà conto per la valutazione, lo studente dovrà sostenere un esame finale in forma di colloquio orale, volto ad accertare le conoscenze, le capacità e i comportamenti acquisiti nell'ambito sia del Modulo A, sia del Modulo B
  • Il colloquio, da tenersi nel corso dei regolari appelli d’esame, durerà mediamente 30/45 minuti e non potrà ritenersi superato in caso di palesi lacune su parti del programma, di una scarsa capacità riflessiva e argomentativa e di evidenti carenze linguistiche
  • Il colloquio si svolgerà prevalentemente in italiano, con alcune domande in lingua inglese. Lo studente potrà altresì scegliere di svolgere l’esame interamente in inglese.

 

Assessment methods
  • Students will be assessed through a final oral examination during one of the scheduled sessions of the exam period. Questions in Italian will be followed by a few ones in English, although foreign students may take the whole exam in English
  • Students may also, on a voluntary basis, take active part during lectures and present oral reports and case-based research, which will be positively taken into account in view of the final exam
  • The final exam will cover both Module A and B material and will test the students' level of knowledge, acquired skills and behaviours as illustrated in the previous sections of the syllabus. It will be 30/45 minutes long.      
Stage e tirocini

Il corso non prevede stage né tirocini.

Work placement

This course includes no specific training connected with work placement.

Note

Il corso è semestrale e si terrà nel II semestre 2020-21.

Le lezioni si svolgeranno in modalità telematica, tre volte a settimana, secondo l'orario seguente:

LUNEDI'  ore 16.00-17.30

MARTEDI'  ore 16.00-17.30

VENERDI'  ore 16.00-17.30

Data inizio del corso:  Lunedì 1 marzo 2021 ore 16.00-17.30

Notes

The time-schedule of this course is six hours (three lessons) per week:

MONDAYS   4 p.m.-5,30 p.m.

TUESDAYS  4 p.m.-5,30 p.m.

FRIDAYS     4 p.m.-5,30 p.m.

This course will be held online and will start  on Monday, 1 March 2021

Updated: 19/05/2021 16:12