View syllabus
HISTORY OF THE NEAR EAST 
ARTURO MARZANO
Academic year2020/21
CourseHISTORY AND CIVILISATION
Code169QQ
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
STORIA DEL VICINO ORIENTESPS/14LEZIONI36
ARTURO MARZANO unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

L’obiettivo principale del corso consiste nel fornire agli studenti gli strumenti per interpretare e comprendere i cambiamenti storici, politici, religiosi, sociali ed economici avvenuti nel Vicino Oriente dalla crisi dell’Impero Ottomano sino agli anni ’80 del XX secolo.

Knowledge

Students who complete this course successfully will develop a solid knowledge of the main political processes and events in the modern Middle East history (1918-1991) and will be aware of the historical background that is necessary to understand present developments in the Middle East. More specifically, they will be able to understand the origins and the development of the modern Middle East and will be aware of the political, social, economic, and cultural elements that still characterize the region nowadays. Finally, they will be able to engage and look critically at the main historiography dealing with the Middle East history of the 20th century.

Modalità di verifica delle conoscenze

Le conoscenze maturate dagli studenti durante il corso verranno verificate ogni lezione, in occasione della discussione sulle letture assegnate. 

Assessment criteria of knowledge

Students who attend course's classes and write the final paper must demonstrate the ability to thoroughly deal with a specific topic and to critically address the identified research question. Review of literature, and personal interpretation are among the main criteria for the teacher’s judgement. During the oral exam, students must be able to demonstrate their knowledge of the book/books and be able to discuss their/its contents thoughtfully and with propriety of expression.

Methods:

  • Final oral exam
  • Final essay

Further information:
Students who attend course's classes are required to: - actively participate in the class discussions concerning the assigned readings. 20% of the final grade is based on that. - write a final paper (5,000 word long) that deals with a specific topic chosen by each student among those covered in the course. The final paper has to be submitted before the oral exam. The paper corresponds to 50% of the final grade. - take an oral exam. 30% of the final grade is based on the oral exam. Students who do not attend course's classes will take an oral exam. The final grade is based only on the oral exam.

Capacità

Alla fine del corso, gli studenti avranno maturato la capacità di analizzare criticamente le principali tendenze politiche, sociali, culturali ed economiche accadute nel Vicino Oriente nel corso del XX secolo.

Skills

By the end of the course, students will have acquired the ability to critically analyze the main political, social, cultural and economic trends that occurred in the Middle East during the Nineteenth and Twentieth century.

Modalità di verifica delle capacità

Le capacità maturate dagli studenti durante il corso verranno verificate ogni lezione, in occasione della discussione sulle letture assegnate. 

Assessment criteria of skills

Skills acquired by the students during the course will be checked every class, during the discussion on the assigned readings and a brief summary of what was addressed during the previous class.

Comportamenti

//

Behaviors

//

Modalità di verifica dei comportamenti

//

Assessment criteria of behaviors

//

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Per seguire il corso in maniera più proficua, gli studenti dovrebbero avere conoscenze relative alla storia internazionale del XX secolo. 

Prerequisites

In order to follow the course in a more profitable way, students should have knowledge related to the international history of the twentieth century.

Corequisiti

//

Co-requisites

//

Prerequisiti per studi successivi

//

Prerequisites for further study

//

Indicazioni metodologiche

Il corso, di 36 ore divise in 18 lezioni, dura nove settimane. Le lezioni sono frontali, ma è richiesta agli studenti una partecipazione attiva alla discussione che verterà su una serie di letture. Tali letture - caricate sulla piattaforma moodle e già distribuite tra le varie lezioni - fanno parte integrante del programma d’esame.

 

Teaching methods

The 36-hour course, divided into 18 lessons, lasts nine weeks. Students are required to actively participate in the discussion on a series of readings uploaded on the Pisa university web platform and already distributed among the various classes, as written on the syllabus.

 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il corso, diviso in 18 lezioni, affronterà i seguenti temi:

  1. Introduzione generale al corso
  2. L’Islam: un’introduzione
  3. Da Mohammed ai Califfati
  4. Studiare il Medio Oriente contemporaneo: quali lenti?
  5. Tanzimat e riformismo islamico
  6. La prima guerra mondiale e la fine dell'Impero Ottomano
  7. La costruzione dello Stato nazione: il caso di Turchia e Arabia Saudita
  8. La costruzione dello Stato nazione: il caso dell'Egitto
  9. I mandati anglo-francesi: state-building nation-building
  10. I mandati anglo-francesi: il caso di Siria e Transgiordania
  11. Il mandato inglese in Palestina: i rapporti tra arabi ed ebrei
  12. La guerra del 1948: Israele e gli Stati arabi
  13. La Guerra Fredda in Medio Oriente: un’overview
  14. Il 1956 e l'ingresso della Guerra fredda in Medio Oriente
  15. La Guerra dei Sei Giorni: la crisi del panarabismo
  16. La Guerra del Kippur e la crisi petrolifera 
  17. La rivoluzione islamica in Iran: da plurale a islamica (1978-80)
  18. L’islam politico

Il programma dettagliato è presente nel syllabus, anch'esso caricato sulla piattaforma moodle.

Syllabus

This course provides students with a historical, political, economic, social overview of the modern Middle East. After a brief introduction on the beginning of Islam, the history of the Caliphates and the history of the Ottoman Empire, this course covers the chronological framework of the 20th century, focusing in particular on two main periods: the European presence in the region, starting with the British arrival in Egypt until the Suez War (1882-1956), and the Cold War, starting with the Eisenhower doctrine (1957) up to the first Gulf War (1991). Classes focus on the main "actors" of region, such as States (Turkey, Lebanon, Syria, Israel/Palestine, Egypt, Jordan, Iraq, Saudi Arabia, Iraq, the Gulf monarchies), regional organisations (The Arab League, the GCC), trans-national movements and groups, and resources (water and oil).

Bibliografia e materiale didattico

Oltre alle letture caricate sulla piattaforma moodle, il testo testo adottato è: Marcella Emiliani, Medio OrienteUna storia dal 1918 al 1991, Bari-Roma, Laterza, 2017

Bibliography

Students who attend course's classes will have to:

- Study a book on the contemporary history of the Middle East. They can choose either an Italian text (M. Emiliani, Medio Oriente. Una storia dal 1918 al 1991, Bari-Roma, Laterza, 2017) or an English text (W. Cleveland, A History of the Modern Middle East, Westview Press, 2012)

- Read the readings (the vast majority of which are in English) that are included in the syllabus uploaded online on the Pisa university web platform.

Erasmus and/or visiting students who do not know Italian should contact prof. Marzano at this email address (arturo.marzano@unipi.it) by the end of September. Those who won't do that, will not be allowed to take the exam.

 

Indicazioni per non frequentanti

Per i non frequentanti, l’esame consisterà in una prova orale sugli argomenti trattati da tre volumi:

1) W. Montgomery Watt, Breve Storia dell'Islam, Bologna, il Mulino, 2001;

2) M. Emiliani, Medio Oriente. Una storia dal 1918 al 1991, Roma-Bari, Laterza, 2018;

3) Un volume a scelta tra quelli elencati. Fermo restando che ciascuno studente potrà liberamente scegliere il testo che maggiormente preferisce, ho diviso i volumi sulla base del curriculum di afferenza:

Curriculum di storia antica o medievale

- L. Russo, I crociati in Terrasanta. Una nuova storia (1095-1291), Roma, Carocci, 2018

 

Curriculum di storia moderna

- S. Faroqui, L’impero ottomano, Bologna, il Mulino, 2014

 

Curriculum di storia contemporanea

- R. Redaelli, L’Iran contemporaneo, Roma, Carocci, 2011

- R. Redaelli, A. Plebani, L’Iraq contemporaneo, Roma, Carocci, 2013

- L. Nocera, La Turchia contemporanea. Dalla Repubblica Kemalista al governo AKP, Roma, Carocci, 2011

- R. Di Peri, Il Libano contemporaneo. Storia, politica, civiltà, Roma, Carocci, 2017

- M. Campanini, Storia dell'Egitto. Dalla conquista araba ad oggi, Bologna, il Mulino, 2017

 

Trasversale ai vari curricula:

- V. Lemir, Gerusalemme. Storia di una città mondo, Torino, Einaudi, 2017

- G. Kepel, Uscire dal caos. Le crisi nel Mediterraneo e nel Medio Oriente, Milano, Raffaello Cortina Editore, 2019

     

 

Non-attending students info

 Erasmus and/or visiting non-attending students should contact prof. Marzano at this email address (arturo.marzano@unipi.it) by the end of September. Those who won't do that, will not be allowed to take the exam.

 

Modalità d'esame

Per gli studenti frequentanti, il voto finale sarà determinato sulla base di:

1) la frequenza attiva alle lezioni, che conterà per il 20% del voto. 

2) un paper di una lunghezza compresa tra le 4,000 e le 5,000 parole (note incluse, bibliografia esclusa), su un argomento da concordare preventivamente con il docente. Tale paper dovrà essere mandato via e-mail all’indirizzo mail arturo.marzano@unipi.it improrogabilmente entro due settimane esatte dalla data in cui lo studente sosterrà la prova orale, e conterà per il 40% del voto. Tale elaborato verrà discusso nel corso della prova orale, che lo studente sarà libero di sostenere in uno qualsiasi degli appelli di esame fissati dal docente.

3) una prova orale, che verterà su tutti gli argomenti trattati a lezione e varrà per il 40% del voto.

Assessment methods

The final mark will be based on:

1) Class attendance. Students have to attend at least 85% of classes. They are required to actively contribute to the discussion; 20% of the final grade will be based on that. 

2) A final paper of 4,000 - 5,000 words (footnotes included, bibliography excluded), on a topic that has to be agreed with the professor. It represents 40% of the final grade.

3) An oral exam, dealing with main contents of the course. It represents 40% of the final grade.

Stage e tirocini

//

Work placement

//

Additional web pages

//

Note

Il corso inizierà martedì 29 settembre e terminerà mercoledì 25 novembre.

Il programma dettagliato delle lezioni sarà presente sul syllabus caricato sulla piattaforma moodle

 

Le lezioni saranno online sulla piattaforma Microsoft Teams.

 

Composizione della commissione:

Presidente: Arturo Marzano

Membri: Alessandro Polsi; Maria Chiara Rioli (cultrice della materia)

Presidente supplente Alessandro Polsi

Membri supplenti Michele Di Donato; Gianluca Fulvetti

 

 

Notes

Classes will start on Tuesday September 29 and will end on Wednesday November 25.

The exact schedul is included in the syllabus uploaded online on the Pisa university web platform.

Online classes will be held on Microsoft Teams. 

Updated: 15/09/2020 21:51