View syllabus
Psychiatric Rehabilitation Treatments and therapeutic relationship
ROBERTA MASALA
Academic year2021/22
CoursePSYCHIATRIC REHABILITATION TECHNIQUES
Code341FF
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
LA RELAZIONE TERAPEUTICA: TECNICHE RIABILITATIVE ESPRESSIVE, TERAPIA DI COPING SOCIAL SKILL-TRAININGMED/48LEZIONI24
ANNIBALE FANALI unimap
TECNICHE DI RIEDUCAZIONE DELLE FUNZIONI COGNITIVEMED/48LEZIONI24
ROBERTA MASALA unimap
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Modulo di TECNICHE DI RIEDUCAZIONE DELLE FUNZIONI COGNITIVE

Il Corso si propone di fornire gli elementi fondamentali e le tecniche di rieducazione delle funzioni cognitive; nozioni sul Profilo Professionale del Tecnico della Riabilitazione Psichiatrica; nozioni generali sulle Funzioni Cognitive; Tecniche di Riabilitazioni delle Funzioni Cognitive.

Alzheimer e Demenze - Disturbi Comportamentali.

La ROT e il Giardino Sensoriale - Due metodi di Rieducazione delle funzioni cognitive.

La Famiglia ed il Caregiver, due figure fondamentali nella Rieducazione delle funzioni cognitive.

L'obiettivo generale del corso è quello di offrire una ricostruzione del percorso normativo e sociale che ha portato all'attuale sistema di assistenza sanitario nella salute mentale. Tra gli obiettivi specifici:

  • esplicitare attraverso un'analisi storica, i modelli teorici che hanno condizionato l'approccio alla sofferenza psichica;
  • analizzare i contesti dove viene applicata la tecnica riabilitativa, il ruolo che assume il tecnico della riabiltazione, gli strumenti da lui utilizzati e di come questi aspetti possono cambiare in relazione al modello teorico di riferimento.

Particolare attenzione verrà data all'analisi delle tecniche psicologiche ed artistico-espressive necessarie all'operatore della riabilitazione per attivare il processo terapeutico riabilitativo.

 

 

Modulo LA RELAZIONE TERAPEUTICA: TECNICHE RIABILITATIVE ESPRESSIVE, TERAPIA DI COPING SOCIAL SKILL-TRAINING:

L'obiettivo generale del corso è quello di offrire una ricostruzione del percorso normativo e sociale che ha portato all'attuale sistema di assistenza sanitario nella salute mentale. Tra gli obiettivi specifici:

  • esplicitare attraverso un'analisi storica, i modelli teorici che hanno condizionato l'approccio alla sofferenza psichica;
  • analizzare i contesti dove viene applicata la tecnica riabilitativa, il ruolo che assume il tecnico della riabiltazione, gli strumenti da lui utilizzati e di come questi aspetti possono cambiare in relazione al modello teorico di riferimento.

Particolare attenzione verrà data all'analisi delle tecniche psicologiche ed artistico-espressive necessarie all'operatore della riabilitazione per attivare il processo terapeutico riabilitativo.

Syllabus

Module of TECHNIQUES OF RE-EDUCATION OF COGNITIVE FUNCTIONS

The course aims to provide the fundamental elements and techniques for re-education of cognitive functions; notions on the Professional Profile of the Psychiatric Rehabilitation Technician; general notions on Cognitive Functions; Techniques of Rehabilitation of Cognitive Functions.

Alzheimer's and Dementia - Behavioral Disorders.

The ROT and the Sensory Garden - Two methods of re-education of cognitive functions.

The Family and the Caregiver, two fundamental figures in the re-education of cognitive functions.

The general objective of the course is to offer a reconstruction of the regulatory and social path that led to the current health care system in mental health. Among the specific objectives:

to explain through a historical analysis the theoretical models that have conditioned the approach to psychic suffering;

analyze the contexts where the rehabilitation technique is applied, the role that the rehabilitation technician assumes, the tools he uses and how these aspects can change in relation to the theoretical model of reference.

Particular attention will be given to the analysis of the psychological and artistic-expressive techniques necessary for the rehabilitation operator to activate the therapeutic rehabilitation process.

 

Program of the Module of THERAPEUTIC REPORT: EXPRESSIVE REHABILITATION TECHNIQUES, SOCIAL SKILL-TRAINING COPING THERAPY

The general objective of the course is to offer a reconstruction of the regulatory and social path that has led to the current health care system in mental health. Specific objectives include:

to explain through a historical analysis, the theoretical models that conditioned the approach to psychic suffering;
analyze the contexts where the rehabilitation technique is applied, the role that the rehabilitation technician assumes, the tools he uses and how these aspects can change in relation to the theoretical reference model.

Particular attention will be given to the analysis of the psychological and artistic-expressive techniques necessary for the rehabilitation operator to activate the rehabilitation therapeutic process.

Bibliografia e materiale didattico

Modulo di TECNICHE DI RIEDUCAZIONE DELLE FUNZIONI COGNITIVE

 Materiale didattico fornito durante le Lezioni (Dispense, Slide).

 

Modulo LA RELAZIONE TERAPEUTICA: TECNICHE RIABILITATIVE ESPRESSIVE, TERAPIA DI COPING SOCIAL SKILL-TRAINING:

Il materiale verrà fornito dal docente durante il corso 

Bibliography

Module of TECHNIQUES OF RE-EDUCATION OF COGNITIVE FUNCTIONS

Didactic material provided during the Lessons (Handouts, Slides).

 

Bibliography of the Module of THERAPEUTIC REPORT: EXPRESSIVE REHABILITATION TECHNIQUES, SOCIAL SKILL-TRAINING COPING THERAPY


The material will be provided by the teacher during the course

Indicazioni per non frequentanti

prendere contatto con i colleghi

Modalità d'esame

Esame orale

Assessment methods

Oral examination

Updated: 28/10/2021 11:52