Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
METODOLOGIA E DIDATTICA DELLA STORIA DALL'ANTICHITÀ ALL'ETÀ CONTEMPORANEA | M-STO/01 | LEZIONI | 56 |
|
Il corso si propone di introdurre alla conoscenza critica e all’applicazione dei principi e delle metodologie di base dell’insegnamento della Storia nella scuola dell'Infanzia e Primaria finalizzati alla costruzione di percorsi didattici e attività di laboratorio. Gli argomenti affrontati saranno: ruolo della Storia nella didattica delle competenze e nelle Indicazioni nazionali; organizzazione e metodo per il modello di una lezione e di un laboratorio; utilizzo didattico delle fonti; il manuale/sussidiario come strumento didattico; il vocabolario della Storia.
Il corso ha carattere laboratoriale e prevede la partecipazione degli studenti alle attività in programma secondo learning by doing: organizzazione di gruppi di studio, discussioni collettive, relazioni/esercitazioni scritte (da consegnare e da svolgere in aula e/o a casa), presentazioni/simulazioni di lezioni e/o laboratori in aula (con testo scritto da consegnare).
Per gli studenti frequentanti la partecipazione alle attività in programma è obbligatoria.
The course aims to introduce critical knowledge and the application of the basic principles and methodologies of teaching history in primary school aimed at the construction of educational courses and laboratory activities. The topics will be: role of history in teaching skills and in national indications; organization and method for the model of a lesson and a laboratory; didactic use of sources; the manual / subsidiary as a teaching tool; the vocabulary of history.
The course is of a laboratory nature and provides for the participation of students in lessons according to learning by doing activities and through the organization of study groups, collective discussions, written reports / exercises (to be delivered and to be carried out in the classroom and / or at home), classroom presentations / simulations and / or workshops (with written text to be delivered).
Participation in scheduled activities is compulsory for attending students.
Le conoscenze acquisite saranno verificate attraverso le attività in programma: gruppi di studio, discussioni collettive, relazioni/esercitazioni scritte, presentazioni/simulazioni di lezioni e/o laboratori, colloquio finale.
The acquired knowledge will be verified through the scheduled activities: study groups, collective discussions, written reports / exercises, presentations / simulations of lessons and / or workshops, final interview.
Il corso intende fornire gli strumenti per apprendere la capacità di insegnare e insegnare ad apprendere la disciplina storica nella scuola dell'Infanzia e Primaria, secondo un modello didattico indistintamente applicabile ai diversi ambiti tematici e periodi storici (dall’antichità alla contemporaneità).
The course aims to provide the tools to learn the ability to teach and teach to learn the historical discipline in primary school, according to an educational model that is indiscriminately applicable to the different thematic areas and historical periods (from antiquity to the contemporary).
Le capacità didattiche acquisite saranno verificate attraverso le attività in programma: gruppi di studio, discussioni collettive, relazioni/esercitazioni scritte, presentazioni/simulazioni di lezioni e/o laboratori, colloquio finale.
The didactic skills acquired will be verified through the scheduled activities: study groups, collective discussions, written reports / exercises, presentations / simulations of lessons and / or workshops, final interview.
Lo studente potrà sviluppare e potenziare la consapevolezza di:
The student will be able to develop and enhance awareness of:
Participate in the discussion, arguing consistently with the interlocutors, and interacting within the study group, the class and with the teacher.
Present, explain and argue clearly, comprehensively and with an appropriate vocabulary to the interlocutor, events, phenomena, historical processes (in written and oral form).
I comportamenti saranno verificati attraverso le attività in programma: gruppi di studio, discussioni collettive, relazioni/esercitazioni scritte, presentazioni/simulazioni di lezioni e/o laboratori, colloquio finale.
The behaviors will be verified through the scheduled activities: study groups, collective discussions, written reports / exercises, presentations / simulations of lessons and / or workshops, final interview.
Aver sostenuto l'esame di Storia antica e medievale (I anno).
Having passed the exam of Ancient and Medieval History (1st year).
In ottemperanza alle indicazioni di Ateneo il corso sarà svolto in presenza e in streaming secondo le modalità indicate in elenco:
Eventuali variazioni di svolgimento delle lezioni, legate all'andamento pandemico, saranno comunicate su Moodle e su questa pagina. Si suggerisce di controllare le indicazioni aggiornate sul sito del Dipartimento di Civiltà e Forme del Sapere Didattica e sul sito di Ateneo Coronavirus: indicazioni utili per la comunità accademica
Frequenza delle lezioni
The course will be carried out electronically using the Meet platform (see Notes) and in the following ways:
Any changes in the course of the lessons, related to the pandemic trend, will be communicated on Moodle and on this page. We suggest checking the updated information on the University website Coronavirus: indicazioni utili per la comunità accademica
Frequency of lessons
I contenuti principali del corso (ruolo della Storia nella didattica delle competenze e nelle Indicazioni nazionali; organizzazione e metodo per il modello di una lezione e di un laboratorio; utilizzo didattico delle fonti; il manuale/sussidiario come strumento didattico; il vocabolario della Storia) hanno come bibliografia di riferimento i testi seguenti.
Manualistica, riflessione teorica e metodologica
L’applicazione del metodo
The main contents of the course (role of history in teaching skills and in national indications; organization and method for the model of a lesson and a laboratory; didactic use of sources; the manual / subsidiary as a teaching tool; the vocabulary of history) have the following texts as references.
Manuals, theoretical and methodological reflection
The application of the method
Per gli studenti frequentanti i testi e i materiali su cui preparare l’esame sono:
Per la preparazione delle relazioni/esercitazioni e della presentazione/simulazione della lezione, si suggerisce la consultazione:
Nel caso di incertezze grammaticali si suggerisce la lettura/consultazione dei seguenti testi (non inclusi nel programma di esame e non oggetto di interrogazione):
For attending students the texts and materials on which to prepare for the exam are:
For the preparation of the report / exercises and the presentation / simulation of the lesson, consultation is suggested:
In the case of grammatical uncertainties, it is suggested to read / consult the following texts (not included in the exam program and not subject to question):
Lingua italiana minima di accesso, edited by Roberta Cella, Pisa University Press, Pisa 2012;
Mortara Garavelli,Prontuario di punteggiatura, Bologna, Laterza, 2003 (or other punctuation manual).
Gli studenti non frequentanti dovranno avvisare la docente per mail dell’intenzione di sostenere l’esame e, al momento dell’iscrizione all’esame, inserire nella finestra Note la dicitura “Non frequentante”.
Per gli studenti l’esame è costituito da una prova orale, non prevede elaborati scritti o letture aggiuntive oltre ai seguenti saggi:
Non-attending students must notify the teacher by e-mail of their intention to take the exam and, when registering for the exam, insert the words "Not attending" in the Notes window.
For students, the exam consists of an oral test, does not include written papers or additional readings in addition to the following essays:
In base alle disposizioni di Ateneo (non ancora definite) gli esami si svolgeranno in presenza e/o a distanza.
Per i frequentanti l’esame è costituito dalle attività in programma obbligatorie:
Le variazioni di svolgimento degli esami, legate all'andamento pandemico, saranno comunicate su Moodle e su questa pagina. Si suggerisce di controllare le indicazioni aggiornate sul sito del Dipartimento di Civiltà e Forme del Sapere Didattica e sul sito di Ateneo Coronavirus: indicazioni utili per la comunità accademica
For attending students, the exam consists of mandatory scheduled activities:
Telematic exams (Meet)
Per i frequentanti è obbligatorio iscriversi al corso sulla piattaforma Moodle (utilizzando l’account istituzionale @studenti.unipi.it) per scaricare il materiale didattico e per essere aggiornati su eventuali spostamenti/sospensioni/variazioni di orario di lezioni e di ricevimento.Moodle
Si suggerisce la consultazione del Registro delle lezioni Unimap-Attività didattica
Altre indicazioni relative alla didattica (variazioni orari di lezione e/o ricevimento, etc.) sono indicate nella pagina personale della docente su Unimap>Attività didattica.
Students are encouraged to register for the course on the Moodle platform to download the didactic material and to be updated on any movements / suspensions / changes in class schedule and reception.
Other information related to teaching (changes in hours of lesson and / or reception, etc.) will be indicated in the personal page of the teacher on Unimap> Didactic activity
We also suggest the Unimap consultation> Didactic activity> Lecture register
Il corso si svolgerà nel I semestre, con il seguente orario: giovedì 12.00-13.30; venerdì 10.15-13.30 e avrà inizio giovedì 23 settembre.
Ricevimento
Su appuntamento, inviando una mail alla docente cecilia.iannella@unipi.it
In base alle disposizioni di Ateneo il ricevimento avverrà a distanza sulla piattaforma GoogleMeet (aula virtuale del corso).
Nel caso di situazioni particolari (laurendi, etc.) è possibile svolgere appuntamenti in presenza.
Nel caso di condizioni di DSA (certificati o non certificati) o altre eventuali situazioni che potrebbero pregiudicare l'esito dell'esame, gli interessati sono pregati di informare la docente prima dell'inizio del corso.
Commissione di esame:
Eventuali variazioni di svolgimento delle lezioni, legate all'andamento pandemico, saranno comunicate su Moodle e su questa pagina. Si suggerisce di controllare le indicazioni aggiornate sul sito del Dipartimento di Civiltà e Forme del Sapere Didattica e sul sito di Ateneo Coronavirus: indicazioni utili per la comunità accademica
The course will take place in the first semester (start, days and hours to be defined).
To organize the internal activities of the course in the most efficient way and to elaborate the work schedule (lectures of the teacher, study group, collective discussions, exercises / reports, classroom presentation of the lessons, it is mandatory that the students attending the course register on Moodle and it is also necessary that they do so as soon as possible.
Telematic modality of the course (Meet)
The course will be carried out electronically (Meet platform) in the following ways:
download Meet by connecting to the link https://meet.google.com/ (web access has a discontinuous link).
access Meet from the Google Chrome browser, with the institutional account @ students.unipi.it (other accounts are rejected).
once you have entered your university credentials and shown on the Meet start page, select the "Use a meeting code" option and enter the code 533MM (code of the Methodology and History of History course from antiquity to the contemporary age).
turn off the microphone (to avoid creating sound overlaps) and leave the camera activated.
at the beginning of the lesson, an appeal will be made, which must be answered verbally (by activating the microphone) and writing your surname in the chat.
during the lesson you can take part by asking to speak through the chat (not with the raised hand symbol).
Telematic mode of receptions (Meet)
The teacher receives on Meet (for access see above) with an appointment previously agreed by email. Always use the institutional email @ students.unipi.it (other private accounts are often inserted in Spam and therefore trashed).
In the case of DSA conditions (certified or non-certified) or any other situations that could affect the outcome of the exam, the interested parties are asked to inform the teacher before the start of the course.
Exam Commission:
President: Cecilia Iannella (alternate president Andrea Angius).
Members: Alberto Cotza, Andrea Angius (alternate members Mauro Ronzani, Simone Maria Collavini).