Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
ADE: AGGIORNAMENTI IN NEURO-PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO | NN | LEZIONI | 8 |
|
Lo studente che supererà con successo il corso acquisirà una conoscenza introduttiva dei principali obiettivi, principi e metodi sia della Neuropsicologia in generale che della Neuropsicologia dello sviluppo più in particolare. Acquisirà conoscenze teoriche delle principali funzioni cognitive (intelligenza, linguaggio, memoria, attenzione e funzioni esecutive, abilità visuo-percettive e visuo-spaziali) e della loro acquisizione. Lo studente acquisirà anche una conoscenza introduttiva dei principali strumenti per valutare le funzioni cognitive in età evolutiva e delle loro principali disfunzioni.
The student who successfully completes the course will have an introductive knowledge of the main aims, principles and methods of both neuropsychological sciences in general and developmental neuropsychology in particular. He or she will acquire theoretical knowledge of the main cognitive functions (intelligence, language, memory, attention and executive functions, visuo-spatial and visuo-perceptual skills) and their developmental course. He or she will also be aware of the main instruments to evaluate cognitive functions during developmental age and of their possible dysfunctions.
Lezioni frontali supportate dalla presentazione di slides con testo e immagini relativi ai principali argomenti affrontati. La partecipazione attiva alle lezioni sarà incoraggiata.
Studio individuale sulle slides create e messe a disposizione dal docente e sui libri di testo indicati.
La frequenza alle lezioni è obbligatoria per poter sostenere l'esame finale.
Delivery: face to face
Learning activities:
Attendance: Mandatory
Teaching methods:
Introduction to Neuropsychology - Theoretical approaches and methods in Neuropsychology - Developmental Neuropsychology Language: main components, acquisition and Specific Language Impairment Memory: neurofunctional architeture, evaluation and dysfunctions during developmental age Attention and Executive Functions: main components,evaluation and dysfunctions during developmental age Visuo-spatial and Visuo-perceptual skills: main components, evaluation and dysfunctions during developmental age Specific Learning Disabilities, Developmental Dyslexia and Dysgraphia
Materiale didattico fornito dal Docente e i seguenti testi:
- Neuropsicologia dello sviluppo, a cura di S. Vicari e M.C. Caselli, Il Mulino, Bologna, 2010
- Le difficoltà grafo-motorie nella scrittura, Bravar e coll., Erickson, Trento, 2014
Recommended reading includes written and visual material on slides created ah hoc for the course by the teacher. Further bibliography can be consulted, including the following texts: - Neuropsicologia dello Sviluppo (S. Vicari and M.C. Caselli Eds), il Mulino, Bologna, 2010; - Psicologia dello Sviluppo del Linguaggio (S. D'Amico and A. De Vescovi Eds), il Mulino, Bologna, 2013; - Le difficoltà grafo-motorie nella scrittura (Bravar et al.), Ed. Erickson, Trento, 2014.
Esame scritto, comprendente 15 domande con risposta a scelta multipla e una domanda aperta.
Written examination includes: - 15 multiple-choice questions (four alternatives, only one being correct; a penality is charged for each incorrect answer); - one open question on a general subject (weighted 15 % on the final evaluation).