A conclusione del corso, lo studente sarà in grado di definire, capire, conoscere, spiegare e talvolta applicare e gestire:
At the end of the course, the student will be able to define, understand, know, explain and in some cases also to apply and manage:
- the fundamental principles of human resources management;
- the strategic role of the human resources function;
- a logical progression of the planning process;
- the stages of the selection process;
- how to manage the recruitment, training and development process of human resources;
- performance and work performance evaluation techniques;
- fundamentals of group behavior, including decision making;
- how to create effective teams and help individuals to become team players;
- the role of organizational culture and the techniques to create and direct it in a strategic direction.
Il corso si servirà dei seguenti metodi di insegnamento:
The course will use the following teaching methods:
Frontal lessons
Study cases
Seminars
Group work / project work (optional)
Group work presentations (optional)
Costa, G., & Gianecchini, M. Risorse umane: persone, relazioni e valore. McGraw-Hill.(IV Edizione)
CAPITOLO 1 Strategia e risorse umane
Strategia e gestione delle risorse umane, la Direzione del personale come servizio strategico, il modello in azione, direzione risorse umane in evoluzione.
CAPITOLO 2 Il ciclo del valore delle risorse umane
Dalle persone al valore, Le persone, Le relazioni, La prestazione, La valorizzazione
CAPITOLO 3 Persone, motivazioni e competenze
La motivazione, dalla motivazione alle competenze, competenze: che farne?
CAPITOLO 4 Programmare per crescere
Programmare il personale tra fabbisogni e strategia, Il sistema informativo del personale, Quante persone? La stima della disponibilità e del fabbisogno di personale
CAPITOLO 6 Le persone giuste al posto giusto
Il processo di assunzione, Chi inserire in azienda?, Dove cercare la persona da inserire?, Come scegliere la persona da inserire?, Dall’nserimento all’outplacement , Una scelta strategica
CAPITOLO 8 Dal contratto al commitment
Il contratto psicologico, Employer branding, La leva relazionale, Gestire la leva relazionale: la comunicazione interna, Diagnosticare e progettare le relazioni
Capitoli e parti del libro esclusi dal programma del corso:
I paragrafi del Capitolo 4 e Capitolo 13 che non sono stati menzionati nel programma del corso.
Robbins, S. P., Judge, T. A., & Bodega, D. (2021). Comportamento organizzativo: conoscere e sviluppare competenze organizzative, Diciottesima Edizione. Pearson
CAPITOLO 1. Che cos’è il comportamento organizzativo?
Accelleratori di competenze digitali. L'importanza delle abilità interpersonali. Chi sono e cosa fanno i manager. Introduzione al comportamento organizzativo. Unire all'intuizione lo studio sistemico. Discipline che contribuiscono al Comportamento Organizzativo. Ci sono poche regole assolute per il Comportamento Organizzativo. Sfide ed opportunità per il Comportamento Organizzativo.Sviluppo di un modello di Comportamento Organizzativo. Competenze per l'employability.
CAPITOLO 8. I fondamenti del comportamento di gruppo
Definizione e classificazione dei gruppi. Fasi di sviluppo del gruppo. Proprietà del gruppo. Decision making di gruppo.
CAPITOLO 9. Capire i gruppi e le squadre di lavoro
Perché le squadre sono diventate così popolari. Differenze tra gruppi e squadre. Tipi di squadre. Creare squadre efficaci. Trasformare individui in giocatori di squadra. Le squadre non sono sempre la risposta.
CAPITOLO 14. Cultura organizzativa
Cos'è la cultura organizzativa. Ruolo della cultura organizzativa. Creare e sostenere la cultura. Come i dipendenti imparano la cultura. Influenzare la cultura organizzativa.
CAPITOLO 15. Politiche di gestione delle risorse umane
Pratiche di reclutamento. Pratiche di selezione. Selezione fondamentale e contingente. Formazionee programmi di sviluppo. Valutazione della prestazione. Ruolo di leadership nella direzione delle RU
Costa, G., & Gianecchini, M. Risorse umane: persone, relazioni e valore. McGraw-Hill.(IV Edizione)
CHAPTER 1 Strategy and human resources
Human resources strategy and management, Personnel management as a strategic service, the model in action, human resources management in evolution.
CHAPTER 2 The cycle of the value of human resources
From people to value, people, relationships, performance, enhancement
CHAPTER 3 People, motivations and skills
Motivation, from motivation to skills, skills: what to do with them?
CHAPTER 4 Planning to grow
Programming the personnel between needs and strategy, The personnel information system, How many people? Estimation of staff availability and needs
CHAPTER 6 The Right People in the Right Place
The recruitment process, Who to insert in the company ?, Where to look for the person to be inserted?, How to choose the person to be inserted ?, From insertion to outplacement, A strategic choice
CHAPTER 8 From contract to commitment
The psychological contract, Employer branding, The relational lever, Managing the relational lever: internal communication, Diagnosing and designing relationships
Chapters and parts of the book excluded from the course program:
Chapter 5: Labor markets: instructions for use;
Chapter 7: From collective agreement to individual agreement;
Chapter 9 Developing Human Capital
Chapter 10 Organizing people's work
Chapter 11 Managing Performance
Chapter 12 Evaluating Human Resources
Chapter 13 Rewarding Human Resources
Chapter 14: Participation;
Chapter 15: Valuing differences and plurality
Paragraphs from Chapter 4 and Chapter 13 that were not mentioned in the course syllabus.
Robbins, S. P., Judge, T. A., & Bodega, D. (2021). Organizational Behavior: Knowing and Developing Organizational Skills, Eighteenth Edition. Pearson
CHAPTER 1. What is organizational behavior?
Digital skills accelerators. The importance of interpersonal skills. Who are managers and what do they do. Introduction to organizational behavior. Combine intuition with systemic study. Disciplines that contribute to Organizational Behavior. There are few absolute rules for Organizational Behavior. Challenges and opportunities for Organizational Behavior. Development of an Organizational Behavior model. Employability skills.
CHAPTER 8. The foundations of group behavior
Definition and classification of groups. Stages of group development. Ownership of the group. Group decision making.
CHAPTER 9. Understanding work groups and teams
Why teams have become so popular. Differences between groups and teams. Types of teams. Create effective teams. Transforming individuals into team players. Teams aren't always the answer.
CHAPTER 14. Organizational culture
What is organizational culture. Role of organizational culture. Creating and sustaining culture. How employees learn the culture. Influence the organizational culture.
CHAPTER 15. Human resource management policies
Recruiting practices. Selection practices. Fundamental and contingent selection. Training and development programs. Performance evaluation. Leadership role in HR management
Costa, G., & Gianecchini, M. Risorse umane: persone, relazioni e valore. McGraw-Hill.(IV Edizione), Cap. 1-4, 6, 8.
Robbins, S. P., Judge, T. A., & Bodega, D. (2021). Comportamento organizzativo: conoscere e sviluppare competenze organizzative,Diciottesima Edizione. Pearson, Capitoli 1, 8, 9, 14, 15 (Pagine 1-35, 215-268, 395-459).
Esame orale
Oral exam
Si ricorda, che la frequenza si svolgerà nel secondo semestre e pertanto il presente programma sarà valido a partire dalla sessione estiva 2022