Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
PEDAGOGIA GENERALE E SOCIALE | M-PED/01 | LEZIONI | 72 |
|
Si richiede la conoscenza degli aspetti generali della pedagogia, sia in riferimento ad alcuni importanti momenti storici, sia in relazione ad alcuni aspetti tematici.
Si richiede inoltre la conoscenza di alcuni problemi di pedagogia sociale legati alla società italiana ed europea moderna e contemporanea.
Knowledge of the general aspects of pedagogy is required, both in reference to some important historical moments, and in relation to some thematic aspects.
It also requires knowledge of some problems of social pedagogy related to modern and contemporary Italian and European society.
Knowledge of the general aspects of pedagogy is required, both in reference to some important historical moments, and in relation to some thematic aspects.
It also requires knowledge of some problems of social pedagogy related to modern and contemporary Italian and European society.
Verifiche scritte e orali.
written checks and oral tests.
written checks and oral tests.
Saper riconoscere i principali aspetti delle dinamiche pedagogiche, sia in relazione all'educazione e all'insegnamento, sia in direzione di una educazione civile e sociale.
Knowing how to recognize the main aspects of pedagogical dynamics, both in relation to education and teaching, and in the direction of a civil and social education.
Knowing how to recognize the main aspects of pedagogical dynamics, both in relation to education and teaching, and in the direction of a civil and social education.
Tramite le verifiche scritte e nei colloqui durante le lezioni e successivi.
Through written checks and interviews during lessons and subsequent.
Through written checks and interviews during lessons and subsequent.
Si richiede un comportamento consapevole e civile, anche in relazione all'impegno didattico in una disciplina pedagogica.
A conscious and civil behavior is required, also in relation to the teaching commitment in a pedagogical discipline.
A conscious and civil behavior is required, also in relation to the teaching commitment in a pedagogical discipline.
La correttezza dei comportamenti sarà accertata durante le lezioni.
The correctness of the behavior will be ascertained during the lessons.
The correctness of the behavior will be ascertained during the lessons.
Conoscenze generali di educazione civica acquisite a seguito di qualsivoglia insegnamento secondario superiore.
General knowledge of civic education acquired following any upper secondary education.
General knowledge of civic education acquired following any upper secondary education.
Si terrà sempre presente un approccio ragionato ai testi, unito a presentazioni storico-critiche e problematiche.
There will always be a reasoned approach to texts, combined with historical-critical and problematic presentations.
There will always be a reasoned approach to texts, combined with historical-critical and problematic presentations.
Parte generale:
Presentazione introduttiva della pedagogia generale e sociale
L'educazione e l'istruzione nell'antichità classica
L'educazione e l'istruzione nel Rinascimento italiano
La scuola italiana dal Risorgimento a oggi
Il pensiero riflessivo e critico come scopo dell'educazione
Parte speciale:
Pedagogia, educazione sociale e ambientale alla luce delle riflessioni di Michel Serres
General part:
Introductory presentation of general and social pedagogy
Education and education in classical antiquity
Education and education in the Italian Renaissance
The Italian school from the Risorgimento to today
Reflective and critical thinking as an aim of education
Special part:
Pedagogy, social and environmental education, in the light of Michel Serres's reflections.
General part:
Introductory presentation of general and social pedagogy
Education and education in classical antiquity
Education and education in the Italian Renaissance
The Italian school from the Risorgimento to today
Reflective and critical thinking as an aim of education
Special part:
Pedagogy, social and environmental education, in the light of Michel Serres's reflections.
parte generale:
M. Debesse e G. Mialaret, Trattato delle scienze pedagogiche, 2 Storia della pedagogia e della scuola, Cap. 1 L’antichità, pp. 25-65; Cap. 3 Il Rinascimento, par. I e II, pp. 207-236, 256-261; Cap. 6 La scuola in Italia dal secolo XIX a oggi, par. 1, pp. 395-441 (dispense).
parte speciale:
Michel Serres, Non è un mondo per vecchi. Perché i ragazzi rivoluzionano il sapere, Bollati Boringhieri, Torino 2013, pp.77;
Michel Serres, Il parassita, Mimesis, Milano-Udine 2022, pp. 308
General part: M. Debesse e G. Mialaret, Trattato delle scienze pedagogiche, 2 Storia della pedagogia e della scuola, Cap. 1 L’antichità, pp. 25-65; Cap. 3 Il Rinascimento, par. I e II, pp. 207-236 e 256-261; Cap. 6 La scuola in Italia dal secolo XIX a oggi, par. 1, pp. 395-441 (lecture notes).
Special part:
Michel Serres, Non è un mondo per vecchi. Perché i ragazzi rivoluzionano il sapere, Bollati Boringhieri, Torino, 2013, pp. 77;
Michel Serres, Il parassita, Mimesis, Milano-Udine 2022, pp. 308.
Oltre all'intera parte speciale, i non frequentati dovranno dimostrare conoscenza della parte generale tramite lo studio della bibliografia sopra indicata nelle parti selezionate. L'esame sarà orale.
In addition to the special part, those not attended will have to demonstrate knowledge of the general part through the study of the entire bibliography indicated above. The exam will be oral.
In addition to the special part, those not attended will have to demonstrate knowledge of the general part through the study of the entire bibliography indicated above. The exam will be oral.
prove scritte e orali.
Written checks and oral tests.
Written checks and oral tests.
Inizio lezioni martedì 27 settembre 16:00‑18:30 Sr-A Polo San Rossore 1938, via Risorgimento, 19 Pisa
Commissione di esame:
Gaspare Polizzi (Presidente), Giovanni Paoletti e Adriano Fabris (Membri)
Commissione supplente:
Adriano Fabris (Presidente), Veronica Neri e Donatella Fantozzi (Membri)
Si informa che il tutor d'aula sarà Anna Pesetti (a.pesetti@studenti.unipi.it).
Le dispense del materiale didattico si possono reperire presso la Copisteria Universitaria Via San Simone, Pisa (pascaledavid@hotmail.it)
the virtual classroom is located at the following link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a89c26a41482b484280bc8584c9b3c028%40thread.tacv2/conversations?groupId=476b47b4-57a6-43e9-afad-5f69f2a20099&tenantId=c7456b31-a220-47f5-be52-473828670aa1
Exam commission:
Gaspare Polizzi (President), Giovanni Paoletti e Adriano Fabris
Alternate Commission:
Adriano Fabris (President), Veronica Neri e Donatella Fantozzi
We inform you that the classroom tutor will be Anna Pesetti (a.pesetti@studenti.unipi.it).
The handouts of the didactic material can be found at the University Copisteria Via San Simone, Pisa (pascaledavid@hotmail.it)