Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
INFORMATICA PER LA LOGISTICA | ING-INF/05 | LEZIONI | 42 |
|
Lo studente che ha completato con successo il corso sarà in grado di dimostrare una solida conoscenza nei seguenti ambiti:
The student who has successfully completed the course will be able to demonstrate a solid knowledge in the following areas:
Lo studente che ha completato con successo il corso ha la capacità di:
The student who has successfully completed the course has the ability to:
Nell'ambito del corso studente potrà acquisire e/o sviluppare sensibilità alle problematiche di gestione dei processi. Dunque:
As part of the course student can acquire and / or develop sensitivity to issues of process management.
Argomenti utili e prerequisiti del corso sono:
- Conoscenza di base di fondamenti di economia e organizzazione aziendale
- Fondamenti di statistica e probabilità
- Conoscenza informatiche di base e logiche di programmazione
Useful topics and prerequisites of the course are:
- Basic knowledge of the fundamentals of economics and business organisation
- Basics of statistics and probability
- Basic computer knowledge and programming logic
Le ore di esercitazione sono dedicate all’acquisizione di metodologie e strumenti per l’analisi dei processi: identificazione, modellazione, valutazione delle performance, simulazione, miglioramento/riprogettazione. A tal fine vengono creati dei gruppi di lavoro e svolte esercitazioni in aula.
E’ previsto anche lo svolgimento in autonomia di un progetto, a cui saranno dedicate anche alcune esercitazioni (di inquadramento) durante le settimane finali del corso.
Gruppi di 3-4 persone. Le attività richieste sono le seguenti:
1) studio di un caso, identificazione dei processi critici, analisi della situazione as-is a fronte di alcuni obiettivi strategici assegnati;
2) proposta di azioni di miglioramento e/o re-engineering con relativa analisi costi/benefici.
Delivery: face to face
Learning activities:
Attendance: Advised
Teaching methods:
Parte I - Introduzione e basi del Business Process Management. Focus su processi logistico-produttivi.
Parte II - Business Process Modeling (identificazione del processo, analisi e controllo, standard/linguaggi di modellazione e relative notazioni, strumenti tecnologici di supporto - BPMS)
Parte III - Miglioramento e Business Process Reengineering (misurazione e metriche di Business Performance; metodi per il miglioramento dei processi; processo e principi di ri-progettazione)
Parte IV - laboratorio (Casi di studio; Modellazione e Simulazione Software)
Part I - Introduction and basics of Business Process Management. Focus on logistical-productive processes.
Part II - Business Process Modeling (process identification, analysis and control, modeling standards/languages and related notations, supporting technological tools - BPMS)
Part III - Improvement and Business Process Reengineering (measurement and metrics of Business Performance; methods for process improvement; re-design process and principles)
Part IV - laboratory (Case studies; Software modelling and simulation)
Sono svolte lezioni frontali con l’ausilio di slide fornite preventivamente attraverso una mailing list; attraverso la stessa è rilasciato anche del materiale aggiuntivo di approfondimento / ampliamento degli argomenti trattati e sono gestite le comunicazioni con gli studenti. Il materiale didattico consiste inoltre in specifici capitoli di un libro e articoli rilasciati dal docente.
Frontal lessons are held with the help of slides provided in advance through a mailing list; through the same is also issued additional material to deepen / expand the topics covered and are managed communications with students. The teaching material also consists of specific chapters of a book and articles released by the teacher.
Le slide sono disponibili su richiesta; così come materiale aggiuntivo di approfondimento / ampliamento degli argomenti trattati.
Il docente è disponibile su appuntamento per chiarimenti.
Slides are available on request, as well as additional material for in-depth / expansion of the topics covered.
The teacher is available by appointment for clarification.
Gli esercizi scritti sono superati se: il candidato risolve sufficientemente gli esercizi proposti, dimostrando una conoscenza sufficiente delle tematiche valutate. Errori concettuali di modellazione e analisi dei processi costituiscono una carenza grave per la valutazione della prova.
Al termine delle prove, se il candidato non ha svolto l'attività progettuale, verranno valutate eventuali domande integrative di taglio tecnico/operativo (ed eventualmente ulteriori esercizi).
Tutte le parti sopra riportate concorrono al voto finale insieme ad una valutazione premiale sulle attività relative a un progetto. Il voto finale tiene quindi conto sia della preparazione raggiunta dal candidato (sulla base delle elaborazioni scritte e della prova orale), sia della capacità di analizzare e risolvere i problemi, sia della capacità di esprimersi in un linguaggio tecnico appropriato.
The examination consists of an oral test including exercises focused on the evaluation of skills in analysis and process improvement. The maximum time for the exercises is one and a half hours.
The written exercises are exceeded if: the candidate sufficiently solves the proposed exercises, demonstrating sufficient knowledge of the issues evaluated. Conceptual errors in modelling and process analysis constitute a serious deficiency for the evaluation of the test.
The examination should normally be held in a single session, except for serious or unforeseen reasons.
The examination also consists of an interview between the candidate and the teacher, or also between the candidate and other collaborators of the principal teacher, typically on two or three topics related to the reference program. The duration of the interview varies from 20 to 40 minutes.
The interview test is passed if the candidate proves to have no gaps in preparation and is able to focus / illustrate in due detail the topic requested, as well as grasp the different links with other areas of the course. The use of appropriate terminology is also essential. The test is certainly not passed if the candidate is not able to express himself clearly, to use the correct terminology, or if the candidate does not answer basic questions.
At the end of the tests, if the candidate has not carried out the project activity, any additional technical/operational questions (and possibly further exercises) will be evaluated.
All the above mentioned parts contribute to the final vote together with a prize-winning evaluation of the activities related to a project. The final grade therefore takes into account both the preparation achieved by the candidate (on the basis of the written elaborations and the oral test), and the ability to analyse and solve problems, as well as the ability to express oneself in an appropriate technical language.