Modulo di LOGOPEDIA DEI DISTURBI SPECIFICI DI LINGUAGGIO E APPRENDIMENTO (Dott.ssa Ilaria Di Sacco)
Obiettivi di apprendimento:
-saper effettuare e gestire una valutazione logopedica di tipo funzionale sia strutturata che non strutturata nei Disturbi Specifici di Linguaggio (DSL) e nei Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA) ai fini sia abilitativi che riabilitativi
- saper effettuare un progetto terapeutico-riabilitativo per obiettivi a breve, a medio e a lungo termine.
- saper gestire il piano terapeutico ai fini dei vari counselling sia genitoriale, che scolastico che con care-givers di riferimento.
Modulo di LOGOPEDIA DELLA PATOLOGIA VOCALE E DELLA FLUENZA VERBALE (Dott.ssa D'Anna Clelia)
Obiettivi di apprendimento: - sviluppo delle conoscenze specifiche del settore, unite ad adeguate capacità e atteggiamenti per comprendere e ragionare (ragionamento clinico). Promozione di competenze adeguate al processo di cura del paziente (valutazione, trattamento, counselling logopedico).
Modulo di LOGOPEDIA DEI DISTURBI SPECIFICI DI LINGUAGGIO E APPRENDIMENTO (Dott.ssa Ilaria Di Sacco)
“Conoscenze”:
-Conoscenza dei modelli teorici di riferimento e degli approcci riabilitativi nei Disturbi Specifici di Linguaggio: DSL e nei Disturbi Specifici di Apprendimento:DSA .
“Modalità di verifica delle conoscenze”:
le modalità di verifica delle conoscenze verranno effettuate attraverso un approccio interattivo e di continuo confronto, che permetterà di verificare la modalità di apprendimento e di ragionamento, in itinere alle lezioni, insieme agli studenti, secondo i principi dell’ efficacia e dell’efficienza.
Modulo di LOGOPEDIA DELLA PATOLOGIA VOCALE E DELLA FLUENZA VERBALE (Dott.ssa D'Anna Clelia)
Conoscenze: principi generali di presa in carico del paziente affetto da patologia vocale e disturbo della fluenza verbale. Conoscenza delle principali patologie e di come queste influenzano il piano di trattamento logopedico.
Le modalità di verifica delle conoscenze verranno effettuate attraverso un approccio interattivo e di continuo confronto, che permetterà di verificare la modalità di apprendimento e di ragionamento, in itinere alle lezioni, insieme agli studenti, secondo i principi dell’ efficacia e dell’efficienza.
Lezioni con supporto power point
PROGRAMMA
PATOLOGIE DEL LINGUAGGIO:
DISTURBI DI APPRENDIMENTO:
LOGOPEDIA DELLA PATOLOGIA VOCALE
LOGOPEDIA DELLA FLUENZA VERBALE
PROGRAM LANGUAGE PATHOLOGIES
Phase-by-phase overview from the interpretative diagnosis to the final clinical judgment following rehabilitation and functional re-education. Linguistic developments for competences in normality and pathology in the developmental and adult age. Language skills from a neuropsychological perspective and architecture of language with intra and intermodal functions. Various techniques and functional rehabilitation strategies to learn about speech therapy as a thought in support of various language pathologies (case work). Language rehabilitation divided into variables: I, II, III level and in the subsequent subgroups in the various immediate, medium and long-term objectives (phonetic / phonological, semantic / lexical, morpho-syntactic and predicative or narrative). Rehabilitation as a problem solving for both language pathologies, learning in reading and writing and in calculation. LEARNING DISORDERS: Reading, writing and calculation: metalinguistic, visual perceptive, attentional and memory skills, as prerequisites. Rehabilitation of reading: speed, correctness and fluidity, visual discrimination, phonetic fusion, grapheme-phoneme correspondence, automation and formation of the visual lexicon, understanding of the text. Rehabilitation of writing: calligraphy, spelling, phonemic analysis and discrimination, phoneme-grapheme correspondence, writing praxis, comprehension of the written text: competence and lexical inference, semantic inference, metacognitive and study skills, production of the written text. Computing Disorders Rehabilitation: Comprehension, Written Computation Procedures and Production, Problem Solving. SPEECH THERAPY OF VOCAL PATHOLOGY Voice: general principles related to the rehabilitation speech therapy practice (breathing, posture, resonance) Dysphonies: definition, general aspects, classification (organic, pure functional, functional with secondary laryngopathy) and speech therapy management Infantile dysphonies: pathogenesis and treatment Disorders of vocal speech Therapy of laryngeal granuloma according to the Modena school. Gastro-esophageal reflux disease: classification and proposal for a speech therapy treatment Disodieo dysphonies of the singing voice (importance of factors such as breathing, vocal warming, vocal range, posture, technique, lifestyle). Taking charge of the transgender patient: process of feminization of the voice
The total laryngectomy patient: Functional repercussions. Speech therapy management: assessment and speech therapy treatment. Rehabilitation of verbal communication skills: esophageal speech, tracheo-esophageal speech, internal and external prostheses. Pulmonary and olfactory rehabilitation
Definition of fluence and disfluence. Fundamental characteristics of typical, atypical, cross-over disfluences. Stuttering: definition, symptoms, classification, associated factors, etiological hypotheses, diagnostic criteria, clinical evolution. Differential diagnosis. Evaluation and speech therapy treatment of stuttering in development and adulthood
Al termine di ogni lezione o al termine del programma verranno rilasciati gli appunti e le dispense rielaborate dalla scrivente.
BIBLIOGRAFIA DI RIFERIMENTO:
At the end of each lesson or at the end of the program the notes and handouts reworked by the writer will be released.
REFERENCE BIBLIOGRAPHY:
• FOR A THEORY OF SPEECH THERAPY REHABILITATION -Mazzacurati-Bonsembiante, Publisher La Garangola.
• ELEMENTS OF GENERAL PSYCHOLINGUISTICS-A.Marini, vol.3.Rehabilitative methodology in speech therapy. S.Lucia Foundation, SPRINGER-IRCCS.
• THE PHONETIC-PHONOLOGICAL DISORDER ”- Sabbatini and other authors, Text and exercise book. Rehabilitation methodology in speech therapy. S.Lucia Foundation, SPRINGER-IRCCS.
• HANDBOOK OF NEUROPSYCHOLOGY OF THE EVOLUTIVE AGE ”-Sabbatini.Zanichelli.
• MANUAL OF NEUROROBILITATION-A.Mazzucchi.Masson.
• THE CHILD, SIGN, SYMBOL, WORD-L.Anollie C. Scurati. FrancoAngeli.
• LANGUAGE DISORDERS-Pizzamiglio. EtasLibri.
• Various psycho-pedagogical refresher notebooks (7,8,1,6 and 4).
• PHONETIC ASPECTS OF COMMUNICATION-Treatise on phoniatrics and speech therapy 3.
• LINGUISTIC ASPECTS OF COMMUNICATION-L.Croatto. Treatise on phoniatrics and speech therapy 2.
• TREATMENT OF SCHOOL LEARNING DISORDERS. Vio, Tressoldi. Erickson.
• Notes from the refresher course on LA DISCALCULIA by Silvia Lusetti.
• METACOGNITION AND LEARNING-Cornoldi. The Mill.
• NEUROPSYCHOLOGY OF ATTENTION - Benso. Del Cerro.
• SPEECH THERAPY IN THE EVOLUTIONARY AGE - Caselli, Marianie Pieretti. Del Cerro.
• DISORDERS OF SPOKEN AND WRITTEN LANGUAGE - Stella and Guderzo. The Goliardica Pavese. • PSYCHOLOGY OF LANGUAGE DEVELOPMENT-Samples. The Mill.
• LEARN TO READ AND WRITE - Stella, Pippo. Signum school.
• UNDERSTANDING THE TEXT - M.A. Zanetti and D. Miazza. Carocci.
• THE EVALUATION OF LINGUISTIC COMMUNICATION - A.Pinton and L.Lena.Imprimenda.
• VOICE AND POSTURE - F. Ursino. Omega Editions, 2011.
• NEW MANUAL OF SPEECH THERAPY - A. De Filippis. Erickson, 1998.
• DISPENSES FROM THE LESSONS OF DR. A. BORRAGAN TOWER
• CLINIC OF THE VOICE - F. Fussi, M. Gilardone. Editions Libreria Cortina Turin, 2009.
• THE TREATMENT OF STUMBLING IN DEVELOPING AGE - M. T. Ingenito. Omega Editions, 2013.
• THE CHILD WITH LANGUAGE PROBLEMS - J. Bickel. Books & Company Editions, 1992.
Esame orale
Oral or written exam depending on the current restrictions due to the COVID 1 pandemic