Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
RELAZIONI INTERNAZIONALI | SPS/04 | LEZIONI | 63 |
|
Al termine del corso lo studente avrà acquisito conoscenze in merito ai fondamenti teorici delle relazioni internazionali, sulla identificazione dei fattori che determinano la qualità delle relazioni tra gli stati e sugli aspetti fondamentali del sistema politico dell’Unione Europea.
At the end of the course the student will have acquired knowledge over the theoretical foundations of International Relations, on the factors that determine the nature and quality of the inter-state relations, and on the fundamental aspects of the political system of the European Union.
La verifica delle conoscenze acquisite avverrà tramite un esame orale con la commissione di valutazione.
Gli studenti partecipanti possono sostenere un testo scritto durante il corso, basato sulla parte delle teorie delle relazioni internazionali.
The assessment of the acquired knowledge will be done through an oral exam with the evaluating committee.
During the course, attending students can take a written test based on the IR part.
Al termine del corso:
At the end of the course:
The student will be able to orally present problems related to the Theories of International Relations and the political system of the European Union.
Attending students will be able to prepare presentations on some empirical cases among those proposed by the teacher, which will be interpreted through the lenses of the IR theories.
Il programma del corso si divide in due parti.
Nella prima parte saranno trattate le Teorie delle Relazioni Internazionali con particolare riferimento a: la definizione delle relazioni internazionali come disciplina accademica, le principali teorie interpretative delle relazioni internazionali (realismo, liberalismo, approccio della società internazionale, costruttivismo, economia politica internazionale), l’analisi della politica estera e la discussione di alcuni casi e crisi concrete.
La seconda parte riguarderà i temi più rilevanti dell’Unione Europea. Inizialmente è prevista la presentazione del quadro d’insieme del percorso storico di integrazione e la descrizione delle istituzioni principali (Commissione, Consiglio dell'Unione Europea, Consiglio europeo, Parlamento europeo) e delle altre (Comitato economico e sociale, il Comitato delle Regioni, le agenzie europee, il sistema europeo delle banche Centrali, i Partiti Politici Europei). Questo quadro d’insieme consentirà la discussione di politiche specifiche, come i processi decisionali, la politica economica e finanziaria, le relazioni esterne, la sicurezza interna, la politiche di solidarietà e alcuni temi specifici, come la crisi di legittimazione dell’Unione, il deficit democratico, l'integrazione differenziata, la crisi dell’Eurozona, le difficoltà del sistema di Schengen, la Brexit, la gestione della Covid19 e le potenzialità della politica estera e di sicurezza comune.
The course will be divided into two parts.
The first part, the Theories of International Relations, will deal with reference to: the definition of IR as academic discipline, the main interpretative IR theories (realism, liberalism, international society approach, constructivism, international political economy), the foreign policy analysis and the analysis of concrete cases and crises.
The second part will cover the relevant aspects of the European Union. Initially, the teacher will provide a general overview of the history of the integration process and the description of the main institutions (Commission, Council of the European Union, European Council, European Parliament) and others (Economic and Social Committee, the Committee of the Regions, the European Agencies, the European Systems of the Central Banks, the European Political Parties). This overview will allow the discussion of specific policies, such as decision-making processes, economic and financial policy, external relations, internal security, solidarity policies, and of specific themes, such as the Union’s legitimacy crisis, the democratic deficit, the differentiated integration, the Eurozone crisis, the difficulties of the Schengen system, the Brexit, the management of the Covid19 crisis and the potential of the Common Foreign and Security Policy.
I testi fondamentali e obbligatori del corso sono i seguenti due:
1. Robert Jackson, Georg Sorensen, Jorgen Moller, "Relazioni Internazionali" (2020), Milano: Egea (quinta edizione)
[anche la versione "Jackson Sorensen, “Relazioni Internazionali” (2018), Milano: Egea, quarta edizione, può andare bene]
2. Marco Brunazzo, Vincent Della Sala (2019), “La Politica dell'Unione Europea” (prima edizione)
Gli studenti possono anche leggere le seguenti letture NON vincolanti:
1. Coticchia, Fabrizio, Calossi, Enrico and Lorenzo Cicchi (2020). “A reality check for students? How participating in the Model United Nations influences skills, IR perceptions and perspectives on future career", “Politics”, online 1-17, DOI: 10.1177/0263395719852238
2. Ruggeri, Andrea (2021) "La Politica Internazionale è Geopolitica?", "Il Mulino", pp. 181-190.
or Books (one chapter at student's choice):
3. Bortolon, Matteo (2015), La Gabbia dei Trattati, Dissensi (one chapter).
4. Calossi, Enrico (2016). “Anti-Austerity Left Parties in the European Union. Competition, Coordination, Integration”. Pisa: Pisa University Press. ISBN 978-886741-6653 (one chapter).
5. Calossi, Enrico (2011). “Organizzazione e funzioni degli Europartiti. Il caso di Sinistra Europea”. Pisa: Edizioni PLUS. ISBN 978-88-8492-773-6 (one chapter).
6. Cicchi, Lorenzo (2016), “Is euro-voting truly supranational? National affiliation and political group membership in European Parliament”, Pisa: University Press. (one chapter).
7. Coticchia, Fabrizio, e Andrea Catanzaro (2018), "Al di là dell'Arcobaleno. I movimenti pacifisti italiani tra ideologie e contro-narrazioni strategiche", Milano: Franco Angeli (one chapter).
8. Vai, Lorenzo, Tortola, Pierdomenico, and Pirozzi, Nicoletta (eds) (2017) “Governing Europe. How to Make the EU more Efficient and Democratic”. Brussels: Peter Lang. (one chapter).
9. Abdolmohammadi, Pejman and Giampiero Cama (2015) “L'Iran contemporaneo: le sfide interne e internazionali di un paese strategico”, Milano: Mondadori università (only one chapter)
Per gli studenti NON frequentanti si consiglia di consultare il paragrafo "Indicazioni per i non frequentanti".
Required and fundamental course text-books are two, as follows:
1. Robert Jackson, Georg Sorensen, Jorgen Moller, "Relazioni Internazionali" (2020), Milano: Egea (fifth edition)
[also the version "Jackson, Sorensen, “Relazioni Internazionali” (2018), Milano: Egea, 4th edition can be accepted]
2. Marco Brunazzo, Vincent Della Sala (2019), “La Politica dell'Unione europea” (first edition)
Students can also read these voluntary (non compulsory) readings:
1. Coticchia, Fabrizio, Calossi, Enrico and Lorenzo Cicchi (2020). “A reality check for students? How participating in the Model United Nations influences skills, IR perceptions and perspectives on future career", “Politics”, online 1-17, DOI: 10.1177/0263395719852238
2. Ruggeri, Andrea (2021) "La Politica Internazionale è Geopolitica?", "Il Mulino", pp. 181-190.
or Books (one chapter at student's choice):
3. Bortolon, Matteo (2015), La Gabbia dei Trattati, Dissensi (one chapter).
4. Calossi, Enrico (2016). “Anti-Austerity Left Parties in the European Union. Competition, Coordination, Integration”. Pisa: Pisa University Press. ISBN 978-886741-6653 (one chapter).
5. Calossi, Enrico (2011). “Organizzazione e funzioni degli Europartiti. Il caso di Sinistra Europea”. Pisa: Edizioni PLUS. ISBN 978-88-8492-773-6 (one chapter).
6. Cicchi, Lorenzo (2016), “Is euro-voting truly supranational? National affiliation and political group membership in European Parliament”, Pisa: University Press. (one chapter).
7. Coticchia, Fabrizio, e Andrea Catanzaro (2018), "Al di là dell'Arcobaleno. I movimenti pacifisti italiani tra ideologie e contro-narrazioni strategiche", Milano: Franco Angeli (one chapter).
8. Vai, Lorenzo, Tortola, Pierdomenico, and Pirozzi, Nicoletta (eds) (2017) “Governing Europe. How to Make the EU more Efficient and Democratic”. Brussels: Peter Lang. (one chapter).
9. Abdolmohammadi, Pejman and Giampiero Cama (2015) “L'Iran contemporaneo: le sfide interne e internazionali di un paese strategico”, Milano: Mondadori università (only one chapter)
NON attending students MUST consult the section "Non attending students info".
Gli studenti NON frequentanti DEVONO presentare in sede di discussione orale TRE (3) letture: i due volumi fondamentali e una delle seguenti letture (a scelta):
Articoli:
1. Coticchia, Fabrizio, Calossi, Enrico and Lorenzo Cicchi (2020). “A reality check for students? How participating in the Model United Nations influences skills, IR perceptions and perspectives on future career", “Politics”, online 1-17, DOI: 10.1177/0263395719852238
2. Ruggeri, Andrea (2021) "La Politica Internazionale è Geopolitica?", "Il Mulino", pp. 181-190.
oppure Libri (un capitolo a scelta dello studente):
3. Bortolon, Matteo (2015), La Gabbia dei Trattati, Dissensi (solo un capitolo).
4. Calossi, Enrico (2016). “Anti-Austerity Left Parties in the European Union. Competition, Coordination, Integration”. Pisa: Pisa University Press. ISBN 978-886741-6653 . (solo un capitolo)
5. Calossi, Enrico (2011). “Organizzazione e funzioni degli Europartiti. Il caso di Sinistra Europea”. Pisa: Edizioni PLUS. ISBN 978-88-8492-773-6. (solo un capitolo)
6. Cicchi, Lorenzo (2016), “Is euro-voting truly supranational? National affiliation and political group membership in European Parliament”, Pisa: University Press. (solo un capitolo)
7. Coticchia, Fabrizio, e Andrea Catanzaro (2018), "Al di là dell'Arcobaleno. I movimenti pacifisti italiani tra ideologie e contro-narrazioni strategiche", Milano: Franco Angeli (solo un capitolo)
8. Vai, Lorenzo, Tortola, Pierdomenico, and Pirozzi, Nicoletta (eds) (2017) “Governing Europe. How to Make the EU more Efficient and Democratic”. Brussels: Peter Lang. (solo un capitolo)
9. Abdolmohammadi, Pejman e Giampiero Cama (2015) “L'Iran contemporaneo : le sfide interne e internazionali di un paese strategico”, Milano: Mondadori università. (solo un capitolo)
NON-attending students MUST discuss during the exam THREE (3) readings: the two fundamental books and one of the following texts. They can choose among the following readings:
Articles:
1. Coticchia, Fabrizio, Calossi, Enrico and Lorenzo Cicchi (2020). “A reality check for students? How participating in the Model United Nations influences skills, IR perceptions and perspectives on future career", “Politics”, online 1-17, DOI: 10.1177/0263395719852238
2. Ruggeri, Andrea (2021) "La Politica Internazionale è Geopolitica?", "Il Mulino", pp. 181-190.
or Books (one chapter at student's choice):
3. Bortolon, Matteo (2015), La Gabbia dei Trattati, Dissensi (one chapter).
4. Calossi, Enrico (2016). “Anti-Austerity Left Parties in the European Union. Competition, Coordination, Integration”. Pisa: Pisa University Press. ISBN 978-886741-6653 (one chapter).
5. Calossi, Enrico (2011). “Organizzazione e funzioni degli Europartiti. Il caso di Sinistra Europea”. Pisa: Edizioni PLUS. ISBN 978-88-8492-773-6 (one chapter).
6. Cicchi, Lorenzo (2016), “Is euro-voting truly supranational? National affiliation and political group membership in European Parliament”, Pisa: University Press. (one chapter).
7. Coticchia, Fabrizio, e Andrea Catanzaro (2018), "Al di là dell'Arcobaleno. I movimenti pacifisti italiani tra ideologie e contro-narrazioni strategiche", Milano: Franco Angeli (one chapter).
8. Vai, Lorenzo, Tortola, Pierdomenico, and Pirozzi, Nicoletta (eds) “Governing Europa. How to Make the EU more Efficient and Democratic”. Brussels: Peter Lang. (one chapter).
9. Abdolmohammadi, Pejman and Giampiero Cama (2015) “L'Iran contemporaneo: le sfide interne e internazionali di un paese strategico”, Milano: Mondadori università (only one chapter)
L'esame si terrà esclusivamente in FORMA ORALE in unica sessione sui due moduli del corso.
L’esame verte sui testi fondamentali.
Gli studenti frequentanti possono sostenere durante il corso una prova scritta su metà programma, basato sulle Teorie delle Relazioni Internazionali,
La prova scritta consiste in 33 domande a risposta multipla (tre possibili risposte per ogni domanda di cui una corretta). Lo studente prenderà un punto per ogni risposta corretta individuata. La prova scritta dura 25 minuti. La prova scritta è superata se lo studente ha ottenuto almeno 18 punti. Il voto "vale" per un anno.
La prova orale consiste in un colloquio tra il candidato e il docente o i suoi collaboratori.
Per gli studenti frequentanti che abbiano superato la prova scritta, l'esame orale si basa solo sul modulo di Sistema politico dell'Unione Europea.
La prova orale non è superata se il candidato mostra di non essere in grado di esprimersi in modo chiaro e di usare la terminologia corretta, oppure se il candidato mostrerà ripetutamente l'incapacità di mettere in relazione parti del programma e nozioni che deve usare in modo congiunto per rispondere in modo corretto ad una domanda.
Per chi ha sostenuto una prova scritta, il voto finale (in trentesimi) risulterà dalla media ottenuta tra il voto per l’esame orale e quello ottenuto per la parte scritta.
La commissione d'esame può essere composta da: Enrico Calossi, Massimiliano Andretta, Eugenio Pizzimenti, Lorenzo Cicchi, Diego Caballero, Laura Berlingozzi, Sara De Martino
The exam will be run only in the ORAL VERSION on the two parts of the course.
The examination focuses on the course text-books.
Attending students can have a written test during the course, based on the part on IR.
The written test consist of 33 multiple-choice questions (three possible answers for each question, one of which is the correct one). The student will gain a point for each correct answer identified. The written test lasts 25 minutes. The written exam is passed if the student obtains at least 18 points (18 correct answers). The result can be retained for one year. .
The oral examination consists of an interview between the candidate and the teacher or one of his collaborators. For the attending studests who have passed the writte test, the oral exam is bases only the part of the European Union political system.
The oral exam is not passed if the candidate shows that he or she is not able to express himself clearly and use the correct terminology or if the candidate repeatedly shows the inability to relate parts of the program and notions he / she must use in order to respond appropriately to a question.
The final vote (max 30 points) will consist in the mean obtained between the oral exam result and the result for the written part.
Evaluation committee can be formed by: Enrico Calossi, Massimiliano Andretta, Eugenio Pizzimenti, Lorenzo Cicchi, Diego Caballero, Laura Berlingozzi, Sara De Martino