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BUSINESS STRATEGY AND MANAGEMENT ACCOUNTING
RICCARDO DULMIN
Academic year2022/23
CourseMANAGEMENT ENGINEERING
Code1020I
Credits9
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
STRATEGIE DI BUSINESS E MANAGEMENT ACCOUNTINGING-IND/35LEZIONI90
RICCARDO DULMIN unimap
PIERLUIGI ZERBINO unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze
  • Conoscenze utili a capire cosa è una strategia e come ottenere una maggiore redditività attraverso l’ottenimento di un vantaggio competitivo.
  • Conoscenze tali da permettere di comprendere caratteristiche ed ambiti di applicabilità di una varietà di meccanismi utilizzabili dalle organizzazioni per implementare le strategie, quali la programmazione strategica, il management accounting, le modalità di incentivazione, la reportistica.
  • Conoscenze di tecniche e strumenti utili per l'analisi strtegica ed il controllo direzionale.
Knowledge
  • Knowledge to understand what a strategy is and how to gain greater profitability by gaining a competitive edge.
  • Knowledge so as to understand the features and scope of applicability of a variety of mechanisms that organizations can use to implement strategies, such as strategic planning, management accounting, incentive schemes, and reporting.
  • Knowledge of techniques and tools useful for strtegic analysis and directional control.
Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze è svolta attraverso:

- La verifica delle conoscenze sarà oggetto della valutazione dell'elaborato scritto previsto all'inizio di ogni sessione d'esame (da A.A. 18/19)

- lo svolgimento di casi di studio assieme al docente;

- la presentazione di un caso di analisi strategica a scelta dello studente

 

Assessment criteria of knowledge

Knowledge verification is carried out through:

- analysing case studies together with the teacher;

- the presentation of a case study of strategic analysis at the end of the course

Capacità

Al termine del corso, lo studente dovrà possedere le competenze di base per saper progettare, implementare, modificare ed utilizzare  sistemi di controllo manageriali.

Dovrà quindi conoscere e saper applicare:

  • Principi, metodologie, modelli e tecniche per la progettazione e l’utilizzo di sistemi di controllo manageriali, sia per contesti competitivi stabili e semplici sia per ambienti turbolenti e complessi;
  • Gli effetti decisionali, motivazionali e di apprendimento di un sistema di controllo basato su di una architettura per Centri di Responsabilità ed un processo di budgeting, nonché tecniche di costing non convenzionali ed adatte a contesti innovativi.
Skills

At the end of the course, the student will have basic skills to know how to design, implement, modify and use management control systems. It will then have to know and know how to apply:

  • Principles, methodologies, models and techniques for the design and use of management control systems, both for stable and simple competitive contexts and for turbulent and complex environments.
  • The decision-making, motivational and learning effects of an architecture based on architecture for Responsibility Centers and a budgeting process, as well as unconventional costing techniques and adapted to innovative contexts.

   

Modalità di verifica delle capacità

La verifica delle capacità è svolta attraverso:

- la valutazione di un elaborato scritto previsto all'inizio di ogni sessione d'esame

- la discussione di un caso di studio

Assessment criteria of skills

Capacity verification is carried out through:

- the evaluation of a written work, planned at the beginning of each exam session

Comportamenti
  • Lo studente potrà acquisire e/o sviluppare sensibilità rispetto alle dinamiche competitive di diversi settori industriali ed alle diverse modalità di creazione di valore economico da parte delle imprese.
  • Lo studente potrà saper dare indicazioni ripetto alla coerenza tra strategia competitiva, sistema di misurazione delle performance e di incentivazione.
Behaviors

Students will be able to acquire and / or develop sensitivity to the competitive dynamics of different industrial sectors and the different ways of creating economic value by businesses.

Students will be able to analyse the coherence between competitive strategy, performance measurement and incentive system.

Modalità di verifica dei comportamenti

 

  • In seguito alla presentazione del caso di studio e in sede di esame è valutata la possibile  acquisizione dei comportamenti indicati.

 

Assessment criteria of behaviors

Following the presentation of the case study and during the examination, the possible acquisition of the indicated behaviors is evaluated.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Argomenti la cui conoscenza è ritenuta importante per poter seguire in modo proficuo sono:

- elementi di base sulla gestione di impresa

- conoscenze  sul bilancio di esercizio e la sua analisi

- tecniche di valutazione degli investimenti

Prerequisites

Topics whose knowledge is important to be able to follow suitably are:

- Basic Business Management Elements - knowledge of the financial statements and their analysis - investment valuation techniques

Indicazioni metodologiche
  • Il corso si svolge attraverso lezioni frontali, con ausilio di slide.
  • Sono consigliati approfondimenti attraverso opportuni link web.
  • Possono eventualmente essere previsti interventi di manager aziendali.
  • Le esercitazioni su casi di esame e casi di studio sono svolte in gruppi.
  • Il sito di elearning del corso è utilizzato per lo scaricamento dei materiali didattici, le comunicazioni docente-studenti, la pubblicazione di test per esercitazioni a casa.
  • Le interazioni tra studente-docente avvengono attraverso i ricevimenti in orario predefinito ovvero da concordare di volta in volta, l'uso della posta elettronica ovvero il portale di e-learning.
  • Può essere facoltativamente svolto progetto didattico (caso di studio individuale o a gruppi) da presentare alla fine del corso
Teaching methods

The course takes place through frontal lessons, with slide help.

Business managers may be expected to partecipate.

Case studies and case studies are conducted in groups.

The eLearning site is used for downloading teaching materials, teaching-student communications, and publishing home exercises.

Student-teacher interactions take place through receptions at a predetermined time, the use of e-mail or the e-learning portal. A didactic project (case of individual study or groups) may be presented at the end of the course (optional)

Programma (contenuti dell'insegnamento)
  • I sistemi di controllo manageriali. Ambito di riferimento, caratteristiche, obiettivi di supporto decisionale, motivazione, apprendimento e relativi requisiti. Il legame con le strategie aziendali, approfondimento su ROI, ROE e loro analisi, il modello Du Pont. Valore di impresa, extraprofittabilità e crescita: definizione concettuale ed interpretazione economica e finanziaria. I sistemi di incentivazione (cenni).
  • Le strategie aziendali. Nozioni di base su settore, mercato, macro-segmentazione; capacità competitiva e attrattività di settore (e loro proxy). Le opzioni strategiche a livello corporate, sviluppo, concentrazione, attesa e contrazione. Analisi di portafoglio e matrici di posizionamento. Analisi di settore, modello delle 5 forze di Porter. Strategie e leve competitive. Legame strategie - ciclo di vita del settore; attacco e difesa della posizione di leader. L’approccio Blue Ocean strategy con analisi di casi aziendali.
  • Struttura di controllo per Centri di Responsabilità. Natura e caratteristiche di Centri di Costo, Ricavo, Profitto e Investimento. Costi parametrici e discrezionali, analisi degli scostamenti di costo di primo e secondo livello, limiti del sistema a varianze di costo. Il costo e la varianza della capacità inutilizzata. Le specificità del controllo delle unità di staff. Report economici e di controllo, la redditività di un Centro di Profitto. Prezzi di trasferimento basati sul costo e negoziati: obiettivi, caratteristiche e scelta della tecnica. Analisi casi di studio.
  • Misurazione e controllo delle attività patrimoniali. Centri di Investimento, misura delle prestazioni attraverso ROI ed EVA. Definizione di COIN e WACC, il Capital Asset Pricing Model. EVA e decisioni di allocazione risorse, la valorizzazione della base di investimento e possibili distorsioni informative. Legame tra Enterprise Value, Market Value Added ed EVA.
  • La pianificazione strategica. Natura, evoluzione, macro-fasi del processo. I legami con il budget, i budget operativi. Budget delle vendite, scorte, produzione e verifica di congruenza, budget del costo del venduto. Budget degli investimenti, finanziario, di cassa.
  • Il Business Plan. Caratteristiche ed applicazione del Business Plan, il piano strategico, di marketing, operativo e finanziario. Analisi di un BP dal punto di vista di un investitore.
  • Nuovi paradigmi e tecniche di metodologie di costing. Nuovi paradigmi e metodologie di gestione. Target Costing, Life Cycle Costing, Activity Based Costing.
Syllabus

Managerial control systems. Scope, features, decision support goals, motivation, learning and related requirements. Linking to business strategies, ROI, ROE and their analysis, the Du Pont model. Enterprise Value, Profitability and Growth: Conceptual Definition and Economic and Financial Interpretation. Incentive systems.

Business strategies. Fundamentals of industry, market, macro-segmentation; Competitive ability and industry attractiveness (and their proxies). Strategic options at corporate level, development, concentration and contraction. Portfolio analysis. Sector analysis, Porter's 5 forces model and competitive strategies.  The Blue Ocean strategy approach with case studies analysis.

Management accounting and Responsibility Centers. Nature and Characteristics of Cost, Revenue, Profit and Investment Centers. Parametric and discretionary costs, cost variance analysis. Cost and variance of unused capacity. The specificities of the control of the staff units. Economic and control reports, profitability of a Profit Center. Transfer pricing mechanism: cost-based and negotiated transfer prices : goals, features, and choice of the right technique. Analysis of case studies.

Measurement and control of assets. Investment Centers, performance measurement through ROI and EVA. Definition of COIN and WACC, the Capital Asset Pricing Model. EVA and resource allocation decisions, asset base enhancement, and possible information distortion. Link between Enterprise Value, Market Value Added and EVA.

Strategic planning. Nature, evolution, macro-phases of the process. Budget links, operating budgets. Sales Budget, Inventory, Production, and Conformity Verification, Cost-of-Sale Budget. Investment, financial, cash budget.

The Business Plan. Features and application of the Business Plan, the strategic plan, marketing, operational and financial. Analysis of a BP from an investor's point of view.

New paradigms and techniques of costing methodologies. New paradigms and management methodologies. Target Costing, Life Cycle Costing, Activity Based Costing.

Bibliografia e materiale didattico

Libri di testo:

  • Management Control Systems - Tecniche e processi per implementare le strategie, Robert N. Anthony, Vijay Govindarajan, Diego M. Macrì, McgrawHill, 2006.
    Reperibile anche on line: http://www.catalogo.mcgraw-hill.it/catLibro.asp?item_id=1993

    Capitoli:1 Leggere; 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 Studiare.

  • Slide e altro materiale sul piattaforma Teams: 1020I 22/23 - STRATEGIE DI BUSINESS E MANAGEMENT ACCOUNTING [WIG-LM]


    E' inoltre consigliata la lettura del libro:
  • Strategia oceano blu. Vincere senza competere, W. Chan Kim, Renée Mauborgne, Editore: Rizzoli Etas, Edizione: 2, Anno edizione: 2015

Bibliography

Textbooks:

Management Control Systems - Techniques and Processes for Implementing Strategies, Robert N. Anthony, Vijay Govindarajan, Diego M. Macrì, McgrawHill, 2006.

Also available online: http://www.catalogo.mcgraw-hill.it/catLibro.asp?item_id=1993

Chapters: 1 (To read); 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 (to study).

Slides and other material on Teams: 1020I 22/23 - STRATEGIE DI BUSINESS E MANAGEMENT ACCOUNTING [WIG-LM]

It is also recommended to read the book: Blue ocean strategy. Winning Without Competing, W. Chan Kim, Renée Mauborgne, Publisher: Rizzoli Etas, Edition: 2, Year of Publication: 2015

Indicazioni per non frequentanti

Non ci sono variazioni per studenti non frequentanti in merito a: programma, modalità d'esame, bibliografia, possibile presentazione del caso studio

Modalità d'esame

L’esame, a partire dall'A.A 19/20 è in forma SCRITTO + ORALE . La capacità di risolvere in modo sufficiente l’esercizio proposto nello scritto è ritenuta necessaria per superare l’esame in quanto legato a tematiche e competenze basilari.

La prova orale verte su 2/3 argomenti trattati e consiste in un colloquio tra il candidato e il docente ed il codocente, sulle rispettive parti di competenza; per superare la prova lo studente deve dimostrare di non avere vuoti di preparazione ed utilizzare una corretta terminologia.

La valutazione finale terrà conto della modalità di esecuzione dell'esercizio scritto e delle risposte date alle domande orali.

Coloro che hanno presentato il caso di studio potranno ottenere un bonus pari ad 1 o 2 punti a discrezione del docente, secondo la numerosità del gruppo e la qualità del lavoro.

Assessment methods

Starting from A.A. 18/19 the examination shall consist of a written test which may be supplemented by an oral examination

The ability to adequately resolve the proposed exercise is deemed necessary to overcome the examination as it relates to basic issues and competencies.

The oral examination is based on 2/3 of the topics covered and consists of an interview between the candidate and the teacher and the tutor, on their respective areas of expertise.

To overcome the test, the student must demonstrate that he has no preparation gaps and use proper terminology. The final evaluation will take into account how the written exercise is executed and the answers given to the oral questions. Those who have submitted the case study will receive a bonus of 1 or 2 points at the discretion of the teacher, depending on the number of the group and the quality of the work.

Additional web pages

There are no variations for non-attending students regarding: program, exams, bibliography, possible presentation of the case study    

Note

Per chiarimenti ed ulteriori informazioni rivolgersi a:

riccardo.dulmin@ing.unipi.it

Notes

For any further information please contact: riccardo.dulmin@ing.unipi.it

Updated: 29/07/2022 15:14