View syllabus
ADE - SIMULATION METHODOLOGY IN HEALTH SCIENCE -LEVEL 1
FABIO GIANNELLI
Academic year2022/23
CourseNURSING AND MIDWIFERY SCIENCES
Code1574Z
Credits1
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
ADE - METODOLOGIA DELLA SIMULAZIONE INNESERCITAZIONI8
FABIO GIANNELLI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

gli obiettivi di apprendimento del corso sono:

  • Importanza dell'uso della simulazione come strategia pedagogica in ambito sanitario.
  • stuttura metodologica della simulazione come strategia pegadogica sia per le abilità tecniche che sia per le abilità comunicativo-relazionali. 
Knowledge

the learning objectives of the course are:

  • Importance of using simulation as a pedagogical strategy in healthcare.
  • methodological structure of simulation as a pegadogic strategy both for technical skills and for communicative-relational skills.
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Presentazione del corso. Il concetto di simulazione. La storia della simulazione; da Madame DU COUNDRAY ad oggi, passando da: LAUDER SUTHERLAND , PITER SAFAR, STEPHEN ABRHAMNSON, JS DENSON, DAVID GABA. La nascita dell'OSCE come strumento valutativo (1975). Le metodologie simulative del CRM e ACRM. La simulazione come strategia didattica non solo per le abilità tecniche ma anche per quelle comunicativo-relazionali; il Role Playing, il concetto di paziente simulato. L'importanza della simulazione in ambito infermieristico e ostetrico.

La Simulazione come strumento educativo: la sua efficacia secondo la learning Pyramid di Dale. Motivazioni e vantaggi della simulazione in sanità. La macrosimulazione a bassa, media ed alta fedeltà. La simulazione relazionale, differenza fra CRM e Role Playing. La metodologia didattica della simulazione: differenze tra metodologia per abilità tecniche e metodologia per abilità relazionali.

Syllabus

Presentation of the course. The concept of simulation. The history of the simulation; from Madame
DU COUNDRAY to today, passing from: LAUDER SUTHERLAND, PITER SAFAR, STEPHEN ABRHAMNSON,
JS DENSON, DAVID GABA. The birth of the OSCE as an evaluation tool (1975).
The simulation methodologies of CRM and ACRM. Simulation as a didactic strategy not only for
technical skills but also for communicative-relational skills; Role Playing,
the concept of simulated patient. The importance of simulation in nursing and obstetrics. Simulation as an educational tool: its effectiveness according to Dale's learning Pyramid.
Reasons and advantages of simulation in healthcare. Low, medium and high fidelity in
macrosimulation. Relational simulation, difference between CRM and Role Playing.
The didactic methodology of simulation: differences between methodology for technical
skills and methodology for relational skills.

Modalità d'esame

Le conoscenze acquisite durante il corso saranno valutate tramite esame scritto (test a risposta multipla)

Assessment methods

The knowledge acquired during the course will be assessed through a written exam
(multiple choice test)

Updated: 01/09/2022 15:41