Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
LINGUE E LETTERATURE ANGLO-AMERICANE B | L-LIN/11 | LEZIONI | 54 |
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Al termine del corso lə studentə avranno acquisito una conoscenza approfondita de:
At the end of the course the student will possess a thorough knowledge of:
Le modalità di verifica differiscono per studentə frequentantə e studentə non frequentantə.
Le conoscenze dellə studentə frequentantə saranno verificate tramite:
La partecipazione in classe è fortemente incoraggiata, e i contributi dellə studentə alle discussioni saranno presi in considerazione nel determinare il voto finale.
Le conoscenze dellə studentə non frequentantə saranno verificate tramite:
Assessment criteria differ between attending and non-attending students.
Attending students’ acquired knowledge will be assessed through:
Please keep in mind that class discussion is strongly encouraged, and the students’ participation will be considered in the final assessment.
Non-attending students’ acquired knowledge will be assessed through:
Alla fine del corso lə studentə saranno in grado di:
At the end of the course students will be able to:
Illustrate and discuss literary and cultural topics.
Allə studentə frequentantə sarà richiesto di preparare una presentazione orale in inglese (15 minuti circa) basata su un saggio critico e/o un testo principale fra quelli presenti nel Syllabus. Lə studentə che desiderano presentare su un argomento/testo/saggio non presenti in programma hanno facoltà di farlo dopo aver discusso le proprie scelte con il docente (via mail a marco.petrelli@unipi.it o a ricevimento).
Tuttə lə studentə dovranno anche scrivere un saggio in inglese (tra le 2500 e le 3000 parole) discutendo uno degli argomenti del corso.
L'esame orale per lə studentə non frequentantə verificherà la capacità di commentare vari aspetti dei testi letterari, di usare strumenti appropriati al fine di indagare specifiche questioni testuali e di illustrare e discutere argomenti letterari e culturali.
Students will be required to prepare an oral report in English (about 15 minutes) based on a critical essay and/or a primary text among those found in the syllabus. Students who want to present on texts/topics/essays not included in the syllabus can do so after discussing the topic of their report with the course instructor (you can come to office hours or send an email illustrating your choice to marco.petrelli@unipi.it)
Students will also be asked to write a paper in English (2500-3000 words) providing an in-depth critical discussion of one of the course topics.
For non-attending students: the final oral exam will test the students' capacity to comment on various aspects of literary texts, to use appropriate tools to deal with specific textual, cultural, and theoretical questions, as well as to illustrate and discuss literary and cultural topics and theories.
Il corso mira a insegnare allə studentə come gestire un lavoro critico sia orale che scritto, a estrapolare dai testi e discutere significati, a costruire, difendere e/o confutare diversi approcci critici.
Lə studentə dovranno essere in grado di ricavare conoscenze e informazioni dai testi, per poi organizzare e comunicare le proprie interpretazioni in modo chiaro e consapevole.
The course aims at preparing students to manage both oral and written critical work, to extrapolate and discuss meaning from the texts, and to build, support and/or confute critical positions.
Students will also be expected to gather knowledge and data from the texts, and then handle and communicate their findings in conscious, clear ways.
Lə studentə dimostreranno le loro abilità comunicative e la capacità di discutere e negoziare significati durante le discussioni in classe. Le stesse abilità saranno poi oggetto di verifica durante le presentazioni orali, nelle quali lə studentə dimostreranno la capacità di sostenere o confutare approcci critici differenti.
La capacità di raccogliere, gestire e comunicare conoscenze critiche in modo chiaro ed efficace sarà ulteriormente messa alla prova nel saggio finale.
Students will demonstrate their communication skills and their capacity to negotiate and discuss meaning during class discussions. The same abilities will then be put to the test during the oral report, in which students will show their ability in supporting or confuting different critical positions.
The ability to gather, handle and communicate critical knowledge in a clear and effective way will also be tested through the written paper.
Lə studentə devono possedere un livello di inglese adeguato che permetta di seguire le lezioni, sostenere discussioni, effettuare una presentazione orale, e scrivere un saggio.
Una conoscenza di base di alcuni aspetti della storia letteraria americana può essere utile alla comprensione ottimale dei temi, autorə e motivi trattati nel corso, ma non è un prerequisito obbligatorio.
Students are expected to possess an adequate level of English allowing them to follow lectures, discuss literary topics, make an oral presentation, and write an essay in English.
A basic knowledge of some aspects of American literary history could be helpful in better understanding the themes, author and motives covered by the course, but it is not required.
Nessuno
None
Il corso fornisce allə studentə una solida base per un eventuale approfondimento della letteratura americana.
The course gives students a solid background to further their studies in American literature
Il corso consta di due moduli e un laboratorio di traduzione.
Modulo A: 54 ore frontali (corso + laboratorio di traduzione)
Modulo B: lavoro indipendente dellə studentə basato sulle conoscenze acquisite nel Modulo A
Modulo A: Through a Glass Darkly. Una storia letteraria gotica degli Stati Uniti
Il corso mira a fornire una panoramica della nascita e dello sviluppo della letteratura gotica americana. La storia letteraria e culturale degli Stati Uniti sarà presentata attraverso, e in contrasto con, i suoi rapporti con la narrativa gotica. Come affermato dal critico Leslie Fiedler, la letteratura americana presenta una relazione particolarmente intima con temi, tropi e motivi gotici. Il gotico americano diviene quindi lo strumento d’elezione per avvicinarsi e comprendere gli aspetti più profondi e oscuri della letteratura statunitense. Durante il corso, si metterà a fuoco in particolare il modo in cui la narrativa gotica può rischiarare le relazioni razziali statunitensi: un argomento di forte attualità e d’interesse cruciale per ogni americanista. Il modulo offre anche un laboratorio di traduzione incentrato sul racconto “Free Jim’s Mine” di Tananarive Due.
Modulo B: Il gotico come teoria
Il modulo consiste in lavoro indipendente che procede dalle conoscenze acquisite in classe. Lə studentə si imbarcano in un viaggio autonomo, attraverso i rapporti intricati che la letteratura gotica ha con problemi di natura politica e sociale, per scoprire come il gotico può essere considerato uno “specchio oscuro” attraverso il quale scrittori e scrittrici hanno cercato di rappresentare l’America in tutta la sua complessità. Allə studentə è inoltre richiesto di acquisire una panoramica della storia letteraria americana dal XVII al XIX secolo così da comprendere come e perché la nascita della nazione e le tradizioni letterarie che le appartengono sono particolarmente affini al linguaggio del gotico.
The course consists in two modules and a translation workshop.
Module A: 54 contact hours (course + translation workshop).
Module B: students’ independent work based on Module A.
Module A: Through a Glass Darkly: A Gothic History of American Literature
The course aims at providing an overview of the birth and development of the American gothic. The literary and cultural history of the United States will be presented through, and against, its relationship with gothic narratives. As critic Leslie Fiedler posits, American literature demonstrates an especially strong connection with gothic themes, tropes, and motives. The American gothic becomes then the perfect instrument to approach and understand US Literature’s deepest, darkest features. During the course, special attention will be given to the ways in which gothic narratives can illuminate identity issues, and in particular American race relations—a topic of crucial, urgent interest for Americanists. The module also offers students a translation workshop on Tananarive Due’s short story “Free Jim’s Mine.”
Module B: The Gothic as Theory
The module consists of independent work that proceeds from class work. Students are set on a journey on their own into the intricate relationships that gothic literature has with social and political issues to understand how the gothic can be interpreted as a “dark glass” through which writers have tried to represent America in all its complexity. The students are also required to gain an overview of American literary history from the 17th to the 19th century in order to better understand how the birth of the nation and its literary traditions are especially germane to the gothic.
Modulo A
Testi primari
Du Bois, W.E.B. “Of the Black Belt.” In The Souls of Black Folk. [disponibile online]
Faulkner, William. “A Rose for Emily.”
Gilman, Charlotte Perkins. “The Yellow Wallpaper.”
Hawthorne, Nathaniel. “Young Goodman Brown.”
Jesmyn Ward, Sing, Unburied, Sing.
Poe, Edgar Allan. “The Fall of the House of Usher.”
Testi secondari
Fiedler, Leslie. 1960. “Charles Brockden Brown and the Invention of the American Gothic.” In Love and Death in the American Gothic, 106-149. New York: Criterion Books.
Freud, Sigmund. 1919. “The Uncanny.” [disponibile online]
Goddu, Teresa. 2014. “The African American Slave Narrative and the Gothic.” In A Companion to American Gothic, edited by Charles L. Crow, 71-83. Hoboken (NJ): Wiley-Blackwell.
Punter, David. 1996.“Mutations of Terror: Theory and the Gothic.” In The Literature of Terror Volume 2: The Modern Gothic, 181-216. London and New York: Routledge.
Wester, Maisha. 2019. “The Gothic in and as Race Theory.” In Theory and the Gothic: An Edinburgh Companion, edited by Jerrold E. Hogle and Robert Miles, 53-70. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Laboratorio di traduzione
Due, tananarive. 2015. “Free Jim’s Mine.” In Ghost Summer, 130-148. Germantown (MD): Prime Books.
Modulo B
Manuale
Gray, Richard. 2012. “The First Americans: American Literature Before and During the Colonial and Revolutionary Periods”; “Inventing Americas: The Making of American Literature, 1800–1865.” In A History of American Literature, second edition, 1-218. Malden (MA): Blackwell.
Testi primari
Irving, Washington. “The Legend of Sleepy Hollow.”
Jackson, Shirley, “The Lottery.”
Lovecraft, H.P. “The Shadow Over Innsmouth.”
O’ Connor, Flannery. “A Good Man is Hard to Find.”
Welty, Eudora. “The Burning.”
Testi secondari
Billy, Ted. 2014. “Descendentalism and the Dark Romantics: Poe, Hawthorne, Melville, and the Subversion of American Transcendentalism.” In A Companion to American Gothic, edited by Charles L. Crow, 151-163. Hoboken (NJ): Wiley-Blackwell.
Crow, Charles L. “Southern American Gothic.” In The Cambridge Companion to the American Gothic, edited by Jeffrey Andrew Weinstock, 141-155. Cambridge: Cambridge University Press.
Fiedler, Leslie. 1960. “The Blackness of Darkness: E.A. Poe and the Development of the Gothic.” In Love and Death in the American Gothic, 370-414. New York: Criterion Books.
Haefele Thomas. 2017. “Queer American Gothic.” In The Cambridge Companion to the American Gothic, edited by Jeffrey Andrew Weinstock, 115-127. Cambridge: Cambridge University Press.
Hoeveler, Diane L. 2017. “American Female Gothic.” In The Cambridge Companion to the American Gothic, edited by Jeffrey Andrew Weinstock, 99-114. Cambridge: Cambridge University Press.
Film
DaCosta, Nia. 2021. Candyman.
Eggers, Robert. 2015. The VVitch: A New-England Folktale.
Module A
Primary Texts
Du Bois, W.E.B. “Of the Black Belt.” In The Souls of Black Folk. [available online]
Faulkner, William. “A Rose for Emily.”
Gilman, Charlotte Perkins. “The Yellow Wallpaper.”
Hawthorne, Nathaniel. “Young Goodman Brown.”
Jesmyn Ward, Sing, Unburied, Sing.
Poe, Edgar Allan. “The Fall of the House of Usher.”
Secondary Texts
Fiedler, Leslie. 1960. “Charles Brockden Brown and the Invention of the American Gothic.” In Love and Death in the American Gothic, 106-149. New York: Criterion Books.
Freud, Sigmund. 1919. “The Uncanny.” [available online]
Goddu, Teresa. 2014. “The African American Slave Narrative and the Gothic.” In A Companion to American Gothic, edited by Charles L. Crow, 71-83. Hoboken (NJ): Wiley-Blackwell.
Punter, David. 1996.“Mutations of Terror: Theory and the Gothic.” In The Literature of Terror Volume 2: The Modern Gothic, 181-216. London and New York: Routledge.
Wester, Maisha. 2019. “The Gothic in and as Race Theory.” In Theory and the Gothic: An Edinburgh Companion, edited by Jerrold E. Hogle and Robert Miles, 53-70. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Translation Workshop
Tananarive Due, “Free Jim’s Mine.” In Ghost Summer, 130-148. Germantown (MD): Prime Books.
Module B
Literary History
Gray, Richard. 2012. “The First Americans: American Literature Before and During the Colonial and Revolutionary Periods”; “Inventing Americas: The Making of American Literature, 1800–1865.” In A History of American Literature, second edition, 1-218. Malden (MA): Blackwell.
Primary Texts
Irving, Washington. “The Legend of Sleepy Hollow.”
Jackson, Shirley, “The Lottery.”
Lovecraft, H.P. “The Shadow Over Innsmouth.”
O’ Connor, Flannery. “A Good Man is Hard to Find.”
Welty, Eudora. “The Burning.”
Secondary texts
Billy, Ted. 2014. “Descendentalism and the Dark Romantics: Poe, Hawthorne, Melville, and the Subversion of American Transcendentalism.” In A Companion to American Gothic, edited by Charles L. Crow, 151-163. Hoboken (NJ): Wiley-Blackwell.
Crow, Charles L. “Southern American Gothic.” In The Cambridge Companion to the American Gothic, edited by Jeffrey Andrew Weinstock, 141-155. Cambridge: Cambridge University Press.
Fiedler, Leslie. 1960. “The Blackness of Darkness: E.A. Poe and the Development of the Gothic.” In Love and Death in the American Gothic, 370-414. New York: Criterion Books.
Haefele Thomas. 2017. “Queer American Gothic.” In The Cambridge Companion to the American Gothic, edited by Jeffrey Andrew Weinstock, 115-127. Cambridge: Cambridge University Press.
Hoeveler, Diane L. 2017. “American Female Gothic.” In The Cambridge Companion to the American Gothic, edited by Jeffrey Andrew Weinstock, 99-114. Cambridge: Cambridge University Press.
Films
DaCosta, Nia. 2021. Candyman.
Eggers, Robert. 2015. The VVitch: A New-England Folktale.
Si vedano le sezioni precedenti per informazioni dettagliate.
See above for detailed non-attending students info.
Lə studentə frequentantə devono partecipare attivamente alle lezioni, e dovranno preparare una presentazione orale (15 minuti circa, 30% del voto finale) basata su un testo primario e/o un saggio critico inerenti agli argomenti/temi/autorə trattati nel Modulo A e/o nel Modulo B.
Lə studentə dovranno poi scrivere un saggio finale in inglese (2500-300o parole, 70% del voto finale) su un argomento a scelta fra quelli del Modulo A e del Modulo B. La deadline per la consegna del saggio è almeno dieci giorni prima della data dell’esame.
Il giorno dell’esame il docente registrerà il voto finale. Non c’è bisogno di presentarsi all’esame. Tuttavia, se lə studentə desiderano dei chiarimenti in merito alle correzioni effettuate sull’elaborato, sono più che benvenutə a presentarsi il giorno dell’esame per discuterne.
Lə studentə non frequentantə devono scrivere un saggio (2500-300o parole, 50% del voto finale) su un argomento a scelta fra quelli contenuti nel Modulo A e/o nel Modulo B. La deadline per la consegna del saggio è almeno dieci giorni prima della data dell’esame.
Il giorno dell’esame lə studentə non frequentantə devono sostenere un esame orale (20-30 minuti, 50% del voto finale) sul programma del Modulo A e del Modulo B, durante il quale dovranno dimostrare una buona conoscenza di teorie letterarie e culturali, illustrare e analizzare le fonti principali, e fornire differenti approcci critici tramite l’utilizzo delle fonti secondarie.
Attending students are expected to take active part in classroom activities and will be required to prepare an oral report (about 15 minutes, 30% of the final grade) based on a primary text and/or critical essay dealing with one of the topics/themes/authors covered in both Module A and Module B.
Students will then be asked to write a paper (2500-3000 words, 70% of the final grade) about a topic of their choice among those covered in Module A and Module B. The deadline for the submission of the written paper is at least ten days before the date of the exam.
On the day of the exam, students’ final grades will be registered: no further requirements are needed. However, if students would like to discuss the corrections to their papers with the course instructor, they are welcome to do so.
Non-attending students are required to write a paper (2500-3000 words, 50% of the final grade) about a topic of their choice among those covered in both Module A and Module B. The deadline for the submission of the written paper is at least ten days before the date of the exam.
On the day of the exam, non-attending students need to sit for an oral examination (20-30 minutes, 50% of the final grade) covering Module A and Module B’s syllabus in which they will be asked to demonstrate a good knowledge of cultural and literary theories, illustrate and analyze primary sources, and provide different critical approaches through the use of secondary sources.
Non sono previsti stage o tirocini.
The course doesn't offer work placement.
Il corso è tenuto interamente in lingua inglese.
The course is taught in English