View syllabus
ANATOMY AND PHYSIOLOGY OF REPRODUCTION
CHIARA BORRELLI
Academic year2023/24
CourseMIDWIFERY
Code021FE
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
ANATOMIA E FISIOLOGIA DEL PERINEOBIO/16LEZIONI8
PAOLA LENZI unimap
EMBRIOLOGIABIO/17LEZIONI8
FRANCESCO BIANCHI unimap
FISIOLOGIA DELLA RIPRODUZIONEBIO/09LEZIONI8
PAOLA TOGNINI unimap
STORIA DELL'OSTETRICIA E DELLA GINECOLOGIAMED/02LEZIONI24
CHIARA BORRELLI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

L'obiettivo formativo del modulo di anatomia e fisiologia del perineo viene considerato raggiunto quando lo studente sarà in grado di:

  • conoscere, descrivere e correlare funzionalmente le diverse parti che costituiscono il perineo e il sistema genitale femminile
Knowledge

The educational objective of the course is considered achieved when the student will be able to:

-to know, describe and functionally correlate the different parts that make up the perineal region from a muscular, nervous point of view (Module of ANATOMY AND PHYSIOLOGY OF THE PERINEUM).

-to know, describe and functionally correlate the bone structure of the pelvis (Module of ANATOMY AND PHYSIOLOGY OF THE PERINEUM)

- know and describe the mechanisms of regulation of male and female reproductive function (Module of REPRODUCTION PHYSIOLOGY)
 

 

History of Obstetrics and Gynaecology module:

The aim of the course is to enable the student to know and understand the elements of the history of obstetrics and to allow the student to use the knowledge and understanding acquired as part of an in-depth cultural training. At the end of the course the student will have to demonstrate knowledge and understanding skills about the figure of the midwife inserted in the socio-political and economic context over the centuries.
By applying the knowledge and understanding acquired, the student will be able to place the work of the midwife in a correct socio-cultural context.

EMBRYOLOGY module

The student must be able to know the different stages of development of the embryo, recognize their temporal and functional consequentiality

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Modalità di verifica delle conoscenze

Il corso è organizzato in modo da stimolare la partecipazione attiva degli studenti alle lezioni frontali tramite l’interazione diretta tra il docente e gli studenti stessi. Durante le lezioni infatti il docente pone agli studenti domande inerenti l’argomento oggetto della lezione secondo la metodologia del problem based learning, con lo scopo di suscitare in loro interesse e desiderio di approfondimento sulla materia. Durante lo svolgimento della lezione il docente promuove inoltre la formulazione di domande da parte degli studenti stessi. Alla fine del ciclo di lezioni frontali viene fornito agli studenti materiale degli argomenti  trattati.

 

Per il modulo di Storia dell'ostetricia e della ginecologia, l'accertamento del raggiungimento degli obiettivi di apprendimento, prevede la valutazione mediante un esame scritto, rispetto ai contenuti trattati. Mediante domande a risposta multipla e domande aperte su argomenti relativi al contenuto del corso, verrà accertato se lo studente ha raggiunto l'obiettivo della conoscenza e della comprensione dei contenuti, e se sia in grado di applicare le conoscenze acquisite nell'esercizio della professione.

Per il modulo di fisiologia della riproduzione, l'accertamento del raggiungimento degli obiettivi di apprendimento, prevede la valutazione mediante un esame scritto con domande a risposta multipla.

Assessment criteria of knowledge

The course is organized in such a way as to stimulate the active participation of students in frontal lessons through direct interaction between the teacher and the students themselves. During the lessons, in fact, the teacher asks students questions concerning the subject matter of the lesson according to the method of problem based learning, with the aim of arousing interest and desire for further study on the subject. During the lesson, the teacher also promotes the formulation of questions by the students themselves. At the end of the cycle of lectures, students are provided with material on the topics covered.

Module of ANATOMY AND PHYSIOLOGY OF THE PERINEUM: Type of exam - The final knowledge test takes place with an oral exam in which a series of at least four colloquial questions are addressed to the candidate to evaluate the level of knowledge acquired on topics of macroscopic,  functional anatomy of pelvis, perineal regions (muscles, nerves and vassels). The evaluation takes into account the candidate's ability to clearly expose and to know how to abstract the essential concepts concerning perinel regions

 

For the History of Obstetrics and Gynaecology module, the assessment of the achievement of the learning objectives, involves the evaluation by means of a written examination, with respect to the contents treated. By means of multiple-choice questions and open questions on topics related to the content of the course, it will be ascertained whether the student has achieved the objective of knowledge and understanding of the contents, and whether he/she is able to apply the knowledge acquired in the exercise of the profession.

For the Embryology module the student will have to take an oral exam during which he will have to demonstrate his ability to frame the topic under examination

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Modalità di verifica delle capacità

Durante e dopo il semestre di lezione, gli studenti che ne sentono la necessità sono incoraggiati a richiedere ricevimenti per valutare la propria preparazione.

Assessment criteria of skills

For the module ofANATOMY AND PHYSIOLOGY OF THE PERINEUM, the student must be able: 1) to demonstrate his/her knowledge of the various topics during an oral exam; 2) to discuss each matter in a comprehensive manner, with appropriate command of anatomical nomenclature.

Methods:

  • Final oral exam

 

How to verify knowledge for the ANATOMY AND PHYSIOLOGY OF THE PERINEUM

The cycle of lessons is organized in such a way as to stimulate the active participation of students in frontal lessons through direct interaction between the teacher and the students themselves. During the lessons, students constantly interact to clarify or deepen the notions exposed and the teacher asks students questions concerning the subject matter of the lesson according to the Problem based learning methodology, with the aim of verifying in real time the effectiveness of learning and to arouse in their interest the deepening of the subject.

Comportamenti

 Al termine del corso sono acquisite le conoscenze sull’anatomia del perineo.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante il corso delle lezioni sono effettuati numerosi collegamenti con altre discipline allo scopo di fornire le opportune relazioni fra morfologia e fisiologia, patologia, chirurgia, farmacologia

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Modulo di ANATOMIA E FISIOLOGIA DEL PERINEO: conoscenze di base del sistema scheletrico e muscolare e nervoso.

Modulo di FISIOLOGIA DELLA RIPRODUZIONE: conoscenze di base dell'anatomia degli apparati riproduttivi umani

Prerequisites

 ANATOMY AND PHYSIOLOGY OF THE PERINEUM: basis knowledge of skeletal, muscolar and nervous system of perineal regions

Corequisiti

Per poter consolidare e ampliare le conoscenze richieste dal corso di insegnamento si consiglia di frequentare qualsiasi altra attività offerta dall’Università che sia ritenuta di completamento e arricchimento

Indicazioni metodologiche

-seguire le lezioni

-partecipare alle discussioni 

-studio individuale 

Teaching methods

Delivery: face to face

Learning activities:

  • attending lectures
  • participation in discussions
  • individual study

Attendance: Advised

Teaching methods:

  • Lectures
Programma (contenuti dell'insegnamento)

 Modulo di STORIA DELL'OSTETRICIA E DELLA GINECOLOGIA:

Le origini e l'evoluzione della figura dell'ostetrica; le origini del taglio cesareo; La figura dell'ostetrica dopo la rivoluzione francese; La figura dell'ostetrica nell'antica Grecia; La levatrice nel medioevo; il metodo scientifico nella disciplina ostetrica; Teorie e concetti nella disciplina ostetrica: la disciplina ostetrica o midwifery, la midwifery come arte e scienza; analisi epistemologica della scienza ostetrica; teorie e modelli nella disciplina ostetrica;  teorie della crescita e dello sviluppo nella disciplina ostetrica; il ciclo della vita umana; il ciclo della vita; diagnosi ostetrica, definizione, aspetti legislativi.

    Modulo di EMBRIOLOGIA
  Informazioni generali sul sistema genitale femminile. Il ciclo ovarico: follicoli primordiali, follicologenesi. Ovulazione. Il corpo luteo e il suo ruolo nel mantenimento della gravidanza. Il ciclo uterino. Ciclo cervicale e cambiamenti ciclici dei tubi e della vagina. Correlazioni neuroendocrine corresponsabili dei cicli ovarico e uterino. Fecondazione. La prima settimana di sviluppo embrionale Le prime fasi dello sviluppo del germe umano: dal gamete alla blastocisti. La seconda settimana di sviluppo embrionale Annidamento di blastocisti, sincizio-trofoblasto, stadio lacunare, villi coriali. Formazione degli amnios. Giunzione amnio-ectodermica. Membrana esocelomica di Heuser. Magma reticolato. Sacca per vitelli primaria e secondaria. Peduncolo d'attacco e allantoide. Celoma extra-embrionale. Corion. La terza settimana di sviluppo embrionale La linea primitiva. La spina dorsale. Formazione di foglioline di germinazione. somiti; mesoderma intermedio; lamine laterali del mesoderma, somatopleura e splacnopleura. Formazione del tubo nervoso. Creste neurali e loro derivati. La quarta settimana di sviluppo embrionale Delimitazione delle forme esterne dell'embrione e delle cavità interne. Evoluzione del corion. Il deciduo. Il cordone ombelicale. La placenta. Aspetti morfofunzionali della placenta. Derivati di foglioline germinative con riferimento ai vari tessuti Derivati di ectoderma, mesoderma (spina dorsale, somiti, peduncoli di somiti, somatopleura e splacnopleura) ed entoderma. Organogenia Sviluppo del viso e del sistema faringeo.

 

Modulo di ANATOMIA E FISIOLOGIA DEL PERINEO

Descrizione delle ossa, articolazioni e legamenti del bacino.

Descrizione dei muscoli che costituiscono i piani perineali.

Vascolarizzazione del perineo.

Innervazione del perineo, con generalità del sistema nervoso periferico e vegetativo

Generalità del sistema genitale femminile. 

 

Modulo di FISIOLOGIA DELLA RIPRODUZIONE

Determinazione del sesso;

Differenziamento sessuale;

Modelli di base della riproduzione: gametogenesi maschile e femminile; 

Controllo centrale della riproduzione;

Riproduzione maschile e femminile;

La procreazione;

Gravidanza e parto.

Syllabus

ANATOMY AND PHYSIOLOGY OF THE PERINEUM module:

the course provides detailed and in-depth information on the anatomical components of the human perineal region, in particular the female one. A detailed anatomical description of the bone, muscle and nerve component of the perineum will be provided with particular emphasis on the region's morphofunctional relationships.


HISTORY OF OBSTETRY AND GYNECOLOGY module:

the origins and evolution of the midwife figure; the scientific method in obstetric discipline; Theories and concepts in obstetric discipline: obstetric or midwifery discipline, midwifery as art and science, current definition of midwifery in the world, epistemological analysis of obstetric science; theories and models in obstetric discipline: the theoretical models of obstetric discipline; theories applied to obstetric discipline; growth and development theories in obstetric discipline: behaviorist, cognitivist, psychodynamic and humanistic theories; status and competence profile of the midwife; the cycle of human life; the cycle of human life in obstetric discipline; obstetric diagnosis, definition, legislative aspects, the diagnostic process.


EMBRYOLOGY module

General information on the female genital system. The ovarian cycle: primordial follicles, folliculogenesis. Ovulation. The corpus luteum and its role in maintaining pregnancy. The uterine cycle. Cervical cycle and cyclic changes of the tubes and vagina. Neuroendocrine correlations jointly responsible for the ovarian and uterine cycles. Fertilization. The first week of embryonic development Early stages of human germ development: from gamete to blastocyst. The second week of embryonic development Nesting of the blastocyst, syncytium-trophoblast, lacunar stage, chorionic villi. Formation of the amnios. Amnio-ectodermal junction. Exocelomical membrane of Heuser. Reticulated magma. Primary and secondary calf sack. Attack peduncle and allantoid. Extra-embryonic coeloma. Chorion. The third week of embryonic development The primitive line. The backbone. Germination leaflets formation. somites; intermediate mesoderm; lateral laminae of the mesoderm, somatopleura and splacnopleura. Formation of the nerve tube. Neural crests and their derivatives. The fourth week of embryonic development Delimitation of the external forms of the embryo and internal cavities. Chorion evolution. The deciduous. The umbilical cord. The placenta. Morphofunctional aspects of the placenta. Derivatives of germinative leaflets with reference to the various tissues The derivatives of ectoderm, mesoderm (backbone, somites, peduncles of somites, somatopleura and splacnopleura) and entoderm. Organogenia Development of the face and pharyngeal system.


REPRODUCTION PHYSIOLOGY module

Introduction: sexual and asexual reproduction, evolutionary aspects. Physiology of the male reproductive system: aspects of endocrine and functional regulation, spermatogenesis, spermiogram. Physiology of the female reproductive system: the menstrual cycle, endocrine regulation of fertility. Procreation, pregnancy and delivery.
  

 

 

Bibliografia e materiale didattico

Trattato di anatomia umana. Anastasi et al. EDI ERMES

Lavori scientifici originali

Storia dell'ostetricia: La  disciplina ostetrica di Guana Miriam

K.L. Moore – T.V.N. Persaud – M.G. Torchia - Lo sviluppo prenatale dell’uomo. Embriologia ad orientamento clinico. X Ed. EDRA

Fisiologia della Riproduzione:

"Fisiologia umana, un approccio integrato", ottava edizione, Silverthorn, Pearson.

Bibliography

Treatise on human anatomy. Anastasi et al. EDI ERMES

Original scientific works

History of obstetrics: The obstetric discipline of Guana Miriam

K.L. Moore - T.V.N. Persaud - M.G. Torchia - The prenatal development of man. Clinically oriented embryology. X Ed. EDRA

Indicazioni per non frequentanti

Non ci sono indicazioni specifiche per gli student non frequentanti in quanto la frequenza ai corsi è obbligatoria.

 

Non-attending students info

There are no specific indications for non-attending students, as attendance to the courses is mandatory.

 

Modalità d'esame

Esame finale scritto con domande a scelta multipla per i moduli di  FISIOLOGIA DELLA RIPRODUZIONE e STORIA DELL'OSTETRICIA E DELLA GINECOLOGIA. L'esame per il modulo di EMBRIOLOGIA  e di ANATOMIA E FISIOLOGIA DEL PERINEO, si svolgerà con modalità orale. Durante la verifica orale i  criteri di valutazione terranno conto delle capacità del candidato di dimostrare il livello di padronanza concettuale ed espositiva sulle tematiche proposte dai commissari durante lo svolgimento dell’esame

Assessment methods

Final written exam with multiple choice questions for the modules of REPRODUCTION PHYSIOLOGY and HISTORY OF OBSTETRICS AND GYNECOLOGY. The exam for the module of EMBRIOLOGY and ANATOMY AND PHYSIOLOGY OF THE PERINEUM, will take place with oral procedure. During the oral examination, the evaluation criteria will take into account the candidate's ability to demonstrate the level of conceptual and display mastery on the topics proposed by the commissioners during the examination

Note

Ricevimenti:

Prof.ssa Paola Lenzi

Ricevimento Studenti: previo appuntamento telefonico o via e-mail.
Sede: Dipartimento di ricerca traslazionale e delle nuove tecnologie in medicina e chirurgia, Scuola Medica, Via Roma 55, Pisa.
e-mail: paola.lenzi@unipi.it

 

Updated: 22/11/2023 18:37