View syllabus
PLANT CONSERVATION
GIANNI BEDINI
Academic year2023/24
CourseCONSERVATION AND EVOLUTION
Code382EE
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageEnglish

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
PLANT CONSERVATIONBIO/02LEZIONI56
GIANNI BEDINI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Basi teoriche e pratiche per il monitoraggio della diversità vegetale; teoria e pratica attuali della conservazione della diversità vegetale; vantaggi e svantaggi delle aree protette, delle banche di semi e degli orti botanici come strumenti di conservazione; organizzazioni internazionali e locali coinvolte nella conservazione delle piante in situ ed ex situ; principali accordi e normative internazionali e nazionali in materia di conservazione delle piante.

Knowledge

theoretical and practical bases for monitoring plant diversity; current theory and practice of plant diversity conservation; advantages and disadvantages of protected areas, seed banks and botanic gardens as conservation tools; international and local organisations involved in in situ and ex situ plant conservation; main international and national agreements and legislation about plant conservation.

Modalità di verifica delle conoscenze

Esame orale finale

Assessment criteria of knowledge

Final oral exam

Capacità

Gli studenti impareranno come monitorare la diversità vegetale, quali sono le migliori pratiche nella conservazione delle piante, quali programmi su quali specie possono essere svolte in aree protette, orti botanici e banche dei semi, quali istituzioni dovrebbero essere coinvolte nei progetti di conservazione e quali sono gli obblighi di legge per la conservazione delle piante.

Skills

students will learn how to monitor plant diversity, what are the best practices in plant conservation, what programmes on what species can be carried out in protected areas, botanic gardens and seed banks, what institutions should be involved in conservation projects, and what are the legal obligations for plant conservation.

Modalità di verifica delle capacità

Esame orale finale

Assessment criteria of skills

Final oral exam

Comportamenti

Gli studenti saranno consapevoli che la conservazione della diversità vegetale funge da interfaccia tra l'insegnamento accademico e le istituzioni deputate alla conservazione quali aree prottette e orti botanici.

Behaviors

Become aware that plant conservation provides an interface between academic teaching and conservation-oriented institutions like protected areas and botanic gardens.

Modalità di verifica dei comportamenti

Esame orale finale

Assessment criteria of behaviors

Final oral exam

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenza operativa di botanica generale e sistematica, con riferimento particolare ad adattamenti, tratti fiorali e caratteristiche delle principali famiglie della flora vascolare italiana. Lo studente è invitato a verificare l'esistenza di eventuali propedeuticità consultando il Regolamento del Corso di studi relativo al proprio anno di immatricolazione. Un esame sostenuto in violazione delle regole di propedeuticità è nullo (Regolamento didattico d’Ateneo, art. 24, comma 3).

Prerequisites

Working knowledge of general and systematic botany, with emphasis on adaptations, floral traits and characters of main families of the Italian vascular flora. Students are invited to check for any prerequisite requirements by consulting the regulations of their course of study for the year of their enrollment. An exam taken in violation of the prerequisite requirements is invalid (University Academic Regulations, art. 24, paragraph 3).

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Definizioni di diversità vegetale. Modelli di distribuzione della diversità vegetale. Monitoraggio della diversità vegetale per la conservazione. Perché preservare la diversità vegetale: usi economici, servizi ecosistemici, obblighi di legge. Minacce alla biodiversità. Teoria della conservazione delle piante. Conservazione in situ di specie e habitat. Obblighi di legge per la conservazione in situ. Liste di priorità per habitat e conservazione: Direttiva Habitat. Una classificazione delle specie minacciate: le liste rosse. Principali organizzazioni per la conservazione in situ. Conservazione in un contesto frammentato: ispirazione dalla teoria della biogeografia insulare. Conservazione ex situ delle specie. Obblighi di legge per la conservazione ex situ. Organizzazione principale per la conservazione ex situ. Colmare il divario tra ex situ e in situ: ripristino dell'habitat, introduzione, reintroduzione, rafforzamento. Psicologia della conservazione. Le lezioni pratiche includeranno la visita ai Giardini Botanici; visita alle aree protette e valutazione delle minacce alla biodiversità. Esperienza pratica nella conservazione dell'habitat in aree protette. Attività di banca del seme per progetti di conservazione e reintroduzione ex situ.

Syllabus

Definitions of plant diversity. Patterns of plant diversity distribution. Monitoring plant diversity for conservation. Why conserve plant diversity: economic uses, ecosystem services, legal obligations. Threats to biodiversity.

Theory of plant conservation. In situ conservation of species and habitats. Legal obligations for in situ conservation. Priority lists for habitats and conservation: Habitat Directive. A classification of threatened species: the red lists. Main organisations for in situ conservation. Conservation in a fragmented context: inspiration from the island biogeography theory. Ex situ conservation of species. Legal obligations for ex situ conservation. Main organisation for ex situ conservation. Closing the gap between ex situ and in situ: habitat restoration, introduction, reintroduction, reinforcement. Conservation psychology. Practical lessons will include visit to Botanic Gardens; visit to protected areas and evaluation of threats to biodiversity. Practical experience in habitat conservation in protected areas. Seed bank activities for ex situ conservation and reintroduction projects

Bibliografia e materiale didattico
  1. Sodhi N.S., Ehrlich P.R., 2010. Conservation Biology for all. Oxford University Press (available online at http://ukcatalogue.oup.com/product/9780199554249.do)
  2. Primack R.B., Carotenuto L., 2003. Conservazione della natura. Zanichelli, Bologna.
  3. Hambler C., Canney S.C., 2013. Conservation (2nd edition). Cambridge University Press, New York.
  4. Zuccarini P., Aguilella A., Bedini G., 2015. Spatial and temporal variation of community composition and species cover following dune restoration in the Devesa de Albufera (Valencia, Spain). Plant Biosystems, in press, doi: 10.1080/11263504.2015.1012134 

Altro materiale sarà disponibile sulla piattaforma informatica del corso

Bibliography
  1. Sodhi N.S., Ehrlich P.R., 2010. Conservation Biology for all. Oxford University Press (available online at http://ukcatalogue.oup.com/product/9780199554249.do)
  2. Primack R.B., Carotenuto L., 2003. Conservazione della natura. Zanichelli, Bologna.
  3. Hambler C., Canney S.C., 2013. Conservation (2nd edition). Cambridge University Press, New York.
  4. Zuccarini P., Aguilella A., Bedini G., 2015. Spatial and temporal variation of community composition and species cover following dune restoration in the Devesa de Albufera (Valencia, Spain). Plant Biosystems, in press, doi: 10.1080/11263504.2015.1012134 

Other material will be available from the class' IT platform

Indicazioni per non frequentanti

Altro materiale sarà disponibile sulla piattaforma informatica del corso

Non-attending students info

Teaching material will be available on the class IT platform.

Modalità d'esame

Esame orale finale

Assessment methods

Final oral exam

Note

La commissione d'esame sarà così composta:

Presidente: Gianni Bedini
Membri: Angelino Carta, Paola De Giorgi

Presidente supplente: Angelino Carta
Membri supplenti: Daniela Ciccarelli, Antonio Giacò

Notes

The examination board will be composed as follows:

President: Gianni Bedini
Members: Angelino Carta, Paola De Giorgi

Substitute president: Angelino Carta
Substitute members: Daniela Ciccarelli, Antonio Giacò

Updated: 22/12/2023 13:25