Alla fine del corso le studentesse e gli studenti saranno in grado di conoscere le peculiarità dei beni di informazione e dei mercati nei quali essi vengono prodotti e distribuiti. Conosceranno inoltre un ampio spettro di strategie, dalle più tradizionali alle più innovative, per operare nel campo dei media tradizionali, dei social network e della piattaforme multimediali.
At the end of the course, students will be able to know the peculiarities of information goods and the markets in which they are produced and distributed. They will also know a wide range of strategies, from the most traditional to the most innovative, to operate in the field of traditional media, social networks, and multimedia platforms.
E' prevista una prova individuale (progetto) di applicazione delle teorie a un caso empirico indicato dal docente. La scrittura di un saggio o di un progetto personale è considerata, in questo corso, un metodo superiore all'esame orale o scritto per la verifica delle conoscenze acquisite, in quanto tali conoscenze devono essere personalmente utilizzate per interpretare i casi e le scelte da analizzare.
Inoltre verranno somministrati due test a risposte multiple allo scopo di verificare la comprensione degli argomenti spiegati.
L'insieme di questi lavori sostituisce l'esame tradizionale e verrà brevemente discusso in un colloquio finale che precede immediatamente la attribuzione del voto.
Two individual tests (short essay or project) of application of the theories to empirical cases will be assigned. The writing of an essay or personal project is considered, in this course, a superior method to the oral or written examination for the verification of acquired knowledge, as this knowledge must be personally used to interpret the cases and the choices to be analysed.
In addition, two sets of lesson summaries will be requested in order to verify the understanding of the topics explained.
The set of these papers replaces the traditional examination and will be briefly discussed in a final interview immediately prior to the awarding of the grade.
Attraverso le prove suddette, oltre che attraverso la discussione durante le lezioni, le studentesse e gli studenti saranno messi in grado di applicare le conoscenze acquisite a problemi di strategia aziendale, elaborando scelte personali, creative e vincenti per la penetrazione nei mercati dei beni d'informazione. L'obiettivo di fondo è mostrare come un'analisi economica rigorosa dei mercati dei beni d'informazione abbia importanti ricadute operative.
Through the above deliverables, as well as through discussion during lessons, students will be able to apply the knowledge acquired to business strategy issues, developing personal, creative and winning choices for the penetration of information assets markets.The underlying objective is to show how a rigorous economic analysis of information goods markets has important operational repercussions.
Le prove suddette sono lo strumento attraverso cui verranno valutate anche le capacità.
The aforementioned tests are the tool through which skills will also be evaluated.
Due valori stanno alla base di questo corso: responsabilità e creatività. L'obiettivo è dare massima libertà di elaborazione a ciascuna studentessa e a ciascuno studente, valutando poi la maturità e abilità di svolgere i compiti in maniera esaustiva e originale. Pur essendo incoraggiata la discussione tra pari e col docente, conta l'individualità, ognuno deve mettere a frutto i propri talenti e le proprie preferenze.
Two values underpin this course: responsibility and creativity. The aim is to give each student maximum freedom to develop, and then to assess their maturity and ability to carry out their homework in a comprehensive and original way. Although discussion between peers and with the teacher is encouraged, individuality counts, everyone must make use of their talents and preferences.
Negli elaborati personali assegnati, sarà valutata la capacità di elaborare in forma personale e creativa le conoscenze acquisite, suggerendo analisi e interpretazioni riflessive e originali.
In the personal papers assigned, the ability to process the acquired knowledge in a personal and creative way will be evaluated, suggesting reflective and original analyses and interpretations.
Per accedere al corso è sufficiente la preparazione ottenuta con gli esami di economia politica I e II della laurea triennale (o equivalenti corsi introduttivi di microeconomia e macroeconomia).
To access the course, the preparation obtained with the political economy I and II exams of the three-year degree (or equivalent introductory courses in microeconomics and macroeconomics) is sufficient.
Il corso è costituito da un nucleo di lezioni frontali BYOD in presenza, effettuate con l'ausilio di slides.
L'utilizzo del web da parte delle studentesse e degli studenti, per integrare le spiegazioni andando a cercare dati, definizioni o informazioni è fortemente incoraggiato.
Il sito di elearning del corso su Moodle è da considerarsi parte integrante dell'attività didattica. Contiene slides, video delle leizioni, dispense ed esercizi svolti, oltre che l'accesso alle prove di verifica sopra indicate.
Domande e interventi di commento a lezione o a ricevimento sono sollecitati, in modo da attuare il più posibile una metodologia di cooperative learning. Il docente, nella misura del possibile, risponde a email e chat Teams di chiarimento.
The course consists of a nucleus of online frontal lessons in streaming, carried out with the help of interactive slides made with an "interactive whiteboard" that allows to underline, overwrite and integrate multimedia materials. The lessons will take place on the Microsoft Teams platform.
The use of the web by students to integrate explanations by searching for data, definitions or information is strongly encouraged.In addition, everything said during the lessons by the teacher or students is recorded in video on Stream and indexed on the Moodle portal together with the slides, so that the course can also be followed at a later date.
The elearning site of the course on Moodle is to be considered an integral part of the teaching activity. It contains slides, videos of the lessons, handouts and exercises carried out, as well as access to the above mentioned tests.
Questions and comments in the lesson or at reception are requested, in order to implement as much as possible a cooperative learning methodology. The teacher, as far as possible, responds to emails and chat Teams of clarification.
Il modulo adotta una duplice prospettiva. Da un lato esso intende offrire allo studente gli strumenti per analizzare economicamente i beni di informazione e le peculiarità che caratterizzano il loro consumo e l'industria che li produce e distribuisce. Dall'altro lato esso si propone di fornire indicazioni circa le strategie che un imprenditore può adottare per ottenere profitti dai beni di informazione, con un focus su alcune tendenze innovative nel campo della peer production e dello sfruttamento delle potenzialità offerte dall'abbassamento dei costi dovuto alle tecnologie digitali e alle potenzialità di condivisione offerte dal cosiddetto web 2.0.
Principali temi trattati:
1. Introduzione all'economia dell'informazione
2. Domanda e offerta di beni di informazione e strutture di mercato nel settore dell'informazione
3. Il prezzo dei beni d'informazione, le strategie di "versioning" e di "bundling"
4. Individuazione e gestione del lock-in
5. L'economia dei diritti di proprietà intellettuale
6. I brevetti e la loro ottimizzazione
7. Il copyright e il suo management
8. Le industrie di rete nel settore dell'informazione
9. L'economia delle piattaforme
10. I nuovi modelli di business: peer production e offerta di beni gratuiti
11. La regolamentazione del settore dell'informazione
12. L'industria radio-televisiva nell'era digitale
13. La convergenza digitale: tv, internet, telefonia
The module adopts a double perspective. On the one hand, it aims to offer students the tools to analyse economically the information goods and the peculiarities that characterize their consumption and the industry that produces and distributes them. On the other hand, it aims to provide indications about the strategies that an entrepreneur can adopt to obtain profits from information goods, with a focus on some innovative trends in the field of peer production and the exploitation of the potential offered by the lowering of costs due to digital technologies and the potential for sharing offered by the so-called web 2.0.
Main topics examined:
1. Introduction to the information economy
2. Demand and supply of information goods and market structures in the field of information
3. The price of information assets, versioning and bundling strategies
4. Lock-in identification and management
5. The economics of intellectual property rights
6. Patents and their optimization
7. Copyright and its management
8. Network industries in the information sector
9. New business models: peer production and free goods offer
10. Regulation of the information sector
11. The radio and television industry in the digital age
12. Digital convergence: TV, internet, telephony
Slides e video:
Le slides e i video postati su Moodle costituiscono la base per studiare la materia. Ciascuna serie di slides è costruita a partire da uno dei testi seguenti, cui si rinvia per approfondimenti e chiarimenti
Testi di esame e di consultazione:
C. Shapiro e H.R. Varian, Information Rules. Le regole dell'economia dell'informazione, Etas, Milano 1999, capp. 1-7 e 10. - Ulteriore materiale bibliografico (oltre che le slides utilizzate a lezione) sarà indicato e/o distribuito nel corso delle lezioni. Testi consigliati per la consultazione - H.R. Varian, J. Farrell e C. Shapiro, Introduzione all'economia dell'informazione, Etas, Milano 2005. - O. Shy, The Economics of Network Industries, Cambridge : Cambridge University Press, 2001. - F. Léveque e Y. Ménière (2004), The Economics of Patents and Copyrights. Disponibile on-line all'URL: http://www.cerna.ensmp.fr/Documents/FL-YM-eBookIP.pdf - Y. Benkler, La ricchezza della rete, Università Bocconi Editore, Milano 2007. - Ch. Anderson, Gratis, Rizzoli, Milano 2009.
Slides and videos:
The slides and videos posted on Moodle form the basis for studying the subject. Each series of slides is constructed from one of the following texts, to which we refer you for further details and clarifications.
Examination and consultation texts:
C. Shapiro and H.R. Varian, Information rules : a strategic guide to the network economy, Boston, Mass. : Harvard Business School Press, 1999., chapters 1-7 and 10. - Further bibliographic material (as well as the slides used in the lessons) will be indicated and/or distributed during the lessons. Recommended reference texts - H.R. Varian, J. Farrell and C. Shapiro, The economics of information technology : an introduction, Cambridge : Cambridge University Press, 2004. - O. Shy, The Economics of Network Industries, Cambridge : Cambridge University Press, 2001. - F. Léveque and Y. Ménière (2004), The Economics of Patents and Copyrights. Available online at the URL: http://www.cerna.ensmp.fr/Documents/FL-YM-eBookIP.pdf - Y. Benkler, The wealth of networks : how social production transforms markets and freedom, New Haven, Conn. ; London : Yale University Press, 2006. - Ch. Anderson, Free : the future of a radical price, New York : Hyperion, c2009.
.
Non ci sono differenze tra frequentanti e non frequentanti. La pagina moodle contiene slides, dispense, esercizi ecc. e mette chiunque in grado di seguire il corso.
Tuttavia è consentito sostituire le prove indicate al punto precedente con un semplice esame scritto e orale basato sullo studio del materiale didattico postato su Moodle e della bibliografia sopra indicata.
There are no differences between attending and non-attending. The moodle page contains slides and videos of the lessons and handouts, exercises, etc. and puts everyone in a position to follow the course either in streaming or later.
However, it is permitted to replace the tests indicated in the previous point with a simple oral examination based on the study of the teaching material posted on Moodle and the bibliography indicated above.
Un progetto individuale su tema assegnato dal docente, più due test di verifica dell'apprendimento, uno a metà corso e uno alla fine, saranno oggetto di valutazione. La prova finale non consiste in un'interrogazione, ma in una breve discussione dei lavori consegnati, seguita dall'attribuzione del voto.
Two short essays or projects on topics assigned by the teacher, one in the middle of the course and one at the end, plus two sets of lesson summaries, will be delivered and evaluated. The final test does not consist of questioning, but of a brief discussion of the papers delivered, followed by the awarding of the grade.