Progettazione e Sviluppo di Prodotti e Servizi e Analisi Strategica si compone di 2 moduli integrati e complementari:
Design and Development of Products and Services and Strategic Analysis consists of 2 integrated and complementary modules:
The Smart Products and Services Design and Development Module aims to provide students with an operational approach to design. In particular, the student at the end of the course: (i) knowing the design process and its phases; (ii) knowing methods, techniques and tools used for the design and development of Data Driven products/services; (iii) Knowing the perception model and the relationship between designer-user, Bad Design and Affordance;
The Data Driven Strategic Analysis Module teaches how to apply new tools, methodologies and strategic logic; makes extensive use of cases and involves external experts. In particular, it aims to develop strategic foresight capabilities.
Le modalità di verifica delle conoscenze sarrano:
The methods of verification of knowledge sarrano:.
L'insegnamento mira a fornire agli studenti un approccio operativo alla progettazione. Viene invertito il processo di sviluppo e spostato sulla ricerca di fonti e dati utili a testare le ipotesi in modalità data-driven. In particolare, lo studente alla fine del corso imparerà a:
The teaching aims to provide students with an operational approach to design. The development process is reversed and shifted to the search for sources and data useful for testing hypotheses in data-driven mode. In particular, the student at the end of the course will learn to:
Le modalità di verifica delle conoscenze sono:
The modalities of knowledge verification are:
Durante il corso lo studente svilupperà i seguenti comportamenti:
During the course the student will develop the following behaviors:
Le modalità di verifica dei comportamenti sono:
The methods of verification of behaviours are:
Il corso cerca di dare una rappresentazione a 360° dello sviluppo di un nuovo sistema/prodotto in modo da consentire agli studenti di comprendere come strutturare l'organizzazione più adatta a realizzare quel dato prodotto e sfruttare l'opportunità di business individuata. Per questa ragione, il corso mette a fattor comune le nozioni trattate da altri corsi come ad esempio:
The course seeks to give a 360-odd representation of the development of a new system/product in order to allow students to understand how to structure the most suitable organization to realize that given product and take advantage of the identified business opportunity. For this reason, the course brings together the concepts covered by other courses such as:
Modulo 1) Exploit - Data Driven Project Management
Argomento 1 - Trasformazione digitale verso le Data-Driven Organization
Argomento 2 - Servitization e Produttizazione
Argomento 3 - Modello di un prodotto/servizio
Argomento 4 - Progettazione e sviluppo di un nuovo prodotto: le motivazioni, le fasi, strumenti e documenti utilizzati
Argomento 5 - Gli strumenti e i metodi del Data Driven Project Managment
Modulo 2) Explore - Data Driven Opportunitity Identification
Argomento 6 - Nuovi temi strategici: sorprese e bias cognitivi, incertezza e rischio in ambito strategico
Argomento 7 - I framework di contesto: VUCA, Ansoff, Cynefyn
Argomento 8 - Strategic foresight: the mindset
Argomento 9 - Strategic Foresight: futuri probabili - Scanning, driving forces, megatrends
Argomento 10 - Strategic Foresight: futuri possibili - costruzione di scenari
Argomento 11 - Strategic Foresight: futuri preferiti - visione strategica e applicazioni
Argomento 12 - Analisi delle Opportunità Data Driven e Tecniche di Analisi delle Opportuinità
Argomento 13 - Lo Studio di Fattibilità
Modulo 3) Explore - Data Driven Design
Argomento 14 - Brevetti
Argomento 15 - Pretotyping
Argomento 16 - Quality Function Deployment (QFD)
Argomento 17 - Diagramma di Tanaka
Modulo 4) Exploit - Data Driven Design
Argomento 18 - Concept Screening per la scelta del Concept di prodotto
Argomento 19 - Concept Scoring per la scelta del Concept di prodotto
Argomento 20 - Analsisi Funzionale
Argomento 21 - Axiomatic Desgin
Argomento 22 - Tecniche Euristiche di Progettazione
Argomento 23 - Il modello di percezione e la relazione tra designer-utente
Modulo 5) Exploit - Data Driven Risk & Failure Analysis
Argomento 24 - Failure Analysis
Argomento 25 - Fault Tree Analysis (FTA) per la Failure Analysis
Argomento 26 - Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) per la Failure Analysis
Argomento 27 - House of Reliability
Modulo 6) Explore-Exploit - Il framework ambidestro
Arogmento 28 - Who's who
Argomento 29 - Nuovo Strategy Toolbox: verranno illustrati una serie di tool, sviluppati negli ultimi anni
Argomento 30 - Nuovo Strategy Toolbox: verranno illustrati una serie di tool, sviluppati negli ultimi anni
Argomento 31 - Framework explore-exploit di Osterwalder
Argomento 32 - Framework explore-exploit di Osterwalder
Module 1) Exploit - Data Driven Project Management
Topic 1 - Digital Transformation to Data-Driven Organizations
Topic 2 - Servitization and Production
Topic 3 - Product/Service Model
Topic 4 - Design and development of a new product: the motivations, phases, tools and documents used
Topic 5 - Data Driven Project Management tools and methods
Module 2) Explore - Data Driven Opportunitity Identification
Topic 6 - New strategic themes: cognitive surprises and biases, uncertainty and risk in the strategic field
Topic 7 - Context frameworks: VUCA, Ansoff, Cynefyn
Topic 8 - Strategic foresight: the mindset
Topic 9 - Strategic Foresight: probable futures - Scanning, driving forces, megatrends
Topic 10 - Strategic Foresight: possible futures - scenario building
Topic 11 - Strategic Foresight: future favorites - strategic vision and applications
Topic 12 - Data Driven Opportunities Analysis and Opportunity Analysis Techniques
Topic 13 - The Feasibility Study
Module 3) Explore - Data Driven Design
Topic 14 - Patents
Topic 15 - Pretotyping
Topic 16 - Quality Function Deployment (QFD)
Topic 17 - Tanaka Diagram
Module 4) Exploit - Data Driven Design
Topic 18 - Concept Screening for the choice of the Product Concept
Topic 19 - Concept Scoring for Product Concept Selection
Topic 20 - Functional analsisi
Topic 21 - Axiomatic Desgin
Topic 22 - Heuristic Design Techniques
Topic 23 - The perception model and the relationship between designer-user
Module 5) Exploit - Data Driven Risk & Failure Analysis
Topic 24 - Failure Analysis
Topic 25 - Fault Tree Analysis (FTA) for Failure Analysis
Topic 26 - Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) for Failure Analysis
Topic 27 - House of Reliability
Module 6) Explore-Exploit - The ambidextrous framework
Topic 28 - Who’s who
Topic 29 - Nuovo Strategy Toolbox: verranno illustrati una serie di tool, sviluppato negli ultimi anni
Topic 30 - New Strategy Toolbox: will be illustrated a series of tools, developed in recent years
Topic 31 - Framework explore-exploit by Osterwalder
Topic 32 - Framework explore-exploit by Osterwalder
I docenti utilizzano una bibliografia estesa, consituita da alcuni testi riferimento, articoli scientifici e video.
Alcuni testi di riferimento sono i seguenti:
Modulo Progettazione/Sviluppo Prodotti e Servizi Smart:
Modulo Analisi Strategica Data driven:
Video, casi e altro materiale saranno forniti dai docenti del corso.
L'esame si compone delle seguenti parti:
Pesi attribuiti alle parti di esame di cui sopra:
Project Work
Il Project Work ha l’obiettivo di fare crescere le competenze hard e soft degli studenti che si stanno per affacciare al mondo del lavoro, affiancando ad un’attività progettuale di tipo capstone (trasversale a più insegnamenti) che coinvolge le imprese l’erogazione online di contenuti complementari e aggiuntivi alla didattica frontale del Corso di Studi.
I gruppi dovranno progettare un nuovo prodotto, servizio e/o processo all’interno di un contesto aziendale. Il PW include anche lo sviluppo di scenari e l’analisi del portfolio explore exploit della
realtà in cui il nuovo prodotto, servizio e/o processo sarà inserito.
I gruppi si interfacceranno con i tutor aziendali delle aziende partner del Corso. Inoltre, ogni gruppo avrà un tutor universitario per in grado di fornire supporto durante il project work. Un gruppo potrà chiedere 2 ore al mese di ricevimento al tutor universitario assegnato.
Il PW prevede 2 consegne (1 per ogni semestre).
Alla plenaria di presentazione e discussione dei PW parteciperanno anche le aziende partner e ciascun gruppo riceverà un attestato di partecipazione.
The examination consists of the following parts:
Project Work to be held in a group of 3-5 students, on topics defined with the partner companies of the Course with final discussion, in the presence of customer companies;
Written test on functional analysis of a given object and system design of a new product/service/process and individual discussion
Weights attributed to the above parts of examination:
Project work (including group discussion): 0.50
Written test: 0.30
Individual part (assignment strategic analysis + classroom participation): 0.20
Project Work
The Project Work aims to grow the hard and soft skills of students who are about to enter the world of work, alongside a project activity type Capstone (cross-curricular) involving companies the online provision of complementary and additional content to the frontal teaching of the Degree Course.
Groups must design a new product, service and/or process within a business context. PW also includes scenario development and portfolio analysis explore exploits of the
reality where the new product, service and/or process will be inserted.
The groups will interact with the corporate tutors of the partner companies of the course. In addition, each group will have a university tutor to provide support during project work. A group may request 2 hours per month of reception from the assigned university tutor.
The PW provides for 2 deliveries (1 for each semester).
Partner companies will also participate in the PW presentation and discussion plenary and each group will receive a certificate of participation.
I project work sono svolti in partnership con alcune imprese, che offrono stage/tirocini al termine del percorso.
Il gruppo di ricerca B4DS seleziona ogni anni proposte di tesi in azienda, su temi di frontiera.
Project works are carried out in partnership with some companies, which offer internships/ internships at the end of the course.
Every year, the B4DS research group selects thesis proposals in the company, on frontier topics.
In questo a.a. si svolgerà SMART INNOVATION: the capstone project - Progetto di didattica innovativa.