View syllabus
ADVANCED BUSINESS ENGLISH
GIULIANA REGNOLI
Academic year2023/24
CourseMANAGEMENT ENGINEERING
Code1952Z
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageEnglish

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
ADVANCED BUSINESS ENGLISHNNLEZIONI60
GIULIANA REGNOLI unimap
NICOLETTA SIMI unimap
GIANMARCO VIGNOZZI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il corso è strutturato in tre moduli. Il primo modulo (dott.ssa Regnoli) approfondirà la conoscenza della scrittura accademica, con particolare riferimento ai temi inerenti al corso di studio. Verranno discussi e analizzati diversi generi di scrittura, dagli abstract e dalle introduzioni alle e-mail e ai business memo nonché diverse tecniche di scrittura e di retorica, inclusi aspetti stilistici e formali del testo scritto. Alla fine del corso, gli studenti saranno in grado di riconoscere i generi di scrittura accademica e migliorare le proprie abilità di scrittura accademica.     

Il secondo modulo (dott.ssa Simi) mirerà a fornire allo studente gli strumenti necessari per una corretta trattazione e interpretazione di testi specialistici, acquisendone il vocabolario di base e le funzioni comunicative. Durante il corso saranno presi in esame testi di ambito socio-economico, finanziario e aziendale.

Il terzo modulo (dott. Vignozzi) si concentrerà sull’inglese parlato approfondendo in particolare il linguaggio del marketing internazionale applicato alla descrizione e al lancio di un prodotto sul mercato. Le lezioni avranno un carattere pratico/seminariale e saranno mirate all’apprendimento e alla pratica d’uso degli strumenti lessicali e delle strutture frasali più ricorrenti in questo ambito della business communication. Alla fine del modulo, gli studenti frequentanti presenteranno, in gruppo, i lavori su product launch svolti durante le lezioni.

Il corso prevede il raggiungimento del livello B2 del Quadro Comune Europeo di conoscenza della lingua. A questo fine, gli studenti sono invitati a seguire i corsi di lingua strumentale organizzati dal CLI.

Knowledge

The course is structured in three modules. Module I (Dr. Regnoli) is designed to deepen students’ knowledge of and skills in academic and business writing, i.e., in conducting and organising advanced research, in identifying and evaluating sources as well as in summarising and discussing positions. We will zoom in on different genres, i.e., from abstracts and introductions to e-mails and memos, as well as on different writing techniques including stylistic questions and formal aspects. By the end of this module, students will be able to evaluate and discuss the structure of different texts and apply this knowledge to their own writings.

Module II (Dr. Simi) aims at consolidating the student’s ability to use the terminology and communicative tools of specialised language, especially economic and business English, but also legal and technical English. The student will have developed both oral and written communication skills. Lastly, he/she will be able to read, understand, analyse and discuss written texts of specialised areas taken from newspapers focusing on international business, finance, economic and political news (The Economist, The Guardian) or from BBC news (Business section).       

The third module (Dr. Vignozzi) will focus on spoken English, with a particular emphasis on the language of international marketing applied to the description and launch of a product in the market. The lessons will have a practical/seminar format and will be aimed at learning and practicing the lexical tools and sentence structures most commonly used in this area of business communication. At the end of the module, attending students will present, in groups, the product launch projects conducted during the lessons.

This course presupposes the achievement/consolidation of the B2 level of the Common European Framework of Reference (CEFR) for languages. To this end, students are encouraged to attend the language classes organised by the Linguistic Centre.

Modalità di verifica delle conoscenze

Per gli studenti frequentanti (frequenza del 60% delle lezioni), sono previste due prove in itinere e una presentazione orale di gruppo (in inglese).

Per gli studenti non frequentanti, è previsto un esame scritto finale (durata 1, 30h) e un esame orale sui contenuti del corso. La prova scritta conterrà anche esercizi sulla grammatica inglese di livello B2.

Assessment criteria of knowledge

For attending students (with a 60% attendance rate), two mid-term exams and a group oral presentation (in English) are scheduled.

For non-attending students, there will be a final written exam (lasting 1.5 hours) and an oral exam on the course content. The written test will also include exercises on English grammar at a B2 level.

Capacità

Il corso valuterà l'apprendimento combinato delle abilità di ascolto, parlato, lettura e scrittura con particolare riguardo alla terminologia specialistica del business English.

Skills

The course will assess the four foundational skills of language learning, i.e., reading, writing, speaking and listening with a special focus on specialised business English.

Modalità di verifica delle capacità

Per gli studenti frequentanti (frequenza del 60% delle lezioni) sono previste due prove in itinere e una presentazione orale di gruppo (in inglese).

Per gli studenti non frequentanti, è previsto un esame scritto finale (durata 1, 30h) e un esame orale sui contenuti del corso. La prova scritta conterrà anche esercizi sulla grammatica inglese di livello B2.

Assessment criteria of skills

For attending students (with a 60% attendance rate), two mid-term exams and a group oral presentation (in English) are scheduled.

For non-attending students, there will be a final written exam (lasting 1.5 hours) and an oral exam on the course content. The written test will also include exercises on English grammar at a B2 level.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenza della lingua parti al livello B1+. Il livello verrà accertato tramite l'Oxford Online Placement Test durante la seconda lezione del corso.

Prerequisites

Knowledge of the language at a B1+ level (to be assessed in the second lesson through the Oxford Online Placement Test)

Indicazioni metodologiche

Le attività di insegnamento saranno suddivise in lezioni frontali e lezioni laboratoriali/workshop. Il principale metodo didattico adottato sarà l'activity-based learning. La frequenza, anche se non obbligatoria, è vivamente consigliata.

Teaching methods

The course is structured as a series of frontal lectures and workshops. The instructors will adopt the activity-based teaching method. Attendance is not compulsory, but it is highly recommended.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il primo modulo (dott.ssa Regnoli) si concentrerà sulla scrittura accademica e sui generi specialistici del business writing. Gli studenti approfondiranno lo studio delle strategie discorsive e retoriche del discorso accademico e saranno in grado di comporre testi autentici in lingua inglese.

Il secondo modulo (dott.ssa Simi) il corso si concentrerà sull’analisi di testi ricchi di linguaggio specialistico e sulla loro comprensione, con l’obiettivo di acquisire sia conoscenza delle strutture morfosintattiche della lingua inglese che il lessico e le funzioni comunicative del linguaggio specialistico.   

Il terzo modulo (dott. Vignozzi) si concentrerà sull’inglese parlato approfondendo in particolare il linguaggio del marketing internazionale applicato alla descrizione e al lancio di un prodotto sul mercato. Alla fine del modulo, gli studenti frequentanti presenteranno, in gruppo, i lavori su product launch svolti durante le lezioni.

Syllabus

Module I (Dr. Regnoli) focuses on academic and business writing. Students will be introduced to different rhetorical strategies in academic and business discourse. In doing so, they will learn how to compose texts and the individual steps involved in both forms of writing, from getting started to the final product.            

Module II (Dr. Simi) will center its attention on the analysis of specialized texts and their comprehension. The objective is twofold: to gain insights into the morphosyntactic structure of written and spoken English and to acquire the necessary specialized vocabulary along with its communicative functions.

The third module (Dr. Vignozzi) will focus on spoken English, with a particular emphasis on the language of international marketing applied to the description and launch of a product in the market. At the end of the module, attending students will present, in groups, the product launch projects conducted during the lessons.

Bibliografia e materiale didattico

Modulo Dr. Regnoli - Dispensa docente (resa disponibile su moodle durante il corso)

  • Hyland, Ken. 2002. "Authority and Invisibility: Authorial Identity in Academic Writing". Journal of Pragmatics 34: 1091–1112.
  • Swales, John M. 1999. Genre analysis. English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 137–166; 179–181; 187–189.
  • Swales, John M. & Christine B. Feak. 2001. Academic writing for graduate students: Essential tasks and skills. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, 7–32; 155–159.

Modulo Dr Simi - Dispensa docente (resa disponibile su moodle durante il corso)

  • Mascull, Bill. 2017. Business Vocabulary in Use - Intermediate. Cambridge: Cambridge University Press.

Modulo Dr. Vignozzi - Dispensa docente (resa disponibile su moodle durante il corso)

  • Mascull, Bill. 2023. Business Vocabulary in Use - Advanced. Cambridge: Cambridge University Press.

Grammatica Inglese di riferimento: Murphy, Raymond. 2019. English Grammar in Use (5th edition). Cambridge: Cambridge University Press.

 

Bibliography

 

  • Hyland, Ken. 2002. "Authority and Invisibility: Authorial Identity in Academic Writing". Journal of Pragmatics 34: 1091–1112.
  • Mascull, Bill. 2017. Business Vocabulary in Use - Intermediate. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Mascull, Bill. 2023. Business Vocabulary in Use - Advanced. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Swales, John M. 1999. Genre analysis. English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 137–166; 179–181; 187–189.
  • Swales, John M. & Christine B. Feak. 2001. Academic writing for graduate students: Essential tasks and skills. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, 7–32; 155–159.

English grammar reference: Murphy, Raymond. 2019. English Grammar in Use (5th edition). Cambridge: Cambridge University Press.

Modalità d'esame

Per gli studenti frequentanti (frequenza del 60% delle lezioni) sono previste due prove in itinere e una presentazione orale di gruppo (in inglese).

Per gli studenti non frequentanti, è previsto un esame scritto finale (durata 1, 30h) e un esame orale sui contenuti del corso. La prova scritta conterrà anche esercizi sulla grammatica inglese di livello B2.

Assessment methods

For attending students (with a 60% attendance rate), two mid-term exams and a group oral presentation (in English) are scheduled. 

For non-attending students, there will be a final written exam (lasting 1.5 hours) and an oral exam on the course content. The written test will also include exercises on English grammar at a B2 level.

Updated: 19/09/2023 12:36