Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
METODI E STRUMENTI PER LA FORMAZIONE A DISTANZA | INF/01 | LEZIONI | 42 |
|
acquisire conoscenze teoriche e procedurali interconnesse nell'ambito dell'e-learning, funzionali alla progettazione didattica:
Students enrolled in this course will have the opportunity to acquire interconnected theoretical and procedural knowledge in the field of e-learning design. Students will acquire knowledge about:
Learning Portfolio - vedi dettagli in Modalità d'esame
Learning Portfolio - see detailed description in Assessment Methods
Gli studenti e le studentesse iscritti in questo corso avranno l'opportunità di sviluppare competenze specifiche della progettazione didattica dell'e-learning:
monitorare i processi di apprendimento nella formazione a distanza.
Students enrolled in this course will have the opportunity to develop specific skills in the instructional design of e-learning courses:
monitor learning processes in distance learning.
Learning Portfolio - vedi dettagli in Modalità d'esame
Learning Portfolio - see detailed description in Assessment Methods
Le attività di apprendimento del corso favoriscono il miglioramento continuo delle seguenti competenze personali, sociali e dell'imparare ad imparare:
The learning activities of the course favor the continuous improvement of the following personal, social and learning skills:
Learning Portfolio - vedi dettagli in Modalità d'esame
Learning Portfolio - see detailed description in Assessment Methods
Il corso si svolge in modalità e-learning e fa uso di diverse piattaforme in rete. Gli studenti e le studentesse iscritti dovrebbero, perciò:
The course takes place in e-learning mode and makes use of different platforms on the net. Enrolled students should, therefore be:
Il corso si svolge in modalità e-learning, con 2 incontri settimanali in videoconferenza e attività pratiche settimanali da svolgersi in modalità asincrona utilizzando le piattaforme Moodle, Padlet, Kahoot e H5P. Tutte le attività pratiche sono completate da attività riflessiva/valutativa individuale, o in gruppo, in chiave di valutazione formativa.
La partecipazione alle lezioni è fortemente consigliata. In caso di assenza, le attività pratiche svolte durante la lezione dovranno essere realizzate in modalità asincrona.
The course takes place in e-learning mode, with 2 weekly meetings in videoconference and weekly practical activities to be carried out in asynchronous mode using Moodle, Padlet, Kahoot and H5P platforms. All practical activities are completed by individual or group reflective activities, in terms of formative evaluation.
Participation in lessons is strongly recommended. In case of absence, the practical activities carried out during the lesson must be carried out asynchronously.
Il corso non prevede un testo unico.
Ogni 15 giorni sarà proposto come approfondimento un articolo scientifico recente o uno studio di caso connesso alla lezione.
Per l'acquisizione di competenze operative che riguardano l'uso degli strumenti indicati, saranno utilizzati i tutorial ufficiali e dimostrazioni video in diretta:
Moodle: https://docs.moodle.org/400/en/Main_page
Kahoot: https://kahoot.com/edu-library/#admin-videos
Padlet: https://padlet.help/l/en/get-started
H5P: https://h5p.org/documentation
Khan academy: https://it.khanacademy.org/
YouTube: https://support.google.com/youtube/?hl=it#topic=9257498
Zoom: https://learn-zoom.us/show-me
Google Meet: https://support.google.com/meet/?hl=it#topic=7306097
Microsoft Teams: https://support.microsoft.com/it-it/office/riunioni-1f8862a1-48f2-4869-863d-564123343d38
The course does not adopt a full book.
Every 15 days a scientific article or a case study related to the lesson will be proposed as in-depth study.
Some of the contents of the course will be produced collaboratively and validated by the teacher as sources. For the acquisition of operational skills concerning the use of the tools indicated, official tutorials and live video demonstrations will be used:
Moodle: https://docs.moodle.org/400/en/Main_page
Kahoot: https://kahoot.com/edu-library/#admin-videos
Padlet: https://padlet.help/l/en/get-started
H5P: https://h5p.org/documentation
Khan academy: https://it.khanacademy.org/
YouTube: https://support.google.com/youtube/?hl=it#topic=9257498
Zoom: https://learn-zoom.us/show-me
Google Meet: https://support.google.com/meet/?hl=it#topic=7306097
Microsoft Teams: https://support.microsoft.com/it-it/office/riunioni-1f8862a1-48f2-4869-863d-564123343d38
Il programma per i non frequentanti è lo stesso di quello per i frequentanti.
I non frequentanti dovranno, inoltre, consultare la registrazione delle parti teoriche delle lezioni in videoconferenza e aggiungere al proprio portfolio attività simili a quelle svolte dai partecipanti durante la lezione.
The program for non-attending students is the same as for attending students.
Non-attending students must consult the recording of the lessons and add to their portfolio all the activities similar to those carried out by the participants during the lesson.
Il corso adotta come metodo di valutazione il Learning Portfolio, che consiste in un approccio di valutazione continuo, che comprende una serie di attività brevi di valutazione formativa (autovalutazione, interosservazione collegiale, valutazione tra pari), con l'obiettivo di favorire il progressivo miglioramento dei risultati raggiunti.
Le attività di valutazione in itinere hanno il duplo scopo di: "Imparare a valutare" e "Imparare a valutarsi".
Il punteggio finale è attribuito alle 5 attività svolte in itinere che compongono il Portfolio, in sede di discussione orale sui risultati raggiunti. Adotta i seguenti criteri: pertinenza, correttezza, completezza. La somma di questi punteggi contribuisce al 50% del voto finale.
Nella discussione orale, lo studente presenterà inoltre l’analisi valutativa di 2 elaborati a scelta secondo i seguenti criteri: pertinenza, acuità descrittiva, motivazione della scelta, mappatura verso le competenze acquisite, coerenza e presentazione di evidenze.
Griglia riassuntiva dell’attribuzione del voto finale:
a) Attività del portfolio (5 attività), criteri:
pertinenza - 1
correttezza - 1
completezza - 1
b) Discussione: Analisi valutativa di elaborato a scelta 1 (proprio elaborato), criteri:
pertinenza - 1
accuratezza della descrizione - 3
motivazione della scelta - 3
argomentazione sulle competenze apprese - 3
c) Discussione: Analisi valutativa di elaborato a scelta (elaborato prodotto da pari), criteri:
pertinenza - 1
esplicitazione di criteri - 2
argomentazione sule evidenze - 2
The course adopts the Learning Portfolio as an evaluation method, which consists of a continuous evaluation approach. It includes a series of short formative evaluation activities (self-evaluation, collegial interobservation, peer evaluation), with the aim of promoting the progressive improvement of the results achieved.
The ongoing evaluation activities have the dual purpose of: "Learning to evaluate" and "Learning through self-evaluation".
The final score is assigned to the mandatory activities connected with the Portfolio, during the oral discussion on the results achieved. It adopts the following criteria: relevance, correctness, completeness. The sum of these scores contributes to 50% of the final grade.
In the oral discussion, the student will also present the evaluation analysis of 2 products of their choice according to the following criteria: relevance, descriptive acuity, motivation of the choice, mapping towards the acquired skills, consistency and presentation of evidence.
a) Learning Portfolio (5 activities), criteria:
relevance - 1
correctness - 1
completeness - 1
b) Discussion: Evaluation analysis of a product of your choice (own paper), criteria:
relevance - 1
description - 3
reasoning about the choice - 3
mapping of competences - 3
c) Discussion: Evaluation analysis of a product of your choice (produced by peers)
relevance - 1
explanation of criteria - 2
Discussion about evidence - 2