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CONTEMPORARY ENGLISH LITERATURE
FAUSTO CIOMPI
Academic year2023/24
CourseEURO-AMERICAN LANGUAGES, LITERATURES AND PHILOLOGIES
Code1102L
Credits9
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
LETTERATURA INGLESE CONTEMPORANEAL-LIN/10LEZIONI54
FAUSTO CIOMPI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso, lo studente avrà acquisito una conoscenza generale della letteratura britannica e irlandese contemporanea ed una conoscenza specifica della poesia, della narrativa e del teatro inglese dal modernismo alla contemporaneità per quanto attiene ai temi della trascendenza e della secolarizzazione.

 

Knowledge

The student who completes this course will acquire a general knowledge of contemporary British and Irish literature and a specific knowledge of literary texts dealing with transcendence and secularization.

 

 

 

Modalità di verifica delle conoscenze

 È prevista la verifica finale delle conoscenze tramite un colloquio, che accerterà in particolare le capacità dello studente di riferire ed elaborare informazioni, interpretare testi, argomentare le proprie posizioni critiche, istituire confronti e connessioni fra testi e problematiche culturali e letterarie.

 

 

Assessment criteria of knowledge

 Students will participate in seminars, which will contribute to the assessment of their skills and competences. 

The final oral exam will assess the student's argumentative skills and ability in discussing the critical issues analysed during the course and the seminars.

 

Capacità

 Nel corso dei seminari, lo studente, assistito nella scelta dei materiali, sarà in grado di esporre e comparare differenti interpretazioni critiche dei testi letterari presi in esame.

Durante la verifica finale, lo studente sarà in grado di stabilire connessioni fra testi e problematiche culturali di sfondo, analizzare le singole opere, istituire confronti, riferire i punti di vista interpretativi dedotti dal materiale critico proposto e integrarli con contributi personali.

 

Skills

 During the seminars, the student will discuss, compare and analyse the critical issues that emerge from literary, critical and theoretical texts. During the final exam, the student will demonstrate his/her familiarity with contemporary critical, theoretical and literary texts and will integrate his/her readings with personal contributions. 

   

Modalità di verifica delle capacità

 La verifica finale consisterà in un colloquio in italiano o, a scelta dello studente, in inglese.

 

 

 

Assessment criteria of skills

An oral examination, either in Italian or in English according to the student's choice, will be the final assessment tool. Students will demonstrate their familiarity with the literary and cultural notions addressed during the course and will be able to apply previous feedback during the final exam.

 

 

Comportamenti

Lo studente affinerà le proprie capacità espositive nell'ambito delle attività seminariali e/o durante la verifica finale; svilupperà capacità di raffronto e valutazione di prospettive ermeneutiche concorrenti; opererà collegamenti fra opere di natura letteraria e teorica, contestualizzando le interpretazioni testuali entro il quadro culturale di riferimento.

 

Behaviors

 The student will demonstrate his/her argumentative and critical skills during the seminars and the final exam; he/she will be able to compare and discuss different interpretive perspectives and connect literary, cultural and theoretical issues with the cultural background.

 

Modalità di verifica dei comportamenti

La prova finale sarà valutata in base all’appropriatezza dei riferimenti e alla cogenza dell'argomentazione.

 

Assessment criteria of behaviors

 The main assessment criteria will be the clarity, exactness and effectiveness of argumentation.

   

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Non sono previsti prerequisiti specifici, se non le conoscenze di base riguardo alla cultura letteraria britannica e irlandese.

Prerequisites

No specific prerequisites are required other than the fundamentals of English literary culture. 

 

Indicazioni metodologiche

L'attività didattica prevede lezioni frontali e seminari.

 

 

Teaching methods

Lecture. Seminar. 

 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

 TITOLO DEL CORSO: The God Elusion: trascendenza e secolarizzazione

 Il corso verte su alcune strategie di significazione della letteratura modernista e contemporanea, che tematizzano concetti quali trascendenza, spiritualità, ateismo, neo-paganesimo, secolarizzazione.

Syllabus

COURSE TITLE: The God Elusion: Transcendence and Secularization

The course focuses on literature dealing with transcendence, secularization, atheism and neo-paganism as they are explored in the modern and postmodern context.

 

Bibliografia e materiale didattico

Testi primari

 Poesia

T.S. Eliot, Prufrock, Gerontion, The Waste Land, The Hollow Men, Ash-Wednesday, Animula, The Song of Simeon,  Journey of the Magi, Marina, Four Quartets.

W.B. Yeats, The Second Coming

Philip Larkin, Church Going

Ted Hughes, Crow’s Song about God, The Bee God

Sylvia Plath, Daddy

Geoffrey Hill, Genesis, To the (Supposed) Patron

Derek Mahon, A Disused Shed in Co. Wexford

 

Narrativa

D.H. Lawrence, The Man who Died

Salman Rushdie, The Satanic Verses 

Jeanette Winterson, Frankissstein: A Love Story

 

Teatro

Tom Stoppard, The Hard Problem

 

Musica

The Rolling Stones, Sympathy for the Devil

 

Testi secondari

 Talal Asad, “Ethnography, Literature, and Politics: Some Readings and Uses of Salman Rushdie's The Satanic Verses”, in Cultural anthropology, vol.5, no. 3, 1990, pp.239-269.

Fausto Ciompi, “Derek Mahon, A Disused Shed in Co. Wexford: memoria e paesologia”, in Echo. Rivista interdisciplinare di comunicazione, 5, 2023, pp. 38-48. https://ojs.cimedoc.uniba.it/index.php/eco/issue/view/177/showToc

Fausto Ciompi, “‘The Future of Humans in a Post-Human World’: Frankissstein by Jeanette Winterson”, Between, 12, 24, 2022, pp. 165-182, https://ojs.unica.it/index.php/between/article/view/5161 

Fausto Ciompi, “Geoffrey Hill: le disavventure della modernità”, in La lirica moderna. Momenti, protagonisti, interpretazioni, a cura di Furio Brugnolo e Rachele Fassanelli, Padova, Esedra, 2012, pp. 393-412.

Fausto Ciompi, Mondo e dizione. La poesia in Gran Bretagna e Irlanda dal 1945 a oggi, Pisa, ETS, 2007, pp. 60-76, 101-128, 143-163.

Fausto Ciompi, Il sangue e l'inchiostro. Una biografia intellettuale di T.S. Eliot, Roma, Carocci, 2024.

Richard Dawkins, The God Delusion, London, Bentam Press, 2006 [chapter 1].

Seamus Deane, "The Second Coming: Coming Second; Coming in a Second", in Irish University Review, Vol. 22, No. 1, 1992, pp. 92-100. https://www.jstor.org/stable/i25484457 [OPPURE, IN ALTERNATIVA,  Paul D. Deane, "Metaphors of Center and Periphery in Yeats' The Second Coming", in Journal of Pragmatics, 1995, 24, 6, pp. 627-42].

Terry Eagleton, “Lunging, Flailing, Mispunching” [A review of R. Dawkins’s The God Delusion], in The London Review of Books, vol. 28, no. 20, 19 October 2006, https://www.lrb.co.uk/the-paper/v28/n20/terry-eagleton/lunging-flailing-mispunching

John Fowles, “‘The Man Who Died’: A Commentary”, in Wormholes: Essays and Occasional Writings, London, Jonathan Cape, 1998, pp. 228-40 [O, in alternativa, Shirley Bricout, "Textual Tectonics in The Man Who Died by D. H. Lawrence", Journal of the Short Story in English, 79, 2022, pp. 205-20]

Jean-François Lyotard, “Lessons in Paganism”, in The Lyotard Reader, Oxford, Blackwell, 1989 [OPPURE, IN ALTERNATIVA, Jean Francois Lyotard in conversation with Jean-Loup Thébaud Just Gaming, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1985, p. 53 e Nota sul Paganism di A. Woodward in Internet Encyclopaedia of Philosophy: vedi pagina MOODLE del corso].

David Troupes, “Hughes and Religion”, in Terry Gifford (ed.), Ted Hughes in Context, Cambridge, Cambridge University Press, 2018, pp. 177-186.[OPPURE, IN ALTERNATIVA, David Troupes, "Ted Hughes and the Biological fall", in Religion & Literature, Spring-Summer 2018, Vol. 50, No. 1/2,  (Spring-Summer 2018), pp. 153-176.

Alexis Soloski, "Always Tackling The Hard problem", The New York Times, 21 October 2018, p.4.

  

Tutti i testi, letterari e critici, saranno consultabili in forma elettronica sulla piattaforma Moodle o SBA Unipi, o, in forma cartacea, presso la Biblioteca di Anglistica.

Bibliography

Poems

T.S. Eliot, Prufrock, Gerontion, The Waste Land, The Hollow Men, Ash-Wednesday, Animula, The Song of Simeon, The Journey of the Magi, Marina, The Four Quartets.

W.B. Yeats, The Second Comingp

Philip Larkin, Church Going

Ted Hughes, Crow’s Song about God, The Bee God

Sylvia Plath, Daddy

Geoffrey Hill, Genesis, To the (Supposed) Patron

Derek Mahon, A Disused Shed in Co. Wexford

 

Fiction

D.H. Lawrence, The Man who Died

Salman Rushdie, The Satanic Verses 

Jeanette Winterson, Frankissstein: A Love Story

 

Theatre

Tom Stoppard, The Hard Problem

 

Music

The Rolling Stones, Sympathy for the Devil

 

Essays

Talal Asad, “Ethnography, Literature, and Politics: Some Readings and Uses of Salman Rushdie's The Satanic Verses”, in Cultural anthropology, vol.5, no. 3, 1990, pp.239-269

Fausto Ciompi, “Derek Mahon, A Disused Shed in Co. Wexford: memoria e paesologia”, in Echo. Rivista interdisciplinare di comunicazione, 5, 2023, pp. 38-48. https://ojs.cimedoc.uniba.it/index.php/eco/issue/view/177/showToc

Fausto Ciompi, “‘The Future of Humans in a Post-Human World’: Frankissstein by Jeanette Winterson”, Between, 12, 24, 2022, pp. 165-182, https://ojs.unica.it/index.php/between/article/view/5161 

Fausto Ciompi, “Geoffrey Hill: le disavventure della modernità”, in La lirica moderna. Momenti, protagonisti, interpretazioni, a cura di Furio Brugnolo e Rachele Fassanelli, Padova, Esedra, 2012, pp. 393-412.

Fausto Ciompi, Mondo e dizione. La poesia in Gran Bretagna e Irlanda dal 1945 a oggi, Pisa, ETS, 2007, pp. 60-76, 101-128, 143-163.

Fausto Ciompi, Il sangue e l'inchiostro. Una biografia intellettuale di T.S. Eliot, Roma, Carocci, 2024.

Richard Dawkins, The God Delusion, London, Bentam Press, 2006 [chapter 1].

Seamus Deane, "The Second Coming: Coming Second; Coming in a Second", in Irish University Review, Vol. 22, No. 1, 1992, pp. 92-100. https://www.jstor.org/stable/i25484457

Terry Eagleton, “Lunging, Flailing, Mispunching” [A review of R. Dawkins’s The God Delusion], in The London Review of Books, vol. 28, no. 20, 19 October 2006, https://www.lrb.co.uk/the-paper/v28/n20/terry-eagleton/lunging-flailing-mispunching

John Fowles, “‘The Man Who Died’: A Commentary”, in Wormholes: Essays and Occasional Writings, London, Jonathan Cape, 1998, pp. 228-40.

Jean-François Lyotard, “Lessons in Paganism”, in The Lyotard Reader, Oxford, Blackwell, 1989.

David Troupes, “Hughes and Religion”, in Terry Gifford (ed.), Ted Hughes in Context, Cambridge, Cambridge University Press, 2018, pp. 177-186.

Alexis Soloski,  “Always Tackling 'The Hard Problem'”, The New York Times, 21 October 2018, p.4

 

The literary texts must be read in English in any available authoritative edition (Penguin, Viking etc.). They will be available at biblioteca di Anglistica LM2, Via S. Maria 67.

 

 

Indicazioni per non frequentanti

 Gli studenti non frequentanti leggono anche Charles Taylor, “Disenchantment-Reenchantment”, in George L. Levine (ed.), The Joy of Secularism: 11 Essays for How We Live Now, Princeton, NJ: Princeton University Press, 2011, pp. 57-73.

 

 

 

 

 

 

Non-attending students info

Students who do not attend classes on a regular basis should also read Charles Taylor, “Disenchantment-Reenchantment”, in George L. Levine (ed.), The Joy of Secularism: 11 Essays for How We Live Now, Princeton, NJ: Princeton University Press, 2011, pp. 57-73.

 

 

Modalità d'esame

Colloquio finale in italiano, o, a scelta dello studente, in inglese.

 

 

Assessment methods

An oral exam to be taken either in English or in Italian according to the student's choice.

 

 

 

 

Note

Le lezioni si svolgeranno nel secondo semestre. Alcune lezioni si terranno in lingua inglese.

Commissione di esame: Fausto Ciompi, Biancamaria Rizzardi, Simona Beccone, Laura Giovannelli (supplente), Nicoletta Caputo (supplente), Marco Petrelli (supplente).

Il ricevimento studenti si terrà il giovedì dalle 10 alle 11.30, Via Santa Maria 67, Palazzo Scala, I piano. Negli stessi orari, si può accedere al ricevimento anche in via telematica. In entrambi i casi, occorre prenotare il ricevimento scrivendo una mail al docente: fausto.ciompi@unipi.it.

 

 

 

Notes

Some lessons will be in English. Teaching materials will be in either English or in Italian.  

Lecturer name and email address: Fausto Ciompi, fausto.ciompi@unipi.it

Office hours: Thursdays, 10.00-11.30, Palazzo Scala, Via S. Maria 67. To make in-person or online appointments please email fausto.ciompi@unipi.it.

Updated: 24/06/2024 10:52