Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
LINGUA INGLESE 2 | L-LIN/12 | LEZIONI | 54 |
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Nel corso della docente si approfondiscono lo studio della sociolinguistica e della pragmatica allo scopo di analizzare approfonditamente il testo scritto e orale rispetto ad alcuni parametri di variazione. Nella seconda parte del corso si procederà all’analisi di diversi case studies, con particolare attenzione a questioni di variazione linguistica, tanto nella letteratura quanto nel cinema, nello specifico per le varietà diastratiche e per il linguaggio giovanile come espressione di innovazione e emotività.
Complessivamente, il corso mira al raggiungimento del livello C1+/C2 di competenza della lingua inglese. A questo fine, al corso della docente è associato un lettorato di Lingua Inglese di livello C1+/C2 del QCER, che si terrà per due semestri. Al termine dei due semestri gli studenti possono sostenere la prova di competenza pratica della lingua. Il possesso del livello richiesto, C1+/C2, sarà requisito necessario per poter verbalizzare l’esame. La prova di lettorato può essere sostituita da una certificazione internazionale di livello C2
- Cambridge Proficiency in English (CPE)
- IELTS Good User (punteggio 8-9)
- Toefl: PBT (score: 590-677), CBT (score: 243-300), iBT (96-20)
conseguita da non più di 2 anni. Il corso di lingua strumentale, di durata annuale, è tenuto dalla Dott. Wendy Doherty. Il corso si concentra su tutte le abilità. I non frequentanti sono tenuti a mettersi in contatto con la dott.ssa Doherty per informazioni e per concordare programmi da non frequentanti. Le informazioni circa il lettorato e le relative prove sono disponibili su https://elearning.cli.unipi.it/mod/url/view.php?id=51. I CEL (Collaboratori ed Esperti Linguistici) ricevono gli studenti nei locali del CLI siti in Via S. Maria 85 (palazzo Boilleau).
In the lecturer’s course, special attention will be paid to the study of sociolinguistics and pragmatics, with a view to give students instruments to carry out comprehensive analyses of oral and written texts in relation to some parameters of variation. In the second part of the course, several case studies will be presented, with a special focus on issues of linguistic variation, both in literature and in cinema, in particular the representation of diastratic varieties and teen talk as examples of innovation and emotionally charged language.
Overall, the course aims at achieving the C1+/C2 level of English proficiency. For this purpose, the course of the lecturer is associated with an English Language Course at C1+/C2 level of the CEFR, which will be held for two semesters. At the end of the two semesters, students can take the language test. Possession of the required level, C1+/C2, will be necessary to be able to obtain a mark. The language test may be replaced by an international C2 level certificate
- Cambridge Proficiency in English (CPE)
- IELTS Good User (punteggio 8-9)
- Toefl: PBT (score: 590-677), CBT (score: 243-300), iBT (96-20)
obtained no sooner than two years. Language classes last throughout the year. They are taught by Dr Wendy Doherty and focus on all skills. Non attending (or non regularly attending) students are required to contact Dr Doherty to obtain information and/or to agree on alternative programmes. Information about language classes and related tests are available on https:///elearning.cli.unipi.it/mod/url/view.php?id=51. English CELs (Collaboratori ed Esperti Linguistici) receive students in the premises of the CLI located in Via S. Maria 85 (palazzo Boilleau).
Lo studente frequentante potrà seguire un percorso con prove in itinere (un test scritto, una breve relazione e una presentazione orale in gruppo). Lo studente non frequentante sosterrà una prova scritta su Moodle e, se superata, una prova orale.
Attending students can sit prove in itinere (a written test, a brief report and an oral group presentation). Non-attending students will have to sit a written test first and then an oral test.
Lo studente dovrà conoscere i principali concetti della sociolinguistica e della pragmatica e applicarli all’analisi della lingua orale e scritta.
Students will have to know the main concepts of sociolinguistics and pragmatics and apply them to the analysis of oral and written language.
Per i frequentanti la modalità in itinere prevede TRE prove: 1. test informatizzato sulla teoria per valutare le conoscenze puntuali su sociolinguistica e pragmatica; 2. verifica di alcune letture di approfondimento); 3. Una presentazione orale di gruppo per valutare le capacità analitiche acquisite. Il voto sarà ottenuto dalla media delle tre prove.
Per non frequentanti l’esame sarà una prova scritta su Moodle (con quesiti a scelta multipla) e una prova orale con domande analitiche.
For regular attenders, the modality of continuous assessment includes THREE intermediate tests on theoretical aspects of sociolinguistics and pragmatics, a report on some mandatory readings, and an oral group presentation to evaluate analytical skills. The overall mark is the average of the marks obtained in the three tests.
For non-attenders, there is a written exam on Moodle (multiple choice questions), followed by an oral exam to evaluate analytical skills.
Si verificherà la capacità analitica soprattutto nell’esposizione della relazione orale di gruppo, nella quale gli studenti saranno valutati singolarmente. Per i non frequentanti si valuterà questa capacità nell’esame orale.
Analytical skills will be assessed through an oral group presentation. Students will be assigned an individual mark. For non-attending students these skills will be evaluated in the oral exam.
Conoscenza di base della struttura del discorso, delle caratteristiche della comunicazione faccia a faccia, di concetti elementari di sociolinguistica e pragmatica.
Knowledge of the structure of discourse, the main features of face-to-face communication, and basic notions in the fields of sociolinguistics and pragmatics.
Il corso si svolgerà interamente in lingua inglese.
The course will be entirely taught in English.
In questo corso si approfondiscono lo studio della sociolinguistica e della pragmatica allo scopo di analizzare approfonditamente il testo scritto e orale rispetto ad alcuni parametri di variazione. Gli argomenti del corso includono: lingue, dialetti e varietà; il concetto di identità sociale; la standardizzazione; dialetti regionali e sociali; le comunità di parlanti e le reti sociali; società multilingui e discorsi multilingui; diglossia; lingue di contatto: pidgin, creoli, lingue franche; la variazione linguistica, variabili e studi variazionisti; la pragmatica dell’interazione e dell’allocuzione; strategie di cortesia; lingua e genere; i socioletti e il linguaggio giovanile.
Nella seconda parte del corso si procederà all’analisi di diversi case studies, con attenzione a questioni di variazione linguistica, nel testo letterario e in quello filmico, quali le varietà diatopiche e diastratiche e il linguaggio giovanile come espressione di innovazione e emotività.
This course is focused on the study of sociolinguistics and pragmatics in order to analyze in-depth written and oral texts with respect to some parameters of variation. Course topics include languages, dialects and varieties; the concept of social identity; standardization; regional and social dialects; speech communities and social networks; multilingual societies and multilingual discourses; diglossia; contact languages: pidgin, creoles, lingua francas; linguistic variation, variables and variationist studies; the pragmatic of interaction and address; politeness strategies; language and gender; sociolects and youth language.
In the second part of the course, different case studies will be discussed, with special attention to issues of linguistic variation, in literary and film texts, such as diatopic and diastratic varieties and youth language as an expression of innovation and emotionality.
PART 1 - Sociolinguistics and pragmatics
Miriam Meyerhoff, 2006, Introducing Sociolinguistics, London, Routledge. [tranne capp. 7 e 12]
Rosina Lippi Green, 1997, English with an Accent, London, Routledge. [cap. 5, pp. 79-103]
(if you consult the 2012 edition, pages are 101-129, ch. 7)
Anne O’Keeffe, Brian Clancy, Svenja Adolph, 2012, Introducing Pragmatics in Use, London, Routledge. [capp. 1, 2, 4, 6]
Laura Pinnavaia, 2023, Introducing Sociolinguistics: A Glance at the English-speaking Social and Cultural Worlds, Roma, Carocci.
PART 2 - Close-up on language analysis and teen talk
Silvia Bruti, 2020, “Teen talk in TV series as a model of linguistic innovation and emotional language”, in F. Tegge, V. Werner (eds), Pop Culture in Language Education, London, Routledge, 31-47.
Silvia Bruti, 2023, “Totally fucking weird, OK?” Discussing traces of innovation and emotion in teen talk in TV series” in Mikolaj Deckert , Piotr Pezik, Raffaele Zago (eds), Language, Expressivity and Cognition, London, Bloomsbury.
Jane Hodson, 2014, Dialect in Film and Literature, London, Palgrave Macmillan, capp. 2, 3, 4, 7, 8, 9.
Il programma potrà essere ridefinito sulla base degli argomenti effettivamente trattati a lezione.
READING LIST AND MATERIALS
PART 1 - Sociolinguistics and pragmatics
Miriam Meyerhoff, 2006, Introducing Sociolinguistics, London, Routledge. [except ch. 7 and 12]
Rosina Lippi Green, 1997, English with an Accent, London, Routledge. [ch. 5, pp. 79-103]
(if you consult the 2012 edition, pages are 101-129, ch. 7)
Anne O’Keeffe, Brian Clancy, Svenja Adolph, 2012, Introducing Pragmatics in Use, London, Routledge. [ch. 1, 2, 4, 6]
Laura Pinnavaia, 2023, Introducing Sociolinguistics: A Glance at the English-speaking Social and Cultural Worlds, Roma, Carocci.
PART 2 - Close-up on language analysis and teen talk
Silvia Bruti, 2020, “Teen talk in TV series as a model of linguistic innovation and emotional language”, in F. Tegge, V. Werner (eds), Pop Culture in Language Education, London, Routledge, 31-47.
Silvia Bruti, 2023, “Totally fucking weird, OK?” Discussing traces of innovation and emotion in teen talk in TV series” in Mikolaj Deckert , Piotr Pezik, Raffaele Zago (eds), Language, Expressivity and Cognition, London, Bloomsbury.
Jane Hodson, 2014, Dialect in Film and Literature, London, Palgrave Macmillan, ch. 2, 3, 4, 7, 8, 9.
The programme might be re-defined better later in the year on the basis of what is taught in class.
COSA STUDIARE:
PARTE 1
Miriam Meyerhoff, 2006, Introducing Sociolinguistics, London, Routledge. [TUTTO]
Anne O’Keeffe, Brian Clancy, Svenja Adolph, 2012, Introducing Pragmatics in Context, London, Routledge. [ch. 1, 2, 4, 6]
Laura Pinnavaia, 2023, Introducing Sociolinguistics: A Glance at the English-speaking Social and Cultural Worlds, Roma, Carocci.
Peter Stockwell, 2002, Sociolinguistics. A Resource Book for Students, London, Routledge. [part A, part B (except 32-35 and 43-49), part D ch. ch. 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10]
"teaching children how to discriminate", pp. 79-103]
Carmen Llamas, Louise Mullany, Peter Stockwell (eds), 2007, The Routledge Companion to Sociolinguistics, London, Routledge [CAPITOLI: social class, gender, age, ethnic varieties, style and the linguistic repertoire, language and identity, politeness and power, the ideology of the standard language, colonial and postcolonial varieties]
Per approfondimenti o chiarimenti sugli argomenti può essere consultato anche il volume
Ronald Wardhaugh, Janet M. Fuller, 2015, An Introduction to Sociolinguistics, Oxford, Blackwell.
PARTE 2
Silvia Bruti, 2018, “(Im)politeness rituals in The Young Pope and teaching pragmatics”, in V. Werner (ed.), The Language of Pop Culture, London, Routledge (ISBN: 9781138051706), 230-251.
Silvia Bruti, 2020, “Teen talk in TV series as a model of linguistic innovation and emotional language”, in F. Tegge, V. Werner (eds), Pop Culture in Language Education, London, Routledge, 31-47.
Silvia Bruti, 2023, “Totally fucking weird, OK?” Discussing traces of innovation and emotion in teen talk in TV series” in Mikolaj Deckert , Piotr Pezik, Raffaele Zago (eds), Language, Expressivity and Cognition, London, Bloomsbury.
I materiali sono reperibili o alla copisteria in Via San Simone o scaricabili da Moodle, laddove possibile, così come le slides del corso.
WHAT TO STUDY:
PART 1
Miriam Meyerhoff, 2006, Introducing Sociolinguistics, London, Routledge. [ALL]
Anne O’Keeffe, Brian Clancy, Svenja Adolph, 2012, Introducing Pragmatics in Context, London, Routledge. [ch. 1, 2, 4, 6]
Laura Pinnavaia, 2023, Introducing Sociolinguistics: A Glance at the English-speaking Social and Cultural Worlds, Roma, Carocci.
Peter Stockwell, 2002, Sociolinguistics. A Resource Book for Students, London, Routledge. [part A, part B (except 32-35 and 43-49), part D ch. ch. 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10]
Rosina Lippi Green, 1997, English with an Accent, London, Routledge. [ch. 5, pp. 79-103]
Carmen Llamas, Louise Mullany, Peter Stockwell (eds), 2007, The Routledge Companion to Sociolinguistics, London, Routledge [CHAPTERS: social class, gender, age, ethnic varieties, style and the linguistic repertoire, language and identity, politeness and power, the ideology of the standard language, colonial and postcolonial varieties]
For further information or explanations on the main topics, the following volume can also be consulted:
Ronald Wardhaugh, Janet M. Fuller, 2015, An Introduction to Sociolinguistics, Oxford, Blackwell.
PART 2
Silvia Bruti, 2018, “(Im)politeness rituals in The Young Pope and teaching pragmatics”, in V. Werner (ed.), The Language of Pop Culture, London, Routledge (ISBN: 9781138051706), 230-251.
Silvia Bruti, 2020, “Teen talk in TV series as a model of linguistic innovation and emotional language”, in F. Tegge, V. Werner (eds), Pop Culture in Language Education, London, Routledge, 31-47.
Silvia Bruti, 2023, “Totally fucking weird, OK?” Discussing traces of innovation and emotion in teen talk in TV series” in Mikolaj Deckert , Piotr Pezik, Raffaele Zago (eds), Language, Expressivity and Cognition, London, Bloomsbury.
Course materials will be available at the photocopy shop in Via San Simone or on Moodle, when possible
Il corso consta di due parti, delle quali si specificano le modalità di verifica:
1) il corso della prof.ssa Bruti (primo semestre) prevede per i frequentanti alcune prove in itinere (un test scritto a scelta multipla su Moodle, una breve relazione su letture obbligatorie e una presentazione orale in gruppo). Lo studente non frequentante sosterrà un test scritto su Moodle (a distanza) e una prova orale.
2) lingua strumentale o esercitazioni di lettorato con la dott.ssa Doherty (primo e secondo semestre), che terminano con prove su tutte e 4 le abilità ad accertare il possesso del livello C1+/C2. In alternativa si accettano i seguenti certificati
- Cambridge Proficiency in English (CPE)
- IELTS Good User (punteggio 8-9)
- Toefl: PBT (score: 590-677), CBT (score: 243-300), iBT (96-20)
conseguiti da non più di due anni (con riferimento alla data di verbalizzazione dell’esame). La valutazione sarà espressa in lettere (ad es. A = C2 in alcune abilità; B = solido C1+ su tutte le abilità; C = C1+ in quasi tutte le abilità). Gli appelli per le prove di lettorato alla magistrale sono TRE (uno estivo, uno autunnale, uno invernale).
Per verbalizzare l’esame è necessario il possesso del livello linguistico. La valutazione riportata nelle prove delle esercitazioni sarà tenuta in debito conto.
The course consists of two parts, whose assessment methods are specified below:
1) lectures by prof. Bruti (first semester): attending students can sit prove in itinere (a multiple choice test on Moodle, a brief report on mandatory readings and an oral group presentation). Non-attending students will take a multiple-choice test on Moodle (from home) and an oral exam.
2) instrumental language classes with Dr Doherty (first and second semesters), ending with both written and oral tests on all 4 skills aimed at ascertaining the possession of the C1+/C2 level. Alternatively, the following certificates are accepted:
- Cambridge Proficiency in English (CPE)
- IELTS Good User (punteggio 8-9)
- Toefl: PBT (score: 590-677), CBT (score: 243-300), iBT (96-20)
provided they were obtained no later than 2 years before the recording of the exam. The assessment will be expressed in letters (e.g., A = C2 in some skills; B = solid C1+ on all skills; C = C1+ in almost all skills). There are three exam sessions (one in summer, one in autumn, one in winter).
To be able to have a mark recorded, students must have the required language level. The evaluation reported in the language tests will be duly taken into account.
Corso su piattaforma moodle (per comunicazioni, materiali e risultati prove)
Course on moodle (notice board, course materials, results of continuous asssment)
COMMISSIONE d’ESAME: Silvia Bruti (Presidente), Gianamarco Vignozzi (Commissario), Gloria Cappelli (Supplente)
Le lezioni inizieranno il giorno 18 settembre in aula R9 alle 12.
Il corso della dott.ssa Doherty inizierà lunedì 25 settembre.
Iscriversi al corso sulla piattaforma Moodle.
Per il ricevimento della docente controllare su UNIMAP.
BOARD OF EXAMINERS: Silvia Bruti (President), Gianmarco Vignozzi, Gloria Cappelli (Member)
Classes will start on September 18th at 12 in room 9 (Palazzo Ricci).
Dr. Doherty's classes will starton Monday 25 Sept.
Please, enroll in the course on Moodle.
For office hours, check UNIMAP.