View syllabus
ENGLISH LITERATURE B
LAURA GIOVANNELLI
Academic year2023/24
CourseEURO-AMERICAN LANGUAGES, LITERATURES AND PHILOLOGIES
Code1302L
Credits9
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
LETTERATURA INGLESE BL-LIN/10LEZIONI54
LAURA GIOVANNELLI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso, lo studente avrà acquisito una conoscenza diretta e approfondita inerente a

-  il contesto storico-culturale e letterario vittoriano, con focalizzazioni su un circuito editoriale riguardante la scrittura femminile e la sua ricezione in un ambito che dal settore scientifico-divulgativo della manualistica del verde (il “gardening advice book”) si estende alla riflessione intima, diaristica e autobiografica fino ad includere una componente di creatività letteraria

 - il tema del giardino, analizzato sia come variegato topos trans-storico (connotazioni metaforiche, allegoriche, bibliche, archetipiche, psico-terapeutiche), sia come realtà localizzata e micro-territorio che è la risultante di un percorso agenziale e plasmante di progettazione, selezione, coltivazione e cura

 -  questioni inerenti sia ai presupposti sociologico-identitari e culturali, sia ai principi estetici e funzionalistici che informarono l’architettura del paesaggio, le tipologie di garden design e la “botanomania” nell’Inghilterra dell’Ottocento, con i suoi rappresentanti più illustri

 - le trasposizioni e semantizzazioni dell’elemento naturalistico e dell’esemplare botanico e, in generale, delle realtà di giardini, parchi, aree coltivate e spazi verdi nel corpus della letteratura vittoriana, con riflessioni critiche su alcune opere canoniche

 

Knowledge

By the end of the course, students are expected to achieve a high level of knowledge regarding

-  the historical, cultural and literary context of the Victorian Age, along with a publishing industry connected with female writing and its reception in a scenario involving popular science and manuals of gardening (the “gardening advice book”) as well as intimate reflections and diary-like, autobiographical writings filtered through the literary imagination

 - the theme of the garden, seen as both a rich trans-historical topos (with metaphorical, allegorical, biblical, archetypal, psychotherapeutic connotations) and a specific place being moulded through an active process of planning, selection, growing, and care

-  issues regarding status and identity, sociological and cultural assumptions and the aesthetic and functional principles informing nineteenth-century Britain’s landscape architecture, garden design and “botanomania”, with references to its most authoritative representatives

- the transpositions and semanticisation of plants and flowers and, in general, gardens, parks, cultivated lands, and green areas in Victorian literature, with a critical commentary on a selection of canonical works  

 

Modalità di verifica delle conoscenze

- Per l'accertamento delle conoscenze si prevedono prove scritte in itinere (written reports, in italiano o in inglese) e momenti seminariali incentrati sulle autrici e i testi inseriti in programma (approfondimenti, messe a fuoco analitiche, valutazioni sulla bibliografia critica)

- Coronamento di questi riscontri sarà l'esame finale, nella forma di un colloquio che riguarderà contestualmente le due parti del programma

- Il colloquio si svolgerà di norma in italiano, con alcune domande in lingua inglese. Lo studente potrà altresì scegliere di svolgere l’esame interamente in inglese

Assessment criteria of knowledge

-  During classes, students are encouraged to actively participate in the learning process and engage with the course material through short discussions. They are also required to present written reports and case-based research which will demonstrate their level of factual knowledge and comprehension. Such reports will concern the authors or the primary as well as secondary texts included in the syllabus

- This kind of participation will be taken into account in view of the final oral exam, which will focus on both Module A and Module B

-  Foreign students may choose to take the exam in English or in Italian

Capacità

Durante il corso, lo studente maturerà la capacità di

- contestualizzare, argomentare con competenza e approfondire in autonomia aspetti inerenti agli ambiti tematici e alle opere analizzate a lezione

 - individuare chiavi di lettura, marche stilistiche, paradigmi e varianti testuali, applicando metodologie critiche adeguate

 - inquadrare autori, opere e contesti con padronanza di registro

Skills

During course activities, students will acquire skills allowing them to

- properly discuss and investigate in detail aspects of the production analysed throughout the course

 - single out crucial tenets, stylistic traits, textual paradigms and variants by means of suitable critical tools and methodologies

 - draw on a pertinent register when examining authors, works and contexts

 

Modalità di verifica delle capacità

Oltre che in sede di esame finale, la verifica delle capacità acquisite o maturate avrà luogo attraverso prove intermedie. In conformità con il progetto di eccellenza del Dipartimento FiLeLi e gli obiettivi di CECIL (Centro d’Eccellenza per il Contrasto all’Impoverimento Linguistico), queste prove saranno rivolte agli studenti frequentanti e consisteranno in relazioni scritte, in italiano o in inglese, su autrici e testi inseriti in programma, o a più ampio raggio, con specifici riferimenti metodologici al taglio della ricerca condotta e all’impianto delle letture critiche utilizzate. Le relazioni saranno visionate dalla docente e discusse in classe

 

Assessment criteria of skills

- During classes, students are encouraged to actively participate in the learning process and engage with the course material through short discussions. In line with the Excellence Project of the Department of Philology, Literature and Linguistics and the goals of CECIL (Centro d’Eccellenza per il Contrasto all’Impoverimento Linguistico), attending students will also present written reports and case-based research testifying to their level of factual knowledge and comprehension and to their argumentative and analytical skills. Such reports will concern the authors and texts included in the syllabus (or wider connections). They will be revised by the course lecturer and discussed in class

-  This kind of participation will be taken into account in view of the final oral exam, which will focus on both Module A and Module B

-  Foreign students may choose to take the exam in English or in Italian                    

Comportamenti

Durante il corso, lo studente

- svilupperà una sensibilità critica nei confronti dei generi testuali così come delle istanze e dei processi comunicativi che connotano il discorso letterario

 - rivolgerà un'attenzione particolare all’orizzonte extratestuale, alle dinamiche socio-culturali e ai codici assiologici e figurali dell’epoca vittoriana

 - si confronterà con modalità e strategie di contaminazione interdisciplinare tra scrittura letteraria, testimonianza autobiografica e divulgazione tecnico-scientifica in tema di botanica e gardening

 

 

 

Behaviors

During course activities, students are expected to

- develop a critical awareness of textual genres as well as the perspectives and communicative processes of literary discourse  

 - pay attention to the extra-textual dimension, socio-cultural dynamics, axiological and figural codes of the Victorian period

 - consciously deal with the modes and strategies of interdisciplinary contamination between literary writing, autobiographical testimony and the dissemination of notions concerning botany and gardening

 

Modalità di verifica dei comportamenti

Oltre che in sede di esame finale, durante i momenti di esposizione e interazione seminariale si terrà conto del grado di maturazione dello studente, ovvero del suo interesse, del coinvolgimento attivo e dell'impegno volti a inquadrare le autrici e i testi di riferimento in modo lucido e criticamente consapevole. In conformità con il progetto di eccellenza del Dipartimento FiLeLi e gli obiettivi di CECIL, particolare attenzione sarà rivolta al percorso di rafforzamento e consolidamento della padronanza linguistica e argomentativa  

Assessment criteria of behaviors

- During classes, students will be able to show their involvement, growth in cognitive understanding and critical sensibility through active participation in discussions as well as written and case-based research on the authors and texts included in the syllabus. In line with the Excellence Project of the Department of Philology, Literature and Linguistics and the goals of CECIL, a particular emphasis will be placed on the strengthening and upholding of linguistic and argumentative competence

- The conclusive assessment will take place through a final oral exam

- Foreign students may choose to take this exam in English or in Italian                       

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Lo studente dovrebbe possedere una buona padronanza della lingua inglese e un’adeguata conoscenza dei fondamenti della storia letteraria britannica, soprattutto dell'Ottocento

Prerequisites

This course requires a good command of the English and Italian languages. An adequate knowledge of the history of English literature and its contexts (especially concerning the nineteenth century) is also recommended

Corequisiti

Mentre si frequentano le lezioni di questo corso, è utile seguire anche i corsi di Lingua inglese previsti per la laurea magistrale

Co-requisites

There are no particular corequisites for foreign students enrolled in this course

Prerequisiti per studi successivi

Questo insegnamento non costituisce un requisito obbligatorio per corsi successivi

Prerequisites for further study

This course is not a mandatory prerequisite for gaining access to other courses

Indicazioni metodologiche

- La maggior parte delle lezioni sarà di tipo frontale, ma con momenti di interazione seminariale in cui gli studenti frequentanti presenteranno interventi e relazioni su aspetti specifici riguardanti le autrici e i testi inseriti in programma o a più ampio raggio. In conformità con il progetto di eccellenza del Dipartimento FiLeLi e gli obiettivi di CECIL, le relazioni saranno presentate in forma di written reports, in italiano o in inglese, visionate dalla docente e discusse in classe

 - Lingua veicolare: italiano

 -  Ai fini di una migliore articolazione del corso, si prevede il caricamento di materiale didattico, informazioni e aggiornamenti sulla pagina del corso nel sito E-learning “Area Umanistica”, https://elearning22.humnet.unipi.it/

 -  La docente è disponibile a fornire chiarimenti e delucidazioni sia in sede di ricevimento, sia attraverso il suo indirizzo di posta elettronica: laura.giovannelli@unipi.it

Teaching methods

- Although this course is mainly structured on a taught-class basis, forms of active participation by students are also welcomed. These will consist in seminar-like discussions along with written reports and case-based research on relevant texts, authors and topics. In line with the Excellence Project of the Department of Philology, Literature and Linguistics and the goals of CECIL, written reports will be revised by the course lecturer and discussed in class

- The main language employed in lectures is Italian (with readings in English from the primary texts)

- A part of the course materials and information will be shared through the e-learning page of the course. See E-learning Website “Area Umanistica”, https://elearning22.humnet.unipi.it/

- Students may contact me during office hours (Palazzo Scala, Via Santa Maria, 67, Pisa) or any time of the year at my email address: laura.giovannelli@unipi.it  

  

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Struttura del corso:

Il programma di questo insegnamento da 9 CFU (54 ore) si articola in due diverse parti:

  1. Modulo A: “Progettare, coltivare, scrivere: l’agenzialità della gardening woman in epoca vittoriana”
  2. Modulo BLetture complementari e di approfondimento

 

MODULO A

“Progettare, coltivare, scrivere: l’agenzialità della gardening woman in epoca vittoriana”

Descrizione: Il corso intende condurre un’analisi approfondita di un fenomeno estetico-culturale ed editoriale che in epoca vittoriana acquisì un rilievo significativo. Sull’onda dell’interesse crescente per gli studi botanici e orticolturali da un lato e la progettazione di giardini e spazi verdi dall’altro, emerse una sorta di macro-laboratorio di scrittura che, partendo dal “gardening advice book”, si sviluppò lungo traiettorie sfaccettate in cui confluirono componenti di carattere autobiografico, diaristico-intimista e letterario. Protagoniste di questo fenomeno furono varie “donne giardiniere” che, a livello amatoriale ma anche con competenze di professioniste e ruoli di responsabilità gestionale, aggiunsero tasselli all’enciclopedia del sapere paesaggistico-ambientale, soprattutto in tema di realizzazione e manutenzione dei giardini privati. Al tempo stesso, si osserverà come i loro scritti si connotino di finalità comunicative che guardano oltre l’ambito del gusto e della divulgazione tecnico-scientifica in direzione di un’esplorazione sociale, psicologica e identitaria che si muove nel terreno delle interrelazioni solidali di un’ampia comunità femminile. [Per i dettagli analitici, si veda Sezione 1. della Bibliografia]

MODULO B  

Letture complementari e di approfondimento

Descrizione: Questa seconda parte del programma, che lo studente dovrà preparare in modo autonomo ma che potrà anche essere oggetto di analisi delle prove intermedie (relazioni scritte), consiste in una selezione di studi critici grazie ai quali sarà possibile: a/ inquadrare ulteriormente la figura storica del/la “Victorian gardener”; b/ mettere a fuoco un complesso di trasposizioni e valenze metaforiche riguardanti giardini, parchi, patrimoni botanici e piantagioni nel corpus della letteratura britannica dell’Ottocento. [Per i dettagli analitici, si veda Sezione  2. della Bibliografia]

 

Syllabus

Course structure:

This course of English Literature B (54 hours) is structured into two units, which are both mandatory:

  1. Module A“Planning, cultivating, writing: the gardening woman’s agency in the Victorian Age ” 
  1. Module BFurther reading material             

MODULE A

Planning, cultivating, writing: the gardening woman’s agency in the Victorian Age

 Description: This course aims to analyse an aesthetic and cultural phenomenon which, together with a thriving publishing industry, reached a pinnacle in the Victorian Age. In nineteenth-century Britain, a considerable surge of interest in botany, horticulture and the planning of gardens and green areas was accompanied by writing practices which, first revolving around the gardening advice book, were to develop in multifaceted ways so as to include autobiographical, diary-like, and literary elements. Quite a few “women gardeners” were the primary actors in this scenario. Whether amateurs or professionals, they contributed to expanding the encyclopaedia of landscape and environmental knowledge, especially as far as the creation and maintenance of private gardens were concerned. At the same time, one can see how their production was not confined to questions of taste and popular science. They actually undertook a social, psychological and identity-searching survey that looked at a network of supportive interrelations within a wide female community. [For further details, see Section 1. in the Bibliography]

MODULE B  

Further reading material              

Description: This second part of the syllabus, which students should approach in a relatively autonomous way but which might also provide topics for their written reports, consists in a selection of critical studies allowing them to: a/ better contextualise the historical figure of the Victorian gardener; b/ shed light on a series of transpositions and metaphorical meanings relating to gardens, parks, botanical reserves and plantations in nineteenth-century British literature [For further details, see Section 2. in the Bibliography]

Bibliografia e materiale didattico

Bibliografia e materiale didattico

  1. BIBLIOGRAFIA MODULO A

Testi primari: 

- Jane C. Loudon, Instructions in Gardening for Ladies (1840)

- Eleanor Vere Boyle, Days and Hours in a Garden (1884), Chapters 1, 2, 3, 4

- Alice Dew-Smith, Confidences of an Amateur Gardener (1897), Chapters 21 up to 28

- Elizabeth von Arnim (Mary Annette Beauchamp), Elizabeth and Her German Garden (1898)

- Gertrude Jekyll, Wood and Garden: Notes and Thoughts, Practical and Critical, of a Working Amateur (1899), Chapter 1, Chapters 14 up to 24

- Maud Maryon, How the Garden Grew (1900), Season 1 and Season 2

     I testi sopraindicati dovranno essere consultati in un’edizione integrale (anche successiva, cartacea o digitale) e in lingua originale. Versioni digitalizzate sono reperibili su Internet Archive, https://archive.org/

Testi secondari obbligatori:

- Bilston, Sarah, “Queens of the Garden: Victorian Women Gardeners and the Rise of the Gardening Advice Text”, Victorian Literature and Culture, 36 (1), 2008, pp. 1-19; con le credenziali d’Ateneo, scaricabile anche all’indirizzo URL https://www.jstor.org/stable/40347590

- Fanucci, Paola, Women Gardeners. Stivali, penne e pennelli di giardiniere appassionate, Pisa, ETS, 2016, pp. 19-69

- Kehler, Grace, “Gertrude Jekyll and the Late-Victorian Garden Book: Representing Nature-Culture Relations”, Victorian Literature and Culture, 35 (2), 2007, pp. 617-633;  con le credenziali d’Ateneo, scaricabile anche all’indirizzo URL https://www.jstor.org/stable/40347178

- Shteir, Ann B., “Gender and ‘Modern’ Botany in Victorian England”, Osiris, 12, 1997, pp. 29-38; con le credenziali d’Ateneo, scaricabile anche all’indirizzo URL https://www.jstor.org/stable/301897

- Way, Twigs, Virgins, Weeders and Queens: A History of Women in the Garden, Gloucestershire, The History Press, 2006 (Chapters 5, 6, 7, 8)

 

  1. BIBLIOGRAFIA MODULO B  

- Chang, Elizabeth Hope, Novel Cultivations: Plants in British Literature of the Global Nineteenth Century, Charlottesville, University of Virginia Press, 2019. In caso di difficile reperibilità, questo testo può essere sostituito dal seguente: Francis, Mark and Hester, Randolph T. (eds), The Meaning of Gardens: Idea, Place, and Action, Cambridge (MA) and London, MIT Press, 1990, pp. 1-75

- Ikin, Caroline, The Victorian Gardener, Oxford, Shire Publications, 2014

- Waters, Michael, The Garden in Victorian Literature, Brookfield, Gower, 1988

Bibliography
  1. MODULE A - BIBLIOGRAPHY 

Primary texts: 

- Jane C. Loudon, Instructions in Gardening for Ladies (1840)

- Eleanor Vere Boyle, Days and Hours in a Garden (1884), Chapters 1, 2, 3, 4

- Alice Dew-Smith, Confidences of an Amateur Gardener (1897), Chapters 21 up to 28

- Elizabeth von Arnim (Mary Annette Beauchamp), Elizabeth and Her German Garden (1898)

- Gertrude Jekyll, Wood and Garden: Notes and Thoughts, Practical and Critical, of a Working Amateur (1899), Chapter 1, Chapters 14 up to 24

- Maud Maryon, How the Garden Grew (1900), Season 1 and Season 2

          The works listed above may be read in any edition in English, provided it is an unabridged one.

          Digitalised versions can also be downloaded from Internet Archive, https://archive.org/

Required secondary sources:

- Bilston, Sarah, “Queens of the Garden: Victorian Women Gardeners and the Rise of the Gardening Advice Text”, Victorian Literature and Culture, 36 (1), 2008, pp. 1-19; the article can also be downloaded from  https://www.jstor.org/stable/40347590

- Fanucci, Paola, Women Gardeners. Stivali, penne e pennelli di giardiniere appassionate, Pisa, ETS, 2016, pp. 19-69

- Kehler, Grace, “Gertrude Jekyll and the Late-Victorian Garden Book: Representing Nature-Culture Relations”, Victorian Literature and Culture, 35 (2), 2007, pp. 617-633;  the article can also be downloaded from  https://www.jstor.org/stable/40347178

- Shteir, Ann B., “Gender and ‘Modern’ Botany in Victorian England”, Osiris, 12, 1997, pp. 29-38; the article can also be downloaded from  https://www.jstor.org/stable/301897

- Way, Twigs, Virgins, Weeders and Queens: A History of Women in the Garden, Gloucestershire, The History Press, 2006 (Chapters 5, 6, 7, 8)

 

  1. MODULE B - BIBLIOGRAPHY

- Chang, Elizabeth Hope, Novel Cultivations: Plants in British Literature of the Global Nineteenth Century, Charlottesville, University of Virginia Press, 2019. Should this volume be difficult to find, it may be replaced with the following: Francis, Mark and Hester, Randolph T. (eds), The Meaning of Gardens: Idea, Place, and Action, Cambridge (MA) and London, MIT Press, 1990, pp. 1-75

- Ikin, Caroline, The Victorian Gardener, Oxford, Shire Publications, 2014

- Waters, Michael, The Garden in Victorian Literature, Brookfield, Gower, 1988

Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti non frequentanti dovranno integrare il materiale bibliografico con i seguenti capitoli di contestualizzazione aggiuntiva: 

- John, Juliet (ed.), The Oxford Handbook of Victorian Literary Culture, Oxford, OUP, 2016, Chapters 8, 21, 25, 26  (Chapter 8: “The Victorians, Sex, and Gender”; Chapter 21: “Beyond Two Cultures: Science, Literature, and Disciplinary Boundaries”; Chapter 25: “The New Cultural Marketplace: Victorian Publishing and Reading Practices”; Chapter 26: “Literature and the Expansion of the Press”)

Non-attending students info

In addition to the bibliography relating to Module A and B, non-attending students are required to familiarise with the following chapters: 

- John, Juliet (ed.), The Oxford Handbook of Victorian Literary Culture, Oxford, OUP, 2016, Chapters 8, 21, 25, 26  (Chapter 8: “The Victorians, Sex, and Gender”; Chapter 21: “Beyond Two Cultures: Science, Literature, and Disciplinary Boundaries”; Chapter 25: “The New Cultural Marketplace: Victorian Publishing and Reading Practices”; Chapter 26: “Literature and the Expansion of the Press”)

 

Modalità d'esame

- Oltre alle prove intermedie, di cui si terrà conto per la valutazione, lo studente dovrà sostenere un esame finale in forma di un colloquio volto ad accertare le conoscenze, le capacità e i comportamenti acquisiti nell'ambito sia del Modulo A, sia del Modulo B

 - Il colloquio, da tenersi nel corso dei regolari appelli d’esame, durerà mediamente 30/45 minuti e non potrà ritenersi superato in caso di palesi lacune su parti del programma, di una scarsa capacità riflessiva e argomentativa e di evidenti carenze linguistiche

 - Il colloquio si svolgerà prevalentemente in italiano, con alcune domande in lingua inglese. Lo studente potrà altresì scegliere di svolgere l’esame interamente in inglese

Assessment methods

- Students will be assessed through a final oral examination during one of the scheduled sessions throughout the exam period. Questions in Italian will be followed by a few ones in English, although  students may also choose to take the whole exam in English

- Attending students are also required to take active part during lectures and present written reports and case-based research, which will be positively taken into account in view of the final exam

- The final exam will cover both Module A and B material and will test the students’ level of knowledge, acquired skills and behaviours as illustrated in the previous sections of the syllabus. It will be 30/45 minutes long      

Stage e tirocini

Il corso non prevede stage/tirocini

Work placement

This course includes no specific training connected with work placement

Note

Si comunica che il corso di Letteratura Inglese B - WLU-LM - II semestre, a.a. 2023-2024 avrà inizio lunedì 26 febbraio e seguirà questo orario:

Lunedì ore 10.15-11.45 Aula B4
Martedì ore 10.15-11.45 Aula B9
Giovedì ore 16.00-17.30 Aula R7

-La Commissione d’esame è così composta: Proff. Laura Giovannelli (Presidente), Roberta Ferrari e Simona Beccone (Membri), Fausto Ciompi (Membro supplente)

   

Notes

-This course (face-to-face lectures) will start on 26 February 2024 according to the following timetable:

Mondays 10.15-11.45 a.m.  Aula B4
Tuesdays 10.15-11.45 a.m. Aula B9
Thursdays 4.00-5.30 p.m.   Aula R7

-Examination board members: Professors Laura Giovannelli (President), Roberta Ferrari and Simona Beccone (Members), Fausto Ciompi (Alternate member)

 

Updated: 02/05/2024 11:07