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MIND-BODY-ENVIRONMENT IN PHILOSOPHICAL AND CLINICAL PERSPECTIVES
DANILO MANCA
Academic year2023/24
CourseCLINICAL PSYCHOLOGY AND BEHAVIORAL SCIENCES
Code739MM
Credits8
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
MENTE-CORPO-AMBIENTE NELLE PROSPETTIVE FILOSOFICHE E CLINICHEM-PSI/08,M-FIL/01,M-PSI/08LEZIONI56
CAROLINA LIMBERTI unimap
DANILO MANCA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente dovrebbe aver acquisito le seguenti conoscenze:

Per il modulo di FILOSOFIA DELLA MENTE (2 CFU):

  • conoscenze relative alla filosofia della mente contemporanea
  • conoscenze dell'approccio filosofico ai problemi relativi al rapporto tra mente, corpo e ambiente 

Per il modulo di MEDICINA PSICOSOMATICA (5 CFU)

  • conoscenze relative ai modelli diagnostici e alle definizioni delle differenti aree della medicina psicosomatica;
  • conoscenze in merito ai costrutti teorici della medicina psicosomatica;
  • conoscenze in merito a modelli di psicoterapia applicati in medicina psicosomatica, con particolare riferimento ai modelli cognitivo-comportamentale e interpersonale;
  • conoscenze relative alle problematiche di inquadramento diagnostico-terapeutico in medicina psicosomatica e in liaison psychiatry;
  • conoscenze relative a elementi di psico-oncologia

Per il modulo di CODICE DEONTOLOGICO (1 CFU):

  • descrivere e spiegare i principali criteri che vengono utilizzati per definire la deontologia professionale.
Knowledge

At the end of the lectures the student should have acquired the following knowledge:


Module program in Philosophy of Mind

  • knowledge of contemporary philosophy of mind
  • knowledge of the philosophical approach to problems concerning the relationship between mind, body and environment

Module program in Psychosomatic Medicine

  • diagnostic models and definitions of the different areas of psychosomatic medicine;
  • theoretical constructs of psychosomatic medicine;
  • psychotherapy models applied in psychosomatic medicine, with special attention to cognitive-behavioral and interpersonal models;
  • problems of diagnostic-therapeutic framework in psychosomatic medicine and in liaison psychiatry;
  • elements of psycho-oncology.

Module program in Ethics Code for Italian Psychologists (1 CFU):

  • the main criteria that are used to define a professional ethics.
Modalità di verifica delle conoscenze

Per il modulo di FILOSOFIA DELLA MENTE (2 CFU):

Tramite partecipazione attiva alle lezione ed esame orale

Per il modulo di MEDICINA PSICOSOMATICA (5 CFU)

  • Colloqui interattivi durante le lezioni frontali o durante le lezioni erogate attraverso il portale Teams UNIPI, in ossequio a quanto previsto dai regolamenti di Ateneo, relativamente all'emergenza COVID-19;
  • Presentazione di casi clinici, con attivazione di discussione interattiva, durante le lezioni frontali o durante le lezioni erogate attraverso il portale Teams UNIPI, in ossequio a quanto previsto dai regolamenti di Ateneo, relativamente all'emergenza COVID-19;
  • Prova orale finale.

Per il modulo di CODICE DEONTOLOGICO (1 CFU):

La verifica delle conoscenze sarà oggetto della valutazione dell'esame orale previsto durante le sessioni d'esame.

Assessment criteria of knowledge

Module program in Philosophy of Mind

  • Active participation to lessons
  • Final written test, as agreed with the other teachers, in presence but in compliance with the provisions of the University regulations, regarding the possible continuation of the COVID-19 emergency.

 

Module program in Psychosomatic Medicine

  1. Interactive interviews during frontal lessons or during lessons held with Teams UNIPI, according to the regulations of the University of Pisa for COVID-19;
  2. Presentation of clinical cases, with interactive discussion, during lectures or during lessons held with Teams UNIPI, according to the regulations of the University of Pisa for COVID-19;
  3. Possible session for the presentation and discussion of multiple choices questions to be answered completely anonymously, relating to the topics covered during the course. This is not part of the verification procedures subject to the final grade;
  4. Final written test, as agreed with the other teachers, in presence but in compliance with the provisions of the University regulations, regarding the possible continuation of the COVID-19 emergency.

 

Module program in Ethics Code for Italian Psychologists (1 CFU):

Knowledge will be assessed in the final oral examination.

Capacità

Per il modulo di FILOSOFIA DELLA MENTE (2 CFU):

Lo studente maturerà capacità di analisi e interpretazione di testi in programma, nonché capacità di riflessione critica sul significato del rapporto mente-corpo-ambiente

Per il modulo di MEDICINA PSICOSOMATICA (5 CFU)

  1. Capacità di orientamento nelle problematiche di inquadramento diagnostico in Psicosomatica;
  2. Affinamento delle capacità diagnostiche nell'area della Psicosomatica;
  3. Promozione di un 'ragionamento clinico' per la scelta di uno strumento di terapia da proporre all'utente;
  4. Affinamento delle capacità di formulazione del caso, nell'ottica di un 'tailored treatment' e considerando anche la sintomatologia di spettro o 'sub-threshold' e 'atipica'.

 

Per il modulo di CODICE DEONTOLOGICO (1 CFU):

Al termine del corso gli studenti saranno in grado di applicare alcuni dei principi deontologici per analizzare ipotetici casi clinici.

Skills

Module program in Philosophy of Mind

The student will develop skills in analysing and interpreting texts in the syllabus, as well as critical thinking skills on the meaning of the mind-body-environment relationship

Module program in Psychosomatic Medicine

  1. Orientation skills in the problems of diagnostic classification in Psychosomatics;
  2. Refinement of diagnostic skills in the area of Psychosomatics;
  3. Promotion of a 'clinical reasoning' for the choice of a therapy instrument;
  4. Refinement of case formulation skills, with special attention due to a 'tailored treatment', considering the spectrum of sub-threshold and atypical symptomatology.

 

Module program in Ethics Code for Italian Psychologists (1 CFU):

At the end of the course the students will be able to apply some of the professional ethics to analyze hypothetical clinical cases.

Modalità di verifica delle capacità

 

Per il modulo di FILOSOFIA DELLA MENTE (2 CFU):

Pur consistendo in lezioni frontali, il segmento mirerà a stimolare una partecipazione attiva con discussioni aperte.

Per il modulo di MEDICINA PSICOSOMATICA (5 CFU)

  • Il corso prevede la costante interattività tra docente e studente, con discussione di casi clinici, introduzione e discussione di ipotesi diagnostiche e di trattamento;
  • La trattazione dei singoli argomenti prevede di fornire agli studenti, durante le lezioni, riferimenti a materiale di integrazione delle conoscenze teorico-pratiche.

 

Per il modulo di CODICE DEONTOLOGICO (1 CFU):

Il corso prevede la costante interattività tra docente e studenti/esse con discussione di casi clinici.

Assessment criteria of skills

Module program in Philosophy of Mind

While consisting of lectures, the segment will aim to stimulate active participation with open discussions.

Module program in Psychosomatic Medicine

  • The course foresees constant interactivity between teacher and student, with discussion of clinical cases, introduction and discussion of diagnostic and treatment hypotheses;
  • The treatment of the single topics foresees to supply to the students references to material of integration of the theoretical-practical knowledge, during lessons eventually held with Teams UNIPI, according to the regulations of the University of Pisa for COVID-19.  

 

Module program in Ethics Code for Italian Psychologists (1 CFU):

The course foresees constant interactivity between teacher and students with discussion of clinical cases.

Comportamenti

Per il modulo di FILOSOFIA DELLA MENTE (2 CFU):

Lo studente saprà orientarsi nelle letture consigliate

Per il modulo di MEDICINA PSICOSOMATICA (5 CFU)

  • Lo studente acquisirà e/o svilupperà sensibilità alle problematiche psicosomatiche di pazienti con specifiche patologie;
  • Saranno acquisite una maggiore accuratezza e precisione nello svolgere attività relative allacase formulation.

 

Per il modulo di CODICE DEONTOLOGICO (1 CFU):

Gli studenti e le studentesse dovranno essere in grado di sviluppare un'analisi critica sui temi etici e un'attenta riflessione sulle condotte professionali.

Behaviors

Module program in Philosophy of Mind
The student will know how to navigate the recommended readings

Module program in Psychosomatic Medicine

  • The student will acquire and/or will develop an adequate sensitivity to the psychosomatic problems of patients with specific disorders;
  • The student will reach an adequate accuracy and precision in carrying out activities related to case formulation.

 

Module program in Ethics Code for Italian Psychologists (1 CFU):

The students will be able to develop a critical analysis on ethical issues and a careful consideration on professional conduct.

Modalità di verifica dei comportamenti

Per il modulo di FILOSOFIA DELLA MENTE (2 CFU):

Tramite l'esame scritto e le discussioni aperte durante lezione

Per il modulo di MEDICINA PSICOSOMATICA (5 CFU)

  1. Durante le lezioni saranno valutati il grado di accuratezza e precisione nell'acquisizione delle nuove competenze, con discussioni/sessioni interattive;
  2. Sessioni di gruppo costituiranno momenti di verifica interattiva di quanto potenzialmente acquisito;
  3. Eventuale presentazione dicase report (in forma anonima) con i quali stimolare la discussione.

 

Per il modulo di CODICE DEONTOLOGICO (1 CFU):

I comportamenti saranno oggetto di verifica mediante le stesse attività previste per la verifica delle capacità.

Assessment criteria of behaviors

Module program in Philosophy of Mind

Through the written examination and open discussions during class

Module program in Psychosomatic Medicine

  1. The degree of accuracy and precision in the acquisition of new skills will be assessed with discussions/interactive sessions or during sessions eventually held with Teams UNIPI, according to the regulations of the University of Pisa for COVID-19. 
  2. Group sessions eventually held with Teams UNIPI will be dedicated to interactive verification of what has been acquired;
  3. Possible session for the presentation and discussion of multiple choice questions to be answered in a completely anonymous form, relating to the topics covered during the course, (which are not part of the verification procedures subject to final grade);
  4. Possible presentation of case reports (anonymously) to stimulate discussion.

 

Module program in Ethics Code for Italian Psychologists (1 CFU):

The behaviours will be assessed through the assignments described in section skills.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Per il modulo di FILOSOFIA DELLA MENTE (2 CFU):

Nessun prerequisito, l'obiettivo è intraprendere lo studio a due dei possibili approcci in filosofia della mente da zero. 

Per il modulo di MEDICINA PSICOSOMATICA (5 CFU)

Le conoscenze iniziali dovrebbero comprendere:

  1. Alcune basi di conoscenza dei principali sistemi diagnostici categoriali
  2. La conoscenza di alcuni concetti fondamentali (per.es., il concetto di comorbidità, di distinzione tra diagnosi categoriale e dimensionale etc.);
  3. Capacità di inquadramento diagnostico di base dei principali disturbi di interesse psichiatrico;
  4. Alcune basi di conoscenza della fisiologia del SNC e periferico.

 

Per il modulo di CODICE DEONTOLOGICO (1 CFU):

Le fonti normative della profesione di psicologo.

Prerequisites

Module program in Philosophy of Mind
No prerequisites, the aim is to undertake the study of two of the possible approaches in philosophy of mind from scratch.

Module program in Psychosomatic Medicine
Initial knowledge should include:

  1. Basic knowledge bases of the main categorical diagnostic systems
  2. The knowledge of some fundamental concepts (eg, comorbidity, distinction between categorical and dimensional diagnoses, etc.);
  3. Skills in basic diagnostic classification of the main psychiatric disorders;
  4. Basic knowledge of CNS and peripheral physiology.

 

Module program in Ethics Code for Italian Psychologists (1 CFU):

The normative sources at the base of the psychologist profession.

Indicazioni metodologiche

Il corso sarà suddiviso in tre parti:

Il segmento di FILOSOFIA DELLA MENTE (2 CFU) tenuto dal Prof. Danilo Manca

Il segmento di PSICOSOMATICA CLINICA (5 CFU), tenuto dal Prof. Mario Miniati

Il segmento di CODICE DEONTOLOGICO (1 CFU), tenuto dalla Prof.ssa Carolina Limberti

Per il modulo di FILOSOFIA DELLA MENTE (2 CFU):

Il corso consisterà in lezioni frontali in presenza, ma il docente proverà a stimolare gli interventi in classe e la discussione aperta

 

Per il modulo di MEDICINA PSICOSOMATICA (5 CFU)

  1. lezioni frontali, con ausilio di slide presentation;
  2. discussione di casi clinici con presentazione di flow-chart;
  3. discussione di casi clinici con sessioni di trattamento da effettuare in simulata (role playing), in cui lo studente riveste il ruolo di terapeuta e il docente il ruolo di paziente (da concordare con gli studenti);
  4. esposizione di materiale didattico integrativo, con presentazione di studi clinici e review della letteratura internazionale;
  5. possibilità di approfondimento di specifici argomenti o di discussione in ricevimenti che rispettino le normative COVID-19, uso della posta elettronica;
  6. uso della lingua inglese nelle slide presentation.

 

Per il modulo di CODICE DEONTOLOGICO (1 CFU):

  • lezioni magistrali per presentare esempi pratici di deontologia professionale;
  • discussioni di gruppo su casi clinici.
Teaching methods

Module program in Philosophy of Mind

The course will consist of face-to-face lectures, but the lecturer will try to stimulate class interventions and open discussion

Module program in Psychosomatic Medicine

  1. lectures with slide presentations
  2. discussion of clinical cases with flow-charts
  3. discussion of clinical cases with role playing, in which the student plays the role of therapist and the teacher the role of patient (in agreement with the students);
  4. supplementary didactic material, with presentation of clinical studies and reviews of international literature;
  5. eventual descriptions of specific topics more in detail, if requested by students.

 

Module program in Ethics Code for Italian Psychologists (1 CFU):

  • lectures to present practical examples of professional ethics;
  • group discussions of clinical case.
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Per il modulo di FILOSOFIA DELLA MENTE (2 CFU):

Obiettivo è introdurre a due dei possibili approcci del paradigma della mente situata, vale a dire l'approccio esteso di Clark e Chalmers e l'approccio enattivo introdotto da Varela e poi sviluppato fra gli altri da Thompson e Noë. Discuteremo della possibilità che la mente non si risolva nei processi che avvengono all'interno del cranio ma che sia il risultato del coinvolgimento dell'intero corpo e di un rapporto di interazione co-costitutiva con l'ambiente. 

Per il modulo di MEDICINA PSICOSOMATICA (5 CFU)

Nel modulo di Medicina Psicosomatica sono compresi i seguenti argomenti di programma:

  1. Definizione di psicosomatica in chiave attuale e cenni storici: cosa si intende per Medicina Psicosomatica
  2. Problematiche del rapporto mente-corpo e principali modelli interpretativi
  3. Modelli di assessment e di diagnosi in psicosomatica (i pesi relativi in Psicosomatica, il modello bio-psicosociale, lo stile individuale di malattia, la percezione di malattia)
  4. Pesi relativi e diagnosi in psicosomatica
  5. Problemi di diagnosi e classificazione in Psicosomatica: iDiagnostic Criteria for Psychosomatic Research (DCPR)e la loro complementarietà con i criteri diagnostici categoriali e con il modello dimensionale;
  6. I disturbi somatoformi: evoluzione dei modelli diagnostici categoriali (DSM-5) e dimensionali: gli esempi della alexythymia, della 'masked depression', del costrutto dell'ipocondria
  7. Lo Spettro dei Disturbi della Nutrizione e Alimentazione in ottica cognitivista e interpersonale: un esempio del rapporto tra mente e corpo
  8. Spettro panico-agorafobico, ansia generalizzata: implicazioni diagnostiche e di terapia in psicosomatica
  9. La Psicoterapia in Psicosomatica: razionale di utilizzo del modello cognitivo-comportamentale e esempi di applicazione clinica;
  10. Il modello interpersonale in Psicosomatica: razionale e applicazioni pratiche (IPT, IPSRT, EFT);
  11. Cenni di Psico-oncologia: dalle linee guida italiane a quelle internazionali, al genetic counseling, al QoL assessment, ai modelli di trattamento e comunicazione nelle forme neoplastiche di ampia diffusione (Breast Cancer) e in quelle meno frequenti.

 

Per il modulo di CODICE DEONTOLOGICO (1 CFU):

  • Esempi pratici di deontologia professionale;

  • analisi critica sui temi etici;
  • riflessioni sulle condotte professionali.
Syllabus

Module program in Philosophy of Mind

The aim of the module is to introduce two of the possible approaches of the situated mind paradigm, namely the extended approach of Clark and Chalmers and the enactive approach introduced by Varela and later developed by Thompson and Noë among others. We will discuss the possibility that the mind is not resolved in the processes taking place within the skull but is the result of the involvement of the whole body and of a co-constitutive interaction relationship with the environment.

Module program in Psychosomatic Medicine

  1. Definition of psychosomatics in a current key and historical notes: what is meant by Psychosomatic Medicine
  2. Problems of the mind-body relationship and main interpretative models
  3. Assessment and diagnosis models in psychosomatics: relative weights in psychosomatics, the bio-psychosocial model, the individual style of illness, perception of illness
  4. Relative weights and diagnosis in psychosomatics
  5. Problems of diagnosis and classification in Psychosomatics: the Diagnostic Criteria for Psychosomatic Research (DCPR) and their complementarity with the categorical diagnostic criteria and with the dimensional model
  6. Somatoform disorders: evolution of categorical (DSM-5) and dimensional diagnostic models: the examples of alexythymia, 'masked depression', the construct of hypochondria
  7. Eating Disorders in Psychosomatic Medicine from a cognitive and interpersonal perspective: an example of mind-body interaction
  8. Panic-agoraphobic spectrum, generalized anxiety, social phobia: diagnostic implications in psychosomatics
  9. Psychotherapy in Psychosomatics: rationale for using the cognitive-behavioral model and examples of clinical application
  10. The interpersonal model in Psychosomatics: rationale and practical applications (IPT, IPSRT, EFT);
  11. Outlines of Psycho-oncology: from Italian guidelines to international ones, genetic counseling, QoL assessment, treatment and communication models in widespread neoplastic forms (Breast Cancer) and in less frequent ones.

 

Module program in Ethics Code for Italian Psychologists (1 CFU):

  • Practical examples of professional ethics;
  • critical analysis on ethical issues;
  • considerations on professional conduct.
Bibliografia e materiale didattico

Per il modulo di FILOSOFIA DELLA MENTE (2 CFU):

1. Testi obbligatori

Studenti e studentesse leggeranno i due seguenti articoli (il docente fornirà sulla piattaforma Teams i pdf):

  • Andy Clark, David Chalmers, The Extended Mind, in «Analysis», vol. 58, n. 1, 1998, pp. 7-19
  • Evan Thompson, Mog Stapleton, Making sense of Sense-Making: Reflections on Enactive and Extended Mind Theories, Topoi, vol. 28, 2009, pp. 23-30. 

2. Testi di supporto

I seguenti testi non saranno oggetto d'esame ma potrebbero essere un utile supporto per la comprensione dei testi e dei temi oggetto d'esame:
Michele Di Francesco, Giulia Piredda, Dove finisce la mente e comincia il resto del mondo?, Mondadori, Milano 2012, in particolare le pp. 1-116.
Shaun Gallagher, Dan Zahavi, La mente fenomenologica. Filosofia della mente e scienze cognitive, Cortina, Milano 2022, cap. 7, pp. 221-264.

Per il modulo di MEDICINA PSICOSOMATICA (5 CFU)

Slides fornite dal docente

Testo consigliato: 'Medicina Psicosomatica e Psicologia Clinica' (P. Porcelli), Raffaello Cortina Editore

Eventuali testi integrativi consigliati (ma non dirimenti ai fini della valutazione finale)

  1. 'Psicoterapia Interpersonale della Depressione' (J. Klerman, M. Weissman, B. Rounsaville), Bollati Boringhieri Editore
  2. 'Textbook of Psychosomatic Medicine' (J.L. Levenson) The American Psychiatric Publishing

 

Per il modulo di CODICE DEONTOLOGICO (1 CFU):

Slides caricate dalla docente su MS Teams.

Bibliography

Module program in Philosophy of Mind

Students will read the following two articles:

  • Andy Clark, David Chalmers, The Extended Mind, in «Analysis», vol. 58, n. 1, 1998, pp. 7-19
  • Evan Thompson, Mog Stapleton, Making sense of Sense-Making: Reflections on Enactive and Extended Mind Theories, Topoi, vol. 28, 2009, pp. 23-30. 

 

Module program in Psychosomatic Medicine 

Slides provided by teacher

Recommended textbook: 'Psychosomatic Medicine and Clinical Psychology' (P. Porcelli), Raffaello Cortina Editore

Supplementary textbooks recommended (but not essential for the purposes of the final evaluation):

'Interpersonal Psychotherapy for Depression' (J. Klerman, M. Weissman, B. Rounsaville), Bollati Boringhieri Editore
'Textbook of Psychosomatic Medicine' (J.L. Levenson) The American Psychiatric Publishing

 

Module program in Ethics Code for Italian Psychologists (1 CFU):

Slides provided by teacher on MS Teams.

Indicazioni per non frequentanti

Per il modulo di FILOSOFIA DELLA MENTE (2 CFU):

Si prega in primo luogo di contattare il docente per concordare un programma adeguato alle proprie conoscenze, competenze, esigenze e aspirazioni. In linea di massima studenti e studentesse non frequentanti leggeranno i testi di supporto, che saranno oggetto d'esame. 

Per il modulo di MEDICINA PSICOSOMATICA (5 CFU)

  1. Non sono previste variazioni per studenti non frequentanti in merito a programma, modalità d'esame e bibliografia.
  2. Le modalità di frequenza (percentuali di presenza alle lezioni) al corso in oggetto sono state stabilite e normate dal Consiglio Aggregato del Corso di Laurea in Scienze e Tecniche di Psicologia Clinica e della Salute e del Corso di Laurea Magistrale in Psicologia Clinica e della Salute e comunicate agli studenti e prevedono che la soglia di frequenza minima obbligatoria alle lezioni, per sostenere l’esame finale sia del 75% per OGNI MODULO, con l’eccezione di coloro che dimostrino di aver ottenuto lo status di studente lavoratore o genitore, o di coloro che presentino certificazioni di disabilità.

 

Per il modulo di CODICE DEONTOLOGICO (1 CFU):

Non sono previste variazioni per studenti e studentesse non frequentanti in merito a programma, modalità d'esame e bibliografia.

Non-attending students info

Module program in Philosophy of Mind

Please contact the lecturer in the first instance to arrange a syllabus appropriate to your knowledge, skills, needs and aspirations. 

Module program in Psychosomatic Medicine

There are no variations for non-attending students regarding program, exam methods and bibliography. The methods of attendance (percentages of attendance at lessons) for the course have been established and regulated by the Aggregate Council of the Degree Course in Sciences and Techniques of Clinical Psychology and Health and of the Master's Degree Course in Clinical and Health Psychology and communicated to students. They provide that the minimum compulsory attendance threshold for lessons to take the final exam is 75% for EACH MODULE, with the exception of those students who demonstrate that they have obtained the status of working students or parents, or for those who presented a certified disability.

 

Module program in Ethics Code for Italian Psychologists (1 CFU):

There are no variations for non-attending students regarding program, exam methods and bibliography.

Modalità d'esame

La modalità di esame, concordata a inizio corso fra i docenti, consiste in una prova orale, nella quale sarà valutata la comprensione dei contenuti di base del corso, la competenza nell'effettuare una sintesi delle nozioni fondamentali sulla base degli strumenti acquisiti, la competenza nelle singole aree tematiche trattate. I moduli di insegnamento sono parte unitaria dello stesso corso, pertanto l'esame è unico e dovrà essere sostenuto nello stesso appello. Anche il voto finale sarà unico e la valutazione rispecchierà la performance dello studente relativamente al programma dei diversi moduli. Non è pertanto prevista la valutazione sul singolo modulo.

Si ricorda, inoltre, che al momento la soglia di frequenza minima obbligatoria alle lezioni, per sostenere l'esame finale, è del 75% per OGNI MODULO, ad eccezione di coloro che dimostrano di avere ottenuto lo status di studente lavoratore o genitore, o di coloro che presentano certificazioni di disabilità.

Assessment methods

The examination method, agreed upon at the beginning of the course between the teachers, consists in oral examination in which the understanding of the basic contents of the course, the competence in carrying out a synthesis of the fundamental notions based on the theoretically acquired tools, and the competence in the main thematic areas are treated.

The teaching modules are a unitary part of the same course, therefore the exam is unique and must be taken in the same session. The final grade will also be unique and the assessment will reflect the student's performance relative to the program of all modules. Therefore, the evaluation on the single module is not foreseen.

Furthermore, we remind you that at the moment the minimum compulsory attendance threshold for lessons, to take the final exam, is 75% for EACH MODULE, with the exception of those who demonstrate that they have obtained the status of working student or parent, or of those with certificated disabilities.

Note

Il modulo di FILOSOFIA DELLA MENTE (Prof. D. Manca) si terrà nell'aula PN5 del Polo Porta Nuova (Via Padre B. Fedi) dalle 17.50 alle 19.30 nelle seguenti date:

lunedì 9 ottobre, mercoledì 11 ottobre, lunedì 16 ottobre, mercoledì 18 ottobre, lunedì 23 ottobre, mercoledì 25 ottobre, lunedì 30 ottobre

Notes

The PHILOSOPHY OF THE MIND module (Prof. D. Manca) will be held in room PN5 of the Porta Nuova Campus (Via Padre B. Fedi) from 5.50 p.m. to 7.30 p.m. on the following dates of October 2023:

Monday 9, Wednesday 11, Monday 16, Wednesday 18, Monday 23, Wednesday 25, Monday 30

Updated: 08/10/2023 21:47