Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
DEVELOPMENT ECONOMICS | SECS-P/02 | LEZIONI | 42 |
|
Lo studente avrà acquisito conoscenze relative alle questioni più importanti relative alla lotta alla povertà estrema. La prospettiva è soprattutto economica, ma si faranno riferimenti anche alla psicologia e alla sociologia. I due strumenti principali del corso sono:
At the end of this course, students shall have a proper notion of the key questions asked by scholars interested in poverty today, and (hopefully) they will be able to provide a few answers as well. Both questions and answers are viewed through an economic perspective, but also a few insights from psicology will be discussed. The student who successfully completes the course will be able to evaluate and assess policy interventions aimed at reducing extreme poverty. Moreover, she will understand the difference between correlation and causation and will be able to disentangle descriptive pieces of evidence from causal ones.
Per l'accertamento delle conoscenze saranno svolte due prove in itinere (dedicate ai frequentanti) utilizzando domande a risposta multipla.
Attending students may take mid-term exams, which consist in multiple choice questions, and to organize brief presentations on policy intervention cases.
Al termine del corso lo studente saprà:
After the course, students will be able to:
Alcune lezioni saranno dedicate alla discussione di casi di policy concreti.
Students will have the opportunity to organize themselves in small teams with the aim of undertaking a short presentation.
Lo studente potrà lavorare in gruppo per preparare e discutere un caso di policy.
At the end of the semester, some lectures will be given by the students in which they will present different policy cases.
Le ultime lezioni del corso saranno dedicate alla presentazione dei casi di policy da preparare in gruppo.
At the end of the term, a few classes will be "flipped" with students presenting policy cases to be pepared in teams.
Conoscenze di base di Economia Politica sono un prerequisito importante, ma non strettamente necessario. Le nozioni di base verranno infatti affrontate in classe, dando la precedenza all'intuizione economica e non alla trattazione formale dei modelli.
Conoscenza della lingua inglese (le lezioni sono tenute in inglese).
Basic knowledge in economics is helpful but not strictly required. Fluency in English.
La lingua del corso è l'inglese. Le lezioni si avvalgono dell'uso di diapositive (slide) che verranno condivise su Moodle. Le lezioni si svolgeranno seguendo il protocollo dell'Università di Pisa.
Classes are in English and will respect the university of Pisa Guidelines concerning remote learning. Slides can be downloaded on Moodle.
NB: le lezioni sono tenute in Inglese.
Testi principali:
Perkin, D.H., S. Radelet, D.L. Lindauer, S.A. Block (2013), Economics of Development, seventh edition. Norton.
Duflo, E. e A. Banerjee, L'economia dei poveri. Capire la vera natura della povertà per combatterla. 2012, Feltrinelli, Milano.
Gertler, P.J., S. Martinez, P. Premand, L.B. Rawlings, and C.M.J. Vermeersch. 2016. Impact Evaluation in Practice, second edition. Washington, DC: Inter-American Development Bank and World Bank.
Slide e articoli aggintivi scaricabili su Moodle.
Main textbooks:
Perkin, D.H., S. Radelet, D.L. Lindauer, S.A. Block (2013), Economics of Development, seventh edition. Norton.
Gertler, P.J., S. Martinez, P. Premand, L.B. Rawlings, and
C.M.J. Vermeersch. 2016. Impact Evaluation in Practice, second edition. Washington, DC: Inter-American Development
Bank and World Bank.
Slides and other readings on Moodle.
Non ci sono variazioni per i non frequentanti.
None.
Per i frequentanti (e solo per il primo appello):
Per i non frequentanti:
For attending students (and only once a year):
For non-attending students:
Maggiori informazioni sono disponibili sulla piattaforma di teledidattica Moodle.
More information are available on Moodle.
La frequenza delle lezioni è vivamente consigliata.
None.