Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
ORGANIZZAZIONE AZIENDALE E TRANSIZIONE DIGITALE | SECS-P/10 | LEZIONI | 42 |
|
Il corso di organizzazione aziendale e transizione digitale si pone l’obiettivo di fornire allo studente le conoscenze e le competenze utili per comprendere e analizzare le questioni organizzative che le imprese si trovano ad affrontare in conseguenza dei cambiamenti digitali. Il corso intende offrire una visione strutturata delle tematiche organizzative alla luce dell’evoluzione tecnologica e digitale. Verranno trattati, in particolar modo, i principi relativi all’organizzare e al digitalizzare e come questi due concetti risultino ormai imprescindibili l’uno dall’altro.
A termine del corso, lo studente sarà in grado di comprendere come l’implementazione delle nuove tecnologie digitali nelle organizzazioni non si configuri solo come una questione tecnica ma anche e soprattutto come una sfida organizzativa.
The course on organizational theory and digital transition aims to provide students with the knowledge and skills necessary to understand and analyze the organizational issues that companies face as a result of digital changes. The course aims to offer a structured view of organizational topics in light of technological and digital evolution. Principles related to organizing and digitalizing will be specifically addressed, emphasizing how these two concepts have become interdependent.
By the end of the course, students will be able to understand how the implementation of digital technologies in organizations is not merely a technical matter but, above all, an organizational challenge.
La verifica delle conoscenze acquisiste dagli studenti potrà avvenire mediante il ricorso a strumenti di accertamento e valutazione diversi:
The assessment of knowledge acquired by students may take place through the use of different evaluation tools:
Il corso consentirà allo studente di sviluppare:
The course will allow students to develop the following:
The skill to analyze and understand existing organizational structures, identifying strengths and areas for improvement in relation to digital changes.
The skill to consider the challenges and opportunities of digitalization from various perspectives, including technological, organizational, and human aspects.
The skill to evaluate and select suitable technologies for business needs, and to integrate them effectively within organizational processes.
The skill to critically analyze the challenges and opportunities related to digitalization, considering different viewpoints and approaches.
Proficiency in designing and optimizing business processes while considering the impact of digital technologies on workflow.
The skill in data interpretation and learning to translate information into valuable insights for the organization.
The aptitude to develop business strategies that maximize the opportunities presented by digitalization, taking into account technological evolution and organizational requirements.
La verifica delle capacità acquisiste dagli studenti durante il corso potrà avvenire mediante il ricorso a strumenti di accertamento e valutazione diversi:
The assessment of skills acquired by students may take place through the use of different evaluation tools:
Al termine del corso gli studenti avranno maturato le conoscenze e capacità utili a:
At the end of the course, students will develop the knowledge and skills necessary to:
La verifica dei comportamenti sviluppati dagli studenti durante il Corso potrà avvenire mediante il ricorso a strumenti di accertamento e valutazione diversi:
The assessment of the behaviours developed by students during the course may take place through the use of different evaluation tools:
I prerequisiti formativi richiesti agli studenti (le conoscenze preliminari) fanno riferimento, in generale, alle conoscenze di base di organizzazione aziendale, con più specifico riguardo alle logiche di progettazione organizzativa e alle principali strutture/forme organizzative.
A questo riguardo, si suggeriscono le seguenti letture:
Bonti, M., Cavaliere, V., Cori, E. (A cura di), “Lineamenti di Organizzazione Aziendale”, Milano, Egea, ISBN:978-88-238-4646-3.
The required educational prerequisites for students (preliminary knowledge) refer, in general, to the basic knowledge of organizational theory, with a more specific focus on the main organizational approaches to job design and organizational structures.
In this regard, the following readings are suggested:
Bonti, M., Cavaliere, V., Cori, E. (Eds.), "Lineamenti di Organizzazione Aziendale" (Outlines of Business Organization), Milan, Egea, ISBN: 978-88-238-4646-3.
Le modalità didattiche prevedono, insieme alla tradizionale lezione frontale, testimonianze aziendali di manager di organizzazioni digitali, analisi e discussione in aula di casi aziendali, esercitazioni, etc.
The teaching methods include, in addition to the traditional frontal lecture, company testimonials from managers, analysis, and classroom discussion of company cases, practical exercises, etc.
Il corso si propone di sviluppare conoscenze e competenze legate all'organizzazione aziendale e alla transizione digitale, con un focus particolare sui temi di:
The course aims to develop knowledge and skills related to business organization and digital transition, with a particular focus on the following themes:
Il materiale per la preparazione dell’esame è costituito da:
The material for exam preparation is composed of:
Per i non frequentanti, il materiale per la preparazione dell’esame è costituito da:
INTERO MANUALE: Plesner, U., & Husted, E. (2022). L'organizzazione digitale. Il Mulino.
For non-attending students, the material for exam preparation is as follows:
ALL THE CHAPTERS OF THE HANDBOOK: Plesner, U., & Husted, E. (2022). L'organizzazione digitale. Il Mulino.
Esame orale.
La partecipazione in aula alla discussione dei casi e alle esercitazioni integra la valutazione complessiva dell'esame.
Oral examination.
Participation in the classroom during the discussion of cases and exercises contributes to the overall evaluation of the exam.