Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
QUALITA' DELLE RISORSE IDRICHE E SOSTENIBILITA' | GEO/08 | LEZIONI | 54 |
|
L’obiettivo generale del corso è di fornire un quadro delle tematiche legate alla sostenibilità ambientale, con focus sulla fase acquosa, attraverso lezioni frontali, discussioni in classe di casi studio, seminari ed esercitazioni.
In particolare, nel corso verranno esplorate le relazioni esistenti tra qualità delle risorse idriche e attività antropiche, evidenziando la necessità di nuovi approcci gestionali. Si otterranno le competenze necessarie per la tutela e valorizzazione delle risorse idriche nel contesto degli approcci attuali al fine di interfacciarsi e collaborare con pianificatori, gestori e professionisti della sostenibilità.
The main objective of the course is to provide an overview of issues related to environmental sustainability, with a focus on the aqueous phase, through lectures, class discussions of case studies, seminars and exercises.
In particular, the relationship between the quality of water resources and anthropogenic activities will be explored, highlighting the need for new management approaches. The course will allow to gain the inter-disciplinary skills necessary to tackle water resources protection and conservation, and to collaborate with planners, managers and sustainability professionals.
Alla fine di questo corso, chi avrà superato con successo l’esame avrà ottenuto li strumenti necessari per analizzare le problematiche associate alla qualità delle risorse idriche ed Individuare le principali problematiche e strategie relative al legame tra acqua e sostenibilità.
At the end of this course, those who have successfully passed the exam will have obtained the necessary tools to analyze the problems associated with the quality of water resources and identify the main issues and strategies relating to the link between water and sustainability.
Alla fine del corso si avrà padronanza delle principali problematiche connesse con:
At the end of the course students will have gained skills in the following areas:
La verifica delle capacità acquisite avverrà attraverso lo studio di casi pratici, lo sviluppo e la discussione di piccoli progetti di basati su dati di letteratura e sull’attività pratica svolta durante le esercitazioni.
L’esame finale consisterà nella preparazione di una relazione scritta e relativa discussione orale. L’oggetto della relazione verrà concordato con la docente.
The verification of the skills acquired will take place through the study of practical cases, the development and discussion of small projects based on literature data and on the practical activity carried out during the exercises in class.
The final exam will consist in the preparation of a written report and related oral discussion. The subject of the report will be agreed with the instructor.
Acquisire e/o sviluppare sensibilità alle problematiche ambientali e della relazione società-ambiente, con particolare riferimento alle risorse idriche.
Acquire and/develop sensitivity to environmental issues and the relationships between society and environment, with particular focus on water resources.
Le esercitazioni e la prova finale saranno improntate alla verifica delle competenze apprese e ai comportamenti.
The exercises and the final exam will be targeted to verify the skills learned and behaviors.
Il corso potrà essere svolto in lnglese su richiesta di persone non madrelingua (Erasmus students).
The course could be delivered in English upon request from Erasmus students.
Le lezioni frontali saranno caratterizzate da una elevata interazione e coinvolgimento dei partecipanti. Verranno organizzati seminari interdisciplinari anche in lingua inglese.
The lectures will be characterized by a high level of interaction and involvement of the participants. Interdisciplinary seminars (in English) will also be organized.
I principali argomenti trattati nel corso saranno:
The main topics covered in the course will be:
Oltre al materiale fornito dalla docente (dispense e articoli di letteratura), verranno utilizzati i seguenti testi di riferimento:
Bohle Martin (Ed.,) 2019. Exploring Geoethics. Ethical Implications, Societal Contexts, and Professional Obligations of the Geosciences
Fröhlich et al., 2018. Water Security Across the Gender Divide
Jakeman et al., 2016. Integrated Groundwater Management Concepts, Approaches and Challenges
IWMI 2018, Human rights-based approach to integrated water resources management
Mukherjee et al., (Eds.), 2021. Global Groundwater Source, Scarcity, Sustainability, Security, and Solutions
Pearce,2006. When the rivers run dry
Shiva, 1989. Staying Alive: Women, Ecology, and Development
World Water Assessment Programme (WWAP), 2009. Integrated Water Resources Management in Action
In addition to the material provided by the instructor (lecture notes and literature articles), the following reference texts will be used:
Bohle Martin (Ed.,) 2019. Exploring Geoethics. Ethical Implications, Societal Contexts, and Professional Obligations of the Geosciences
Fröhlich et al., 2018. Water Security Across the Gender Divide
Jakeman et al., 2016. Integrated Groundwater Management Concepts, Approaches and Challenges
IWMI 2018, Human rights-based approach to integrated water resources management
Mukherjee et al., (Eds.), 2021. Global Groundwater Source, Scarcity, Sustainability, Security, and Solutions
Pearce,2006. When the rivers run dry
Shiva, 1989. Staying Alive: Women, Ecology, and Development
World Water Assessment Programme (WWAP), 2009. Integrated Water Resources Management in Action
La frequenza non è obbligatoria. Il materiale (PPT delle lezioni e materiale bibliografico) potrà essere reperito sulla piattaforma moodle.
Attendance is not compulsory. The material can be found on the moodle platform.
L’esame consiste in una prova orale in cui verrà esposto un approfondimento di un argomento, concordato con la docente. Verrà valuta la qualità dell’esposizione (chiarezza espositiva e organizzazione logica), la conoscenza approfondita degli argomenti, la capacità di discussione ed di analisi critica degli argomenti trattati. L'esame si considerarà superato se si dimostrerà di aver padronanza degli argomenti tratti nel corso e dell'approfondimneto e di saper utilizare un linguaggio scientificamente appropriato.
Valutazione (in trentesimi): 30%: partecipazione in classe (esercizi, discussioni e dibattiti), 50%: presentazione PPT dell’approfondimento (conoscenza e approfondimento del tema scelto, chiarezza espositiva), 20% : discussione durante l’esame (domande di approfondimento e integrazione con i temi trattati a lezione)
The exam consists of an oral test in which an in-depth analysis of a topic agreed with the instructor will be presented.
The quality of the presentation will be assessed (clarity of presentation and logical organization), in-depth knowledge of the topics, the ability to discuss and critically analyze the topics covered.
The exam will be considered passed if sturent demonstrates that to master the topics covered in the course and the in-depth study, and that they are capable to use a scientifically appropriate language.
Evaluation: 30%: interaction in class (exercises, discussions and debates), 50%: PPT presentation (knowledge and in-depth analysis of the chosen topic, clarity of presentation), 20%: discussion during the exam (questions and integration of the topics covered in class)
Commissione
Presidente: Prof.ssa Viviana Re
Membri: Prof.ssa M. Elena Ferioli and Dr. Stefano Viaroli
Presidente Supplenti: Dr. Stefano Viaroli
Membri Supplenti: Prof. Giovanni Zanchetta and Prof. Riccardo Petrini
Commission
President: Prof. Viviana Re
Member: Prof. M. Elena Ferioli and Dr. Stefano Viaroli
Acting president: Dr. Stefano Viaroli
Acting member: Prof. Giovanni Zanchetta andProf. Riccardo Petrini