Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
STORIA DELLE CULTURE E DELLE MENTALITÀ IN ETÀ MODERNA | M-STO/02 | LEZIONI | 36 |
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Al termine del corso le/gli studenti avranno acquisito:
By the end of the course, students will have acquired:
Per l'accertamento delle competenze saranno svolte delle esposizioni in classe di saggi storiografici e di ricerca.
L'accertamento delle conoscenze avverrà in sede di esame orale.
The acquisition of skills and knowledge will be monitored by oral presentations during the course, and verified by an oral examination at the end of the course.
Al termine del corso le/gli studenti sapranno
By the end of the course, students will be able to:
Per l'accertamento delle competenze saranno svolte delle esposizioni in classe di saggi storiografici e di ricerca.
L'accertamento delle conoscenze avverrà in sede di esame orale.
The acquisition of skills and knowledge will be monitored by oral presentations during the course, and verified by an oral examination at the end of the course.
Al termine del corso le/gli studenti avranno acquisito competenze di analisi ed esposizione orale di fonti e storiografia
By the end of the course, students will have acquired skills in analysis and oral exposition of sources and historiography
La verifica dell'acquisizione dei comportamenti avverrà mediante esposizioni in classe e un esame finale
The acquisition of skills and knowledge will be monitored by oral presentations during the course, and verified by an oral examination at the end of the course.
Avere una conoscenza generale della storia della prima età moderna.
Have a general knowledge of early modern history.
Il corso prevede lezioni frontali, lezioni seminariali, la partecipazione attiva delle/gli studenti mediante presentazioni orali, e seminari di docenti esterni.
The course includes lectures, seminar lectures, active participation of the student(s) through oral presentations, and seminars by external lecturers.
Possedere l'identità: statuti sociali e rivendicazioni dei diritti nelle società di Antico regime (Europa e America spagnola, secoli XVI-XVIII)
Come era possibile identificare le persone e rivendicare il proprio statuto personale nelle società premoderne? Come si faceva a sapere "chi era chi" in mancanza di tecnologie di riconoscimento biometrico, e in contesti storici nei quali la registrazione universale delle persone non era assicurata?
Tali problemi, ancora all'ordine del giorno in larga parte del mondo, erano di grande importanza, soprattutto quando all'inizio della prima età moderna il movimento delle persone inizia a farsi sempre più massiccio e sempre più a scala globale.
Tuttavia, non possiamo considerare la storia dell'identificazione e dell'identità durante l'antico regime semplicemente come la preistoria della identificazione biometrica contemporanea. Per capire questa vicenda è innanzitutto necessario prendere in considerazione alcuni presupposti culturali, giuridici e istituzionali che caratterizzano le società di antico regime, tanto in Europa quanto nei mondi coloniali ed extraeuropei.
Le società di antico regime condividono con l’età tardomedievale ciò che è stata definita una “cultura del possesso”. Le cose, le relazioni sociali e i diritti, si “possedevano” mediante delle pratiche atte a dimostrarne l’uso legittimo e continuativo: il possesso di una terra era dimostrato dalla sua coltivazione continua e senza opposizione da parte dei vicini, così come una relazione di parentela era “posseduta” mediante pratiche familiari che dimostrassero, di fronte alla propria comunità, la legittimità di tale relazione.
In questo modo, tanto le proprietà quanto lo status sociale delle persone si potevano “possedere”: il pacifico e continuo possesso di una terra, così come di un nome, o di una relazione parentale legittima era, in ultima istanza, ciò che permetteva alle persone la rivendicazione dei diritti associati a tali statuti sociali (di proprietario, di parente, ecc.).
Nelle lezioni del corso sarà sviluppata questa idea del possesso dei diritti e degli statuti sociali, e in particolare si approfondirà il tema dell’identificazione personale e della rivendicazione dell'identità, tanto in Europa quanto nell'America Spagnola.
Saranno analizzate fonti primarie (compilazioni di leggi, trattatistica giuridica, documentazione giudiziaria) relative a dispute ereditarie, al fine di verificare come le persone venivano identificate, e come potevano rivendicare i diritti associati alla personalità.
La bibliografia proposta aprirà uno squarcio sulla storia delle pratiche di registrazione e identificazione nei contesti extraeuropei della prima età moderna.
Owning identity: displayng social statuses and claiming rights in Old Regime societies (Europe and Spanish America, 16th-18th centuries)
How was it possible to identify people and claim personal status in pre-modern societies? How was it possible to know "who was who" in the absence of biometric recognition technologies, and in historical contexts in which universal registration of persons was not assured?
Such problems, still on the agenda in large parts of the world, were of great importance, especially when at the beginning of the early modern age the movement of people began to become more massive and increasingly global in scale.
However, we cannot consider the history of identification and identity during the ancient regime simply as the prehistory of contemporary biometric identification. To understand this history, it is first necessary to consider certain cultural, legal, and institutional assumptions that characterized ancien régime societies, both in Europe and in the colonial and non-European worlds.
Ancient-regime societies shared with the late medieval age what has been called a "culture of possession." Things, as well as social relations and rights, were "owned" through practices designed to demonstrate their legitimate and continued use. Just as the ownership of land was demonstrated by its continuous cultivation without opposition from neighbors, a kinship relationship was also "owned" through family practices that demonstrated, in the face of one's community, the legitimacy of that relationship.
In this way, both property and the social status of people could be "owned": the peaceful and continuous possession of land, as well as that of a name, or a legitimate kin relationship was ultimately what enabled people to claim the rights associated with such social statuses (of owner, kin, etc.).
During the course, this idea of the possession of rights and social statuses will be developed, and in particular the theme of personal identification and identity claims will be explored, both in Europe and in Spanish America.
Primary sources (compilations of laws, legal treatises, judicial records) relating to hereditary disputes will be analyzed in order to ascertain how people were identified, and how they could claim the rights associated with personhood.
The proposed bibliography will open a glimpse into the non-European history of the early modern age.
Le/gli studenti dovranno leggere e studiare uno dei seguenti gruppi di testi che saranno messi a disposizione dal docente mediante la piattaforma Microsoft Teams (in ogni caso, in caso di difficoltà a reperire i materiali, contattare il docente)
Gruppo 1) Identità e identificazione nella storia mondiale
0. Editors’ Introduction: Recognition and Registration: The Infrastructure of Personhood in World History
1. Household Registration, Property Rights, and Social Obligations in Imperial China: Principles and Practices
2. Registration of Identities in Early Modern English Parishes and amongst the English Overseas
4. Japan’s Civil Registration Systems Before and After the Meiji Restoration
5. Civil Status and Identification in Nineteenth-Century France: A Matter of State Control?
6. Identity Registration in the Classical Mediterranean World
7. Naming, Identifying and Authorizing Movement in Early Modern Spain and Spanish America
8. Establishing and Registering Identity in the Dutch Republic
11. Identity Registration in India During and After the Raj
12. Monitoring the Abolition of the International Slave Trade: Slave Registration in the British Caribbean
1. Denis V., Individual Identity and Identification in Eighteenth-Century France
10. Higgs E., Consuming Identity and Consuming the State in Britain since c.1750
Gruppo 2) Identità e identificazione nella storia europea
Students should read and study one of the following groups of texts that will be provided by the professor through the Microsoft Teams platform (in case of difficulties in finding the materials, please contact the professor)
Group 1) Identity and identification in world history
0. Editors’ Introduction: Recognition and Registration: The Infrastructure of Personhood in World History
1. Household Registration, Property Rights, and Social Obligations in Imperial China: Principles and Practices
2. Registration of Identities in Early Modern English Parishes and amongst the English Overseas
4. Japan’s Civil Registration Systems Before and After the Meiji Restoration
5. Civil Status and Identification in Nineteenth-Century France: A Matter of State Control?
6. Identity Registration in the Classical Mediterranean World
7. Naming, Identifying and Authorizing Movement in Early Modern Spain and Spanish America
8. Establishing and Registering Identity in the Dutch Republic
11. Identity Registration in India During and After the Raj
12. Monitoring the Abolition of the International Slave Trade: Slave Registration in the British Caribbean
1. Denis V., Individual Identity and Identification in Eighteenth-Century France
10. Higgs E., Consuming Identity and Consuming the State in Britain since c.1750
Group 2) Identity and identification in European history
Le/gli studenti non frequentanti, in aggiunta al programma per i frequentanti, dovranno obbligatoriamente studiare i seguenti saggi i cui argomenti saranno trattati a lezione (in caso di difficoltà a reperire i materiali si prega di contattare il docente che li fornirà in formato PDF):
Non-attending students, in addition to the syllabus for attending students, must study the following essays, the topics of which will be covered in class (in case of difficulty finding the materials please contact the professor who will provide them in PDF format):
L'esame si svolgerà in forma orale e sarà volto a verificare
La durata dell'esame è di approssimativamente 30 minuti
Le domande vertono sugli argomenti trattati durante il corso (solo per i frequentanti) e sui testi letti per l'esame: è richiesta l’esposizione delle principali tesi dei saggi letti, una loro lettura critica, e la capacità di trarre delle conclusioni personali utilizzando le conoscente acquisite
The examination will be oral and will be aimed at testing
The duration of the exam is approximately 30 minutes
Questions will cover the topics covered during the course (only for those attending) and the texts read for the exam: exposition of the main theses of the essays read, a critical reading of them, and the ability to draw personal conclusions using the acquired knowledge is required
non sono previsti stage e tirocinio
None
Il materiale del corso sarà reso disponibile sulla piattaforma Microsoft Teams
Course materials will be made available on the Microsoft Teams platform
DATA DI INIZIO DEL CORSO
Martedì 19 marzo 2024
Commissione d'esame
Presidente: A. Buono
Membri: A. Lo Bartolo, E. Baccini
Presidente supplente: M. Giuli
Membri: J. Pessina, E. Morelli
The course will be held in the second semester (February - May 2024)
Examination Committee
Chairman: A. Buono
Members: A. Lo Bartolo, E. Baccini
Alternate chairman: M. Giuli
Members: J. Pessina, E. Morelli