Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
STORIA DELL'ETA' DELLE RIVOLUZIONI E DEL RISORGIMENTO | M-STO/04 | LEZIONI | 36 |
|
Lo studente dovrà dimostrare di conoscere i principali temi della storia politica italiana ed europea in un quadro atlantico tra tardo XVIII e XIX secolo, e di orientarsi fra i più recenti percorsi della storiografia ottocentistica, in relazione a questioni e problemi specifici.
Students will be required to demonstrate sufficient knowledge of the major events that shaped the Italian and European political history in the Atlantic context during the late 18th century and 19th century
Esame finale orale / esame seminariale
Final oral exam / Seminar presentation activities
Lo studente dovrà dimostrare di saper ricostruire criticamente processi storici a partire dalla ricerca documentaria e iconografica, adoperando strumenti, metodi e linguaggi della disciplina.
Students will be required to demonstrate their ability to build historical processes starting from documentary and iconographic research, to application of specific historical tools, methods and languages
Esame finale orale / esame seminariale
Final oral exam / Seminar presentation activities
Lo studente dovrà dimostrare di saper formulare autonomamente ipotesi interpretative di un processo storico sulla base delle fonti, delle conoscenze storiografiche e del dibattito scientifico.
Students will be required to demonstrate their ability to formulate interpretative historical hypothesis based on sources, historiographical knowledge and scientific debate.
Esame finale orale / esame seminariale
Final oral exam / Seminar presentation activities
Conoscenza dello sviluppo degli eventi nell’ambito della storia contemporanea, con particolare attenzione all'età delle rivoluzioni e delle controrivoluzioni (XVIII-XIX secoli).
Students will be required to demonstrate sufficient knowledge of the major modern history events and relevant developments, with a particulare focus on the age of the revolutions and counter-revolutions (XVIII-XIX centuries)
Lezioni frontali; seminari tematici con specialisti esterni; esercitazioni seminariali su fonti e documenti condotte dagli studenti sulla base di una bibliografia specifica concordata con il docente.
Lectures
Seminars
The analysis of research cases study will be joined to the purely scientific issues
L’età delle costituenti. Immagini, cultura materiale, circuiti comunicativi
I primordi della mediatizzazione e della spettacolarizzazione della politica contemporanea non sono da rintracciare nel corso del XX secolo, ma fra metà Settecento e metà Ottocento. Il rivolgimento ideale, politico e istituzionale che attraversa lo spazio euro-atlantico, e che alcuni attori del tempo chiamano in presa diretta «età delle rivoluzioni e delle costituzioni», si interseca pertanto con il trapasso da un «antico regime mediatico» a un nuovo sistema di comunicazione pubblica. Si diffondono supporti inediti: acqueforti, litografie, stampa periodica venduta a prezzi popolari, riviste e libri illustrati, feuilletons, enciclopedie e gallerie biografiche, dagherrotipia, calotipia, cartes-de-visite, media visuali immersivi come diorama e panorama e altre forme popolari di intrattenimento, produzione artigianale o manifatturiera di oggetti figurativi politicizzati di uso quotidiano. In questa congiuntura, fondativa della sfera politica contemporanea, la costruzione dello spazio pubblico e l’apprendistato della politica si distinguono pertanto per il loro profilo mediatico ed emozionale, oltre che per nuove e inedite forme di personalizzazione democratizzata del potere, legittimate al contempo dalle armi, dalla sovranità popolare e dalla nascente celebrity culture.
Di questa «grande trasformazione mediatica» si giovano non soltanto gli eventi rivoluzionari e le leadership militari e civili, ma anche le forme della nuova politica come, da un lato, le carte costituzionali, dall’altro, i congressi e le convenzioni elettive, le assemblee costituenti, le istituzioni parlamentari che scandiscono e legittimano le principali congiunture rivoluzionarie, e non di rado guidano la mobilitazione armata e personificano in forma guerriera e combattente i nascenti soggetti collettivi nazionali (monarchici o per lo più repubblicani). Le costituzioni scritte e i nuovi consessi nominati dal voto popolare sono trasformati in prodotti editoriali, oggetti materiali e supporti visuali che contribuiscono potentemente alla loro concepibilità, visibilità e ricezione nel quadro di una formidabile accelerazione dei processi di politicizzazione della società.
Dopo una serie di lezioni introduttive sulla nuova storiografia dell’età delle rivoluzioni e del Risorgimento, il corso intende indagare in chiave comparata la storia materiale, culturale e visuale delle costituzioni e delle assemblee elettive (e delle costellazioni discorsive e iconografiche porose che ruotano intorno ad esse), intese come icone e vettori dei profondi cambiamenti politici, istituzionali e culturali in atto nel mondo euro-atlantico nell’età delle rivoluzioni, di cui il Risorgimento rappresenta uno scenario privilegiato.
Una particolare attenzione sarà riservata alla dimensione iconografica delle carte costituzionali dello spazio americano ed euromediterraneo nonché delle assemblee elettive combattenti come il Congresso continentale statunitense, la Convenzione nazionale francese, le Cortes di Cadice, il Congresso di Angostura, l’Assemblea nazionale e la Costituente italiana immaginate rispettivamente nel 1799 e nel 1848-49, a partire dall’assunto interpretativo che esse diventano soggetti privilegiati dei nuovi circuiti comunicativi rivoluzionari in forme sia vedutistiche che allegoriche oltre che oggetti pervasivi della cultura materiale e visuale che accompagna, promuove e riflette i rivolgimenti politici e istituzionali in atto fra XVIII e XIX secolo.
The origins of the mediatization of modern politics don’t date back to the first half of the twentieth century. But it is possible indeed to reconstruct a less recent genealogy of celebrity politics and (related) political spectacle that in Europe as well as in North and South America accompany and support from the end of the eighteenth century the exit from the political (and colonial) Old Regime. As a consequence, these two strictly related trends – celebrity politics and political spectacle – represent an authentic original character of the construction of contemporary political space. From the mid-18th to mid-19th centuries, a great ideological, political and institutional transformation swept through the Euro-Atlantic space, already being called an “Age of Revolutions and constitutions” by some contemporaries. It intersected with the transition from an “ancient media regime” to a new system of public communication. New instruments for the transmission of images played a key role, with the diffusion of illustrated books and especially illustrated periodicals, favouring an exasperated dramatization of the narratives and stimulating a growing attention towards the celebrated contemporaries. This last element, in particular, points to the precocious birth of a true star system unthinkable without the abundance of images and objects circulating widely and rapidly (chimney ornaments, caricatures and lito-photographic portraits, cartes de visite) as well as through languages of strong emotional impact. Representations of illustrious men of Plutarchian descent or the great Enlightenment figures were flanked by and intertwined with popular heroes. In this historical conjuncture, which is foundational to the contemporary political sphere, the construction of public space and the apprenticeship of politics are thus distinguished by their media and emotional profile, as well as by new and unprecedented forms of democratized personalization of power, that is legitimized at the same time by weapons, popular sovereignty and the emerging celebrity culture.
This "great media transformation" has benefited not only from the events and leaderships that emerged in the age of revolutions, but also from the forms of the new politics such as, on the one hand, constitutional charters, on the other, congresses and elective conventions, constituent assemblies, and parliamentary institutions that marked and legitimised the main revolutionary conjunctures, and not infrequently guided armed mobilisation and personified the nascent national collective subjects (monarchical or mostly republican) in warrior and combat form. The written constitutions and the new assemblies appointed by popular vote are transformed into editorial products, material objects and visual supports that powerfully contribute to their conceivability, visibility and reception iin the framework of a sharp acceleration of the processes of politicization of society.
After a series of introductory lectures on the new historiography of the Age of Revolutions and of the Risorgimento, the course intends to investigate in a comparative key the material, cultural and visual history of constitutions and elective assemblies (and of the porous discursive and iconographic constellations that revolve around them). Constitutions and Constituent Assemblies are understood as icons and vectors of the profound political, institutional and cultural changes taking place in the Euro-Atlantic world in the age of revolutions, of which the Risorgimento represents a privileged scenario.
Particular attention will be paid to the iconographic dimension of the constitutional charters of the American and Euro-Mediterranean space as well as of the combatant elective assemblies such as the American Continental Congress, the French National Convention, the Cortes of Cadiz, the Congress of Angostura, the National Assembly and the Italian Constituent Assembly imagined in 1799 and 1848-49 respectively. The interpretative assumption is that they become privileged subjects of the new revolutionary communication circuits in both vedutistic and allegorical forms as well as pervasive objects of the material and visual culture that accompanies, promotes and reflects the political and institutional upheavals taking place between the 18th and 19th centuries.
Programma d'esame per i frequentanti:
Parte istituzionale
1) M. Banti, Il Risorgimento italiano, Laterza, Roma-Bari, 2004
A cui affiancare un testo a scelta fra:
Parte monografica:
2) L'intero gruppo di saggi:
3) Una monografia o una coppia di monografie a scelta fra:
Students attending the course will be required to study:
1) M. Banti, Il Risorgimento italiano, Laterza, Roma-Bari, 2004
This book should be combined by one monograph to choose among:
2) The set of short essays:
3) One monograph or set of monographs to choose among:
Programma d'esame per i non frequentanti:
Parte istituzionale
1) M. Banti, Il Risorgimento italiano, Laterza, Roma-Bari, 2004
A cui affiancare un testo a scelta fra:
Parte monografica:
2) L'intero gruppo di saggi:
3) Due monografe o coppie di monografie a scelta fra:
Students not attending the course will be required to study:
1) M. Banti, Il Risorgimento italiano, Laterza, Roma-Bari, 2004
This book should be combined by one monograph to choose among:
2) The set of short essays:
3) Two monographs or sets of monographs to choose among:
La verifica verrà effettuata tramite esame finale orale. In alternativa, per i frequentanti si prevede che una parte dell’esame possa essere svolta tramite relazioni scritte da presentare e discutere in aula in forma seminariale. In tal caso, la restante parte dell’esame sarà concordata con il docente.
Students will be required to take the final exam in an oral form.
Alternatively, students attending the course will be able to take part of the exam in the form of a 'seminar presentation'. In this case the remaining part of the exam will need to be agreed with the teacher.
https://lungo800.it/
https://frda.stanford.edu/
https://www.100days.eu/
https://prometheus.uni-koeln.de/pandora/source/show/giessen_lri
https://library.brown.edu/cds/garibaldi/index.php
http://digiteca.bsmc.it/
https://lungo800.it/
https://frda.stanford.edu/
https://www.100days.eu/
https://prometheus.uni-koeln.de/pandora/source/show/giessen_lri
https://library.brown.edu/cds/garibaldi/index.php
http://digiteca.bsmc.it/
Il corso ha inizio lunedì 11 marzo 2024.
L'orario del corso è il seguente: lunedì 16-17.30 aula PAO D2; giovedì 16-17.30 Aula Savi.
Il ricevimento si svolgerà il giovedì 17.45-19 (Palazzo Carità, via P. Paoli 15, primo piano, studio 03) oppure sulla piattaforma Teams su appuntamento (per cui si prega di scrivere al docente)
Commissione di esame
Docente titolare/presidente
Gian Luca Fruci
Membri commissione:
Commissione supplente:
Presidente Alberto Mario Banti
Membri commissione supplente:
The course will begin on Monday March 11th, 2024
The lessons take place on Monday (4:00pm - 5:30pm, Room PAO D2) and Thursday (4:00pm - 5:30pm, Room Savi)
Office hours: 5:45pm - 7:00pm, Thursday
Office hours will also be held online on Platform Teams (For date and time of the meeting please write to the teacher).
Further informations will be posted on the teacher's web-site
Examination Panel:
President: Gian Luca Fruci
Members of the panel: Gianluca Fulvetti, Sante Lesti
Substitute panel:
President: Alberto Mario Banti
Members of the panel: Cristina Cassina, Vinzia Fiorino