Conoscere ad applicare le metodologie di analisi dei processi produttivi e del consumo con l’obiettivo di un migliore utilizzo delle risorse e verso un approccio circolare (rifiuto come risorsa) invece che lineare, basato sull’uso efficiente dei prodotti piuttosto che sul consumo; sulla valorizzazione degli scarti dei consumi, sull’estensione del ciclo di vita dei prodotti, sulla condivisione delle risorse e l’impiego di materie prime da riciclo; valorizzazione dei rifiuti biologici, in grado di essere reintegrati nella biosfera; e dei rifiuti abiotici, destinati ad essere recuperati e riciclati.
Know how to apply production process and consumption analysis methodologies with the aim of better using resources and towards a circular approach (waste as a resource), based on the efficient use of products rather than consumption; exploitation of fuel waste, the extension of the product life cycle, the sharing of resources and the use of recycled raw materials; exploitation of biological waste, which can be reintegrated into the biosphere; and abiotic waste, intended to be recovered and recycled.
Lo studente sarà valutato sulla sua capacità di discutere i contenuti del corso utilizzando la terminologia appropriata. - Durante la prova orale lo studente deve essere in grado di dimostrare la sua conoscenza del materiale del corso ed essere in grado di discutere il lavoro del progetto eseguito alla fine del corso
The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents using the appropriate terminology. - During the oral exam the student must be able to demonstrate his/her knowledge of the course material and be able to discuss the project work executed at the end of the course - The student's ability to explain correctly the main topics presented during the course at the board will be assessed.
Capacità di effettuare valutazioni su rapporti di sostenibilità e studi LCA e di elaborare un progetto finale su un caso studio di interesse per il settore pulp&paper
Ability to carry out evaluations on sustainability reports and LCA studies and to develop
a final project on a case study of interest to the pulp & paper sector
Sviluppo di un progetto con discussione dell'elaborato progettuale nell’esame orale
Development of a project with discussion of the project work in the oral exam
Durante il lavoro di gruppo gli studenti potranno maturare la sensibilità alla integrazione delle competenze caratterizzanti la tematica della sostenibilità della produzione di carta e cartone
During the group work, students will be able to develop sensitivity to the integration of skills
that characterize the issue of sustainability in the production of paper and cardboard
Durante il lavoro di gruppo saranno verificate le modalità di analisi e integrazione dei dati e delle nozioni
Laurea triennale nelle classi dell'ingegneria industriale
Il corso si svolge in modo frontale tradizionale, talvolta con l'ausilio di slide/filmati/connessioni web. Possono essere inseriti seminari tenuti da esperti. Il materiale didattico a supporto del corso è postato sul portale e-learnng. Quando possibile vengono organizzate visite presso stabilimenti industriali. L'interazione con lo studente avviene anche al di fuori della lezione mediante ricevimenti settimanali e posta elettronica. Il ricevimento settimanale del docente è concordato all'inizio del corso in base all'orario delle lezioni.
The course takes place in a traditional frontal way, sometimes with the help of slides / videos / web connections. Seminars held by experts can be included. The teaching material supporting the course is posted on the e-learnng portal. Whenever possible, visits to industrial plants are organized. The interaction with the student also takes place outside the lesson through weekly receptions and e-mails. The weekly reception of the teacher is agreed at the beginning of the course according to the timetable of the lessons.
Introduction to sustainability. Sustainability: basic concepts. Megatrends. Indicators
The environmental sectors. Impacts - sources. DPSIR model. Indicators:
The SDGs: analysis of objectives and indicators
Climate change. Goal 7 and 13; Kyoto protocol; international treaties
Circular economy; Goal 12
LCA: methodology and definitions; Some examples of LCA
Eco Label ; Environmental footprint
Bioeconomy ; Examples of material flow in the bioeconomy
Sustainability reporting - ISO 26001; Examples of sustainability reports
Introduction to sustainability. Sustainability: basic concepts. Megatrends. Indicators
The environmental sectors. Impacts - sources. DPSIR model. Indicators:
The SDGs: analysis of objectives and indicators
Climate change. Goal 7 and 13; Kyoto protocol; international treaties
Circular economy; Goal 12
LCA: methodology and definitions; Some examples of LCA
Eco Label ; Environmental footprint
Bioeconomy ; Examples of material flow in the bioeconomy
Sustainability reporting - ISO 26001; Examples of sustainability reports
Materiale didattico (Schemi, slides, Norme, etc.) su piattaforma e-learning moodle
Non sussistono variazioni per i non frequentanti
No specific indications
L'esame consiste in una prova orale tra il candidato e il docente della durata media di 45 minuti.
La prova orale non è superata se il candidato mostra di non essere in grado di descrivere e giusticficare le scelte progettuali e le metodologie utilizzate per la redazione del progetto finale, esprimendosi in modo chiaro e di usando la terminologia corretta
The exam consists of an oral test between the candidate and the teacher lasting an average of 45 minutes. The oral exam is not passed if the candidate shows not to be able to describe and justify the design choices and the methodologies used for the drafting of the final project, expressing himself clearly and using the correct terminology