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MANAGEMENT OF INNOVATION IN VITICULTURE AND OENOLOGY
ALESSIO CAVICCHI
Academic year2023/24
CourseSUSTAINABLE INNOVATION IN VITICOLTURE AND ENOLOGY
Code490GG
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
GESTIONE DELL'INNOVAZIONE IN VITICOLTURA ED ENOLOGIAAGR/01LEZIONI68
ALESSIO CAVICCHI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Alla fine del corso gli studenti avranno acquisito conoscenze in merito agli strumenti e alle metodologie per la co-creazione e la gestione dell'innovazione in azienda, alla luce delle caratteristiche dell'impresa e dell'attitudine dell'imprenditore a introdurre nuovi modelli organizzativi basati sull'applicazione dell'Open Innovation. 

 

Knowledge

By the end of the course, students will have acquired knowledge about tools and methodologies for co-creation and management of innovation in the company, in light of the characteristics of the company and the attitude of the entrepreneur to introduce new organisational models based on the application of Open Innovation. 

Modalità di verifica delle conoscenze

Le conoscenze saranno valutate mediante accertamento dell'acquisizione della terminologia appropriata e l'utilizzo degli strumenti idonei ad analizzare e comprenderele dinamiche di co-creazione e gestione dell'innovazione nel settore vitivinicolo. 

 

Assessment criteria of knowledge

Knowledge will be assessed by ascertaining the acquisition of appropriate terminology and the use of appropriate tools to analyse and understand the dynamics of co-creation and management of innovation in the wine sector. 

Capacità

Alla fine del corso gli studenti avranno acquisito la capacità di redigere un progetto di innovazione nel settore vitivinicolo per rispondere a bandi competitivi (es. PSR - Gruppi Operativi; bandi COSME-Horizon)

Skills

At the end of the course, students will have acquired the ability to draw up an innovation project in the wine sector to respond to competitive calls for proposals (e.g. RDP - Operational Groups; COSME-Horizon calls).

Modalità di verifica delle capacità

Durante il corso saranno svolte attività di ricerca sui principali database italiani e internazionali contenenti dati sull'innovazione in viticoltura ed enologia

Gli studenti dovranno presentare lavori di gruppo finalizzati alla realizzazione di progetti con il coinvolgimento di diversi attori della filiera vino

Assessment criteria of skills

During the course, research activities will be carried out on the main Italian and international databases containing data on innovation in viticulture and oenology.

Students will have to present group work aimed at the realisation of projects with the involvement of different players in the wine sector.

Comportamenti
  • Gli studenti potranno acquisire e/o sviluppare sensibilità alle problematiche ambientali e alla sostenibilità economica delle aree viticole in zone marginali (es. viticoltura eroica)
  • Lo studente potrà saper gestire responsabilità di conduzione di un team di progetto
  • Verrà acquisita autonomia nello svolgere attività di raccolta e analisi di dati sulle innovazioni in viticoltura ed enologia e, in particolare, sulla gestione aziendale delle innovazioni
Behaviors

Students will be able to acquire and/or develop sensitivity to environmental issues and to the economic sustainability of wine-growing areas in marginal zones (e.g. heroic viticulture).


Students will be able to manage the responsibilities of leading a project team.

They will be able to collect and analyse data on innovations in viticulture and oenology and, in particular, on the management of innovations.

Students will have to present group work aimed at the realisation of projects with the involvement of different players in the wine sector.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante il corso saranno effettuate discussioni in aula ed esercitazioni volte a valutare il grado di comprensione ed autonomia raggiunto dagli studenti.

Assessment criteria of behaviors

During the course there will be classroom discussions and exercises aimed at assessing the degree of understanding and autonomy reached by the students.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenza, anche esperienziale acquisita tramite tirocini e/o attività lavorative, degli elementi di base di marketing agroalimentare e gestione d'impresa agraria

Prerequisites

Knowledge of the basic elements of agri-food marketing and agri-business management, including experiential knowledge acquired through internships and/or work activities

Indicazioni metodologiche

Il corso prevede lezioni frontali ed esercitazioni al fine di sviluppare gli aspetti teorici, analitici e metodologici della gestione dell'innovazione nel settore vitivinicolo. Gli studenti avranno l'opportunità di conoscere casi reali, attraverso seminari online e in presenza e visite di studio. Inoltre, uno specifico modulo del corso sarà dedicato all'elaborazione di un'idea innovativa rilevante sia per una singola azienda, sia per il contesto economico di riferimento. Gli studenti parteciperanno inoltre a una challenge internazionale in collaborazione con studenti di altre università straniere nell'ambito del progetto europeo Start for Future (www.startforfuture.eu)

Teaching methods

The course includes lectures and exercises in order to develop the theoretical, analytical and methodological aspects of innovation management in the wine sector. Students will have the opportunity to learn about real cases through online and in-presence seminars, as well as study visits. Furthermore, a specific module of the course will be dedicated to the elaboration of an innovative idea relevant both to an individual company and to the economic context of reference. Furthermore, students will take part to an international challenge in collaboration with students of foreigner universities within the context of the Start for Future EU funded project (www.startforfuture.eu) 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

- Principi di marketing: marketing mix, posizionamento, differenziazione, segmentazione

- Il marketing strategico e il marketing operativo

- Il collegamento tra marketing e innovazione: la catena del valore

- L'innovazione come asset per la redditività dell'azienda vitivinicola

- Teoria dell'innovazione e tipologie di innovazione

- Le policy sull'innovazione

- I programmi regionali, nazionali ed europei di finanziamento per l'innovazione nel settore vitivinicolo

- Risorse, archivi e database di innovazioni in viticoltura ed enologia

- Metodi e tecniche di pianificazione partecipata

- Il ciclo di progetto

- La theory of change

- Tecniche e strumenti di progettazione

- Il business model canvas

Syllabus

- Principles of marketing: marketing mix, positioning, differentiation, segmentation

- Strategic marketing and operational marketing

- The link between marketing and innovation: the value chain

- Innovation as an asset for winery profitability

- Innovation theory and types of innovation

- Innovation policies

- Regional, national and European funding programmes for innovation in the wine sector

- Resources, archives and databases of innovations in viticulture and oenology

- Participatory planning methods and techniques

- The project cycle

- Theory of change

- Design techniques and tools

- The business model canvas

Bibliografia e materiale didattico

A) Alessio Cavicchi e altri autori "Farm Inc - This Farm is my business", Piattaforma Open Source, Università di Macerata, 2015 » Pagine/Capitoli: http://www.unimc.it/farminc// - Intera piattaforma

B) Alessio Cavicchi a altri autori "The Wine Lab - Empowering the european wine sector", Piattaforma Open Source, 2018 e altri autori http://training.thewinelab.eu - Intera piattaforma

C) Dispense relative agli argomenti di approfondimento suggeriti ed elaborati dagli studenti a lezione, saranno messe a disposizione sul canale TEAMS del corso

Bibliography

A) Alessio Cavicchi and others "Farm Inc - This Farm is my business", Piattaforma Open Source, Università di Macerata, 2015 » Pagine/Capitoli: http://www.unimc.it/farminc// - the whole platform

B) Alessio Cavicchi and others  "The Wine Lab - Empowering the european wine sector", Piattaforma Open Source, 2018 e altri autori http://training.thewinelab.eu - the whole platform

C) Handouts on topics suggested and developed by the students in class will be made available on the course TEAMS channel.

Indicazioni per non frequentanti

Non sussistono variazioni al programma. Si consiglia di fare riferimento ai libri di testo indicati e ai materiali didattici messi a disposizione dal docente durante il corso.

Non-attending students info

There are no changes to the programme. You are advised to refer to the textbooks indicated and the teaching materials made available by the lecturer during the course.

Modalità d'esame
  • La valutazione avverrà attraverso una prova strutturata finale caratterizzata da test a scelta multipla per la verifica delle conoscenze teoriche, insieme a prove semistrutturate come l'elaborazione di progetti e di attività di ricerca che avranno luogo durante il corso e che saranno presentate dagli studenti singolarmente e in gruppo, al resto della classe e agli stakeholders della filiera vino e delle aree a vocazione vitivinicola
Assessment methods

Evaluation will take place by means of a final structured test characterised by multiple-choice tests to check theoretical knowledge, together with semi-structured tests such as the development of projects and research activities that will take place during the course and that will be presented by the students individually and in groups to the rest of the class and to the stakeholders of the wine sector and wine-growing areas.

Updated: 30/08/2023 12:32