Objective function of the entrepreneur: profit and net income Cost functions and the full costing method. Elements of financial mathematics Anglo-Saxon methods of evaluation Elements of the accounting balance sheet Relationships between technical and functional characteristics of the product (and production) and the relevant attributes in consumer preferences SWOT audit and analysis The corporate marketing plan and the business plan
Esame orale
Sviluppo di un business plan su casi reali o ipotetici
Possible written test in itinere (optional). Oral exam (compulsory) Realization of business plan on real or hypothetical cases
Develop a business plan. Carry out economic evaluations on the convenience of the proposed strategies Calculate the cost of producing the bottle of wine
Lo studente potrà acquisire sensibilità agli aspetti economici della azienda vitivinicola e alle attività di gestione, marketing e comunicazione.
The student will be able to acquire sensitivity to the economic aspects of the winery and management, marketing and communication activities.
During the lessons the degree of participation and interest will be evaluated During the group work, the methods of defining responsibilities, managing and organizing the project phases are verified Following the seminars, students will be asked for short reports on the topics covered
Conoscenze di base di matematica ed economia.
Basic knowledge of mathematics and economics.
the lessons take place in frontal mode with the help of slides the exercises are carried out in the classroom in groups using, if available, the students' personal computers the didactic material will be available on the e-learning platform of the course (e.g .: downloading teaching materials, teacher-student communication, publication of tests for home exercises, formation of working groups, etc.) the student reception is always available upon agreement via e-mail presence of any educational projects presence of any intermediate tests the course is held exclusively in Italian.
Programma
Introduzione alle scienze economiche e all'economia aziendale. I caratteri discriminanti dell'azienda, i fini, il funzionamento e la formazione dei valori. Gli obiettivi dell'imprenditore: definizione e determinazione del profitto e del reddito netto.
Scelte di breve periodo nella gestione aziendale:
Lo studio delle funzioni di costo per la determinazione della quantità ottimale.
L’analisi del BEP.
Il calcolo del costo di produzione con il metodo del full costing.
Scelte di medio-lungo periodo ella gestione aziendale:
Elementi di matematica finanziaria
Valutazione degli investimenti
Il bilancio economico contabile: Stato patrimoniale e Conto economico. Cenni sui sistemi contabili di rilevazione delle transazioni; La registrazione dei ricavi e dei costi secondo il principio di competenza. L'ammortamento; la valorizzazione delle rimanenze e la determinazione del costo del venduto. I principali indici di bilancio: ROI, ROE, BEP.
principi di marketing strategico e marketing operativo, strumenti per lo sviluppo di ricerche di mercato nell’ambito delle aziende agro-alimentari, studio di alcuni casi aziendali, sviluppo di un progetto di investimenti innovativi, discussione delle ipotesi progettuali avanzate, discussione delle singole fasi della realizzazione del business plan.
Program.
Introduction to economics and business economics. The discriminating characteristics of the company, the aims, the functioning and the formation of values. The objectives of the entrepreneur: definition and determination of profit and net income. Short-term choices in business management: The study of cost functions for determining the optimal quantity. The BEP analysis. The calculation of the production cost with the full costing method. Medium-long term choices in business management: Elements of financial mathematics Investment evaluation The economic balance sheet: balance sheet and income statement. Notes on accounting systems for recording transactions; The recording of revenues and costs according to the accrual principle. Depreciation; the valuation of inventories and the determination of the cost of goods sold. The main financial ratios: ROI, ROE, BEP.
Principles of strategic marketing and marketing mix, instruments for the development of market researches regarding agribusiness farms, analysis of specific case studies, development of a project regarding innovative investments, discussion of advanced project hypothesis, discussion of the single phases in the setting out of the business plan.
1. Cozzi G., Ferrero G. (2004) “Principi ed aspetti evolutivi del marketing aziendale”, Giappichelli Editore, Torino.
2. J.Paul Peter, Lames H. Donnelli Jr., Carlo Alberto Pratesi (2009) “Marketing”, McGraw-Hill
3. Naresh K. Malhotra (2004), “Marketing Research”, Pearson Education International
4. Anthony, Macrì, Breitner, “Il bilancio. Analisi economiche per le decisioni e la comunicazione della performance”, McGraw-Hill
Dispense del docente, disponibili sulla piattaforma di e-learning
1. Cozzi G., Ferrero G. (2004) “Principi ed aspetti evolutivi del marketing aziendale”, Giappichelli Editore, Torino.
2. J.Paul Peter, Lames H. Donnelli Jr., Carlo Alberto Pratesi (2009) “Marketing”, McGraw-Hill
3. Naresh K. Malhotra (2004), “Marketing Research”, Pearson Education International
4. Anthony, Macrì, Breitner, “Il bilancio. Analisi economiche per le decisioni e la comunicazione della performance”, McGraw-Hill
Dispense del docente, disponibili sulla piattaforma di e-learning
I non frequentanti svolgeranno l'esame finale esclusivamente in forma orale su tutto il programma.
Non-attending students will take the final exam exclusively orally on the entire program.
The oral exam which consists of the business plan presentation and an interview. During the oral test, the candidate may also be asked to solve written problems / exercises in front of the teacher. The average duration of the interview is 20 minutes and it will be taken into account the presentation skills and the correctness of the answers.