Scheda programma d'esame
CORPORATE ORGANIZATION AND MANAGEMENT
ANTONELLA MARTINI
Academic year2019/20
CourseCOMPUTER ENGINEERING
Code116II
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
ECONOMIA E ORGANIZZAZIONE AZIENDALEING-IND/35LEZIONI60
PAOLA BELINGHERI unimap
ANTONELLA MARTINI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente avrà appreso:

  • cosa è un bilancio d’esercizio
  • quali sono le forme societarie ed i principali titoli di credito
  • quali sono le differenti tipologie di costi 
  • come si valuta un investimento
  • cosa sono i processi aziendali
  • cosa è un modello di business
Knowledge

At the end of the course the student will have learnt about:

  • balance sheets
  • firm types and main types of debt securities
  • types of costs recognised by firms
  • capital budgeting
  • business processes
  • business models
Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze sarà oggetto della valutazione della prova orale, prevista all'inizio di ogni sessione d'esame e preceduta da un test di screening.

Assessment criteria of knowledge

The knowledge gained will be assessed through an oral exam, carried out during every exam session and preceded by a multiple-choice screening test.

Capacità

Al termine del corso lo studente sarà in grado di:

  • Sapere leggere un bilancio d’esercizio
  • Conoscere le forme societarie e i principali titoli di credito
  • Saper individuare le differenti tipologie di costi e conoscerne i comportamenti
  • Sapere valutare un investimento, individuando i relativi flussi di cassa e applicando le metodologie più opportune per attualizzare il loro valore
  • Sapere individuare i processi aziendali
  • Sapere mappare e valutare la coerenza di un modello di business aziendale
Skills

By the end of the course:

  • Students will know how to read a balance sheet and income statement
  • Students will be able to conduct a financial analysis
  • Students will be able to identify main governance structures for companies
  • Students will be able to identify and classify main cost concepts
  • Students will be able to idenify main organization structures
  • Students will be able to evaluate investments through capital budgeting, identifying the relevant cash flow and applying the most appropriate methodologies to discount their value
  • Students will be able to identify business processes and will understand the main principles of business process management
  • Students will be able to map and evaluate the internal coherency of a business model
Modalità di verifica delle capacità

Al termine di ogni modulo saranno svolte esercitazioni e brevi quiz.

Per l'accertamento delle capacità saranno svolti incontri tra i docenti e i gruppi di studenti che sviluppano i progetti.

Assessment criteria of skills

At the end of each module a series of exercises will be carried out as well as short quizzes.

In addition, the instructors will meet the students that are working on the team projects to evaluate their work.

Comportamenti

Il lavoro di gruppo permetterà allo studente di applicare da subito le conoscenze apprese nei moduli e di imparare a gestire responsabilità di conduzione di un team di progetto.

Behaviors

Working in a team will enable students to immediately apply the knowledge they have acquired during the modelus and to learn to manage resposibilities related to managing teamwork in a project setting.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante il lavoro di gruppo sono verificate le modalità di definizione delle responsabilità, di gestione e organizzazione delle fasi progettuali.

Assessment criteria of behaviors

During the group project, the evaluation will include the organisation of responsibilities, the management of the workload and the planning of the project phases.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Nessuni

Prerequisites

No prerequisites

Co-requisites

No co-requisites

Prerequisiti per studi successivi

Business & Project Management

Prerequisites for further study

Business & Project Management

Indicazioni metodologiche

I docenti utilizzano un tablet, con un’applicazione per scrivere/disegnare, il cui contenuto verrà proiettato in tempo reale in aula. Come repository viene utilizzata la piattaforma Moodle.

Teaching methods

The instructors use a tablet with an application to write/draw, whose contents are projected in real-time during the classroom lectures. The repository for all teaching materials is the Moodle platform.

Programma (contenuti dell'insegnamento)
  • COME SI LEGGE UN BILANCIO
  • COME SI VALUTA UN INVESTIMENTO
  • COME SI COSTRUISCE UN MODELLO DI BUSINESS E COME SI FA INNOVAZIONE DEL MODELLO
  • COME RICONOSCERE LE TIPOLOGIE DI IMPRESE ESISTENTI
Syllabus
  • How to read a balance sheet
  • How to evaluate investments
  • How to build and innovate a business model
  • How to recognise different types of companies
Bibliografia e materiale didattico

Tutto il materiale didattico viene fornito dal docente ed è scaricabile dal sito Moodle dell'insegnamento.

Bibliography

All the learning material will be provided by the instructors and are downloadable from the courses' Moodle website

Indicazioni per non frequentanti

La prova orale per i non frequentanti è la modlità senza Project Work.

è richiesta la conoscenza del documento Modalità di esame a seguito dell'emergenza COVID-19 [qua].

Non-attending students info

The procedure for non-attending students is the one indicated above for those not participaing in the team project.

Modalità d'esame

MODALITA DI ESAME A SEGUITO DI EMERGENZA COVID-19

L’esame è composto da un test di screening, da svolgersi online, seguito da una prova orale.

N.B. I 6cfu di Economia e Organizzazione Aziendale dovranno essere conseguiti e verbalizzati entro un anno solare dal superamento del test di screening: in caso contrario, lo studente perde automaticamente l’esito del test.

Il numero di prove d’esame alle quali si può partecipare è di 4 per a.a. (da giugno a febbraio incluso). Per prova d’esame (nella modalità COVID-19) si intende l’insieme di (test+prova orale). Lo svolgimento del solo test di screening non costituisce prova d’esame e, pertanto, non rientra nel conteggio del limite di 4 prove.

Il mancato superamento della prova orale richiede il sostenimento di un nuovo test di screening.

Qualora lo studente intendesse non presentarsi alla prova è invitato a cancellare l’iscrizione, tramite SID. Questo permetterà di evitare ritardi nell’inizio della prova, a beneficio del lavoro di docente e studenti.

L’esame utilizza la piattaforma Microsoft Team quale canale di accesso: per il test di screening lo studente dovrà utilizzare la versione web di Team, mentre per la prova orale potrà essere utilizzata l’applicazione desktop o la versione web dello stesso software.

  • TEST DI SCREENING

Il test di screening, composto da un numero di quesiti variabile tra 20 e 30 in funzione del tempo richiesto per lo svolgimento. I quesiti del test riguardano i moduli di Bilancio e Analisi e di Valutazione Investimenti.

Tempo di svolgimento del test di screening: sarà comunicato dal docente dopo l’appello e prima dell’inizio del test e tiene conto del numero e difficoltà delle domande. Si accede al test con notebook/PC/tablet, tramite il link all’interno del Team TEST EOA, che sarà attivo limitatamente alla durata della prova.

Per le tipologie di domande del test, vedere la sezione 1.3.

Il superamento del test consente l’accesso al colloquio orale, che verterà su tutto il programma.

La soglia di superamento del test di screening è 70% (almeno il 70% dei quesiti svolti deve risultare corretto).

La validità del test di screening è pari ad un anno solare.

  • PROVA ORALE

La prova orale dovrà essere sostenuta entro 1 anno solare dal superamento del test scritto.

Modalità Project Work

Gli studenti che hanno scelto questa opzione entro la scadenza indicata dal docente durante le lezioni (entro le 2 settimane dall’inizio del corso), svolgono un project work, divisi in gruppi di max 5 persone. Il project work copre tutti i contenuti del corso.

Il lavoro dovrà essere consegnato e discusso in corrispondenza dell’appello di esame al quale ciascun gruppo intende partecipare. Il materiale da consegnare è indicato nelle linee guida fornite dal docente al momento del lancio dei progetti.

Ad ogni appello, ciascun gruppo avrà a disposizione 30 minuti per presentare i risultati del lavoro sul canale esame orale EOA, a cui seguiranno domande dei docenti, rivolte ai singoli membri del gruppo.

Modalità senza Project Work

Questa modalità è applicata agli studenti gli che entro la scadenza indicata dal docente in aula NON hanno aderito al progetto di gruppo, come parte di un team di massimo 5 studenti.

La prova orale ha una durata media di 20 minuti, nel corso dei quali verranno presentate domande su tutti i moduli del corso. In sede di prova orale potrà essere richiesto di tracciare grafici, spiegare formule, svolgere brevi esercizi tratti dall’eserciziario.

Assessment methods

EXAM PROCEDURE STEMING FROM COVID-19 EMERGENCY

The exam consists of an online screening test, followed by an oral exam.

Please Note: The 6 credits for Economia e Organizzazione Aziendale will have to be obtained and registered within one solar year from the successful screening: following this, the screening test results will expire.

Each student can participate in 4 exam sessions per year (from June to February). An exam session (in the COVID-19 scenario) is a combination of test and oral exam. The screening test on its own does not constitute an entire exam and therefore does not contribute to the count of the 4 sessions.

If the oral exam results in a fail grade, the student will have to repeat the screening test also.

If the student decides not to attend an exam session for which he/she is registered, he/she is invited to cancel the registration through the SID platform, to ensure a better exam plan for instructors and fellow students.

The exam will be conducted through the Microsoft Teams platform: for the screening test the student will have to use the web version of Teams whereas for the oral exam both the desktop and web applciation can be used.

  • SCREENING TEST

The test is composed of between 20 and 30 questions and an adjusted time for copletion based on this number. The questions are relative to the modules on the Balance Sheet and Capitl Budgeting.

Time available: It will be communicated at every session by the instructor after the roll call and before starting the test. It will take into accoun the number and the difficulty of the questions. The test can be accessed through Notebook/PC/Tables, through the link that will be communicated inside the Team TEST EOA, which will be activated only for the duration of the test.

For typical test questions see section 1.3

Passing the test unlocks access to the oral exam which will follow the entire course program.

A pass in the screening test is achieved by correctly answering at least 70% of the questions.

The screening test results will be valid for up to a solar year.

  • ORAL EXAM

The toral exam will have to be passed within a solar year from a successful screening test. t can be conducted with or without the participation to a team project

Team Project

The student who opt for this possibility will be divided into groups of maximum 5 students (by the second week of class) and will be assigned a project covering all aspects of the course material. The results of the team project will be handed in and discussed within the framework of one of the exam sessions, to which each group can choose to participate. The mtaerial to be produced is indicated in the guidelines provided by the instructors at project launch. 

At every exam session, each participating group will have 30 minutes to present their work, through the Teams channel ESAME ORALE EOA, following which there will be a Q&A session from the instructors to single group participants.

Without Team Project

This exam procedure is applicable to all students who have not indicated, by the deadline, that they wish to participate in a team project.

The oral exam will last an average of 20 minutes, in the course of which candidates will be asked questions on all modules of the course. The students may be asked to draw graphs, exaplin formulas, and execute short exercises of the same type that are found in the exercise manual.

 

 

Altri riferimenti web
  • Per seguire lo streaming delle lezioni: canale LEZIONI EOA [Team 116II ECONOMIA E ORGANIZZAZIONE AZIENDALE]
  • Per il test di screening: Team Test EOA
  • Per la prova orale: canale ESAME ORALE EOA [Team 116II ECONOMIA E ORGANIZZAZIONE AZIENDALE]
  • Il documento di dettaglio sulle Modalità di esame EOA 2020 (a seguito di emergenza COVID-19) è scaricabile da qua
Additional web pages
  • To follow the classes in streaming: channel LEZIONI EOA [Team 116II ECONOMIA E ORGANIZZAZIONE AZIENDALE]
  • For the screening test: Team Test EOA
  • For the oral exam: channel ESAME ORALE EOA [Team 116II ECONOMIA E ORGANIZZAZIONE AZIENDALE]
  • The detailed document on the EOA 2020 EXAM PROCEDURE (following the COVID-19 emergency) con be downloaded from here
Note

Le comunicazioni mail con il docente dovranno avvenire sempre tramite account istituzionale.

Si invita, inoltre, lo studente a tenere un comportamento attivo, leggendo le comunicazioni ufficiali pubblicate dal docente sul sito Moodle dell’insegnamento Economia e Organizzazione Aziendale 2020 (è responsabilità dello studente iscriversi alle comunicazioni Moodle, in modo da ricevere in automatico le mail, inviate dal sistema).

In considerazione dell’elevato numero di studenti (224 iscritti sui canali Moodle e Team) è da scoraggiare l’invio di mail diretto a richiedere informazioni che si trovano già pubblicate su Moodle.

Notes

Any coomunication with the instructors should always be channele dthrough the University of Pisa account.

Students are invited to adopt a proactive attitude, reading the official communications that are published by the instructors on the Moodle site of the the 2020 Economia e Organizzazione Aziendale course (each student is responsible for signing up to the Moodle page so as to receive notifications of news automatically from the system via email).

Considering the large number of students (224 registered on Moddle and Teams), instructors ask to verify the information available in Moodle before sending individual questions by email.

Updated: 27/05/2020 16:54