Scheda programma d'esame
MODERN HISTORY III
ARTURO PACINI
Academic year2018/19
CourseHISTORICAL STUDIES
Code121MM
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
STORIA MODERNA IIIM-STO/02LEZIONI36
ARTURO PACINI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Lo studente alla fine del corso dovrà dimostrare di conoscere le fondamentali problematiche relative all'impero ottomano e ai suoi rapporti con l'Europa nei secoli XV-XVII

Knowledge

At the end of the course the student must be able to demonstrate that he/she is well acquainted with the fundamental problems relating to the Ottoman Empire and its relations to Europe from the Fifteenth to the Seventeenth centuries.

Modalità di verifica delle conoscenze

Esame finale.

Assessment criteria of knowledge

Final exam

Capacità

Lo studente dovrà dimostrare la capacità di analizzare e comprendere le diverse posizioni storiografiche e i filoni di indagine riguardanti la materia del corso e di illustrarli criticamente.

Skills

The student will need to demonstrate the ability to analyze and undertand the various historigraphic perspectives and lines of research as they relate to the subject matter of the course; and be able to illustrate them critically.

Modalità di verifica delle capacità

La verifica delle capacità avverrà in sede di esame finale discutendo i testi in programma e quanto esposto nel corso delle lezioni e dei seminari.

Assessment criteria of skills

Assessment of the abilities will be carried out during the final exam, discussing the texts in the reading list and what has been said during the lectures and seminars.

Comportamenti

E' necessaria una partecipazione attenta e attiva dello studente durante lo svolgimento delle lezioni e degli incontri seminariali.

Behaviors

The student must participate actively and attentively in the lectures and seminars comprised in the course.

 

Modalità di verifica dei comportamenti

La disponibilità alla partecipazione attiva allo svolgimento del corso verrà valutata durante il corso stesso.

Assessment criteria of behaviors

The willingness to participate actively in the course and its activities will be assessed during the course itself.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenze basiche relative alla storia della prima età moderna

Prerequisites

Basic knowledge of the history of the early modern period

Indicazioni metodologiche

Lettura e analisi di saggi storiografici e di testi e documenti editi e manoscritti

Teaching methods

Reading and analysis of historiographical works and texts and published and unpublished documents.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il corso prevede lezioni introduttive su temi fondamentali della storia ottomana e lezioni di approfondimento a carattere seminariale. Gli approfondimenti comprenderanno la lettura e l'analisi di testi e documenti editi e manoscritti

Syllabus

The course foresees introductory lectures on the fundamental themes of Ottoman history, tol be followed by seminars on particular themes of political, military and social history. The seminars will include the reading and analysis of published and unpublished texts and documents.

 

Bibliografia e materiale didattico

L'esame dovrà essere preparato su:

a) Colin Imber, The Ottoman Empire, 1300-1650: The Structure of Power. Second edition, New York & London: Palgrave Macmillan, 2002.

b) uno o più testi tra quelli sotto indicati da concordare con il docente per un totale di circa 300 pagine:

Gábor Ágoston, Guns for the Sultan: Military Power and the Weapons Industry in the Ottoman Empire, New York: Cambridge University Press, 2005.

Daniel Goffman, The Ottoman Empire and Early Modern Europe, Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

Halil İnalcık, Cemal Kafadar (Eds.), Süleymân the Second and his Time, Istanbul: Isis Press, 1993.

Metin Kunt, Christine Woodhead (eds), Süleyman the Magnificent and his Age: The Ottoman Empire in the Early Modern World, London and New York: Longman, 1995.

Rhoads Murphey, Ottoman warfare 1500-1700, New Jersey: Rutgers University Press, 1998.

Douglas Streusand, Islamic Gunpowder Empires: Ottomans, Safavids, and Mughals, Boulder: Westview Press, 2011.

Paula Sutter Fichtner, Terror and Toleration. The Habsburg Empire Confronts Islam, 1526-1850, London: Reaktion Books, 2008.

John Tolan, Gilles Veinstein, Henry Laurens, Europe and the Islamic World: A History, Princeton: Princeton University Press, 2013.

James D. Tracy, Balkan Wars: Habsburg Croatia, Ottoman Bosnia and Venetian Dalmatia, 1499-1617, London: Rowman & Littlefield, 2016.

A. Nuri Yurdusev (ed.), Ottoman Diplomacy: Conventional or Unconventional?, Basingstoke, U.K.: Palgrave Macmillan, 2004.

Christine Woodhead (ed), The Ottoman World, Routledge: London, 2012.

 

Bibliography

The examination muat be prepared on the basis of:


a) Colin Imber, The Ottoman Empire, 1300-1650: The Structure of Power. Second edition, New York & London: Palgrave Macmillan, 2002.


b) one or more texts among those listed below, to be approved by the professor, for a total of around 300 pages.

Gábor Ágoston, Guns for the Sultan: Military Power and the Weapons Industry in the Ottoman Empire, New York: Cambridge University Press, 2005.

Daniel Goffman, The Ottoman Empire and Early Modern Europe, Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

Halil İnalcık, Cemal Kafadar (Eds.), Süleymân the Second and his Time, Istanbul: Isis Press, 1993.

Metin Kunt, Christine Woodhead (eds), Süleyman the Magnificent and his Age: The Ottoman Empire in the Early Modern World, London and New York: Longman, 1995.

Rhoads Murphey, Ottoman warfare 1500-1700, New Jersey: Rutgers University Press, 1998.

Douglas Streusand, Islamic Gunpowder Empires: Ottomans, Safavids, and Mughals, Boulder: Westview Press, 2011.

Paula Sutter Fichtner, Terror and Toleration. The Habsburg Empire Confronts Islam, 1526-1850, London: Reaktion Books, 2008.

John Tolan, Gilles Veinstein, Henry Laurens, Europe and the Islamic World: A History, Princeton: Princeton University Press, 2013.

James D. Tracy, Balkan Wars: Habsburg Croatia, Ottoman Bosnia and Venetian Dalmatia, 1499-1617, London: Rowman & Littlefield, 2016.

A. Nuri Yurdusev (ed.), Ottoman Diplomacy: Conventional or Unconventional?, Basingstoke, U.K.: Palgrave Macmillan, 2004.

Christine Woodhead (ed), The Ottoman World, Routledge: London, 2012.

 

Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti non frequentanti dovranno concordare con il docente la scelta di testi tra quelli indicati nella bibliografia per un carico di lavoro complessivo intorno alle 900 pagine

Non-attending students info

Students who do not attend the lectures must agree with the professor on the choice of texts to be studied for the examination among those indicated in the bibliography for a workload of around 900 pages.

Modalità d'esame

Orale

Assessment methods

Oral exam

Updated: 02/10/2018 16:21