View syllabus
MODERN AND CONTEMPORARY PORTUGUESE LITERATURE
VALERIA MARIA GIUSEPPA TOCCO
Academic year2022/23
CourseFOREIGN LANGUAGES AND LITERATURES
Code1284L
Credits9
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
LETTERATURA PORTOGHESE MODERNA E CONTEMPORANEAL-LIN/08LEZIONI54
SOFIA MORABITO unimap
VALERIA MARIA GIUSEPPA TOCCO unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso, se avrà frequentato con regolarità, interesse e serietà le lezioni, e avrà studiato approfonditamente i materiali affrontati durante il corso:

  • lo studente potrà avere acquisito i fondamenti della storia politica e letteraria portoghese del periodo compreso dal Settecento ai giorni nostri
  • lo studente potrà aver acquisito gli strumenti per la riflessione comparativa riguardo a temi e modalità espressive in età moderna e contemporanea, tra Europa, Brasile e Africa
Knowledge

By the end of the course, if the student has attended most of the lessons, took part in the discussions actively and has studied the materials addressed during the course:

  • s/he may have acquired the fundamentals of Portuguese political and literary history in the period between the eighteenth century and present
  • s/he may have acquired the tools for a comparative reflection on themes and modalities of expression in the modern and contemporary age, between Europe, Brazil and Africa
Modalità di verifica delle conoscenze

Per l'accertamento delle conoscenze

  • sarà stimolata la partecipazione attiva in aula
  • sarà richiesto l'intervento critico su determinati temi e testi
  • la conoscenza dei fondamenti di storia politica e letteraria dal Settecento ai giorni nostri sarà verificata in una prova scritta prevista ad ogni appello d'esame

 

Assessment criteria of knowledge

For the assessment of knowledge

  • active participation in the classroom will be stimulated
  • critical intervention on certain topics and texts will be required
  • the knowledge of the foundations of political and literary history from the eighteenth century to present will be verified in a written test at every exam session
Capacità

Al termine del corso, se avrà frequentato con regolarità, interesse e serietà le lezioni, e avrà studiato approfonditamente i materiali affrontati durante il corso:

  • lo studente saprà collocare nel tempo gli avvenimenti politici più rilevanti della storia di Portogallo, Brasile e Africa
  • lo studente saprà collocare nel tempo le correnti letterarie più rilevanti di Portogallo e Africa e le rispettive voci più rappresentative
  • lo studente saprà riconoscere le modalità peculiari della declinazione di temi e modalità letterarie del mondo contemporaneo
Skills

By the end of the course, if the student has attended most of the lessons, took part in the discussions actively and has studied the materials addressed during the course:

  • s/he will know how to place the most relevant political events in the history of Portugal, Brazil and Africa over time
  • s/he will know how to place the most relevant literary currents of Portugal and Africa and the respective most representative voices over time
  • s/he will be able to recognize the peculiar modalities of the declination of themes and literary modalities of the contemporary world
Modalità di verifica delle capacità

Durante le lezioni

  • saranno letti e commentati testi letterari
  • saranno proposte brevi attività di ricerca o di riflessione sui testi affrontati
  • saranno richiesti interventi su testi e/o movimenti

 

Assessment criteria of skills

During classes

  • literary texts will be read and commented on
  • short research or reflection activities will be proposed on the texts addressed
  • comments on texts and / or movements will be requested
Comportamenti

Se frequenta con regolarità, interesse e serietà le lezioni, lo studente

  • può acquisire metodo nell'apprendimento della storia e della letteratura di lingua portoghese
  • può acquisire consapevolezza riguardo le peculiarità della produzione culturale tra XIX e XXI secolo
  • può acquisire sensibilità rispetto all'espressione stilista e retorica dei testi
Behaviors

By the end of the course, if the student has attended most of the lessons, took part in the discussions actively and has studied the materials addressed during the course:

  • s/he can acquire a method in learning Portuguese history and literature
  • s/he can become aware of the peculiarities of cultural production between the nineteenth and twentieth centuries
  • s/he can acquire sensitivity to the stylistic and rhetorical expression of texts
Modalità di verifica dei comportamenti

Durante le le lezioni gli studenti saranno chiamati

  • a svolgere attività applicative delle nozioni date
  • a formulare ipotesi
  • a svolgere brevi ricerche su determinati argomenti
  • a leggere, tradurre e commentare brevi testi in portoghese
Assessment criteria of behaviors

During the lessons the students will be asked

  • to carry out application activities of the given concepts
  • to formulate hypothesis
  • to carry out brief research on certain topics
  • to read, translate and comment on short texts
Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Il corso si rivolge a studenti di  secondo e terzo anno.

Il corso si rivolge pure a studenti dell'International Programme in Humanities (IPH).

  • Oltre a una buona cultura generale e la conoscenza della storia e della letteratura italiana e internazionale, si presuppongono tutte le conoscenze acquisite durante il primo  (per gli studenti di secondo anno) o il secondo anno di corso (per gli studenti di terzo anno)
  • Lo studente deve avere superato l'esame di Letteratura portoghese classica
Prerequisites

The course is aimed at second and third year students.

The course is also addressed to the International Programme in Humanities students (IPH).

  • In addition to a good general knowledge of Italian and international history, culture, and literature, knowledge acquired during the first year (for second-year students) and the second year (for third-year students) is required.
  • The student must have passed the Classical Portuguese Literature exam.
Corequisiti

Lingua portoghese II per gli studenti di secondo anno

Lingua portoghese III per gli studenti di terzo anno

Co-requisites

Portuguese Language II for second-year students

Portuguese language III for third-year students

Indicazioni metodologiche

Le lezioni

  • sono tenute in PORTOGHESE, e anche i testi saranno letti in lingua originale accompagnati da traduzione (quando esiste) o da una traduzione di servizio
  • si svolgono in aula (a meno di direttive in contrario), con l'ausilio di materiali audio e video e, eventualmente, di slides su determinati argomenti

Per ciò che concerne i materiali

  • si useranno Antologie di testi elaborate ad hoc dalla docente
  • si userà la piattaforma Moodle per l'interazione docente/studente e la condivisione di materiali distribuiti durante lezioni, bibliografia o altri materiali di difficile reperimento

Per le comunicazioni

  • ricevimento presenziale degli studenti (o su Microsoft Teams, se necessario)
  • invio mail collettive dalla piattaforma Moodle
  • uso del profilo Facebook "Cátedra Antero de Quental" per la diffusione di informazioni utili e complementari
Teaching methods

Lessons

  • are held in Portguese; also literary texts will be read in the original language, and they can accompanied by a translation (if it exists)
  • will take place in the classroom (unless otherwise specified), with the aid of audio and video materials and, possibly, slides on certain topics

As for the material

  • the professor will use Anthologies of texts elaborated ad hoc (the texts are prevalently in Portuguese)
  • the Moodle platform will be used for professor / student interaction and for sharing of materials distributed during lessons, as well as for bibliography or other materials that are difficult to find

For communications

  • student receiving (or on Microsoft Teams, if necessary)
  • sending collective mails from the Moodle platform
  • use of the "Catedra Antero de Quental" Facebook profile for the dissemination of useful and complementary information
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Da Pessoa all'antropofagia: aspetti del modernismo in Portogallo e Brasile

(Letteratura portoghese 2)

Scopo del corso è non solo fornire gli strumenti per comprendere le peculiari dinamiche storiche e letterarie del mondo di lingua portoghese, dell’età moderna e contemporanea, ma anche riflettere, attraverso la lettura e il commento dei testi più rappresentativi, sulla modulazione di modernismo e avanguardia in Portogallo e Brasile, senza tralasciare le declinazioni dei movimenti in Africa (in particolare a Capo Verde).

Per il primo punto si selezioneranno le personalità più rappresentative delle correnti letterarie che si susseguono dal Settecento ai giorni nostri e si contestualizzeranno all'interno del quadro storico-politico peculiare.

Per il secondo, ci si interrogherà su cosa significa modernismo e avanguardia nel mondo di lingua portoghese, rispetto a ciò che i due termini evocano a livello internazionale; si capirà quali sono stati, in Portogallo e Brasile, i prodromi delle rispettive modernità e come sono stati influenzati dalle correnti europee ed internazionali. Si rifletterà, tra l'altro, sull'eteronimia e sugli -ismi pessoani, sul "desvairismo" di Mário de Andrade, sull'"antropofagia" di Oswald de Andrade e sulle interazioni tra i gruppi "al di qua e al di là dell'Oceano", e sulla esperienza della rivista capoverdiana «Claridade».

Per il terzo anno:

Per gli studenti di terzo anno, che hanno già sostenuto le due annualità, e che dunque non sosterranno il consueto test scritto propedeutico, sarà organizzato un seminario di avviamento alla redazione dell’elaborato finale: l'obiettivo è avviare gli studenti alla pratica della ricerca in autonomia nei suoi vari aspetti - dalla selezione dell'argomento, alla identificazione della bibliografia, al reperimento della stessa, alla presentazione e discussione delle letture compiute, fino alla redazione di un elaborato critico.

Syllabus

Da Pessoa all'antropofagia: aspetti del modernismo in Portogallo e Brasile

From Pessoa to Anthropophagy: Aspects of Modernism in Portugal and Brazil

The aim of the course is not only to provide the tools to understand the peculiar historical and literary dynamics of the Portuguese-speaking world, of the modern and contemporary age, but also to reflect, through the reading and commentary of the most representative texts, on the modulation of modernism and the avant-garde in Portugal and Brazil, without neglecting the declinations of the movements in Africa (in particular in Cape Verde).

For the first point, the most representative personalities of the literary currents from the 18th century to the present day will be selected and contextualised within the particular historical-political framework.

For the second, we will consider what modernism and avant-garde mean in the Portuguese-speaking world, with respect to what the two terms evoke at an international level; we will examine what were, in Portugal and Brazil, the prodromes of their respective modernities and how they were influenced by European and international currents. We will reflect, among other topics, on Pessoa's heteronymy and -isms, Mário de Andrade's 'desvairismo', Oswald de Andrade's 'anthropophagy' and the interactions between groups 'from here and across the ocean', and the experience of the Cape Verdean journal 'Claridade'.

Third-year students
For third-year students, who have already taken the two years, and who therefore will not take the usual preparatory written test, will be organized an introductory seminar for the preparation of the final paper: the aim is to initiate students to practice research. independently in its various aspects - from the selection of the topic, to the identification of the bibliography, to the retrieval of the same, to the presentation and discussion of the readings completed, up to the drafting of a critical paper.

 

Bibliografia e materiale didattico

Attenzione: EVENTUALE ALTRA BIBLIOGRAFIA SPECIFICA VERRÀ INDICATA DURANTE E ALLA FINE DEL CORSO.

Testi primari

  • Antologia di testi dal Settecento ai giorni nostri (in pdf su Moodle)
  • Antologia di testi dell’avanguardia e del modernismo luso-brasiliano (in pdf su Moodle)

Per la preparazione all’esame scritto

  • Valeria Tocco, Breve storia della letteratura portoghese, Roma Carocci, 2011, capp. 4-8
  • Inocência Mata, Roberto Francavilla, Valeria Tocco, Letterature africane in lingua portoghese. Temi, percorsi, prospettive. Milano, Hoepli, 2022
  • José Hermano Saraiva, Storia del Portogallo, Milano, Mondadori, 2004, capp. 4, 5, 8, 9, 10.
  • Giuseppe Marcocci, Il Portogallo nella storia europea tra Otto e Novecento (PDF su Moodle)

Per la preparazione all’esame orale (bibliografia indicativa)

- Mário da Silva Brito, História do modernismo brasileiro. Antecedentes da Semana de Arte Moderna, Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 1964, cap. 13

- José Augusto França, Os Anos Vinte em Portugal, Lisboa, Presença, 1992

- Mariana Pinto dos Santos et al., José de Almada Negreiros: Uma maneira de ser moderno, Lisboa, Documenta, 2017

- Arnaldo Saraiva, O Modernismo Brasileiro e o Modernismo Português. Subsídio para o seu Estudo e para a História das suas Relações, Porto, s. e., 1986

- Ernesto de Sousa, Ser Moderno... Em Portugal, Lisboa, Assírio & Alvim, 1998

- Luciana Stegagno Picchio, Profilo della letteratura brasiliana, Roma, Editori Riuniti, 1992, capp. 2, 4, 5, 6, 9

- Luciana Stegagno Picchio, Dalle avanguardie ai modernismi. I nomi e le cose in Portogallo e Brasile, in Dai modernismi alle avanguardie. Atti del Congresso AISPI, Palermo, Flaccovio, 1991, pp. 19-27

- Luciana Stegagno Picchio, Il manifesto come genere letterario. I manifesti portoghesi, in Studi in onore di Erilde Melillo Reali, Napoli, Istituto Universitario Orientale, 1989, pp. 219-237

- Luciana Stegagno Picchio, O Manifesto como Gênero Literário: A Tradição Retórica dos Manifestos modernistas Brasileiros, in Miscelânea de Estudos Lingüísticos, Filológicos e Literários in Memoriam de Celso Cunha, Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 1995, pp. 963-973

- Gilberto Mendonça Teles, Vanguarda européia e modernismo brasileiro, Petrópolis, Vozes, 1994

- Valeria Tocco (a c. di), I manifesti dell'avanguardia portoghese, Lucca-Viareggio, Baroni, 2001

- Joaquim Vieira, Fotobiografias do Século XX - Almada Negreiros, Lisboa, temas e Debates, 2010

- Richard Zenith, Pessoa. Uma biografia, Lisboa, Quetzal, 2020

Testi di consultazione

- Fernando Cabral Martins (org.), Dicionário de Fernando Pessoa e do Modernismo português, Lisboa, Caminho, 2008 (https://modernismo.pt/index.php/dicionario)

- Il dizionario del Futurismo, Firenze, Vallecchi, 2001, 2 voll.

Bibliography

Attention: ANY OTHER SPECIFIC BIBLIOGRAPHICAL REFERENCE WILL BE INDICATED DURING AND AT THE END OF THE COURSE.

Primary texts

  • Anthology of texts from the 18th century to the present day (in PDF on Moodle
  • Anthology of texts from the Luso-Brazilian avant-garde and modernism (in PDF on Moodle)

General part (for the preparation of the written exam)

  • Valeria Tocco, Breve storia della letteratura portoghese, Roma Carocci, 2011, capp. 4-8
  • Inocência Mata, Roberto Francavilla, Valeria Tocco, Letterature africane in lingua portoghese. Temi, percorsi, prospettive. Milano, Hoepli, 2022
  • Giuseppe Marcocci, Il Portogallo nella storia europea tra Otto e Novecento (PDF su Moodle)
  • José Hermano Saraiva, Storia del Portogallo, Milano, Mondadori, 2004, capp. 4, 5, 8, 9, 10.

For the preparation to the oral exam (essential bibliography)

  • Mário da Silva Brito, História do modernismo brasileiro. Antecedentes da Semana de Arte Moderna, Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 1964, cap. 13

    - José Augusto França, Os Anos Vinte em Portugal, Lisboa, Presença, 1992

    - Mariana Pinto dos Santos et al., José de Almada Negreiros: Uma maneira de ser moderno, Lisboa, Documenta, 2017

    - Arnaldo Saraiva, O Modernismo Brasileiro e o Modernismo Português. Subsídio para o seu Estudo e para a História das suas Relações, Porto, s. e., 1986

    - Ernesto de Sousa, Ser Moderno... Em Portugal, Lisboa, Assírio & Alvim, 1998

    - Luciana Stegagno Picchio, Profilo della letteratura brasiliana, Roma, Editori Riuniti, 1992, capp. 2, 4, 5, 6, 9

    - Luciana Stegagno Picchio, Dalle avanguardie ai modernismi. I nomi e le cose in Portogallo e Brasile, in Dai modernismi alle avanguardie. Atti del Congresso AISPI, Palermo, Flaccovio, 1991, pp. 19-27

    - Luciana Stegagno Picchio, Il manifesto come genere letterario. I manifesti portoghesi, in Studi in onore di Erilde Melillo Reali, Napoli, Istituto Universitario Orientale, 1989, pp. 219-237

    - Luciana Stegagno Picchio, O Manifesto como Gênero Literário: A Tradição Retórica dos Manifestos modernistas Brasileiros, in Miscelânea de Estudos Lingüísticos, Filológicos e Literários in Memoriam de Celso Cunha, Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 1995, pp. 963-973

    - Gilberto Mendonça Teles, Vanguarda européia e modernismo brasileiro, Petrópolis, Vozes, 1994

    - Valeria Tocco (a c. di), I manifesti dell'avanguardia portoghese, Lucca-Viareggio, Baroni, 2001

    - Joaquim Vieira, Fotobiografias do Século XX - Almada Negreiros, Lisboa, temas e Debates, 2010

    - Richard Zenith, Pessoa. Uma biografia, Lisboa, Quetzal, 2020

Consultation texts

- Fernando Cabral Martins (org.), Dicionário de Fernando Pessoa e do Modernismo português, Lisboa, Caminho, 2008 (https://modernismo.pt/index.php/dicionario)

- Il dizionario del Futurismo, Firenze, Vallecchi, 2001, 2 voll.

Indicazioni per non frequentanti

Per i non frequentanti il programma è identico.

I non frequentanti saranno tenuti ad consolidare la loro preparazione estendendo lo studio a tutta la Bibliografia presente sul Programma d'esame finale che sarà caricato su Moodle, e dovranno affrontare in autonomia la lettura e il commento dei testi letterari.

Si pregano i non frequentanti di contattare comunque la docente all'inizio del corso.

Non-attending students info

For non-attending students the program is identical. Non-attending students will be required to consolidate their preparation by extending the study to the whole the bibliography on the final exam programme that will be uploaded to Moodle, and will have to deal with independent reading and commenting of literary texts.

Non-attending students are asked to contact the professor at the beginning of the course.

Modalità d'esame

Il voto finale sarà unico e risulterà dalla media ponderata delle varie attività previste.

  1. Seconda annualità di Letteratura:
  • prova scritta PROPEDEUTICA all'orale. La prova scritta consiste in un breve test diviso in due parti. Nella prima, lo studente dovrà definire in modo preciso ma sintetico alcuni fenomeni dati, dovrà indicare date o autori, dovrà collocare nel tempo avvenimenti storico-politici e decidere sulla veridicità di alcune affermazioni. Nella seconda, più libera, dovrà commentare brevemente un testo in prosa e un testo poetico. La prova scritta potrà essere redatta in portoghese.
  • Prova orale sui temi del corso (in portoghese)

       2. Terza annualità di Letteratura:

  • elaborato scritto in portoghese, su un tema del corso concordato con la docente, da consegnare in formato docx o pdf una settimana prima della prova orale. L'elaborato potrà essere redatto in portoghese.
  • Prova orale in portoghese sui temi del corso (in portoghese)

Gli studenti si dovranno iscrivere sia alla prova scritta sia alla prova orale sul Sistema d'Ateneo (le iscrizioni terminano 5 giorni prima della data della prova: non saranno accettati studenti non iscritti).

Lo studente potrà sostenere la prova ORALE anche in un appello successivo a quello nel quale ha sostenuto (e superato) la prova scritta (propedeutica). Tuttavia, se non conclude l'esame entro un anno solare, dovrà ripetere la prova scritta.

 

COMMISSIONE D'ESAME:

  • Prof.ssa Valeria Tocco
  • Prof.ssa Monica Lupetti
  • Dott.ssa Sofia Morabito
Assessment methods

The final vote will will result from the weighted average of the various activities planned, which consist of:

  • A compulsory written test before the oral exam. The written test consists of a test divided into two parts. In the first one, which is a little more notionistic, the student will have to define in a precise but synthetic way some given phenomena, s/he will have to indicate dates or authors, place historical-political events in time and decide on the reliability of some statements. In the second, a freer part, s/he will have to express him/herself in Italian correctly by presenting an author, commenting on a prose text and a poetic text.
  • An oral exam on the course topics.

Third year students

  • Third-year Literature: written essay on a subject of the course agreed with the professor, to be delivered in .docx or .pdf format one week before the oral exam.
  • Oral exam in Portuguese on the subject of the course.

Students must register both for the written test and for the oral examination on the University System (registration will end 5 days before the test date: non-registered students will not be accepted). The student can also take the ORAL exam in an exam session which is subsequent to the one in which he / she passed the written test (preparatory). However, if the student do not complete the exam in one year, he/she will have to repeat the written test.

 

EXAMINATION BOARD:

 

  • Prof.ssa Valeria Tocco
  • Prof.ssa Monica Lupetti
  • Dott.ssa Sofia Morabito

 

Note

Data inizio corso: le lezioni inizieranno il 20 febbraio 2023

Il corso è rivolto agli studenti di secondo anno di LIN (9 cfu).

Si invitano gli studenti a iscriversi sulla piattaforma Moodle, sulla quale verranno caricati tutti i materiali distribuiti a lezione e tutte le informazioni utili e complementari per affrontare l'esame.

Si invitano gli studenti a seguire la pagina Facebook della Cattedra Antero de Quental (catedranteroquental@gmail.com)

Notes

Course start date: The course will take place in the second semester (from 20th of February 2023 on)

The course is addressed to students of LIN (9 cfu)

Students are invited to register on the Moodle platform, on which all the materials distributed in class and all the useful and complementary information to face the exam will be uploaded

Students are invited to follow the Facebook page of the Antero de Quental Chair (catedranteroquental@gmail.com)

 

Updated: 09/02/2023 22:13