Modulo di LOGOPEDIA DEI DISTURBI SPECIFICI DI LINGUAGGIO E APPRENDIMENTO (Dott.ssa Ilaria Di Sacco)
Obiettivi di apprendimento:
-saper effettuare e gestire una valutazione logopedica di tipo funzionale sia strutturata che non strutturata nei Disturbi Specifici di Linguaggio (DSL) e nei Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA) ai fini sia abilitativi che riabilitativi
- saper effettuare un progetto terapeutico-riabilitativo per obiettivi a breve, a medio e a lungo termine.
- saper gestire il piano terapeutico ai fini dei vari counselling sia genitoriale, che scolastico che con care-givers di riferimento.
Modulo di LOGOPEDIA DELLA PATOLOGIA VOCALE E DELLA FLUENZA VERBALE (Dott.ssa Ilia Pagni)
Obiettivi di apprendimento: - sviluppo delle conoscenze specifiche del settore, unite ad adeguate capacità e atteggiamenti per comprendere, promozione di competenze adeguate al processo di cura del paziente.
Module of SPEECH THERAPY OF SPECIFIC LANGUAGE AND LEARNING DISORDERS (Dr. Ilaria Di Sacco)
Learning objectives:
-to be able to carry out and manage a functional logopaedic evaluation of both structured and unstructured speech therapy in Specific Language Disorders (DSL) and Specific Learning Disorders (SSD) for both rehabilitation and rehabilitation purposes.
- know how to carry out a therapeutic-rehabilitation project for short, medium and long term objectives.
- to know how to manage the therapeutic plan for the purposes of the various counselling both parental and school counselling and with care-givers of reference.
Module of LOGOPEDIA OF VOCAL PATOLOGY AND VERBAL FLUENCE (Dr. Ilia Pagni)
Learning objectives: - development of sector-specific knowledge, combined with appropriate skills and attitudes to understand, promotion of skills appropriate to the patient care process.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Modulo di LOGOPEDIA DEI DISTURBI SPECIFICI DI LINGUAGGIO E APPRENDIMENTO (Dott.ssa Ilaria Di Sacco)
“Conoscenze”:
-Conoscenza dei modelli teorici di riferimento e degli approcci riabilitativi nei Disturbi Specifici di Linguaggio: DSL e nei Disturbi Specifici di Apprendimento:DSA .
“Modalità di verifica delle conoscenze”:
le modalità di verifica delle conoscenze verranno effettuate attraverso un approccio interattivo e di continuo confronto, che permetterà di verificare la modalità di apprendimento e di ragionamento, in itinere alle lezioni, insieme agli studenti, secondo i principi dell’ efficacia e dell’efficienza.
Modulo di LOGOPEDIA DELLA PATOLOGIA VOCALE E DELLA FLUENZA VERBALE (Dott.ssa Ilia Pagni)
“Modalità di verifica delle conoscenze”: lezioni teorico-pratiche, tirocinio, dimostrazione di metodiche riabilitative, esami strumentali, riferimenti bibliografici aggiornati. Verifica delle conoscenze:piano di trattamento di casi clinici, esecuzione di esami strumentali, esposizione orale di argomenti trattati nelle lezioni od osservati durante il tirocinio.
Module of SPEECH THERAPY OF SPECIFIC LANGUAGE AND LEARNING DISORDERS (Dr. Ilaria Di Sacco)
"Knowledge."
-Knowledge of theoretical reference models and rehabilitation approaches in Specific Language Disorders: DSL and Specific Learning Disorders:DSA .
"Verification of knowledge":
The methods of verification of knowledge will be carried out through an interactive approach and continuous comparison, which will allow to verify the mode of learning and reasoning, in itinere lessons, together with students, according to the principles of 'effectiveness and efficiency.
Module of LOGOPEDIA OF VOCAL PATOLOGY AND VERBAL FLUENCE (Dr. Ilia Pagni)
"Methods of knowledge verification": theoretical-practical lessons, internship, demonstration of rehabilitation methods, instrumental examinations, updated bibliographical references. Verification of knowledge: treatment plan of clinical cases, execution of instrumental examinations, oral exposition of topics treated in the lessons or observed during the internship.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
PROGRAMMA
PATOLOGIE DEL LINGUAGGIO:
DISTURBI DI APPRENDIMENTO:
LOGOPEDIA DELLA PATOLOGIA VOCALE
Disfonie: definizione, aspetti generali, classificazione (organiche, funzionali pure, funzionali con laringopatia secondaria).
Ruolo del logopedista A) inquadramento tramite: anamnesi, osservazione obiettiva, esami elettroacustici, Voice handicap index, GIRBAS, tempo massimo fonatorio, diagnosi laringostroboscopica foniatrica; B) intervento riabilitativo diretto a correggere l'ipo - ipercinesia e tutto l'atteggiamento che le sottende.
Disfonie infantili: patogenesi e trattamento.
Terapia del granuloma laringeo secondo la scuola di Modena.
Terapia del paradoxical vocal fold disfunction.
Disodie o disfonie della voce cantata (importanza di fattori come respirazione, riscaldamento vocale, estensione vocale, postura, tecnica, stile di vita).
Il laringectomizzato totale: speech esofageo, speech tracheo-esofageo, protesi interne ed esterne.
LOGOPEDIA DELLA FLUENZA VERBALE
Definizione di fluenza e cenni sulla disfluenza: balbuzie, farfugliamento, tumultus sermonis, tachilalia, aritmia verbale.
Caratteristiche fondamentali delle disfluenze: tipiche, atipiche, cross-over.
Balbuzie: definizione, sintomatologia, classificazione, fattori associati, ipotesi eziologiche, criteri diagnostici, evoluzione clinica.
La terapia della balbuzie: illustrazione di varie tecniche logopediche, terapia psicofonica secondo Mastrangeli, trattamento intensivo secondo Lena Rustin.
PROGRAM
LANGUAGE PATHOLOGIES:
General overview, step by step, from interpretative diagnosis to final clinical judgment following rehabilitation and functional re-education.
Linguistic developments for skills in normality and pathology in developmental and adulthood.
Language skills according to the neuropsychological perspective and language architecture with intra and intermodal functions.
Various functional techniques and rehabilitation strategies to learn about speech therapy as a thought in support of the various pathologies of language (work on cases).
Rehabilitation of language divided into variables: I, II, III level and in the subsequent subgroups in the various immediate, medium and long-term objectives (phonetic / phonological, semantic / lexical, morpho-syntactic and predicative or narrative).
Rehabilitative as problem solving both for language pathologies, for reading and writing learning and for calculation.
LEARNING DISORDERS:
Reading, writing and calculation: metalinguistic, visual-perceptive, attentional and memory skills, as prerequisites.
Reading rehabilitation: speed, correctness and fluidity, visual discrimination, phonetic fusion, grapheme-phoneme correspondence, automation and formation of the visual lexicon, understanding of the text.
Rehabilitation of writing: calligraphy, spelling, analysis and phonemic discrimination, phoneme-grapheme correspondence, praxies of writing, comprehension of written text: lexical competence and inference, semantic inference, metacognitive and study skills, production of written text.
Rehabilitation of calculation disorders: understanding, written calculation and production procedures, problem solving.
VOICE PATHOLOGY LOGOPEDIA
Dysphonies: definition, general aspects, classification (organic, pure functional, functional with secondary laryngopathy).
Role of the speech therapist A) classification by: anamnesis, objective observation, electroacoustic examinations, Voice handicap index, GIRBAS, maximum phonatory time, laryngostroboscopic phoniatric diagnosis; B) rehabilitative intervention aimed at correcting hypo - hyperkinesia and all the underlying attitude.
Infantile dysphonies: pathogenesis and treatment.
Laryngeal granuloma therapy according to the Modena school.
Paradoxical vocal fold dysfunction therapy.
Disodies or dysphonies of the sung voice (importance of factors such as breathing, vocal warming, vocal extension, posture, technique, lifestyle).
Total laryngectomy: esophageal speech, tracheo-esophageal speech, internal and external prostheses.
SPEECH FLUENCE LOGOPEDIA
Definition of fluence and hints on dysfluenza: stuttering, sputtering, tumultus sermonis, tachilalia, verbal arrhythmia.
Fundamental characteristics of disfluences: typical, atypical, cross-over.
Stuttering: definition, symptomatology, classification, associated factors, etiological hypotheses, diagnostic criteria, clinical evolution.
Stuttering therapy: illustration of various speech therapy techniques, psychophonic therapy according to Mastrangeli, intensive treatment according to Lena Rustin.
Bibliografia e materiale didattico
Al termine di ogni lezione o al termine del programma verranno rilasciati gli appunti e le dispense rielaborate dalla scrivente. E’ possibile fare foto degli schemi durante la lezione.
BIBLIOGRAFIA DI RIFERIMENTO:
Bibliography and educational material
At the end of each lesson or at the end of the program the notes and lecture notes reworked by the writer will be released. It is possible to take photos of the schemes during the lesson.
REFERENCE BIBLIOGRAPHY:
FOR A THEORY OF LOGOPEDIC REHABILITATION -Mazzacurati-Bonsembiante, Publisher La Garangola.
ELEMENTS OF GENERAL PSYCHOLINGUISTICS-A.Marini, vol.3.Rehabilitation methodology in speech therapy. S.Lucia Foundation, SPRINGER-IRCCS.
THE PHONETIC-PHONOLOGICAL DISORDER ”- Sabbatini and other authors, Text and workbook. Rehabilitation methodology in speech therapy. S.Lucia Foundation, SPRINGER-IRCCS.
EVOLUTIONARY AGE NEUROPSYCHOLOGY MANUAL "-Sabbatini.Zanichelli.
Neurorehabilitation manual - A.Mazzucchi.Masson.
THE CHILD, SIGN, SYMBOL, WORD - L. Anollie C. Scurati. FrancoAngeli.
LANGUAGE DISORDERS-Pizzamiglio. EtasLibri.
Various psycho-pedagogical updating notebooks (7,8,1,6 and 4).
PHONETIC ASPECTS OF COMMUNICATION - Treaty of speech and speech therapy 3.
LINGUISTIC ASPECTS OF COMMUNICATION-L.Croatto. Treatise on speech therapy and speech therapy 2.
THE TREATMENT OF SCHOOL LEARNING DISORDERS. Vio, Tressoldi. Erickson.
Notes taken from the updating course on LA DISCALCULIA by Silvia Lusetti.
METACOGNITION AND LEARNING-Cornoldi. The Mill.
NEUROPSYCHOLOGY OF ATTENTION- Benso. Del Cerro.
LOGOPEDIA IN THE EVOLVING AGE- Caselli, Marianie Pieretti. Del Cerro.
DISORDERS OF SPOKEN AND WRITTEN LANGUAGE - Stella and Guderzo. Goliardica Pavese.
LANGUAGE DEVELOPMENT PSYCHOLOGY-Champions. The Mill.
LEARNING TO READ AND WRITE - Stella, Pippo. Signum school.
UNDERSTANDING THE TEXT - M.A. Zanetti and D. Miazza. Carocci.
THE ASSESSMENT OF THE LANGUAGE COMMUNICATION- A.Pinton and L.Lena.Imprimenda.
VOICE AND POSTURE - F. Ursino. Omega Editions, 2011.
NEW LOGOPEDIA MANUAL - A. De Filippis. Erickson, 1998.
DISPENSE FROM THE LESSONS OF DR. A. BORRAGAN TORRE
VOICE CLINIC - F. Fussi, M. Gilardone. Libreria Cortina editions Turin, 2009.
THE TREATMENT OF STABLE IN EVOLVING AGE - M. T. Ingenito. Omega Editions, 2013.
THE CHILD WITH LANGUAGE PROBLEMS - J. Bickel. Books & Company Editions, 1992.
Modalità d'esame
Prova orale o scritta su un argomento trattato e/o su un caso, attraverso l’analisi di valutazioni funzionali strutturate e non strutturate con discussione rispetto al trattamento da impostare.
Examination modalities
Oral or written test on a treated topic and/or case, through the analysis of structured and unstructured functional evaluations with discussion of the treatment to be set.