Scheda programma d'esame
PSICHIATRY AND CHILD NEUROPSYCHIATRY
FILIPPO MURATORI
Academic year2018/19
CoursePSYCHIATRIC REHABILITATION TECHNIQUES
Code196FF
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
NEUROPSICHIATRIA INFANTILEMED/39LEZIONI24
FILIPPO MURATORI unimap
PSICHIATRIA MED/25LEZIONI24
CLAUDIA CARMASSI unimap
LILIANA DELL'OSSO unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Modulo di Neuropsichiatria infantile:

Conoscere i principali disturbi del bambino e dell'adolescente in particolare in relazione alle necessità riabilitative di tali disturbi

Modulo di Psichiatria:

Conoscere i principali disturbi mentli dell'adulto in particolare in relazione alle necessità riabilitative di tali disturbi

Knowledge

The student who successfully completes the course will have the ability to recognize symptoms of the main mental disorders in adult, adolescent and children; he/she will be able to demonstrate a solid knowledge of the instruments to arrive to perform a diagnosis in adult and in child psychiatry; he/she will acquire knowledge of neurodevelopmental disorders and will be able to analyze test and questionnaires filled out by parents. Lastly, he/she will be aware of principle of parent-child interactions and human relationships usefull to conduct investigations on mental disorders.

Modalità di verifica delle conoscenze

Modulo di Neuropsichiatria infantile:

  • Prove in itinere ed esame finale orale

Modulo di Psichiatria:

  • Esame finale orale
Assessment criteria of knowledge

The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents using the appropriate terminology. During the oral exam the student must be able to demonstrate his/her knowledge of the course material and be able to discuss the reading matter thoughtfully and with propriety of expression. the student's ability to explain correctly the main topics presented during the course at the board will be assessed. In the written exam some open questions and some multiple choice question will be posed. Ability to discuss specific theme will be evaluated during seminars

Methods:

  • Final oral exam
  • Final written exam
  • Continuous assessment
  • Periodic Quizzes/multiple choice

Further information:
Student are informed of the type and time of evaluation. 80% final oral/written exam. 20% participation in seminar discussion

Capacità

Modulo di Neuropsichiatria infantile:

Riconoscere  attraverso l'osservazione dei comportamenti del bambino le aree del neurosviluppo implicate e i conseguenti target riabilitativi.

Modulo di Psichiatria:

Riconoscere  attraverso il colloquio e l'osservazione clinica, oltre che scale e questionari specifici di valutazione, i disturbi mentali implicati e i conseguenti target riabilitativi.

Modalità di verifica delle capacità

Modulo di Neuropsichiatria infantile:

  • Prove pratiche in itinere.

Modulo di Psichiatria:

  • Valutazione di casi clinici
Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Modulo di Neuropsichiatria infantile:

Basi biologiche e psicologiche dello sviluppo del bambino tipico.

 

 

Indicazioni metodologiche

Modulo di Neuropsichiatria infantile:

Discussione di casi, osservazioni video e lettura di testi complementari a quelli ufficiali del CdL.

 

Modulo di Psichiatria:

Discussione di casi e lettura di testi complementari a quelli ufficiali del CdL.

Teaching methods

Delivery: face to face

Learning activities:

  • attending lectures
  • participation in seminar
  • participation in discussions
  • individual study
  • Bibliography search

Attendance: Mandatory

Teaching methods:

  • Lectures
  • Seminar
  • Task-based learning/problem-based learning/inquiry-based learning
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Modulo di Psichiatria:

Descrizione programma:

Caratteristiche psicopatologiche e cliniche di: Disturbi Correlati a Eventi Traumatici e Stressanti, in particolare Disturbo Post-Traumatico da Stress (PTSD) e Lutto Complicato; Disturbi da Sintomi Somatici; Disturbo d’Ansia di Separazione. Gli argomenti suddetti saranno trattati con particolare attenzione ai diversi modelli diagnostici (diagnosi categoriale rispetto alla diagnosi dimensionale), alle maggiori comorbidità psichiatriche, al rischio suicidario, alle principali linee d’intervento (terapie farmacologiche, psicoterapie, intervento riabilitativo, interventi di emergenza), e agli aspetti organizzativi in psichiatria (ospedale e territorio).

 

 

 

Modulo di Neuropsichiatria infantile:

- Disturbi del neurosviluppo

- Disturbi dello spettro autistico

- Disturbi da deficit di attenzione ed iperattività

- Ritardo intellettivo

- Disturbi del linguaggio

- Disturbi della condotta

- Disturbi dell'umore

- Disturbi alimentari

Syllabus

The course provides information on classification systems of mental disorders The course provides notions on the main mental illness such as schizophrenia and affective disorders, autism. Particular attention will be devoted to infant psychiatry and to the role of infant parent interaction as a way to understand early mental ilness. The course also approaches the main issues related to etiology patogenesis with particular attention to the gene-environment interplay. The second part of the course focuses on the principal ways to treat mental disorders with particular attention to a biopsychosocial model. essential of pharmacotherapy and psychotherapy will be done.

Bibliografia e materiale didattico

Modulo di Psichiatria:

Testi consigliati:

  • Psicopatologia e Clinica Psichiatrica. Cassano GB, Tundo A., UTET, 2006
  • Psicoterapia Interpersonale della Depressione. Klerman G, Weissman M, Rounsaville B, Chevron ES. Bollati Boringhieri, 2004.
  • Curare il disturbo bipolare. Manuale clinico della terapia interpersonale e dei ritmi sociali. Frank E. Alpes Italia, 2012.
  • B. Cassano, “Psicopatologia e clinica psichiatrica”, Utet 2006.
  • Liliana Dell'Osso e Riccardo Dalle Luche. “L'altra Marilyn. Psichiatria e psicoanalisi di un cold case”. Le lettere 2016.
  • Carmassi C., Dell’Osso L. “Spettro dei disturbi dell’umore e disturbo post-traumatico da stress.” In “Trattato Italiano di Psichiatria III Edizione. Lo Spettro dell’Umore” - A cura di Giovanni B. Cassano e Antonio Tundo, Elsevier srl, Milano, Italia, 2008.
  • Dispense delle lezioni.

 

 

Modulo di Neuropsichiatria infantile:

- F. Fabbro, 2014 "manuale di Neuropsichiatria Infantile", Carrocci editore

- F. Muratori, 2007 "I ragazzi violenti", Ed. Il Mulino

- Autori Vari 2007 "Classificazione 0-3" Editore Fioriti

Bibliography

Recommended reading includes the following works: F Fabbro: Manuale di Neuropsichiatria. Carrocci editore DC0-3 classification DSM5 Further more specific books will be indicated.

Indicazioni per non frequentanti

Modulo di Neuropsichiatria infantile:

Nessuna.

 

Modulo di Psichiatria:

Nessuna.

Modalità d'esame

Modulo di Psichiatria:

  • Orale.

 

Modulo di Neuropsichiatria infantile:

  • Orale.
Updated: 06/11/2018 13:39