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RELIGION PHILOSOPHY
STEFANO PERFETTI
Academic year2019/20
CoursePHILOSOPHY AND FORMS OF KNOWLEDGE
Code217MM
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
FILOSOFIA DELLE RELIGIONI (S)M-FIL/01LEZIONI36
STEFANO PERFETTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il corso introduce allo studio di alcuni dibattiti e concetti fondamentali della filosofia della religione contemporanea attraverso la lettura analitica di testi e la loro contestualizzazione critica. In particolare, si affronterà l'analisi razionalista della Bibbia offerta da Spinoza nel Tractatus theologico-politicus  e l'analisi metareligiosa marxista di temi biblici in Ateismo nel cristianesimo di Ernst Bloch.

Knowledge

This course is aimed at fostering the study of key debates and concepts within contemporary philosophy of religion by critical contextualization and analyical reading of texts. The subject for this academic year covers both Spinoza's rationalist analysis of religious texts and beliefs (in his Tractatus theologico-politicus) and Ernst Bloch's marxist metareligious analysis of the Bible (in his Atheism in Christianity).

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze sarà compiuta per mezzo di esposizioni (relazioni) e durante il colloquio finale (esame).

Assessment criteria of knowledge

Knowledge will be assessed via short talks/papers/presentations during the course, and through the final oral exam (interview).

Capacità

Obiettivi formativi previsti: 1. sviluppare la capacità di lettura di testi classici della filosofia; 2. sviluppare la capacità di collegare analisi filosofica e riflessione religiosa. 3. Applicare metodologie di ricerca e di analisi proprie del campo di studio.

Skills

1. Critical reading and interpretation of crucial texts in philosophy of religion; 2. Developing the skill of connecting philosophical analysis and religious reflection; 3. Apply research methodologies current in the field.

Modalità di verifica delle capacità

Già durante il corso, delle fasi di dibattito, nei momenti seminariali e nelle discussioni, si promuoveranno e si verificheranno le suddette capacità, anche con suggerimenti ad personam. A maggior ragione verranno verificate nel corso dell'esame finale.

Assessment criteria of skills

During the course, seminars and discussions are aimed at improving the aforementioned abilities (even with ad personam suggestions). A fortiori they will be verified during the final oral exam.

Comportamenti

Il corso, anche attraverso momenti seminariali e di discussioni in aula, mira a rafforzare un atteggiamento critico e una abilità di esporre in modo pacato e ben argomentato le proprie convinzioni. Ogni studente dovrà imparare a difendere le proprie posizioni con argomenti ben strutturati, informati e coerenti, rimanendo aperto a posizioni diverse e a critiche.

Behaviors

Discussions in seminar-format, question-times etc. are aimed at fostering a critical attitude and the behaviour of expressing ideas cogently in both written and oral formats. Each student is expected to defend his/her own views with cogent arguments, but also remain open to disagreement and critique.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante il corso, nei dibattiti, nei momenti seminariali e nelle discussioni si cercherà di promuovere un'interazione stimolante e rispettosa. La valutazione finale avrà luogo nell'esame orale finale.

Assessment criteria of behaviors

Lessons, debates, and seminars are aimed at promoting the above mentioned behaviors, within a frame of stimulating and respectful interaction. They will be formally assessed in the final oral exam.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Nessun prerequisito è obbligatorio e il corso è aperto a tutti. E' consigliabile una conoscenza, almeno panoramica, delle filosofie post-cartesiane del Seicento e un'orientamento di massima nella storia sociale, politica e culturale del Novecento. Può essere utile avere conoscenze pregresse di storia delle religioni e di cultura biblica.

Prerequisites

No prerequisite is mandatory and the course is open to all. A basic knowledge of 17th c. post-Cartesianism and of the social, political and cultural history of the twentieth century is advisable. It may be useful (useful, not mandatory) to have previous knowledge in history of religions and biblical culture.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Letture filosofiche della Bibbia: dalla critica razionalista di Spinoza alla metareligione marxista di Ernst Bloch

Dopo alcune ore introduttive, circa natura e metodi della 'Filosofia delle religioni', nel corso affronteremo due momenti di radicale critica filosofica dei messaggi veicolati (anche sottotraccia) dal testo biblico. Dapprima l'analisi razionalista della Bibbia offerta da Spinoza nel Trattato teologico-politico (1670). In un'epoca di conflitti e intolleranze pretestuosamente fondati su temi religiosi, l'obiettivo di questa "storia naturale della religione" è una critica radicale delle superstizioni, che ogni tipo di clero e di autorità civile ha sempre alimentato, al fine di indirizzare le reazioni emotive del popolo. Un esame in profondità del testo biblico e del suo parlare figurato porta ad una diversa comprensione. La Bibbia non contiene né verità metafisiche né legittimazioni di alcuna intolleranza, ma un messaggio morale aperto a soluzioni innovative circa il rapporto ragione-fede e la libertà di pensiero e di espressione.
La parte finale del corso sarà dedicata all'analisi metareligiosa marxista di temi biblici in Ateismo nel cristianesimo (1968) di Ernst Bloch. Qui i testi biblici sono esaminati alla ricerca di non-detti e di censure redazionali, al fine di porre in luce la tensione sotterranea tra strutture di conservazione e figurazioni utopiche. Compito della metareligione marxista è mostrare come l’immaginario religioso giudaico-cristiano sia percorso da intuizioni utopiche, tese a scardinare l’altra configurazione, una regalità divina oppressiva, che limita la capacità umana di auto-trascendenza. Questo superamento dell’alienazione è presente nelle narrazioni esodiche, che arrivano a prefigurare anche un esodo finale da Dio stesso, nella prospettiva di una piena liberazione umana.

Syllabus

Philosophy and the Bible: from Spinoza's rationalism to Ernst Bloch's Marxist metareligion

After a few introductory hours, about the nature and methods of 'Philosophy of Religions', this course will deal with two examples of radical philosophical criticism of the Biblical messages (even underground messages). A first group of lessons will be devoted to the rationalistic analysis of the Bible in Spinoza's Theological-Political Treatise (1670). In an age of conflicts and intolerances often based on religious issues, the aim of this sort of "natural history of religion" is a radical critique of superstitions, which every type of clergy and civil authority has always nourished in order to steer the emotional reactions of the people. An in-depth examination of the biblical text and of its figurative language leads to a different understanding. The Bible does not contain neither metaphysical truths nor any legitimation of intolerance, but a moral message open to innovative solutions on the reason-faith relationship and on the freedom of thought and expression.
The final part of the course will be devoted to the Marxist metareligious analysis of biblical themes in Ernst Bloch's Atheism in Christianity (1968). Here the biblical texts are examined in search of the unsaid and editorial censorships, in order to highlight the underground tension between conservation structures and utopian figurations. The task of the Marxist metareligion is to show how the Judeo-Christian religious imaginary may reveal utopian intuitions, aimed at overcoming the other configuration, an oppressive divine kingship, which limits the human capacity for self-transcendence. This overcoming of alienation is present in the exodic narratives, which eventually prefigure also a final exodus from God himself, aiming at a full human liberation.

Bibliografia e materiale didattico

TESTI OBBLIGATORI

Baruch Spinoza, Trattato teologico-politico, a c. di A. Dini, testo latino a fronte, Bompiani, Milano 2001

Steven Nadler, Un libro forgiato all'inferno. Lo scandaloso «Trattato» di Spinoza e la nascita del secolarismo, Einaudi, Torino 2013

Ernst Bloch, Ateismo nel cristianesimo, Feltrinelli, Milano 2008

Roland Boer, Criticism of Heaven. On Marxism and Theology, Brill, Leiden-Boston 2007, pp. 1-56

Stefano Perfetti, Inadaequatio intellectus ad rem: la luce esodica da Mosè a Giobbe nel marxismo metareligioso di Ernst Bloch, in G. Paoletti et al. (a c. di), L’esercizio della meraviglia. Studi in onore di Alfonso M. Iacono, ETS, Pisa 2019, pp. 489-507

BIBLIOGRAFIA FACOLTATIVA (per approfondimenti o per una eventuale relazione è possibile leggere almeno due dei seguenti saggi):

Carlos Fraenkel, Spinoza on Miracles and the Truth of the Bible, «Journal of the History of Ideas», 74/4 (2013), pp. 643-658

Steven Frankel, Spinoza’s rejection of Maimonideanism, in Steven Nadler (ed.), Spinoza and Medieval Jewish Philosophy, Cambridge University Press, Cambridge 2014, pp. 79-95

Menachem Lorberbaum, Spinoza’s Teological-Political Problem, in «Hebraic Political Studies», 1/2 (2006), pp. 203-223

Steven Nadler, Scripture and Truth: A Problem in Spinoza's Tractatus Theologico-Politicus, «Journal of the History of Ideas», 74/4 (2013), pp. 623-642

Kenneth Seeskin, Monotheism at bay: the Gods of Maimonides and Spinoza, in Steven Nadler (ed.), Spinoza and Medieval Jewish Philosophy, Cambridge University Press, Cambridge 2014, pp. 108-127

Agata Bielik−Robson, The Messiah and the Great Architect: On the Difference Between the Messianic and the Utopian, Utopian Studies, 29/2 (2018), pp. 133-158

Warren S Goldstein, Messianism and Marxism: Walter Benjamin and Ernst Bloch’s Dialectical Theories of Secularization, «Critical Sociology», 27/2 (2001), pp. 246-281

Warren S Goldstein, The Dialectics of Religious Rationalization and Secularization: Max Weber and Ernst Bloch, «Critical Sociology», 31/1-2 (2005), pp. 115-151

Paul R. Mendes-Flohr, “To Brush History against the Grain”: The Eschatology of the Frankfurt School and Ernst Bloch, «Journal of the American Academy of Religion» 51/4 (1983), pp. 631-650

Hugh S. Pyper, The Unchained Bible. Cultural Appropriations of Biblical Texts, Bloomsbury T&T Clark, New York-London 2012, pp. 55-60

Bibliography

BIBLIOGRAPHY

Baruch Spinoza, Trattato teologico-politico, a c. di A. Dini, testo latino a fronte, Bompiani, Milano 2001

Steven Nadler, Un libro forgiato all'inferno. Lo scandaloso «Trattato» di Spinoza e la nascita del secolarismo, Einaudi, Torino 2013

Ernst Bloch, Ateismo nel cristianesimo, Feltrinelli, Milano 2008

Roland Boer, Criticism of Heaven. On Marxism and Theology, Brill, Leiden-Boston 2007, pp. 1-56

Stefano Perfetti, Inadaequatio intellectus ad rem: la luce esodica da Mosè a Giobbe nel marxismo metareligioso di Ernst Bloch, in G. Paoletti et al. (eds.), L’esercizio della meraviglia. Studi in onore di Alfonso M. Iacono, ETS, Pisa 2019, pp. 489-507

FACULTATIVE READINGS (two of these can be the basis for a facultative class-presentation):

Carlos Fraenkel, Spinoza on Miracles and the Truth of the Bible, «Journal of the History of Ideas», 74/4 (2013), pp. 643-658

Steven Frankel, Spinoza’s rejection of Maimonideanism, in Steven Nadler (ed.), Spinoza and Medieval Jewish Philosophy, Cambridge University Press, Cambridge 2014, pp. 79-95

Menachem Lorberbaum, Spinoza’s Teological-Political Problem, in «Hebraic Political Studies», 1/2 (2006), pp. 203-223

Steven Nadler, Scripture and Truth: A Problem in Spinoza's Tractatus Theologico-Politicus, «Journal of the History of Ideas», 74/4 (2013), pp. 623-642

Kenneth Seeskin, Monotheism at bay: the Gods of Maimonides and Spinoza, in Steven Nadler (ed.), Spinoza and Medieval Jewish Philosophy, Cambridge University Press, Cambridge 2014, pp. 108-127

Agata Bielik−Robson, The Messiah and the Great Architect: On the Difference Between the Messianic and the Utopian, Utopian Studies, 29/2 (2018), pp. 133-158

Warren S Goldstein, Messianism and Marxism: Walter Benjamin and Ernst Bloch’s Dialectical Theories of Secularization, «Critical Sociology», 27/2 (2001), pp. 246-281

Warren S Goldstein, The Dialectics of Religious Rationalization and Secularization: Max Weber and Ernst Bloch, «Critical Sociology», 31/1-2 (2005), pp. 115-151

Paul R. Mendes-Flohr, “To Brush History against the Grain”: The Eschatology of the Frankfurt School and Ernst Bloch, «Journal of the American Academy of Religion» 51/4 (1983), pp. 631-650

Hugh S. Pyper, The Unchained Bible. Cultural Appropriations of Biblical Texts, Bloomsbury T&T Clark, New York-London 2012, pp. 55-60

Indicazioni per non frequentanti

I non frequentanti possono attenersi al programma, aggiungendo lo studio di: Remi Brague, Sulla religione, EDB, Bologna 2019, pp. 9-63. Se lo desiderano, concordare col docente uno schema per una relazione da far pervenire (anche via mail) prima di sostenere l'esame orale.

Non-attending students info

Not-attending students are expected to study all texts indicated in the syllabus (adding Remi Brague, Sulla religione, EDB, Bologna 2019, pp. 9-63). If willing, they can write a paper (see bibliography section for details), whose subject is to be decided in advance with the professor (to do this via e-mail is OK). This paper must be sent to the professor before the exam and can be assessed as part of the exam. 

Modalità d'esame

Colloquio finale. E' possibile (non obbligatorio) redigere una relazione o durante il corso o per l'esame.

Assessment methods

Final oral exam. Individual papers/talks/presentations (during the course or at the exam) can be assessed as 'part' of the overall final exam.

Altri riferimenti web

https://people.unipi.it/stefano_perfetti/

Alla sezione news.

Additional web pages

https://people.unipi.it/stefano_perfetti/

See 'news' section.

Note

Il corso sarà tenuto nel secondo semestre, mercoledì e giovedì, 14,15/15,45, aula Pao D1. Il corso fa parte dell'offerta per la laurea magistrale in Filosofia, ma tutti gli studenti di ogni altro grado o corso di laurea sono i benvenuti. Il corso inizia il 19 febbraio 2020.

Commissione di esame:

Presidente: prof. Stefano Perfetti; membri: prof. Adriano Fabris, d.ssa Chiara Carmen Scordari. 
Supplenti: prof. Chiara Tomasi; prof. Giovanni Scarafile; d.ssa Amalia Cerrito

Notes

This course will be held in the second semester (wednesday and thursday, 2:15/3:45 PM, classroom Pao D1). The course belongs to the offer for the master's degree in Philosophy, but all students (of any other degree or degree course) are welcome. Course begins 19th february 2020.

Examination Board:

President: prof. Stefano Perfetti; members: prof. Adriano Fabris, dr. Chiara Carmen Scordari. 
Alternate members: prof. Chiara Tomasi; prof. Giovanni Scarafile; dr. Amalia Cerrito

 

Updated: 20/02/2020 09:07