Scheda programma d'esame
MARKETING TOURISM
NADZEYA KALBASKA
Academic year2021/22
CoursePLANNING AND GOVERNANCE OF TOURISM SYSTEM IN MEDITERRANEAN AREA
Code295PP
Credits9
PeriodSemester 1
LanguageEnglish

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
MARKETING DEL TURISMOSECS-P/08LEZIONI72
ALESSIO CARCIOFI unimap
LAURA GAVINELLI unimap
NADZEYA KALBASKA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Modulo L. Gavinelli

Il modulo tenuto da Laura Gavinelli intende fornire le basi di marketing applicato al settore turistico.
Dopo un breve inquadramento sull’industria turistica, le tendenze e gli attori coinvolti, il corso affronterà le logiche, le strategie e gli strumenti di marketing principali applicati al prodotto/servizio turismo. A tal fine si affronteranno tematiche relative al comportamento di acquisto e di consumo del turista, alle componenti e al processo di pianificazione del prodotto/servizio turistico e alle leve del marketing mix.
Sono previsti approfondimenti sul prodotto destinazione e sulla comunicazione di marketing e sull’economia circolare per la competitività dell’offerta turistica.

 

Modulo A. Carciofi

Il modulo tenuto dal Dott. Alessio Carciofi avrà l’obiettivo di fornire strumenti teorici ma soprattuto pratici nell’ambito della comunicazione e marketing digitale.

Saranno trattati argomenti in linea con il mondo attuale del lavoro al fine da fornire un background molto affine al contesto attuale di riferimento.

Dopo una brevissima introduzione alla rivoluzione digitale nel mondo del turismo, si passerà alla creazione di una strategia di marketing digitale, business model canvas, social media marketing, content marketing, piano editoriale, digital pr & influencer marketing e digital storytelling.

Sono previsti approfondimenti su come realizzare una strategia di marketing digitale di una destinazione e nell’implementazione di un piano di social media marketing. Durante le ore del corso, agli studenti verrà affidato un brief in modo da realizzare un project work che poi esporranno nell’ultima lezione davanti alla classe. Oltre ad essere un ottimo strumento per mettere in pratica le nozioni teoriche del corso, risulta essere un eccellente strumento per affinare le abilità di team building, pensiero laterale, presentazioni efficaci e public speaking.

 

Knowledge

Module L. Gavinelli

The module held by Laura Gavinelli intends to provide the basics of marketing applied to the tourism sector. After a brief overview of the tourism industry, the trends and the actors involved, the course will focus on marketing principles, strategies and tools applied to the tourist product/service.
To this end, the course will get into detail with the issues related to the tourist's purchasing and consumption behaviour, as well as the components and the planning process for a tourist product/service and the marketing mix. Some details will be provided on marketing communication and circular economy to enhance the tourist offer.

Module N.Kalbaska

The module will provide the students with the methodological tools to conceive, plan and manage new media projects in the field of online tourism communication. Grounded on online communication models the course will cover a basic introduction to the relevant technologies applications of the tourism industry, methods for the design and evaluation of tourism services together with the management and promotion for web-based tourism applications. The course is organized in formal (ex-cathedra) lessons complemented by case studies. Collaborative projects will offer students the possibility to examine practical examples of design, adoption and management of new technologies in the tourism industry.

 

Module A. Carciofi

The module, run by Dr. Alessio Carciofi,  will provide the theoretical and practical tools in the digital and marketing communication area. It will address issues concerning today's working world.

 After a brief introduction about the digital revolution in the world of tourism, you will pass to the creation of a digital marketing strategy, business model canvas, social media marketing, content marketing, editorial plan, digital pr & influencer marketing and digital storytelling. There will be insights about how to create a digital marketing strategy in a social media marketing plan. 

During the course the students will carry out a project work that will be presented to the colleagues before the end of the lessons. This will be both a good tool to implement the course theoretical knowledge and an excellent way to learn team building skills, lateral thinking, effective presentations and public speaking ability.

Modalità di verifica delle conoscenze

Modulo L. Gavinelli

La verifica delle conoscenze acquisite verrà fatta attraverso la partecipazione attiva in aula, la consegna degli assignment intermedi e l'elaborato finale.

Modulo A. Carciofi 

La verifica delle conoscenze acquisite verrà fatta attraverso la partecipazione attiva in aula, la consegna degli assignment intermedi e il project work finale. 

Assessment criteria of knowledge

Module l. Gavinelli

Academic progress will be monitored and verified from the active participation in the classroom, the delivery of the intermediate assignments and the final paper.

Module N.Kalbaska

The evaluation will be based on:

  • Participation in the course
  • In-class exercises
  • Final group work

 

Module A. Carciofi 

Academic progress will be monitored and verified from the active participation in the classroom, the delivery of the intermediate assignments and the final project work. 

Capacità

Modulo L. Gavinelli

Al termine del modulo, lo studente avrà acquisito gli elementi essenziali del marketing e della sua applicazione per la creazione, gestione e promozione di un'offerta turistica. Sarà inoltre in grado di applicare le metodologie acquisite all'analisi e interpretazione del mercato, la comprensione dei bisogni della domanda, l'implementazione del marketing mix.

 

Modulo A. Carciofi

Al termine del modulo lo studente avrà una le compentenze essenziali per comprendere come realizzre una stratregia di social media marketing per la creazione, gestione e promozione di un piano di comunicazione e marketing turisitco. 

Skills

Module L. Gavinelli

At the end of the module, the student will have acquired the essential elements of marketing and its application for the creation, management and promotion of a tourist offer. He will also be able to apply the methodologies acquired to the analysis and interpretation of the market, the understanding of the needs of the demand, the implementation of the marketing mix.

Modulo A. Carciofi

At the end of the module, the student will have acquired the essential skills to understand how to create a social media marketing strategy for the management and promotion of a tourism communication and marketing plan.

Module N.Kalbaska

The aim of the course is to give to the students (future specialists in the tourism field) the ability to know, evaluate and guide the adoption of new media in tourism communication both at destination and hospitality level.

Modalità di verifica delle capacità

Modulo L. Gavinelli

La verifica delle conoscenze acquisite verrà fatta attraverso la partecipazione attiva in aula, la consegna degli assignement intermedi e l'elaborato finale.

 

Modulo A. Carciofi 

La verifica delle conoscenze acquisite verrà fatta attraverso la partecipazione attiva in aula, la consegna degli assignment intermedi e il project work finale. 

Assessment criteria of skills

Module l. Gavinelli

Academic progress will be monitored and verified from the active participation in the classroom, the delivery of the intermediate assignments and the final paper.

Module N.Kalbaska

The evaluation will be based on:

  • Collaborative project

Module A. Carciofi 

Academic progress will be monitored and verified from the active participation in the classroom, the delivery of the intermediate assignments and the final project work. 

 

Comportamenti

Modulo L. Gavinelli

Lo studente potrà acquisire capacità critica di analisi e interpretazione delle dinamiche del mercato, metodo di lavoro, capacità di lavorare in team e di public speaking.

Modulo A. Carciofi

Lo studente potrà acquisire capacità di hard & soft skills oltre per mettere in pratica le nozioni teoriche del corso, sarà dato spazio alle abilità di team building, pensiero laterale, presentazioni efficaci e public speaking.

Behaviors

Module L. Gavinelli

The student will be able to acquire critical skills of analysis and interpretation of market dynamics, working method, ability to work in a team and public speaking.

Module N.Kalbaska

The module will upgrade students’ knowledge and will be designed to have on one side analytical skills and on the other side real experiences (i.e. laboratories) about the eTourism field.

 

Modulo A. Carciofi

The student will be able to acquire hard & soft skills as well as to put the theoretical notions of the course into practice, space will be given to team building skills, lateral thinking, effective presentations and public speaking.

Modalità di verifica dei comportamenti

Modulo L. Gavinelli

L'acquisizione dei comportamenti verrà monitorata dalla docente lungo il modulo attraverso la puntualità nelle consegne, la proprietà di linguaggio nell'esposizione, la qualità dei contenuti degli elaborati.

Assessment criteria of behaviors

Modules L. Gavinelli and N. Kalbaska

The acquisition of behaviors will be monitored by the teacher along the module through punctuality in deliveries, the property of language exposure, the quality of the content of the elaborations.

Indicazioni metodologiche

Modulo L. Gavinelli

Lezioni con ausilio di slide e video, casi studio ed esempi, attività in aula. Se possibile, verranno coinvolti relatori esterni.

 

Modulo L. Gavinelli

Lezioni con ausilio di slide e video, casi studio ed esempi, attività in aula. Saranno coinvolti alcuni esperti di social media marketing e influncer. 

Teaching methods

Modules L. Gavinelli and N. Kalbaska & A. Carciofi 

Lessons with the help of slides and videos, case studies and examples, classroom activities. If possible, external speakers will be involved.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Modulo L. Gavinelli

 Turismo: dove stiamo andando?
 Il settore turistico: situazione e sfide
 Il sistema turistico: attori e ruoli
 Il marketing e la pianificazione di marketing
 Struttura del piano di marketing
 Marketing analitico
 Marketing strategico
 Marketing mix
 Comunicazione e branding
 Focus su economia circolare

 

Modulo A. Carciofi

 Rivoluzione digitale e distruption marketing nel turismo

Business Model Canvas

Customer Journey

Keywords Research

Digital Marketing Plan

Content Marketing Mix & Piano Editoriale

Storytelling e piano di comunicazione integrato

Digital Pr & Influcencer Marketing

Syllabus

Module L. Gavinelli

 Tourism: where are we going?
 The tourism sector: situation and challenges
 The tourism system: actors and roles
 Marketing and marketing planning
 Structure of the marketing plan
 Analytical marketing
 Strategic marketing
 Marketing mix
 Communication and branding
 Focus on circular economy

Module N.Kalbaska

  • Online communication practices by tourism destinations
  • Online Communication Model, used to help design and evaluate their own application
  • Introduction to online promotion:
  • Newsletters and email marketing
  • Backlinks and manifestations
  • Search Engines
  • Search Engine Optimization and Search Engine Marketing

 

Module A. Carciofi

  •  Digital Revolution

  • Business Model Canvas

    Customer Journey

    Keywords Research

    Digital Marketing Plan

    Content Marketing Mix & Editorial Plan 

    Storytelling & integrated communication plan

    Digital Pr & Influcencer Marketing

Bibliografia e materiale didattico

Modulo L. Gavinelli

Kotler P., Bowen J.T., Makens J.C., Baloglu S., edizione italiana a cura di Mauri C., Marketing del turismo, Pearson Prentice Hall Italia, Milano-Torino, ultima edizione.

Gli studenti frequentanti riceveranno una sintesi delle slide del corso.

Modulo A. Carciofi

Strategia Digitale (Hoepli)
Comunicare in modo efficace su Internet e i Social Media, di Laurita Giuliana e Venturini Roberto, ultima edizione

Gli studenti frequentanti riceveranno una sintesi delle slide del corso.

Bibliography

Module L. Gavinelli

Kotler P., Bowen J.T., Makens J.C., Marketing del turismo, Pearson Prentice Hall Italia, Milano-Torino, (Italian version edited by Mauri C.), last version. In case of problems with Italian, look for the English version.

The attending students will receive a selection of the slides of the course.

Module N. Kalbaska

Inversini, A., and Cantoni, L. (2014), Nuovi media nella comunicazione turistica, Dante Alighieri, Roma 2014 (vedi scheda editore)

 

Module A. Carciofi

Digital Strategy (HOEPLI)
Communicating effectively on the Internet and Social Media, by Laurita Giuliana and Venturini Roberto, latest edition.

The attending students will receive a selection of the slides of the course.

Indicazioni per non frequentanti

L'esame scritto andrà preparato sull'intero libro di testo.

Non-attending students info

The written exam will be prepared on the entire textbook.

Modalità d'esame

Modulo L. Gavinelli & A. Carciofi 

Per studenti frequentanti: presentazione di un lavoro di gruppo.

Per studenti non frequentanti: esame scritto.

Assessment methods

Modules L. Gavinelli and N.Kalbaska & A. Carciofi

For attending students: presentation of a group work.

For non-attending students: written exam.

Updated: 07/10/2021 16:53