Scheda programma d'esame
MARKETING
DAVIDE ALOINI
Academic year2017/18
CourseMANAGEMENT ENGINEERING
Code346II
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
MARKETINGING-IND/35LEZIONI60
DAVIDE ALOINI unimap
LUISA PELLEGRINI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

L’obiettivo del Corso di Markting sono principalmente tre: i) mettere in grado lo studente di costruire, implementare, valutare e monitorare i modelli alternativi di business; ii) utilizzare le più appropriate tecniche e metodologie per mettere a punto, modificare e monitorare la strategia di marketing e iii) padroneggiare le leve di marketing più adatte a tal fine.

Knowledge

The course is focused on learning of the analytical tools ( techniques and methods) and bases concepts that allow to master the design and monitoring of the strategy marketing company , using the ' marketing approach Engineeering and innovative philosophy dell'archibodymarketing . They are so thorough the main techniques useful for the analysis economic and technological environment , the industry, and demand of the product portfolio , to reach then the evaluation of competitive forces , the setting of objectives and the choice of strategy marketing more powerful , as well as to ' study of the strategies of differentiation, segmentation and focus and analysis techniques to finally play an effective monitoring strategy chosen. The student who completes the course successfully will be able to demonstrate a solid knowledge in analysing the internet marketing and in order to marketing procurement for to know how a company should respond and make decisions in order to stay competitive.

Modalità di verifica delle conoscenze

L’esame si svolge attraverso una prova orale, preceduta dalla presentazione degli output delle attività di laboratorio. La valutazione delle attività di laboratorio costituisce parte integrante della valutazione complessiva dell’esame.

Assessment criteria of knowledge

- The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents using the appropriate terminology. - During the oral exam the student must be able to demonstrate his/her knowledge of the course material and be able to discuss the reading matter thoughtfully and with propriety of expression. - The student's ability to explain correctly the main topics presented during the course at the board will be assessed. - With the oral presentation, to be made to the teacher and the other students, the student must demonstrate the ability to approach a circumscribed research problem, and organise an effective exposition of the results. - The student must demonstrate the ability to put into practice and to execute, with critical awareness, the activities illustrated or carried

Methods:

  • Final oral exam
Capacità

L’obiettivo del laboratorio è quello non solo di fare acquisire agli studenti capacità tecniche di presentazione di un piano di marketing sia strategico che operativo, ma anche di sviluppare capacità di lavoro in gruppo, di impostazione di una relazione scritta e di sintesi in vista di una presentazione in tempi ridotti

 

Modalità di verifica delle capacità

La presentazione degli output delle attività di laboratorio consistono in una relazione scritta e nella sua presentazione in aula del lavoro svolto e dei risultati ottenuti.

Comportamenti
  • Lo studente potrà acquisire e/o sviluppare sensibilità alle problematiche di markeitng
  • Lo studente potrà saper gestire responsabilità di conduzione di un team di progetto
  • Saranno acquisite opportune accuratezza e precisione nello svolgere attività di raccolta e analisi di dati sperimentali
Modalità di verifica dei comportamenti

Durante le sessioni di laboratorio saranno valutati il grado di accuratezza e precisione delle attività svolte

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Competenze in ingresso

Esempi corsi fornitori

Conoscenze di bilancio

Gestione d’Impresa

Conoscenze di analisi dei costi (classificazione dei costi, break even analysis)

Gestione d’Impresa

Competenze in uscita

 

Capacità di strutturare un modello di business, una strategia di marketing e le relative leve

 

Teaching methods

Delivery: face to face

Learning activities:

  • attending lectures
  • group work

Attendance: Not mandatory

Teaching methods:

  • Lectures
  • laboratory
  • project work
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Business model Canvas

Il marketing nella strategia di impresa

  • Marketing management
  • Processo decisionale di marketing
  • Marketing B2B e B2C
  • Marketing e innovazione tecnologica
  • Tendenze
  • Analisi del micro e del macroambiente
  • Previsione della domanda

Il marketing operativo e le leve decisionali

  • Le 4P del marketing: logiche e tecniche di supporto
  • Product
  • Price
  • Place
  • Promotion
  • Marketing e ciclo di vita del prodotto
Syllabus

The essence of marketing today The product portfolio (basic knowledge) The techniques for strategic analysis of the economic and technological sector The techniques of analysis of demand and market Techniques for Market Research The diagnosis of the product portfolio The assessment of the competitive environment and strategic alternatives The selection and evaluation of new ideas in product innovation Strategies of differentiation and personalization The strategy of market segmentation Monitoring the strategy and reports to customers level of internet marketing e procurement marketing

Bibliografia e materiale didattico
  • Kotler P. and Armstrong G., Principles of Marketing, 2010, Pearson Prentice Hall, ISBN 13: 978-0-13-216712-3
  • Osterwalder A. and Pigneur Y., Business Model Generation, 2010, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, ISBN: 978-0470-87641-1
Bibliography

Giuseppe BELLANDI,Fare marketing del prodotto, Firenze, Academia Universa Press, 2009; Giuseppe BELLANDI, Realizzare l’internet Marketing, Pisa, SEU, 2008 BELLANDI, Il Talento del Leader, Milano, Franco Angeli, 2006 Gary L.LILIEN – Arvin RANGASWANY,Marketing Engineering, N.Y.Addison Wesley Ed.Publisher, 1988 J.Paul PETER – James H.DONNELLY Jr.,Marketing, Seconda Edizione, Milano, McGraw-Hill, 2003; Franco GIACOMAZZI, Marketing Industriale, Milano McGraw Hill, 2002 M. Wede, W. Kamakura, Market segmentation conceptual and methodological foundations, ISQM, New York, 2005

Modalità d'esame

L’esame si svolge attraverso una prova orale, preceduta dalla presentazione degli output delle attività di laboratorio consistenti, come anticipato, in una relazione scritta e nella sua presentazione in aula del lavoro svolto e dei risultati ottenuti.

La valutazione delle attività di laboratorio costituisce parte integrante della valutazione complessiva dell’esame..

Updated: 20/01/2018 20:35