View syllabus
TRAINING AND LABORATORY (DIDACTICS AND RESEARCH)
FABIO GIANNELLI
Academic year2021/22
CourseNURSING AND MIDWIFERY SCIENCES
Code363FF
Credits12
PeriodSemester 1 & 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
LABORATORIONNLABORATORI30
FABIO GIANNELLI unimap
TIROCINIOMED/45Stage o Tirocini300
FABIO GIANNELLI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Laboratorio:

Le attività di Laboratorio di didattica, hanno come obiettivo di apprendimento quello di introdurre lo studente nella metodica formativa degli studenti del Corso di Laurea in infermieristica, prendendo consapevolezza delle problematiche relative alla progresione della professione ed al suo relativo costante mantenimeto delle abilità richieste. Durante le attività di laboratiorio verranno inltre sperimentate dagli studenti varie strategie pedagogiche.

 

Tirocinio:

Le attività di tirocioni hanno come obiettivo di apprendimento quello di introdurre lo studente nel percorso metodologico di una revisione sistematica di letteratura: dalla formulazione della domanda di ricerca all'analisi della letteratura scientifica di riferimento.  

Knowledge

Laboratory:

The teaching laboratory activities have the learning objective of introducing the student to the training methodology of the students of the Nursing Degree Course, becoming aware of the problems relating to the progression of the profession and its relative constant maintenance of the required skills. During the laboratory activities, the students will also experiment with various pedagogical strategies.

 

Internship:

The internship activities have the learning objective of introducing the student to the methodological path of a systematic literature review: from the formulation of the research question to the analysis of the reference scientific literature.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Introduzione al corso. La trasformazione della professione infermieristica e la sua trasformazione negli ultimi decenni. Lettura e discussione dei primi 4 capitoli del testo Formazione Infermieristica: Trasformazione, crisi e opportunità. P. Benner. Discussione sulle metodologie di tutoragio e relativo approccio pedagogico.

Le strategie pedagogiche per la formazione infermieristica (discussione guidata; role playing; problem solving; brainstorming): lavori a gruppi.

Training esperienziale sul "gioco" come strategia didattica. 

Syllabus

Introduction to the course. The transformation of the nursing profession and its transformation
in recent decades. Reading and discussion of the first 4 chapters of the text Nursing Education:
Transformation, crisis and opportunity. P. Benner.

Discussion on tutoring methodologies and
relative pedagogical approach. Pedagogical strategies for nursing education (guided discussion; role playing; problem solving; brainstorming): group work.

Experiential training on "play" as a didactic strategy.

Bibliografia e materiale didattico

Sutphen, M., Leonard, L., Day, L., & Benner, P. (2015). Formazione infermieristica: Strategie per una trasformazione radicale. Edra Masson. (facoltativo)

Bibliography

Sutphen, M., Leonard, L., Day, L., & Benner, P. (2015). Formazione infermieristica: Strategie per una trasformazione radicale. Edra Masson. (optional)

Modalità d'esame

L'esame prevede una simulazione di un evento formativo elaborato su una delle metodologie didattiche presentate durante il laboratorio e sviluppato da gruppi di studenti prestabiliti.

Assessment methods

The exam involves a simulation of a training event based on one of the teaching methodologies
presented during the laboratory and developed by pre-established groups of students.

Updated: 22/07/2021 15:43