Scheda programma d'esame
General and social pedagogy
GASPARE POLIZZI
Academic year2022/23
CourseSTUDIES IN PERFORMING ARTS AND COMMUNICATION
Code550MM
Credits12
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
PEDAGOGIA GENERALE E SOCIALEM-PED/01LEZIONI72
GASPARE POLIZZI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Si richiede la conoscenza degli aspetti generali della pedagogia, sia in riferimento ad alcuni importanti momenti storici, sia in relazione ad alcuni aspetti tematici.

Si richiede inoltre la conoscenza di alcuni problemi di pedagogia sociale legati alla società italiana ed europea moderna e contemporanea.

 

Knowledge of the general aspects of pedagogy is required, both in reference to some important historical moments, and in relation to some thematic aspects.

It also requires knowledge of some problems of social pedagogy related to modern and contemporary Italian and European society.

Knowledge

Knowledge of the general aspects of pedagogy is required, both in reference to some important historical moments, and in relation to some thematic aspects.

It also requires knowledge of some problems of social pedagogy related to modern and contemporary Italian and European society.

Modalità di verifica delle conoscenze

Verifiche scritte e orali.

 

written checks and oral tests.

Assessment criteria of knowledge

written checks and oral tests.

Capacità

Saper riconoscere i principali aspetti delle dinamiche pedagogiche, sia in relazione all'educazione e all'insegnamento, sia in direzione di una educazione civile e sociale.

 

Knowing how to recognize the main aspects of pedagogical dynamics, both in relation to education and teaching, and in the direction of a civil and social education.

 

Skills

Knowing how to recognize the main aspects of pedagogical dynamics, both in relation to education and teaching, and in the direction of a civil and social education.

Modalità di verifica delle capacità

Tramite le verifiche scritte e nei colloqui durante le lezioni e successivi.

 

Through written checks and interviews during lessons and subsequent.

 

Assessment criteria of skills

Through written checks and interviews during lessons and subsequent.

Comportamenti

Si richiede un comportamento consapevole e civile, anche in relazione all'impegno didattico in una disciplina pedagogica.

 

A conscious and civil behavior is required, also in relation to the teaching commitment in a pedagogical discipline.  

Behaviors

A conscious and civil behavior is required, also in relation to the teaching commitment in a pedagogical discipline.  

Modalità di verifica dei comportamenti

La correttezza dei comportamenti sarà accertata durante le lezioni.

 

The correctness of the behavior will be ascertained during the lessons.

Assessment criteria of behaviors

The correctness of the behavior will be ascertained during the lessons.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenze generali di educazione civica acquisite a seguito di qualsivoglia insegnamento secondario superiore.

 

General knowledge of civic education acquired following any upper secondary education.

 

Prerequisites

General knowledge of civic education acquired following any upper secondary education.

Indicazioni metodologiche

Si terrà sempre presente un approccio ragionato ai testi, unito a presentazioni storico-critiche e problematiche.

 

There will always be a reasoned approach to texts, combined with historical-critical and problematic presentations.

Teaching methods

There will always be a reasoned approach to texts, combined with historical-critical and problematic presentations.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Parte generale:

Presentazione introduttiva della pedagogia generale e sociale

L'educazione e l'istruzione nell'antichità classica

L'educazione e l'istruzione nel Rinascimento italiano

La scuola italiana dal Risorgimento a oggi

Il pensiero riflessivo e critico come scopo dell'educazione

Parte speciale:

Pedagogia, educazione sociale e ambientale alla luce delle riflessioni di Michel Serres

 

General part:

Introductory presentation of general and social pedagogy
Education and education in classical antiquity
Education and education in the Italian Renaissance
The Italian school from the Risorgimento to today
Reflective and critical thinking as an aim of education

Special part:

Pedagogy, social and environmental education, in the light of Michel Serres's reflections.

Syllabus

General part:
Introductory presentation of general and social pedagogy
Education and education in classical antiquity
Education and education in the Italian Renaissance
The Italian school from the Risorgimento to today
Reflective and critical thinking as an aim of education

Special part:

Pedagogy, social and environmental education, in the light of Michel Serres's reflections.

Bibliografia e materiale didattico

parte generale:

M. Debesse e G. Mialaret, Trattato delle scienze pedagogiche, 2 Storia della pedagogia e della scuola, Cap. 1 L’antichità, pp. 25-65; Cap. 3 Il Rinascimento, par. I e II, pp. 207-236, 256-261; Cap. 6 La scuola in Italia dal secolo XIX a oggi, par. 1, pp. 395-441 (dispense).

 

parte speciale:

Michel Serres, Non è un mondo per vecchi. Perché i ragazzi rivoluzionano il sapere, Bollati Boringhieri, Torino 2013, pp.77;

Michel Serres, Il parassita, Mimesis, Milano-Udine 2022, pp. 308

Bibliography

General part: M. Debesse e G. Mialaret, Trattato delle scienze pedagogiche, 2 Storia della pedagogia e della scuola, Cap. 1 L’antichità, pp. 25-65; Cap. 3 Il Rinascimento, par. I e II, pp. 207-236 e 256-261; Cap. 6 La scuola in Italia dal secolo XIX a oggi, par. 1, pp. 395-441 (lecture notes).

 

Special part:

Michel Serres, Non è un mondo per vecchi. Perché i ragazzi rivoluzionano il sapere, Bollati Boringhieri, Torino, 2013, pp. 77;

Michel Serres, Il parassita, Mimesis, Milano-Udine 2022, pp. 308.

Indicazioni per non frequentanti

Oltre all'intera parte speciale, i non frequentati dovranno dimostrare conoscenza della parte generale tramite lo studio della bibliografia sopra indicata nelle parti selezionate. L'esame sarà orale.

 

In addition to the special part, those not attended will have to demonstrate knowledge of the general part through the study of the entire bibliography indicated above. The exam will be oral.

Non-attending students info

In addition to the special part, those not attended will have to demonstrate knowledge of the general part through the study of the entire bibliography indicated above. The exam will be oral.

Modalità d'esame

prove scritte e orali.

 

Written checks and oral tests.

Assessment methods

Written checks and oral tests.

Note

Inizio lezioni martedì 27 settembre 16:00‑18:30 Sr-A Polo San Rossore 1938, via Risorgimento, 19 Pisa

Commissione di esame:

Gaspare Polizzi (Presidente), Giovanni Paoletti e Adriano Fabris (Membri)

Commissione supplente:

Adriano Fabris (Presidente), Veronica Neri e Donatella Fantozzi (Membri)

 

Si informa che il tutor d'aula sarà Anna Pesetti (a.pesetti@studenti.unipi.it).

Le dispense del materiale didattico si possono reperire presso la Copisteria Universitaria Via San Simone, Pisa (pascaledavid@hotmail.it)

 

 

 

Notes

the virtual classroom is located at the following link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a89c26a41482b484280bc8584c9b3c028%40thread.tacv2/conversations?groupId=476b47b4-57a6-43e9-afad-5f69f2a20099&tenantId=c7456b31-a220-47f5-be52-473828670aa1

Exam commission:

Gaspare Polizzi (President), Giovanni Paoletti e Adriano Fabris

Alternate Commission:

Adriano Fabris (President), Veronica Neri e Donatella Fantozzi

 

We inform you that the classroom tutor will be Anna Pesetti (a.pesetti@studenti.unipi.it).

The handouts of the didactic material can be found at the University Copisteria Via San Simone, Pisa (pascaledavid@hotmail.it)

Updated: 02/02/2023 12:37