View syllabus
HISTORY OF CLASSICAL POLITICAL THOUGHT
FRANCESCO PELOSI
Academic year2019/20
CoursePHILOSOPHY AND FORMS OF KNOWLEDGE
Code563MM
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
STORIA DEL PENSIERO POLITICO CLASSICOM-FIL/07LEZIONI36
FRANCESCO PELOSI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Lo studente potrà acquisire conoscenze in un’area fondamentale del pensiero politico antico, attraverso la lettura e l’analisi di ampie sezioni della Politica di Aristotele.  

 

Knowledge

Students will be able to acquire knowledge in a crucial area of ancient political thought, by reading and analysing large sections of Aristotle’s Politics.

 

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica avrà luogo mediante un esame orale alla fine del corso e una relazione, da presentare in forma di seminario durante lo svolgimento del corso, su un tema specifico attinente al programma.

 

Assessment criteria of knowledge

The evaluation will take place through an oral presentation – i.e. a seminar, held during the course, on a topic related to the programme – and an oral exam at the end of the course.

 

Capacità

Lo studente dovrà acquisire la capacità di esaminare con intelligenza critica il testo e i temi trattati nel corso, inquadrandoli correttamente nel loro contesto storico-filosofico. 

 

Skills

Students are expected to acquire the skill of critically examining the texts and topics explored during the course, and of correctly framing them within their historical-philosophical context

Modalità di verifica delle capacità

La verifica delle capacità avrà luogo mediante le modalità impiegate per accertare l’acquisizione delle conoscenze.

 

Assessment criteria of skills

The evaluation of skills will be based on the same method used to assess learning.

 

Comportamenti

Lo studente potrà acquisire e sviluppare non solo accuratezza e precisione nella lettura e valutazione delle posizioni sostenute nel testo che verrà letto e commentato in classe, ma anche attitudine all’uso critico di un testo classico nel dibattito su problematiche contemporanee.

 

Behaviors

Students will be able to acquire and develop not just accuracy in the interpretation and assessment of the views presented in the texts read and discussed in class, but also a critical approach to the use of Classical texts in the debate on contemporary issues.

 

Modalità di verifica dei comportamenti

Sarà costantemente incoraggiata la partecipazione attiva degli studenti, sia durante le lezioni frontali sia durante i seminari.

 

Assessment criteria of behaviors

Active engagement by the students will constantly be encouraged during the taught lectures and seminars alike.

 

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Non è richiesta la conoscenza del greco antico. È presupposta una conoscenza generale della filosofia aristotelica.

Prerequisites

Knowledge of ancient Greek is not required. General knowledge of Aristotle’s philosophy is expected.

Indicazioni metodologiche

Ad una prima fase del corso, basata su lezioni frontali del docente, seguiranno i seminari degli studenti frequentanti. Principale strumento di supporto sarà il testo aristotelico, la cui lettura dovrà appoggiarsi alla conoscenza delle posizioni interpretative sostenute nei saggi previsti in bibliografia. Ulteriore materiale didattico potrà essere fornito durante le lezioni. Riferimenti al testo originale saranno resi comprensibili anche a chi non abbia conoscenza del greco antico.

 

Teaching methods

The first stage of the course, based on taught lectures, will be followed by seminars held by the students attending the course. The main resource will be Aristotle’s text, which is expected to be read in the light of the interpretations expounded in the recommended secondary literature. Further teaching material may be provided during the lectures. References to the original texts will be made understandable even to students who do not know ancient Greek.

 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il mutamento costituzionale nella Politica di Aristotele

Oggetto del corso è l’analisi che Aristotele dedica nel quinto libro della Politica alle cause del mutamento costituzionale e alle misure che possono garantire stabilità a una costituzione, consolidandone l’assetto. Il mutamento politico, colto nel duplice aspetto del cambiamento radicale segnato dal passaggio da una forma costituzionale a un’altra o di una modifica solo parziale dell’assetto costituzionale e dei rapporti di potere all’interno della comunità, è indagato da Aristotele in generale, in una prospettiva volta a cogliere i principi e le cause universali del cambiamento politico, ma anche in particolare, in relazione alle singole forme costituzionali (democrazia, oligarchia…).

Dopo una breve introduzione alla Politica nel suo complesso e ai principali temi del pensiero politico aristotelico, si entrerà nel vivo della riflessione aristotelica sul mutamento politico con la lettura e l’analisi del quinto libro, condotte attraverso un’attenzione costante al lessico del cambiamento impiegato da Aristotele (ad es. metabolestasis) e utili confronti con passi tratti da altri libri dell’opera (ad es. alcune sezioni del terzo libro, dove Aristotele presenta una classificazione delle forme costituzionali). Particolare attenzione sarà dedicata ad alcuni temi centrali nell’analisi aristotelica di Politica 5, come il ruolo che giocano uguaglianza e inuguaglianza nei processi sociali e politici che conducono alla cambiamento costituzionale, l’importanza dell’educazione nella ricetta per garantire stabilità all’assetto costituzionale, la critica all’analisi platonica del mutamento politico esposta nell’ottavo libro della Repubblica.

 

Syllabus

Constitutional change in Aristotle’s Politics

The course explores Aristotle’s analysis of constitutional change in the fifth book of the Politics, together with his investigation of the measures for ensuring the stability of regimes and preserving their form. Political change, which in Aristotle’s analysis includes both the passage from one constitution to another and the partial modification of a constitution or changes in the power relationships within the community, is investigated by Aristotle from a wide perspective, with the aim of defining the universal principles and causes of political change, as well as in relation to specific regimes (democracy, oligarchy…).  

After a brief introduction to the Politics as a whole and to the main themes of Aristotle’s political thought, the lessons will focus on Aristotle’s discussion of political change through the reading and analysis of the fifth book of the Politics. Close attention will be paid to the vocabulary of change  (e.g., metabole, stasis) and useful comparisons with passages from other books of the Politics will be introduced (e.g., some sections of the third book where Aristotle presents a classification of the constitutions). Central questions raised by Aristotle’s analysis of Politics 5 that will be explored during the course include the role of equality and inequality in the social and political processes that lead to constitutional changes, the importance of education as a means to secure the stability of the constitution, and the criticism to Plato’s analysis of political change in the eight book of the Republic.

 

Bibliografia e materiale didattico

- Aristotele, Politica, a cura di C.A. Viano, Milano, BUR 2017 (limitatamente alle sezioni lette e analizzate a lezione, e alle relative note al testo).

- Gastaldi, S. Introduzione alla storia del pensiero politico antico, Roma-Bari, Laterza 2008 (cap. VI: “Aristotele: la scienza della politica”)

- Polansky, R. “Aristotle on Political Change”, in D. Keyt and F.D. Miller (eds), A Companion to Aristotle’s Politics, Oxford-Cambridge, Blackwell 1991, pp. 323-345.

- Saxonhouse, A.W. “Aristotle on the corruption of regimes: Resentment and justice”, in T. Lockwood and T. Samaras (eds), Aristotle’sPolitics. A Critical Guide, Cambridge University Press 2015, pp. 184-203.

 

Bibliografia di approfondimento (non obbligatoria)

- Garver, E. Aristotle’s Politics. Living well and living together, Chicago, The University of Chicago Press 2011.

- Hatzistavrou, A. “Faction”, in M. Deslauriers and P. Destrée, The Cambridge Companion to Aristotle’s Politics, Cambridge, Cambridge University Press 2013, pp. 275-300.  

- Kraut, R. Aristotle. Political Philosophy, Oxford, Oxford University Press 2002.

- Rowe, C. “Aristotelian constitutions”, in C. Rowe and M. Schofield (eds), The Cambridge History of Greek and Roman Political Thought, Cambridge, Cambridge University Press 2000, pp. 366-389.

- Wheeler, M. “Aristotle’s analysis of the nature of political struggle”, The American Journal of Philology72/2, 1951, pp. 145-161 (rist. in J. Barnes, M. Schofield, and R. Sorabji (eds), Articles on Aristotle, 2: Ethics and Politics, Duckworth 1977).  

Bibliography

- Aristotele, Politica, a cura di C.A. Viano, Milano, BUR 2017 (only as regards the sections read and analysed during the lessons, and the notes pertaining to the text).

- Gastaldi, S. Introduzione alla storia del pensiero politico antico, Roma-Bari, Laterza 2008 (cap. VI: “Aristotele: la scienza della politica”)

- Polansky, R. “Aristotle on Political Change”, in D. Keyt and F.D. Miller (eds), A Companion to Aristotle’s Politics, Oxford-Cambridge, Blackwell 1991, pp. 323-345.

- Saxonhouse, A.W. “Aristotle on the corruption of regimes: Resentment and justice”, in T. Lockwood and T. Samaras (eds), Aristotle’s Politics. A Critical Guide, Cambridge University Press 2015, pp. 184-203.

 

Additional (non-compulsory) reading:

- Garver, E. Aristotle’sPolitics. Living well and living together, Chicago, The University of Chicago Press 2011.

- Hatzistavrou, A. “Faction”, in M. Deslauriers and P. Destrée, The Cambridge Companion to Aristotle’sPolitics, Cambridge, Cambridge University Press 2013, pp. 275-300. 

- Kraut, R. Aristotle. Political Philosophy, Oxford, Oxford University Press 2002.

- Rowe, C. “Aristotelian constitutions”, in C. Rowe and M. Schofield (eds), The Cambridge History of Greek and Roman Political Thought, Cambridge, Cambridge University Press 2000, pp. 366-389.

- Wheeler, M. “Aristotle’s analysis of the nature of political struggle”, The American Journal of Philology72/2, 1951, pp. 145-161 (rist. in J. Barnes, M. Schofield, and R. Sorabji (eds), Articles on Aristotle, 2: Ethics and Politics, Duckworth 1977). 

 

Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti non frequentanti sono tenuti a prendere contatto con il docente almeno due mesi prima dell’esame orale.

 

Non-attending students info

Non-attending students are required to get in touch with the lecturer at least two months before the oral exam.

 

Modalità d'esame

Esame orale, seminario.

 

Assessment methods

Oral exam, seminar.

 

Note

Orario lezioni e aula: venerdì 8.30-11.45; aula C2, Palazzo Carità.

 

Commissione d’esame:

Presidente: Francesco Pelosi

Commissari: Bruno Centrone, Maria Michela Sassi.

 

Commissione supplente:

Presidente: Giovanni Paoletti

Commissari: Cristina D’Ancona, Stefano Perfetti.

Notes

Course schedule and room: Friday 8.30-11.45; C2, Palazzo Carità.

 

Examination board:

President: Francesco Pelosi

Members: Bruno Centrone, Maria Michela Sassi.

 

Substitute examination board:

President: Giovanni Paoletti

Members: Cristina D’Ancona, Stefano Perfetti.

Updated: 11/09/2019 16:38