Scheda programma d'esame
COMPARATIVE HISTORY OF MODERN EUROPEAN ART
CINZIA MARIA SICCA
Academic year2017/18
CourseHISTORY AND FORMS OF THE VISUAL AND PERFORMING ARTS AND NEW MEDIA
Code790LL
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
STORIA COMPARATA DELL'ARTE DEI PAESI EUROPEI IN ETA' MODERNAL-ART/02LEZIONI36
CINZIA MARIA SICCA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Lo studente acquisirà conoscenze storiche e metodologiche sulle grandi residenze di campagna in Inghilterra fra Sei e Settecento, analizzando il fenomeno in rapporto con le tendenze che si affermavano contemporaneamente in Francia e Olanda, paesi con cui l'Inghilterra aveva stretti rapporti.

Knowledge

The student will learn about historical and methodological issues concerning the growth of country houses in Britain between the Seventeenth and Eighteenth century. The course will also address some of these same issues with respect to French and Dutch country houses which provided examples for British architects and patrons.

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze avverrà attraverso due elaborati scritti e nel corso di seminari.

Assessment criteria of knowledge

The course will be assessed in the course of seminars and through two long essays which the students will have to submit.

Capacità

Alla fine del corso lo studente sarà in grado di svolgere

1.     una ricerca attraverso l'analisi di fonti primarie e secondarie prevalentemente in lingua inglese;

2.     presentare sotto forma di seminario gli argomenti oggetto della propria ricerca;

3.     scrivere un saggio logicamente strutturato e puntualmente argomentato

 

Skills

By the end of the course the student will be capable of:

1.     undertaking research on primary and secondary sources in English;

2.     presenting the results of her/ his research in seminar form supported by a power point;

3.     writing a properly argued and logically structured essay.

Modalità di verifica delle capacità

Lo studente dovrà preparare un seminario e due relazioni scritte, di cui una sarà una versione estesa del seminario al fine di capire la differenza tra un testo da usare come traccia in una presentazione orale e una relazione propriamente strutturata ed annotata.  

Assessment criteria of skills

The student will produce a seminar and two written essays one of which will be an expanded version of the seminar itself, so as to grasp the difference between a text to be used in an oral presentation and a properly argued and written out essay.

Comportamenti

Lo studente imparerà a lavorare in gruppo con altri studenti, a suddividere compiti e a compiere ricerca su diverse tipologie di fonti.

Behaviors

The student will learn to interact with his fellow students, to organize the group's work, as well as to use and study a variety of different types of sources.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante il lavoro di gruppo sono verificate le modalità di definizione delle responsabilità, di gestione e organizzazione delle fasi progettuali.

In seguito alle attività seminariali saranno richieste agli studenti due relazioni concernenti gli argomenti trattati.

Assessment criteria of behaviors

The way in which teams of students will assign tasks and responsibilities, and structure each phase of their work will be carefully monitored and assessed. Seminars will be followed up by two essays on the topics presented in oral form.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Capacità di leggere e comprendere testi in inglese.

Prerequisites

The student should be able to read and understand academic publications in English.

Indicazioni metodologiche

Il corso è costituito da una prima parte di lezioni frontali e da una seconda parte a base seminariale in cui gruppi di studenti sono chiamati ad approfondire specifici aspetti del programma. I seminari sono preceduti da un lavoro di pianificazione congiunto tra docente e studenti, e da verifiche in corso d'opera, prima della presentazione formale.

Teaching methods

The course will consist of a first group of frontal lectures followed by a second part in which the students will be directly engaged in seminars which will focus on specific aspects of the course syllabus. Seminars will be preceeded by planning sessions jointly held with the tutor and aimed at identifying the core issues, allotting reading and research, as well as by sessions before the formal presentations in the course of which the tutor will verify the work progress and its coherence with the targets set.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Ville e country houses tra Sei e Settecento nelle Isole Britanniche.

A quarant'anni di distanza dalla cruciale mostra The Destruction of the Country House, organizzata al Victoria & Albert Museum da Marcus Binney e John Harris, e a ventotto dalla grande mostra di Washington The Treasure Houses of Britain: Five Hundred Years of Private Patronage and Art Collecting a cura di Gervase Jackson-Stops, questo corso intende studiare la grande fioritura di ville e country houses nelle Isole Britanniche tra Sei e Settecento. Prodotti di forti mutamenti economici e sociali, questi edifici riflettono anche una cultura del collezionismo strettamente connessa ai rapporti con il continente europeo. Il corso intende anche stimolare una riflessione sulla conservazione e sulla fruizione di questi beni confrontandola con la situazione italiana.

Syllabus

Villas and country houses in Britain between the seventeenth and eighteenth century

Fourty years after the seminal exhibition The Destruction of the Country House, organized by Marcus Binney and John Harris at the Victoria and Albert Museum, London, and thirty years after the great Washington exhibition The Treasure Houses of Britain: Five hundred years of private patronage and art collecting curated by Gervase Jackson-Stops, this course intends to examine the growth and flourish of villas and country houses in Britain between the seventeenth and eighteenth century. The products of social and economic changes, these buildings are a testimony of a culture of display and collecting intimately linked to examples on the European continent. The course aims to stimulate a reflection on the conservation and fruition of this cultural heritage and a comparison with what is done in Italy as well.

Bibliografia e materiale didattico

D. ARNOLD, The Georgian country house: architecture, landscape and society, London: Sutton Publishing, 2003. ISBN 0750934700

The Fashioning and Functioning of the British Country House, a cura di G. Jackson-Stops, G.J. Schochet, L. Cowen Orlin, E. Blair MacDougall, Studies in the History of Art 25, Washington D.C.: National Gallery of Art, 1989, saggi di F. Russell, J. Cornforth, G. Jackson-Stops.

M. McKEON, The Secret History of Domesticity. Public, Private and the Division of Knowledge, Baltimore: THe Johns Hopkins University Press, 2005

R. WILSON and A. MACKLEY, Creating Paradise. The Building of the English Country House 1660-1880, London: Hambledon and London, 2000

A Capital Collection a cura di L. Dukelskaya e A. Moore, New Haven and LOndon: Yale University Press, 2002

Ulteriore bibliografia di riferimento verrà fornita di volta in volta a lezione e resa disponibile sulla piattaforma e-learning Moodle su cui saranno reperibili tutti i materiali ppt presentati a lezione.

Bibliography

D. ARNOLD, The Georgian country house: architecture, landscape and society, London: Sutton Publishing, 2003. ISBN 0750934700

The Fashioning and Functioning of the British Country House, a cura di G. Jackson-Stops, G.J. Schochet, L. Cowen Orlin, E. Blair MacDougall, Studies in the History of Art 25, Washington D.C.: National Gallery of Art, 1989, saggi di F. Russell, J. Cornforth, G. Jackson-Stops.

M. McKEON, The Secret History of Domesticity. Public, Private and the Division of Knowledge, Baltimore: THe Johns Hopkins University Press, 2005

R. WILSON and A. MACKLEY, Creating Paradise. The Building of the English Country House 1660-1880, London: Hambledon and London, 2000

A Capital Collection a cura di L. Dukelskaya e A. Moore, New Haven and LOndon: Yale University Press, 2002

 

All the teaching materials used in frontal lectures (i.e. power-points) and detailed reading lists will be uploaded on the university e-learning platform Moodle, which will also eventually contain the work produced for the students' seminars (power-points, reading materials, final essays).

Modalità d'esame

L'esame è sostituito dalle prove seminariali e relativi scritti che verranno valutati in trentesimi. E' pertanto obbligatoria la frequenza.

Assessment methods

There will be no final exam; seminars and written work will be assessed and graded according to the standard grading system (30/30). Attendancy is therefore obligatory.

Note

L'inizio delle lezioni è fissato per Lunedì 18 Settembre ore 10:15, aula G3 Polo ex Guidotti, via Trieste 40. Le lezioni si svolgono il Lunedì e Martedì dalle 10:15 alle 11:45 in aula G3.

Notes

Lectures will start on Monday 18th September at 10:15 in room G3, Polo ex Guidotti, via Trieste 40. Lectures take place on Mondays and Tuesdays from 10:15 to 11:45 in room G3.

Updated: 31/07/2017 00:29