Scheda programma d'esame
EXPERIMENTAL ARCHEOLOGY 
CRISTIANA PETRINELLI PANNOCCHIA
Academic year2017/18
CourseARCHEOLOGY STUDIES
Code840LL
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
ARCHEOLOGIA SPERIMENTALEL-ANT/01LEZIONI36
CRISTIANA PETRINELLI PANNOCCHIA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Attraverso un percorso storico-metodologico lo studente comprenderà il reale significato e la reale definizione di Archeologia sperimentale.

Tramite esempi-studio e approfondimenti pratici potrà essere compreso il corretto svolgimento di un protocollo sperimentale.

Knowledge

The Student who complete the course successfully will be able to demonstrate a solid knowledge of the main issues related to the experimental archaeology. He or She will have the ability to define a specific problem to investigate. He or She will have a solid capacity to realize an appropriate experimental protocol to investigate specific problem , analyse it and present the results in a structured way.

Modalità di verifica delle conoscenze

- applicazione pratica di un protocollo sperimentale

- prova finale orale

Assessment criteria of knowledge

-The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents using the appropriate terminology. - The student must demonstrate the ability to put into practice and to execute, with critical awareness, the activities carried out during the Laboratory activities. -the student must demonstrate the ability to approach a circumscribed research problem, and organise an effective exposition of the results.

Methods:

  • Final oral exam
  • Final laboratory practical demonstration

Further information:
-presentation of experimental activity 50% -oral exam 50%;

Capacità
  • lo studente saprà progettare ed utilizzare un protocollo sperimentale
  • lo studente sarà in grado di svolgere una ricerca su materiali archeologici
  • lo studente sarà in grado di presentare in una relazionesui risultati ottenuti
Modalità di verifica delle capacità

-gli studenti presenteranno, confrontadosi tra loro, un ppt sul lavoro pratico svolto

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

-nessun prerequisito previsto

Teaching methods

Delivery: face to face

Learning activities:

  • participation in seminar
  • preparation of oral/written report
  • participation in discussions
  • individual study
  • group work
  • Laboratory work
  • Practical

Attendance: Advised

Teaching methods:

  • Lectures
  • Seminar
  • laboratory
  • project work
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Durante e lezioni verranno ripercorse le tappe pricipali che hanno portato alla nascita di questa disciplina. Le lezioni permetteranno di osservare lo sviluppo di questa disciplina durante il tempo e la rilevanza che essa riveste nello studio e nelle interpretazioni delle evidenze archeologiche.

Attraverso casi studio saranno indagati i metodi di indagine utilizzati da questa disciplina.

 

- lezioni frontali (storia del metodo, discipline connesse, significato di questo approccio metodologico)

- lezioni pratiche (applicazione dl metodo: studio di un materiale)

Syllabus

This course explore the history of experimental archaeology from the nineteenth century to the mid twentieth century and the development of this discipline considering the context of theological and intellectual debate. The course will explore the relevance of experimental archaeology for the interpretation of Prehistoric and historic remains and artefacts. This will focus on an examination of the scientific methods relating to the nature of experimentation in archaeology and how are utilised new scientific techniques and ideas coming from others discipline. The methodology of archaeological experiments will be explored, followed by selected case studies drawn from the subjects of: taphonomy, lithic technology (flint and ground stone), textiles, pottery and other vessels, houses and other structures. The course is composed of two parts: Part 1: theory and origin of the experimental archaeology Part 2.:students will be actively involved in a specific experimental project

Bibliografia e materiale didattico

Bibliografia corso di “Archeologia Sperimentale”

 

Volumi

 

 - Coles J. 1973, Archeologia sperimentale, Milano OPPURE Coles J. 1979, Experimental Archaeology, London

 

- E.Giannichedda E.,  “Archeologia Teorica”, Le Bussole, Carocci Editore. Primi 5 cap.

 

- M.Vidale M., “Che cos’è l’Etnoarcheologia”, Le Bussole, Carocci Editore. Primi 4 cap.

- MATHIEU, Experimental Archaeology - Replicating past objects, behaviors, and processes, BAR Intemational Series 103 5, 2002. (parti scelte dell'opera)

 

 

Articoli :

 

- ASHER, experimental archaeology, American Anthropologist, New Series, Vol. 63, No. 4 (Aug., 1961), pp. 793-816.

- REYNOLDS, the-nature-of-experiment-in-archaeology, Experiment and Design in Archaeology in
honour of John Coles - published by Oxbow Books 1999, pp 156-162, edited by A
F Harding.

- OUTRAM,  Introduction to experimental archaeology, World Archaeology,
40:1,2008, pp 1-6.

- Yellen, Archaeological Approaches to the present, American Antiquity, Vol. 44, No. 1, 1979, pp. 184-187

 

In più lettura dei due articoli tematici che saranno assegnati ogni anno in al materiale scelto per le prove pratiche

Bibliography

COLES J. 1973, Archeologia sperimentale, Milano OPPURE Coles J. 1979, Experimental Archaeology, London. Giannichedda E., “Archeologia Teorica”, Le Bussole, Carocci Editore. Vidale M., “Che cos’èl’Etnoarcheologia”,Le Bussole, Carocci Editore. Asher, R. 1961. Experimental Archeology. In American Anthropologist, New Series, Vol. 63, No. 4 (Aug., 1961), pp. 793-816. Mathieu, J. R. 2002. Introduction. In Experimental Archaeology: Replicating Past Objects, Behaviours and Processes (ed. J. R. Mathieu). Oxford: BAR International Series 1035, Archaeopress,pp. 1–4. Outram, A. 2008. Introduction to experimental archaeology. In World Archaeology,40:1, pp. 1-6. Reynolds, P. J. 1999. The nature of experiment in archaeology. In Experiment and Design: Archaeological Studies in Honour of John Coles (ed. A. F. Harding). Oxford: Oxbow, pp. 156–62. Seetah, K. 2008. Modern analogy, cultural theory and experimental replication: a merging point at the cutting edge of archaeology. In World Archaeology, 40:1, pp. 135-150.

Indicazioni per non frequentanti

 è consigliata la frequenza

Modalità d'esame

- esame pratico (relazione sul protocollo sperimentale effettuato)

-esame orale (basato su:bibliografia e lezioni frontali)

Note

Inizio corso 25 settembre 2017

siete pregati di arrivare alle ore 15 presso il laboratorio di via Facchini, 1, dove si terrà una riunione informativa e dove vi verranno resi noti gli orari del corso.

Updated: 30/03/2018 10:29