Scheda programma d'esame
DIRITTO PUBBLICO ANGLO-AMERICANO
RINO CASELLA
Anno accademico2018/19
CdSSCIENZE POLITICHE
Codice044NN
CFU6
PeriodoPrimo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
DIRITTO PUBBLICO ANGLO-AMERICANOIUS/21LEZIONI42
RINO CASELLA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Lo studente, al termine del corso, avrà acquisito una solda conoscenza riguardo gli ordinamenti politico-costituzionali del Regno Unito e degli Stati Uniti esaminati nella loro evoluzione storica, nonché attraverso l'assetto del governo nazionale e locale, i meccanismi elettorali, il sistema partitico e il "judicial review".

Knowledge

The student who completes the course successfully will be able to demonstrate a solid knowledge of the political and institutional systems of the United Kingdom and the United States in the light of the different constitutional history that has characterized the two countries. Students are expected to acquire knowledge about national and local government, electoral mechanisms, party system, judicial review.

 

 

Modalità di verifica delle conoscenze

Lo studente dovrà dimostrare la capacità di discutere i temi del corso.

Assessment criteria of knowledge

The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents.

 

 

Capacità

Utilizzo di una terminologia appropriata.

Skills

Use of an appropriate terminology.

Modalità di verifica delle capacità

Partecipazione attiva alle lezioni.

Assessment criteria of skills

Attending lectures.

 

Comportamenti

Capacità di essere aggiornato sulla dinamica istituzionale e sugli sviluppi politici.

Behaviors

Capacity to be updated on the institutional dynamics and the political development

Modalità di verifica dei comportamenti

Partecipazione alle discussioni durante le lezioni.

Assessment criteria of behaviors

Participation in discussions during lectures.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Per sostenere l’esame è fortemente raccomandato aver già superato l’esame di Diritto pubblico comparato.

Prerequisites

Course unit: Public Comparative Law (highly recommended)

Indicazioni metodologiche

Lezioni frontali

Teaching methods

Face-to-face lectures

Programma (contenuti dell'insegnamento)
  1. Presentazione del corso. Il contributo britannico e degli Stati Uniti al costituzionalismo
  2. La costituzione "evolutiva" della Gran Bretagna
  3. Cenni di storia costituzionale del Regno Unito
  4. Le fonti costituzionali del Regno Unito
  5. Le libertà fondamentali: dalla "Magna Charta" allo "Human Rights Act"
  6. Il legislativo: la Camera dei Comuni
  7. Il legislativo: la Camera dei Lords
  8. Il procedimento legislativo
  9. Il Primo Ministro, il Cabinet, i ministri e il "governo-ombra".
  10. La Corona
  11. Il sistema delle Corti (Regno Unito)
  12. Stati uniti: elementi di storia costituzionale
  13. Stati Uniti: il sistema politico-elettorale. Legislazione elettorale.
  14. L'elezione presidenziale
  15. Il Presidente
  16. Il Congresso
  17. Il sistema dei partiti
  18. Il sistema giudiziario
  19. La Corte Suprema
  20. Il federalismo
  21. Conclusione del corso.

 

Syllabus
  1. Presentation of the course. The British and US contributions to constitutionalism.
  2. The "evolutionary" constitution of Great Britain
  3. Outline of the constitutional history of the United Kingdom
  4. The constitutional sources of the United Kingdom
  5. Fundamental rights: from the "Magna Charta" to the "Human Rights Act".
  6. Legislative: the House of Commons
  7. Legislative: The House of Lords
  8. Legislative procedure
  9. Prime Minister, Cabinet, Ministers, and "shadow-government"
  10. The Crown
  11. The Courts System
  12. United States: elements of constitutional history
  13. United States: the political-electoral system. Electoral legislation.
  14. The presidential election
  15. The President
  16. The Congress
  17. The party system
  18. The Judicial System
  19. The Supreme Court
  20. Federalism
  21. Conclusion of the course.

 

 

Bibliografia e materiale didattico

1) A. TORRE, Regno Unito, Bologna, Il Mulino, ultima edizione.

2) L. STROPPIANA, Stati Uniti, Bologna, Il Mulino, ultima edizione.

 

 

Bibliography

1) A. TORRE, Regno Unito, Bologna, Il Mulino, ultima edizione.

2) L. STROPPIANA, Stati Uniti, Bologna, Il Mulino, ultima edizione.

 

For Erasmus students only: the lessons are held in Italian, but the exam can be prepared on the following texts (in English or French).

A choise between one of these two options:

- R.S. KATZ, Political Institutions in the United States (Comparative Political Institutions Series), New York, Oxford University Press, 2007;

- D. JUDGE, Political Institutions in the United Kingdom (Comparative Political Institutions Series), New York, Oxford University Press, 2005.

Un choix entre l'une de ces deux options:

- F. BURGESS, Les institutions américaines, coll. “Que sais-je?”, Paris, PUF, 1995;

- P. KINDER-GEST, Les institutions britanniques, coll. “Que sais-je?”, Paris, PUF, 1995.

Contact the lecturer for the exam mode.

 

 

Indicazioni per non frequentanti

Il programma di esame è valido anche per gli studenti non frequentanti.

 

Non-attending students info

The exam program is the same for attending and non-attending students.

 

 

Modalità d'esame

L’esame consiste in un’unica prova orale, condotta secondo i criteri di cui all’art. 23 del Regolamento didattico di Ateneo.

Assessment methods

Final oral exam (language: italian)

Altri riferimenti web

https://people.unipi.it/rino_casella/

Additional web pages

https://people.unipi.it/rino_casella/

Note

For Erasmus students only: the lessons are held in Italian, but the exam can be prepared on the following texts (in English or French).

A choise between one of these two options:

- R.S. KATZ, Political Institutions in the United States (Comparative Political Institutions Series), New York, Oxford University Press, 2007;

- D. JUDGE, Political Institutions in the United Kingdom (Comparative Political Institutions Series), New York, Oxford University Press, 2005.

Un choix entre l'une de ces deux options:

- F. BURGESS, Les institutions américaines, coll. “Que sais-je?”, Paris, PUF, 1995;

- P. KINDER-GEST, Les institutions britanniques, coll. “Que sais-je?”, Paris, PUF, 1995.

Contact the lecturer for the exam mode.

Notes

 

 

Ultimo aggiornamento 22/01/2019 19:59