Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
SOCIOLOGIA DEI CONFLITTI E DELLA PACE | SPS/11 | LEZIONI | 36 |
|
Riflessione sui concetti portanti, conflitto, guerra, pace, non violenza.
Esamina dei concetti fondamentali degli Studi per la Pace, modelli e paradigmi, studi di casi
The student who successfully completes the course will be able to demonstrate a solid knowledge not only of the most important sociological theories in community building as a tool of peace building, but also of the field of symbolic interactionism as a tool and perspective to understand community's functioning and processes. Furthermore, they will have the ability to understand micro, meso and macro social contexts, specially those affected by latent and explicit conflicts among parts in interaction.
Relazione scritta e esame orale
The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents using the appropriate terminology
Methods:
Lo studente saprà orientarsi nella comprensione di concetti complessi e contestati
Avrà una base teorica a fondamento degli studi sul conflitto e la pace
Esame orale
Lo studente potrà acquisire sensibilità alle questioni sulla guerra e sulla pace
Esame orale
Nessuno
Nessuno
Approccio Sistemico all'analisi dei conflitti
Metodologia dialogica e partecipativa
Lezioni frontali e lavori di gruppo
Delivery: face to face
Learning activities:
Attendance: Advised
Teaching methods:
Disamina dei concetti principali
Modelli e paradigmi principali degli Studi per la Pace
The first part of the course will introduce students to the foundations of general sociology (from classics to contemporary scholar and issues). The second part of the course will be mainly devoted to cover, from one side, the sociological theories of community building, from the other, the main fields in peace studies and peace research in the social sciences. Students will be introduced to the sociological perspective of symbolic interactionism as a tool to understand communities of practices' interactional processes.
Libro Capire il Conflitto, Costruire la Pace (Mondadori Università)
Cap. Introduzione, cap.1, cap.2, cap.3, cap.4, cap.5.1, 5.2, cap. 10
Herbert Blumer, Interazionismo Simbolico, Il Mulino, Bologna, 2008. Wenger, E., Comunita' di pratica. Apprendimento, significato e identita', Raffaello Cortina, 2006 Further bibliography will be indicated.
Contattare il docente
Relazione scritta da concordare col docente
Esame orale